Wettelijk actieve informatieplicht?

Scholen moeten informatie geven over uw kinderen. Veel scholen doen dit niet en verschuilen zich achter hun eigen regels die niet van toepassing zijn. Heeft u ook deze ervaringen
Plaats reactie
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jul 2016, 18:20

Wettelijk actieve informatieplicht?

Bericht door Zus »

Ik heb een vraagje over de informatieplicht van scholen. Ik weet dat een school beide ouders dient te informeren, maar ik vind ook informatie dat dit ook op een passieve manier mag. Op deze website https://onderwijsgeschillen.nl/thema/in ... den-ouders staat bijvoorbeeld:

Artikel 1:377b BW bepaalt dat de met het gezag belaste ouder verplicht is de andere, niet met gezag belaste ouder op de hoogte te houden van belangrijke zaken die het kind aangaan (bijv. schoolrapporten en informatie over extra begeleiding).

Artikel 1:377c BW bepaalt dat de school verplicht is een ouder die niet het ouderlijk gezag heeft, als hij of zij daarom vraagt, van beroepshalve beschikbare informatie te voorzien over belangrijke feiten en omstandigheden die het kind of de verzorging en opvoeding van het kind betreffen

Oftewel: de school kan zich er makkelijk vanaf maken door
1. naar de verzorgende ouder te wijzen
2. pas informatie te verstrekken als daar om gevraagd wordt

Klopt dat inderdaad, of is deze informatie verouderd?

Wat te doen als een school naar de verzorgende ouder wijst, terwijl het contact met deze ouder niet lekker loopt? Mag je dan van de school een actieve rol verwachten, of zul je steeds weer overal opnieuw om moeten vragen?

Als een actieve rol verwacht mag worden, hoe overtuig je de school hier dan van?
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Wettelijk actieve informatieplicht?

Bericht door Onmacht »

Hi Zus,

Advies van de klachtencommissie / onderwijsgeschillen is dat scholen een actieve informatieplicht hebben, letterlijk:
De school heeft een actieve informatieplicht. Zij moet ouders dezelfde mondelinge en schriftelijke informatie geven. De school heeft hierin een eigen verantwoordelijkheid

Zie ergens halverwege de pagina van deze website:
https://onderwijsgeschillen.nl/thema/in ... den-ouders

Staat wellicht meer handige informatie.

Wijziging: Oeps.. sorry, zie net dat we naar exact dezelfde pagina refereren...
In dat geval wat ik gedaan heb: ik ben naar school gegaan en met directie gepraat. Verhaal uitgelegd dat ik niet van moeder op aan kan etc. Moest wel behoorlijk wat druk zetten, obv genoemde wetsartikelen. Wilden eerst met een jurist praten, want dit hadden ze nog nooit meegemaakt.. (???) 2e gesprek lerares erbij gehaald en sindsdien komt gewoon vrijwel alles netjes dubbel (muv datgeen niet strikt noodzakelijk is, bijv een boekenbal op dag X, maar dat is ook zo afgesproken).
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jul 2016, 18:20

Re: Wettelijk actieve informatieplicht?

Bericht door Zus »

Dank voor je reactie. Het is hier nog niet helemaal duidelijk of we van de moeder op aan kunnen - de tijd zal het leren. Maar dan weten we in ieder geval waar we staan.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Wettelijk actieve informatieplicht?

Bericht door mrniemand »

Het is een bekend verschijnsel dat scholen er zeer verschillend (in de uitvoering) mee omgaan.
Van belang is dat de school er neutraal in dient te staan en de wet en regelgeving dient te volgen.

Als blijkt dat de hoofdopvoeder in geen geval de informatie deelt naar de andere ouder, dan dient school op verzoek van de niet hoofdopvoeder diezelfde informatie alsnog te verstrekken.

Ik heb er in ieder geval voor moeten knokken voor die informatie.

Aanvankelijk wilde de school (directrice, die beïnvloed werd door mij ex) dit niet. Uiteindelijk heb ik een klacht bij de onderwijscommissie waar de school onder viel. Door de bestuursvoorzitter en de jurist werd ik in mijn rechten erkend. Sindsdien kreeg ik diezelfde schoolrapportages en op mijn eigen verzoek een aparte 10-min gesprek.

Tip: het gaat om de ontwikkeling van de kinderen, rep geen woord over de andere partij.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Lara
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2021, 07:10

Re: Wettelijk actieve informatieplicht?

Bericht door Lara »

Dit hoor je helaas erg vaak. School dient neutraal te zijn en roepen dit vaak ook erg hard. Moeders komen er dagelijks en jij als vader minder vaak dus kan hun beeld van jou als vader vertroebelt raken. Het is heel simpel. Scholen hebben zich aan de wet te houden en verschuilen zich vaak achter hun eigen regels, maar de wet staat boven deze regels.

Wanneer bij een school bekend is dat het stroef loopt tussen ouders of verzorgende ouder de niet verzorgende ouder niet op de hoogte houd, zijn deze verplicht beide ouders te informeren en consulteren. Ze zullen even tegensputteren maar sla ze vooral om de oren met de wettelijke regels, je bent vader met ouderlijk gezag, ze zijn dit gewoon verplicht.

Ik heb dit ook gedaan en ze vonden het even vervelend dat ik ze hierop aansprak maar ze gaven wel toe...
Plaats reactie