Protocol gescheiden ouders

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Protocol gescheiden ouders

Bericht door Chris71 »

Voordat mijn zoon naar de middelbare school ging, heb ik met zijn mentor uitvoerig gesproken over de voorgeschiedenis tussen mijn ex en mijzelf, het feit dat zij de kinderen tussen ons in zette en ik ze daardoor al enkele jaren niet had gezien.
We spraken af dat de school zich neutraal zou opstellen en zich niet zou mengen in deze privé omstandigheden.
Helaas bleek een verzoek om schoolfoto's te bemachtigen toch te moeilijk voor deze mentor, waarbij hij het aan mijn zoon heeft voorgelegd en mij vervolgens weigerde te voorzien van alle gegevens.
Je kunt je voorstellen dat er toch wel wat harde woorden zijn kant zijn opgegaan, waarna hij zich zo onprofessioneel heeft opgesteld dat hij mij niet meer wenste te spreken, slechts schriftelijke correspondentie tussen mij en "de school".

Gelukkig dacht het bovenschoolse bestuur daar anders over en hebben wij in goed overleg een protocol opgesteld voor gescheiden ouders zodat een dergelijke situatie zich niet meer zou moeten kunnen voordoen. De rechten van de ouders en de plichten van de scholen zijn nu duidelijk en conform wettelijke richtlijnen vastgelegd.

Alle lof voor Scholengroep Spinoza te Voorburg!!! :D
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Protocol gescheiden ouders

Bericht door Casper »

Heel goed. Zo zie je maar dat er uit een conflictsituatie, mits goed aangepakt, toch nog iets constructiefs kan voortkomen.

Kun je misschien het hele protocol in een bericht plakken, zodat andere ouders en andere schoolbesturen dit ook eens kunnen doorlezen?
Casper
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: Protocol gescheiden ouders

Bericht door Chris71 »

Hieronder volgt de concept-tekst, ik meen dat hierin nog een enkele kleine aanpassing is gedaan.


Informatieverstrekking gescheiden ouders

Inleiding en wettelijk kader
Alle ouders hebben in principe recht op informatie over hun kind op school. Dit geldt ook voor ouders die gescheiden zijn. Bij echtscheiding geldt op basis van artikel 1:251 van het Burgerlijk Wetboek (BW) dat het gezamenlijk ouderlijk gezag gehandhaafd blijft. In dat geval hebben beide ouders evenveel recht op informatie en is de school gehouden de niet verzorgende ouder op eigen initiatief informatie te verstekken over zaken die het kind en de school betreffen.
Indien bij echtscheiding is bepaald dat een van de ouders met het gezag is belast en de andere niet dan wordt voor wat betreft de omvang van de te verstrekken informatie onderscheid gemaakt tussen de ouder die belast is met het ouderlijk gezag over het kind en de ouder die daar niet mee belast is. De school moet de informatie dan aan de met het gezag belast ouder verstrekt zouden moeten worden aan de andere ouder. Die ouder heeft op grond van artikel 1:377b BW de verplichting om de andere ouder (niet belast met het ouderlijk gezag) op de hoogte te houden van gewichtige aangelegenheden die het kind betreffen.
Als de communicatie tussen de ouders stokt is er een probleem. Artikel 1:377c BW, waarin de informatieplicht van een school aan de niet met het gezag belaste ouder is neergelegd, voorziet in dergelijke situaties. Deze informatieplicht houdt in dat op verzoek informatie geeft over ‘belangrijke feiten of omstandigheden die de persoon van het kind of diens verzorging en opvoeding betreffen’. Het gaat dus alleen om informatie met betrekking tot schoolvorderingen en eventuele sociaal-pedagogische ontwikkelingen van de leerling. Ook zijn er wettelijke uitzonderingen op de informatieplicht, die ten aanzien van de met gezag beklede ouder niet gelden. Ten aanzien van niet met gezag belaste ouders is er dus een beperkte(re) informatieplicht.
Hieronder staan de relevante wettelijke bepalingen.
Artikel 1:245 BW
1. Minderjarigen staan onder gezag.
2. Onder gezag wordt verstaan ouderlijk gezag dan wel voogdij.
3. Ouderlijk gezag wordt door de ouders gezamenlijk of door één ouder uitgeoefend. Voogdij wordt door een ander dan een ouder uitgeoefend.
4. Het gezag heeft betrekking op de persoon van de minderjarige, het bewind over zijn vermogen en zijn vertegenwoordiging in burgerlijke handelingen, zowel in als buiten rechte.
Artikel 1:247 BW
1. Het ouderlijk gezag omvat de plicht en het recht van de ouder zijn minderjarig kind te verzorgen en op te voeden.
2. Onder verzorging en opvoeding worden mede verstaan de zorg en de verantwoordelijkheid voor het geestelijk en lichamelijk welzijn en de veiligheid van het kind alsmede het bevorderen van de ontwikkeling van zijn persoonlijkheid. In de verzorging en opvoeding van het kind passen de ouders geen geestelijk of lichamelijk geweld of enige andere vernederende behandeling toe.
3. Het ouderlijk gezag omvat mede de verplichting van de ouder om de ontwikkeling van de banden van zijn kind met de andere ouder te bevorderen.
4. Een kind over wie de ouders gezamenlijk het gezag uitoefenen, behoudt na ontbinding van het huwelijk anders dan door de dood of na scheiding van tafel en bed, na het beëindigen van het geregistreerd partnerschap, of na het beëindigen van de samenleving indien een aantekening als bedoeld in is geplaatst, recht op een gelijkwaardige verzorging en opvoeding door beide ouders.
5. Ouders kunnen ter uitvoering van het vierde lid in een overeenkomst of ouderschapsplan rekening houden met praktische belemmeringen die ontstaan in verband met de ontbinding van het huwelijk anders dan door de dood of na scheiding van tafel en bed, het beëindigen van het geregistreerd partnerschap, of het beëindigen van de samenleving indien een aantekening als bedoeld in artikel 252, eerste lid, is geplaatst, echter uitsluitend voor zover en zolang de desbetreffende belemmeringen bestaan.
Artikel 1: 251 BW
1. Gedurende hun huwelijk oefenen de ouders het gezag gezamenlijk uit.
2. Na ontbinding van het huwelijk anders dan door de dood of na scheiding van tafel en bed blijven de ouders die gezamenlijk het gezag hebben, dit gezag gezamenlijk uitoefenen.
Artikel 1: 251a BW
1. De rechter kan na ontbinding van het huwelijk anders dan door de dood of na scheiding van tafel en bed op verzoek van de ouders of van één van hen bepalen dat het gezag over een kind aan één ouder toekomt indien:
a. er een onaanvaardbaar risico is dat het kind klem of verloren zou raken tussen de ouders en niet te verwachten is dat hierin binnen afzienbare tijd voldoende verbetering zou komen, of
b. wijziging van het gezag anderszins in het belang van het kind noodzakelijk is.
Artikel 1:377b BW
1. De ouder die met het gezag is belast, is gehouden de niet met het gezag belaste ouder op de hoogte te stellen omtrent gewichtige aangelegenheden met betrekking tot de persoon en het vermogen van het kind en deze te raadplegen - zo nodig door tussenkomst van derden - over daaromtrent te nemen beslissingen. Op verzoek van een ouder kan de rechter ter zake een regeling vaststellen.
2. Indien het belang van het kind zulks vereist kan de rechter zowel op verzoek van de met het gezag belaste ouder als ambtshalve bepalen dat het eerste lid van dit artikel buiten toepassing blijft.
3. Artikel 337e is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 1:377c BW
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 337b van dit boek wordt de niet met het gezag belaste ouder desgevraagd door derden die beroepshalve beschikken over informatie inzake belangrijke feiten en omstandigheden die de persoon van het kind of diens verzorging en opvoeding betreffen, daarvan op de hoogte gesteld, tenzij die derde de informatie niet op gelijke wijze zou verschaffen aan degene die met het gezag over het kind is belast dan wel bij wie het kind zijn gewone verblijfplaats heeft, of het belang van het kind zich tegen het verschaffen van informatie verzet.
2. Indien de informatie is geweigerd, kan de rechter op verzoek van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde ouder bepalen dat de informatie op de door hem aan te geven wijze moet worden verstrekt. De rechter wijst het verzoek in ieder geval af, indien het belang van het kind zich tegen het verschaffen van de informatie verzet.


Protocol informatieverstrekking gescheiden ouders
1. Bij inschrijving van de leerling wordt melding gedaan van de gezinsrelatie waarin deze opgroeit, alsook van de gezagsrelaties met betrekking tot hem/haar. Bij wijziging daarin dienen de ouders de school daarvan in kennis te stellen, onder overlegging van de officiële stukken daaromtrent. Wanneer beide ouders gezamenlijk het ouderlijk gezag hebben (of na echtscheiding: hebben behouden), dan hebben zij in gelijke mate recht op informatie vanuit de school.

2. In geval echtscheiding of verbreking van de relatie tussen ouders, neemt de school jegens hen beide een neutrale positie in. De school onthoudt zich van betrokkenheid bij conflicten tussen de ex-partners. Zij richt zich primair op haar pedagogisch-didactische verantwoordelijkheid jegens de leerling.

3. De school gaat er van uit dat de verzorgende ouder de niet-verzorgende ouder van de schoolinformatie in kennis stelt. Op verzoek van de niet-verzorgende ouder zal de school hem/haar echter rechtstreeks informatie verstrekken.

4. Welke informatie aan de niet-verzorgende ouder wordt verstrekt is afhankelijk van diens wettelijke positie ten opzichte van de leerling.
A. In geval van (mede) gezag omvat de informatieverstrekking:
het verstrekken van de schoolgids, de periodieke schoolbulletins, de rapporten toetsresultaten van de leerling in kwestie, overige relevante informatie over de leerling;
uitnodiging voor ouderavonden en op ouders gerichte schoolactiveiten, dan wel activiteiten waarbij ouderparticipatie vanuit de school gewenst is;
verzoeken om toestemming voor begeleiding en onderzoek van de leerling in het kader van diens schoolloopbaan;
inzage in het leerlingdossier.
B. De niet met gezag belaste ouder ontvangt op verzoek informatie over belangrijke feiten en omstandigheden met betrekking tot de schoolloopbaan van de leerling, tenzij a) de informatie ook niet aan de met het gezag of de verzorging belaste ouder zou worden verstrekt, of b) het belang van de leerling zich daartegen verzet. Indien de school een verzoek om informatie afwijst, zal zij dit met redenen omkleed kenbaar maken aan verzoeker/verzoekster.

5. De uitnodiging voor een ouderavond betreft in principe een gezamenlijk gesprek voor beide ouders. In bijzondere situaties kan daarvan worden afgeweken.

6. In situaties waarin de school ten aanzien van informatieverstrekking tegengestelde belangen constateert of vermoedt die de leerling rechtstreeks (kunnen) raken, dan zal zij de kwestie voorleggen aan haar vertrouwenspersoon. Zo nodig kan op diens advies de leerling de gelegenheid worden gegeven zijn/haar zienswijze te geven alvorens een beslissing te nemen op een verzoek om informatie.

7. De school respecteert de school de gezinssituatie waarin de leerling feitelijk leeft. Zij heeft echter geen informatieplicht jegens een nieuwe partner van een ouder, ook niet als deze deel uitmaakt van het gezin waarin de leerling opgroeit.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Protocol gescheiden ouders

Bericht door Casper »

Harteljk bedankt, dat ziet er allemaal heel doordacht uit! Hopelijk kunnen andere ouders/scholen hier hun voordeel mee doen.
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: Protocol gescheiden ouders

Bericht door Chris71 »

Hoi Casper,

Ik zou je iets willen voorleggen, maar ben wegens omstandigheden niet bereid om dat op het forum te plaatsen. Als je eenmaal hoort hoe de situatie in elkaar steekt, zul je dat wel begrijpen.

Is er een mogelijkheid om een privé bericht te sturen?

Groet,

Chris
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Protocol gescheiden ouders

Bericht door Casper »

Hoi Chris,

geen probleem. Op dit forum kunnen volgens mij geen prive berichten verstuurd worden (ik heb de webmaster daarover gemaild), maar ik zet mijn email wel even (tijdelijk) in mijn gebruikersprofiel. Hopelijk is dat dan te vinden.
Casper
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Protocol gescheiden ouders

Bericht door EDA »

Ben benieuwd hoe de regelgeving die deze school hanteert in de praktijk blijkt uit te vallen?

Kun je bij activiteiten georganiseerd door school aanwezig zijn?
Ben je bij de ouderavond/gesprekken?
Kun je op jouw verzoek de leerkracht van je kind spreken?
Mag je op school het prikboord raadplegen?
Heb je inzage in het klassenboek?
Is er een mailinglijst van ouders van je kind en sta je daar op? Krijg je die mails?
Kun je je kind halen en brengen?

( de mama van mijn kind werkt op de school van mijn kind en de directie meent zich achter moeder te moeten scharen, omdat zij het ouderlijk gezag heeft en ik niet. School verbied mij op basis daarvan zowat alles. Voor de shit begon was ik regelmatig als vader te vinden op school, maakte mede het lokaal schoon, was bij caravalsfeest op school, zat met mijn kind in het kringetje voor aanvang van de dag, was bij oudergesprekken, bij activiteiten door school georganiseerd enz enz... Nu rent mama met kind het huis uit en staat de school vierkant achter haar en vormt zo mede het leger waar Cees van Leeuwen in volgend stuk over spreekt: http://www.zorgmodel.nl/index.php?optio ... ng&catid=5 )
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: Protocol gescheiden ouders

Bericht door Chris71 »

Beste Eda,

Kun je bij activiteiten georganiseerd door school aanwezig zijn? Nee, dat maakt de moeder onmogelijk en daar zouden mijn kinderen alleen maar onder lijden. Klote voor mij, maar ik ga mijn kinderen niet verder kapot laten maken indien ik dat kan voorkomen.
Ben je bij de ouderavond/gesprekken? Ja, indien ik daar behoefte aan heb ben ik welkom.
Kun je op jouw verzoek de leerkracht van je kind spreken? Ja.
Mag je op school het prikboord raadplegen? Ja.
Heb je inzage in het klassenboek? Als die er is wel.
Is er een mailinglijst van ouders van je kind en sta je daar op? Krijg je die mails? Ja, en dat kan ik controleren aan de hand van de website.
Kun je je kind halen en brengen? Nee, dat maakt de moeder onmogelijk. Maar dat ligt niet aan school.

De school van mijn kinderen stelt zich in mijn geval zo neutraal mogelijk op.

Ook al werkt de moeder van jouw kind op de school van jouw kind, dan nog dient de school jou van bepaalde informatie te voorzien. In mijn geval heeft de klachtencommissie heel eenvoudig bepaald hoe het diende te zijn en heeft de school zijn gedrag aangepast.
In jouw geval zul je moeten kijken wat jouw rechten zijn, die verschillen iets van een ouder met gezag. Desondanks heb je recht op informatie zoals je in mijn eerste bericht (en in de wet) kunt teruglezen. Wijs ze hier op een nette manier op, bv in een persoonlijk gesprek met de directeur. Komt daar niets uit, ga dan naar de klachtencommissie. Hou het vooral netjes en zakelijk maar wees wel bikkelhard in wat je wenst te ontvangen. Vraag ook niet meer dan wat zij wettelijk verplicht zijn.

Succes!
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Protocol gescheiden ouders

Bericht door The Driver »

Alle contactmogelijkheden worden bij mij onmogelijk gemaakt doordat er een gezinsvoogd tussen zit.
Ik heb nog steeds het gezag maar :
Dochter van 17 wordt dringend geadviseerd door de GVW om haar schoolgegevens af te schermen onder de privacy-wetgeving ( mag vanaf 16 jaar ) : school wil zelfs niet bevestigen dat ze daar op school zit.
Dochter van 16, school richt alle berichtgeving uitsluitend aan de zorginstelling die weigert elk contact op bevel van de GVW.

Voor beide dochters geldt, dat er geen enkel contact is met de school, geen info over ouderavonden, geen info over schoolfeesten met de aanwezigheid van ouders, geen info over schoolkampen, helemaal niets. Heb ondertussen al ontelbare verzoeken aan school gericht, maar krijg zelfs geen mailtje met een afwijzing terug.

Ik ben inmiddels gestopt met verzoeken aan de GVW om een omgangsregeling vast te stellen, de GVW heeft overal negatief op gereageerd.
Laatst gewijzigd door The Driver op 15 nov 2011, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Protocol gescheiden ouders

Bericht door EDA »

Vanavond heb ik met twee bestuursleden een inhoudelijk gesprek n.a.v. mijn klacht inzke informatievoorziening EN participatie bnnen school. Het betreft een Vrije School welke zich kenmerkt door een hoge mate van participatie door ouders.

Ik wil gewoon aanwezig kunnen zijn bij schoolfeesten als daar zijn: St MAarten, Carnaval, St Michael, Lente en HErfstmarkt enz enz. Vooral die participatie is een punt waarop ze me, door moeder ingegeven, willen beperken. Juist daar zou ik contact met mijn kind hebben....
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: Protocol gescheiden ouders

Bericht door Chris71 »

@ The Driver
Het is inderdaad zo dat een kind vanaf 16 jaar zelf het een en ander te zeggen krijgt, maar in hoeverre dit jouw rechten beperkt op informatie zou ik toch nog even bij een deskundige navragen. Je bent tenslotte verantwoordelijk voor jouw kinderen totdat ze 18 zijn en financieel zelfs tot 21 meen ik. Je kunt wat mij betreft niet verantwoordelijk zijn en tegelijkertijd alle informatie onthouden worden.
Het is denk ik de moeite waard om nog even door te gaan.

@ EDA
Je moet wel beseffen dat een school niet de plek is om contact met je kind te onderhouden. Ik hoop voor je dat het je wel lukt, maar reken er niet teveel op. Een school kiest er heel makkelijk voor om de niet-verzorgende ouder te weren op openbare gelegenheden onder het mom van veiligheid (lees: geborgenheid etc...) voor het kind. Ze zullen - terecht - niets doen om de goede orde in het geding te laten komen.

Allebei heel veel succes!
Ithaka
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jul 2011, 02:55

Re: Protocol gescheiden ouders

Bericht door Ithaka »

Art 377c is vrij helder en niet leeftijdbegrensd (vanaf 18 jaar geldt dit niet meer vanzelfsprekend agv wettelijke volwassenheid)

Na inmiddels met 4 verschillende scholen overleg hierover gevoerd te hebben en grotendeels overeenstemming bereikt te hebben denk ik wel redelijk zicht te hebben op de dynamiek rondom informatieverschaffing en de rol van de school.

Ik denk dat Chris het goed weergeeft hoe het zou kunnen, dan wel moeten gaan. Echter, uiteindelijk komt het altijd neer op welwillendheid en vooral wederzijds begrip. Wij voelen ons buitengesloten en willen zoveel mogelijk informatie, waarvan aardig wat bij school aanwezig is. Verder zien wij school als neutrale grond en juist daarom een gemakkelijke plek waar er contact zou moeten kunnen zijn, net als voorheen. Echter, de andere ouder wil dat niet en zal er alles aan doen om dat te voorkomen. Zie daar het dillema van de school. Deze kan niet anders, en terecht zoals Chris schrijft, het belang van het kind centraal stellen. De school moet een veilige plek zijn en het kind moet zich vrij voelen ook met de leerkracht alles te delen. Het is erg belangrijk dat die relatie er is van het kind met de school.

Waar in mijn ervaring met succes samen met school op ingezet kan worden is het proces (derhalve protocol). Sommige scholen nemen soms niet hun verantwoordelijkheid en verschuilen zich achter het argument dat zij zich niet in de strijd mengen. Het is goed dan scholen erop te wijzen dat indien zij de vader niet op dezelfde wijze van informatie voorzien als de moeder, zij hun neutraliteit opgeven en feitelijk partij kiezen. Volgens mij zien alle schoolleidingen de logica in van die redenatie.

Wanneer het proces helder is, dan is het zaak te zorgen dat er een goede relatie is met school. Net als in elke situatie, dan gaat alles veel gemakkelijker. Verplaats je ook in de positie van de school. Er is niets mis mee je kwetsbaar op te stellen naar school. Zeg ze maar dat je het ook niet weet, maar dat je graag als ouder zoveel mogelijk betrokken bent. Hoe kan school daarin een rol spelen ? Wat kunnen ze voor je doen ? Wat kan jij voor hun doen ? Maak van school een bondgenoot in het belang van je kind, daarmee vind je ze altijd aan je zijde. Niet als je verwacht dat ze met je meestrijden, dat kunnen ze niet en mag je ook niet van ze verwachten.
Chris71
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2011, 23:00

Re: Protocol gescheiden ouders

Bericht door Chris71 »

Sommige scholen nemen soms niet hun verantwoordelijkheid en verschuilen zich achter het argument dat zij zich niet in de strijd mengen. Het is goed dan scholen erop te wijzen dat indien zij de vader niet op dezelfde wijze van informatie voorzien als de moeder, zij hun neutraliteit opgeven en feitelijk partij kiezen. Volgens mij zien alle schoolleidingen de logica in van die redenatie.
Dit is precies één van mijn argumenten geweest en daar zijn ze - vooral bij een klachtencommissie - heel gevoelig voor. Want juist door zich afzijdig te houden, mengen ze zich in de "strijd" en dat zien ze vaak niet.

Voor de rest ben ik het helemaal met Ithaka eens!
Gesloten