Hoe krijg ik erkenning, gezag en co-ouderschap voor elkaar?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Etienne81
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 nov 2017, 16:28

Hoe krijg ik erkenning, gezag en co-ouderschap voor elkaar?

Bericht door Etienne81 »

Hallo forumleden,

Ik hoor graag jullie advies.

Ik heb afgelopen zomer de relatie beeindigd met mijn vriendin en ben gelijk het huis uitgegaan omdat ik al een tijd last had van psychische klachten (ptss, trauma) en mij depressief voelde (overspannen van werk). Zij was toen net zwanger. De zwangerschap kwam mij eigenlijk niet goed uit en ik wilde het ook niet op dat moment. Ik wilde niet de controle over mijn leven en toekomst kwijt. En dat terwijl ik toch mooie toekomstplannen met haar had want het is een geweldige vrouw.
Ik heb daarna een aantal maanden niks van mij laten horen en al het contact verbroken, niet alleen omdat ik genoeg had aan mezelf maar ook omdat ik erg boos was op haar omdat ze zei dat ze er anders alleen voor zou gaan. Dat is toch egoistisch???

Toen ze daarna in het ziekenhuis was opgenomen vanwege kans op vroeggeboorte heb ik ook niks van me laten horen. Ze had mij gebeld en een bericht gestuurd maar daar heb ik niet op gereageerd. Ik was weer overgegaan tot de orde van de dag. Ze heeft mijn familie altijd op de hoogte gehouden van de echo’s, uitslagen, VK afspraken, etc en daar hoorde ik dan van hoe het ging. En toen ik hoorde dat ze een jongen zou krijgen kreeg ik toch last van mijn geweten en wilde ik toch een vaderrol vervullen. Heb toen ook contact met haar gezocht voor een gesprek. Zij wilde mij graag betrekken bij de rest van de zwangerschap maar wilde er wel zeker van zijn dat ik er ook voor haar ben want tot nu heeft ze alles alleen gedaan en meegemaakt. Ik kan haar dat niet beloven. Ze moet mij maar vertrouwen op mijn woord dat ik het nu wel wil.

Ik wil nu mijn zoon erkennen en ik wil ook gezag en co-ouderschap. Zij wil eerst met mij praten met een bemiddelaar om het contact enzo te verbeteren en dan verder kijken als het kind geboren is in januari (bezoekregeling?) maar in dat praten met een coach of bemiddelaar heb ik geen zin in. We worden allebei ouder van een zoon en daar hebben we het mee te doen en ik heb ook mijn rechten.

Hoe krijg ik haar mee? Kan ik het co-ouderschap en gezag enzo afdwingen?
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Hoe krijg ik erkenning, gezag en co-ouderschap voor elkaar?

Bericht door bliep »

Een co-ouderschap is niet af te dwingen en vereist een goede communicatie. Je ex vriendin staat open voor het verbeteren van die communicatie en je zal minimaal met je ex vriendin in gesprek moeten gaan (met of zonder begeleiding van een bemiddelaar) om tot een co-ouderschap te kunnen komen.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Hoe krijg ik erkenning, gezag en co-ouderschap voor elkaar?

Bericht door Leermoment »

Hoi Etienne81,

Als ik het zo lees, ben jij erg egoïstisch. Heel veel ik maar nergens zelfreflectie. Denk daar eens aan en ga in gesprek met haar. Goede communicatie is het sleutelwoord.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Hoe krijg ik erkenning, gezag en co-ouderschap voor elkaar?

Bericht door Onmacht »

Hi Etienne,

In háár ogen ben jij iig degene die zich egoïstisch heeft gedragen. En om heel eerlijk te zijn, kan ik mij daar wel een beetje in vinden gezien je verhaal. Hoe jij je ook voelde, en hoe dat ook komt; je hebt wel een zwangere vrouw in de steek gelaten... En dat zij er anders alleen voor zou gaan, is omdat ze het kindje kennelijk graag wilde he-le-maal niets egoïstisch aan.

Je ex staat kennelijk erg welwillend tegenover je en heeft jou / je familie al die tijd op de hoogte gehouden van de vorderingen, terwijl jij je afzijdig hield. Ze wíl je kennelijk juist erg graag betrekken, Geloof mij wanneer ik zeg dat de meeste vaders hier daarvan enkel kunnen dromen....

Dus geen zin om communicatie weer te herstellen etc... Als je echt wilt dat je zegt te willen, niet alleen NU maar voor de rest van je leven (!) lijkt mij dat je beter die gesprekken aan kunt gaan.
Etienne81 schreef: 13 nov 2017, 16:45 en ik heb ook mijn rechten
Euhm nee, niet echt zonder erkenning. En ja, daarvoor kun je voor vervangende toestemming naar de rechter (evenals voor gezag), maar met een ex die welwillend t.o. je staat is dat niet noodzakelijk. Sterker nog, wanneer zij in de rechtzaak beweert dat ze best mee / samen wilde werken maar jij alle communicatie uit de weg ging en enkel je zin wilde krijgen, geef ik je zelfs (in deze tijd) erg weinig kans. En dat is nog even los van ptss/ trauma (ofwel risicofactor) die een advocaat er zeker bij gaat halen wanneer jij de boel nu gaat juridiceren.

Beter dus om met je ex in te stemmen en die gesprekken aan te gaan. Hier hier hebben we vaak te maken met onwelwillende moeders (incidenteel een vader waarna een moeder hier komt). Niet andersom.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Hoe krijg ik erkenning, gezag en co-ouderschap voor elkaar?

Bericht door ll2014 »

Etienne81 schreef: 13 nov 2017, 16:45
Ik wil nu mijn zoon erkennen en ik wil ook gezag en co-ouderschap. Zij wil eerst met mij praten met een bemiddelaar om het contact enzo te verbeteren en dan verder kijken als het kind geboren is in januari (bezoekregeling?) maar in dat praten met een coach of bemiddelaar heb ik geen zin in. We worden allebei ouder van een zoon en daar hebben we het mee te doen en ik heb ook mijn rechten.

Hoe krijg ik haar mee? Kan ik het co-ouderschap en gezag enzo afdwingen?
Volgens mij heb je haar mee, ik zou God op mijn blote knietjes danken als ik zo'n ex had....
In haar voorstellen lijkt mij niets onredelijks te zitten. Gezien het feit dat je haar in de steek hebt gelaten, is het toch niet onlogisch dat ze voorzichtig is?
Als je zaken wilt gaan afdwingen maak je alleen maar de afstand groter en dan komt het met vertrouwen nooit meer goed.
Het via een rechter afdwingen van dit soort zaken kent eigenlijk alleen maar verliezers, en moet je dus alleen gebruiken als je al verloren hebt en er dus geen andere mogelijkheden meer zijn.
Etienne81
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 nov 2017, 16:28

Re: Hoe krijg ik erkenning, gezag en co-ouderschap voor elkaar?

Bericht door Etienne81 »

Dankjewel voor jullie adviezen maar ik weet niet of ik er nog iets mee kan.
Ik heb enorme ruzie met haar gehad omdat ik meerdere keren niet met haar mee was gegaan naar het ziekenhuis op haar verzoek. Had daar niet zoveel trek in. Heb toen haar gezegd dat ik een mediator al het contact laat overnemen en we snel om de tafel moeten om dingen te regelen op papier. Dan is dat geregeld. Ik heb nu bericht gehad van haar dat ze in het ziekenhuis ligt en behoefte heeft aan rust en voorlopig geen contact met mij wil omdat ze zich wil focussen op de laatste twee maanden van de zwangerschap want de hele situatie geeft haar veel stress en dat is niet goed voor haar en de baby. Dat is wel mooi klote allemaal want nu mis ik de bevalling, kraamweek, etcetera. :(
Jens
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2016, 09:20

Re: Hoe krijg ik erkenning, gezag en co-ouderschap voor elkaar?

Bericht door Jens »

Je hebt geen trek om met haar mee naar de controles te gaan, maar je wil wel bij de bevalling en kraamweek zijn? Het is niet in je opgekomen om haar te steunen??? :shock:

Het is al eerder gezegd hier, maar je klinkt ontzettend egoistisch. Hoezeer ik ook vind dat kinderen recht hebben op hun vader, in dit geval snap ik je ex dat ze je nu even niet wil zien. En al zeker niet als ze ook nog eens met complicaties in het ziekenhuis ligt.

Wat ik zou doen: mijn excuses aanbieden, afspreken hoe ze je op de hoogte stelt van de geboorte, en je verder twee maanden koest houden, als de bevalling inderdaad nog twee maanden op zich laat wachten.
Etienne81
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 nov 2017, 16:28

Re: Hoe krijg ik erkenning, gezag en co-ouderschap voor elkaar?

Bericht door Etienne81 »

Ik weet mij geen raad meer, help.........

Inmiddels is mijn zoontje geboren. Dat heb ik namelijk van mijn familie gehoord. Die heeft mijn ex op de hoogte gesteld maar mij niet. Ik heb ook geen geboortekaart ontvangen. Daar staat alleen haar naam op en niet van ons samen. Heb van familie ook gehoord dat mijn ex een foto op FB had gezet met dat ze gelukkig was met de geboorte van haar wondertje en aantal vrienden van mij hebben daar ook op gereageerd met uitgebreide felicitaties enzo. (terwijl ik van hun maar een kort appje gehad heb met 'gefeliciteerd met de geboorte van X').

Het doet mij allemaal erg veel verdriet en ik ben ook boos maar gelukkig heb ik steun van mijn nieuwe vriendin (die heeft ook een kind uit een vorige relatie en weet dus hoe ik mij voel). Mijn familie gaat binnenkort op bezoek bij mijn ex en mijn zoon.

@Jens, de reden waarom ik niet naar de controles ben geweest en haar ziekenhuisbezoeken is omdat ik het er allemaal niet bij kon hebben. Ik wil toch enige afstand bewaren zodat ook duidelijk is voor mijn ex en de rest dat we uit elkaar zijn. Bovendien kon ik bij een aantal controles niet aanwezig zijn ivm werk wat urgent was en ik ben tussentijds ook nog met vakantie geweest. Daar was ik erg aan toe na die maanden. En nadat mijn ex aan had gegeven dat ze rust wilde en geen contact meer te willen hebben met mij, heb ik mij ook gericht op mijn leven en ben ik een nieuwe liefde tegen gekomen.

Ik wil wel graag mijn zoon zien en ik wil ook graag erkennen en co-ouderschap. Wil graag de helft van de tijd het kind bij mij. Zal ik wel of niet wat van me laten horen? Hebben jullie advies wat ik het beste kan doen?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Hoe krijg ik erkenning, gezag en co-ouderschap voor elkaar?

Bericht door Leermoment »

Zoals ik al eerder heb gezegd, behoorlijk egoïstisch. Alles draait om jou en jouw pijn. Denk toch eens aan de moeder van je kind. Maar afgezien van je beroerde gedrag, kan je natuurlijk wel voorzichtig contact opnemen met je ex. Laten weten dat je een enorme zak bent geweest en excuses maken daarvoor. Dat je de vader van je kind bent en graag zou willen overleggen hoe het verder kan. En natuurlijk dat je je zoon5je graag een keer wilt zien en alles natuurlijk op haar voorwaarden. Stel niet teveel eisen en loop niet te hard van stapel. Besef heel goed wat je haar hebt aangedaan en handel voorzichtig en met de beste bedoelingen. Elk kind verdient zijn of haar vader en moeder. Veel succes en heb geduld.
Jens
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2016, 09:20

Re: Hoe krijg ik erkenning, gezag en co-ouderschap voor elkaar?

Bericht door Jens »

Jij gaat echt geen co-ouderschap krijgen voor een pasgeboren baby. Ik denk niet dat er ook maar 1 vader zal zijn die gelijk vanaf de geboorte co-ouderschap heeft.

Om een band te kunnen opbouwen met je zoontje, is het belangrijk dat je regelmatig contact met hem hebt. Dus een paar keer per week een uurtje. Kijk of je dat eens afgesproken kunt krijgen, gewoon bij je ex thuis een uurtje vasthouden, luier verschonen, flesje geven als ze geen borstvoeding geeft, in bad doen......

Later kun je dat verder uitbreiden naar een dagdeel, een dag met overnachting, een weekend.... En als de relatie met de moeder van het kind goed is/wordt/blijft een co-ouderschap.

En wat leermoment zegt: excuses en een nederige/bescheiden opstelling zijn wel op zijn plaats.
foolish
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 nov 2017, 12:53

Re: Hoe krijg ik erkenning, gezag en co-ouderschap voor elkaar?

Bericht door foolish »

Met alle respect Etienne, maar jouw berichten lezend denk ik dat je de boel in de maling neemt.
Wat verwacht je nou eigenlijk? Dat je zonder enige vorm van verantwoording te nemen zo'n grote rol als co-ouderschap kan spelen in het leven van je kind?
Die controles kon je er niet bij hebben? Werk was urgent?

Sorry voor mijn reactie hoor, maar er zijn hier op dit forum gewoon vaders die vechten voor omgang met hun kind, die alles op alles zetten om er te zijn voor hun kind terwijl er een ex/rechtsysteem is die dit tegenwerkt. Terwijl jij een ex hebt die je familie uit eigen beweging op de hoogte heeft gehouden en jezelf niet reageerde op berichten van haar kant.

Ik zou me eens goed in de spiegel aankijken en heel diep excuses aanbieden aan je ex en kijken wat het beste is voor je zoontje.

PS. direct een andere relatie aangaan terwijl dit soort dingen spelen is niet erg verstandig. Geloof me dit heb ik geprobeerd.
Plaats reactie