groot dilemma

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

groot dilemma

Bericht door bliep »

Beste lotgenoten,

Ik sta klem door een recente uitspraak van de rechtbank. Ik had een 50/50 co-ouderschap waar abrupt een einde aan kwam door een omgangsfrustratie. Via de Rvk is de omgang terug gebracht naar een 40/60 verdeling met een gedeelde hoofdverblijfplaats. Deze regeling werd voor 6 maanden aangehouden om te onderzoeken of een 50/50 regeling wenselijk zou zijn. Omdat ex niet terug wilde keren naar een 50/50 regeling heeft de Rvk de rechtbank geadviseerd om de 40/60 regeling definitief te maken en de hoofdverblijfplaats bij moeder te bepalen, terwijl de Rvk en alle andere betrokkenen van mening zijn dat de regeling met een 40/60 verdeling en een gedeelde hoofdverblijfplaats tegemoet komt aan de kinderen wat zij nodig hebben. Het advies om de hoofdverblijfplaats aan te passen heeft de Rvk in zijn geheel ook niet beargumenteerd.

In de huidige omgangsverdeling verblijven de kinderen per twee weken drie van de vier vrije schoolmiddagen bij mij. Dit komt in tijd nagenoeg overeen dat de kinderen voor 50% van de tijd bij mij zijn. (verdeling zorgnachten is 5 om 9 door fysieke overdrachten om 1900 uur) Gedurende het onderzoek van de Rvk en de rechtzaak en op dit moment heb ik een w.w. uitkering die een keer stopt. Doordat de hoofdverblijfplaats is aangepast is en geen kinderbijslag meer ontvang is mijn recht op kinderopvangtoeslag ook komen te vervallen, waardoor een toekomstige opvang voor mij onbetaalbaar wordt. Ik kan hierdoor maar een 26 uur per week gaan werken en dit is onvoldoende om rond te komen. Het is financieel zelfs voordeliger om op dit moment in de w.w. te blijven, maar dit houd een keer op en ik wil graag weer aan de arbeid.

Ex wil niet mee werken om de hoofdverblijfplaats buiten de rechtbank om weer terug te brengen of om de kinderen in te schrijven op haar opvangcontract en dat ik mijn gedeelte van de opvangkosten weer terug boek naar haar rekening, omdat ze bang is dat ze nog meer alimentatie aan mij moet betalen. (Ex heeft zeer goede baan, behoefte van kinderen is erg hoog en mijn draagkracht is onvoldoende om de kinderen naar behoefte te verzorgen. Dat zij alimentatie aan mij moet betalen is volgens mijn ex ook mijn schuld)

Het kom er dus op neer dat door een niet beargumenteerd advies van de Rvk en een angstige ex ik klem ben komen te staan. Volgens mijn advocaat heeft een hoger beroep weinig kans omdat de beslissing van de rechtbank is gebaseerd op het advies van de Rvk. Maar het kan toch nooit de bedoeling zijn dat ik financieel niet meer kan rondkomen, mijn huis te koop moet zetten, door een niet beargumenteerd advies van de Rvk?

De oplossing is echter zo eenvoudig dat het bijna misselijkmakend is. De hoofdverblijfplaats weer terug naar mij, zodat ex geen KA meer kwijt is, ik mijn eigen inkomen kan verwerven en dat de kinderen in dezelfde welstand verder kunnen leven, doordat beide ouders weer kunnen genieten van de fiscale voordelen. Een win-win situatie voor iedereen.

Help.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: groot dilemma

Bericht door Leermoment »

Pfff, wat een rot situatie. Helaas kan ik je geen tips geven. De RvK geeft ook wel eens tegenstrijdig advies zoals bij mij ook is gebeurd. Ik zou deze casus voorleggen aan een andere advocaat. Mocht deze hetzelfde zeggen als jouw advocaat, dan weet je genoeg. In Den Haag schijnt een hele goede te zitten. Suc6 met deze situatie.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: groot dilemma

Bericht door BetsLenie »

Waarom is die eenvoudige oplossing geen optie? En wat is het belang van de kinderen?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: groot dilemma

Bericht door ll2014 »

Ik snap niet helemaal wat het probleem met de hoofdverblijfplaats is.
Een kind kan in Nederland maar op één adres staan ingeschreven, maar dat heeft in tegenstelling tot wat velen denken geen financiële gevolgen.
Het is bijvoorbeeld geen voorwaarde voor uitbetaling van kinderbijslag, die kan eventueel zelfs gedeeld worden uitbetaald.
Ook de kinderopvangtoeslag is niet afhankelijk van het adres waarop het kind staat ingeschreven, zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -toeslagen

Overigens is bij onlogische beslissingen een beroep best vaak zinvol, maar helaas wel erg kostbaar. Zelf was ik er iets van 9000 euro voor kwijt.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: groot dilemma

Bericht door bliep »

De rechtbank is van mening dat er geen sprake meer is van een co-ouderschap, doordat er geen consensus is bereikt om naar een 50/50 omgang terug te keren. De Rvk heeft echter een subsidiair advies gegeven om een 50-50 regeling te beslissen, omdat de ingezette hulpverlening zich nooit gericht heeft om tot een nieuwe zorgverdeling te komen, terwijl de zaak juist voor 6 maanden was aangehouden om te onderzoeken of een 50/50 regeling wenselijk zou zijn voor de kinderen. Hierbij was de Rvk van mening dat in het hulptraject mee moest worden genomen wat er voor nodig was om naar een 50/50 regeling toe te werken. Het blijkt overigens dat volgens de gezinsvoogd de OTS hiervoor juist in de weg heeft gestaan.

Er kan hier echter simpelweg en kortom geconcludeerd worden dat er vanuit de Rvk dus geen bewaren zijn voor een co-ouderschap.

Wat betreft de hoofdverblijfplaats i.c.m. kinderopvangtoeslag. De kinderen verblijven 2,75 dagen gemiddeld per week bij mij, dus net geen drie dagen per week. De belastingdienst is hierin echter vrij strikt. Zij gaan uit van hele dagen en de SVB gaat weer uit van zorgnachten. Als op een dag de kinderen niet om 1900 uur terug keren naar hun moeder, maar bij mij blijven overnachten zullen de kinderen wel drie dagen gemiddeld per week bij mij verblijven. Slechts een enkele uur meer omgang dus.

Ouders kunnen gezamenlijk een brief schrijven aan de belastingdienst waarin verklaard wordt dat er een co-ouderschap gehanteerd wordt. Maar gezien dat mijn ex er heilig van overtuigd is dat alle financiële OP afspraken die gebaseerd zijn op een co-ouderschap (en in haar belang zijn) blijven bestaan kan het antwoord van mijn ex wel geraden worden. Zo moeilijk...zucht.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: groot dilemma

Bericht door ll2014 »

Ik weet niet hoe het met de vakanties is geregeld, maar als je slechts één uur per week "te kort" komt, en je vakanties wel 50/50 hebt geregeld, zou je over een heel jaar gezien best wel eens net goed uit kunnen komen.
Plaats reactie