Scheiden maar wie krijgt de kinderen...?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Flick
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jan 2012, 10:38

Scheiden maar wie krijgt de kinderen...?

Bericht door Flick »

Ik heb te horen gekregen dat mijn vrouw na anderhalf jaar huwelijk wil scheiden. Mijn vrouw heeft een eigen bedrijf en ik zit 100% afgekeurd in de WAO. Tijdens onze gesprekken gaf ze aan dat ze volledig voor de kinderen wilde zorgen van 2 en 5 jaar oud en ze wilde blijven in het oudferlijk huis. We zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden waarin staat dat als we uit elkaar gaan ik de komplete inboedel plus auto en €10.000 euro zou krijgen. De vouw wil koste wat het kost blijven wonen in het huis en de kinderen. Ik natuurlijk ook maar wat zijn de kansen met betrekking tot het kunnen blijven wonen in deze woning en de kans dat ik de kinderen toegewezen krijg. Ik ben alle dagen thuis dus kan ik ook zorgen voor de kinderen. Zij heeft een eigen bedrijf en beweert het zelfde. Mijn voorstel tot co-ouderschap legt ze naast zich neer en ik ben al natuurlijk naar een advocaat geweest om langzaam aan alles op te starten. Let wel de vrouw wil scheiden, voor mij kwam het als een donderklap bij heldere hemel. Ik moet nog vervolg gesprekken krijgen bij de advocaat maar probeer hier alvast zoveel mogelijk informatie in te zamelen. Waar moet ik op letten en wat zijn mijn kansen? Hoe oordeelt een rechter. Mijn visie is dat de kinderen het beste afzijn in hun eigen omgeving en eigen kamer en eigen huis. Door middel van een co-ouderschap zouden ze dus bijvoorbeeld om de week bij de ene ouder zijn en dan weer bij de ander in de zelfde woonplaats. Is dit realistisch of moet ik me er maar bij neer leggen dat de kinderen automatisch naar de moeder gaan?
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Scheiden maar wie krijgt de kinderen...?

Bericht door EDA »

Jullie kinderen zijn door jou erkend en je hebt mede het ouderlijk gezag over jullie kinderen?
Dan zal er toch een ouderschapsplan moeten worden gemaakt.
Daarin geven je vrouw en jij aan wat jullie gaan regelen m.b.t. de kinderen.
Dat kan co-ouderschap zijn.
I.p.v. een 2-advocaten scheiding is het wellicht beter een 1 mediator te betrekken bij het opstellen van dit ouderschapsplan. Dat kan een berg polariseren ( knokken, moddergooien, liegen ) schelen, waarin je met 2 advocaten geheid terecht komt.
In het boek "Gelukkig getrouwd, Gelukkig gescheiden" van prof Hoefnagels vindt je precies de voors en tegens uitgelegd.
Sterkte!
Flick
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jan 2012, 10:38

Re: Scheiden maar wie krijgt de kinderen...?

Bericht door Flick »

De kinderen zijn erkend door mij. Het punt is dat mijn vrouw de volledige voogdij wil hebben en de kinderen om de beurt een paar uurtjes wil brengen. Gezien ik van mening ben dat ik geen dumpplaats wil worden in de toekomst en het helemaal niet goed is voor de kinderen wil ik dus een co-ouderschap. Ik heb het ouderschapsplan al voor gelegd en dat wuift ze weg lacherig....
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Scheiden maar wie krijgt de kinderen...?

Bericht door EDA »

Jullie hebben nu gezamelijk het gezag over de kids?
En zij wil nu het éénhoofdig gezag?
Dat mag zij de rechter verzoeken, maar als er geen indicaties zijn die zulks noodzakelijk maken, dan verwacht ik niet dat het haar lukt.
In de wet kun je richtlijnen hierover wel terug vinden.
Art 253a wb1

Dat lacherige duidt m.i. op een strijdvaardige attitude. En dat is een factor om rekening mee te houden!
Mediation!! En daarmee komen tot een bevredigend ouderschapsplan.
Niet de 2 advocaten route volgen. Die leidt tot strijd, polarisering en een slopende zaak. ( En dit forum staat er vol mee )

Methodische Mediation
Flick
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jan 2012, 10:38

Re: Scheiden maar wie krijgt de kinderen...?

Bericht door Flick »

Wij hebben beide gezag over de kinderen. Mediation kwam ze zelf mee aan maar dan alleen op haar eisen. Oftewel we gaan het doen op mijn manier anders niet. Dan ben je in mijn ogen vlug klaar want als er maar 1 wil is en de ander gaat er niet in mee kan je uren blijven praten daar maar wijzer wordt je er niet meer van.

Dat is de reden dat ik maar voor een advocaat heb gekozen. Ik heb nu ook maar mijn eigen plan geschreven met betrekking tot de kinderen en heb daar in vermeld dat ik het zeer op prijs stel dat de kinderen in hun eigen vertrouwde omgeving blijven met eigen spullen in het ouderlijke huis. Tevens zou ik dan een co-ouderschap aan willen gaan en dat de kinderen ze wensen altijd naar vader en of moeder kunnen wanneer ze willen. We blijven namelijk wonen in de zelfde gemeente, het zou dan betekenen dat de kinderen de ene week bij vader zijn en de andere week bij moeder. Of ik heb ik dit slecht doordacht ?
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Scheiden maar wie krijgt de kinderen...?

Bericht door The Driver »

Eén cruciale vraag : Huwelijkese voorwaarden en jij krijg de inboedel.

Maar wie krijgt het huis ?
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Scheiden maar wie krijgt de kinderen...?

Bericht door EDA »

Prima doordacht.

Toch mee gaan met mediation, is mijn gedachte. Een GOEDE mediator laat zich door geen enkele partij ringeloren. Advocaten doen dat wel.
Flick
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jan 2012, 10:38

Re: Scheiden maar wie krijgt de kinderen...?

Bericht door Flick »

Huwelijkse voorwaarde inderdaad. Zwart op wit is geregeld dat ik de inboedel zou krijgen plus auto en 10.000. Dat bedrag is vast gelegd omdat ik mee heb geholpen haar bedrijf mee op te bouwen. De grote vraag is wie er blijft zitten in dat huurhuis.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Scheiden maar wie krijgt de kinderen...?

Bericht door EDA »

Op wiens naam staat de huurwoning/huurcontract?

Als jij dat niet bent, is er de mogelijkheid voor diegene die niet de huurder is maar wel in de woning woonde om na een zekere periode samen te hebben gewoond de in de huurwoning deze te claimen. Even bij de verhuurder navragen.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Scheiden maar wie krijgt de kinderen...?

Bericht door The Driver »

Ik zie daar een hoop valkuilen

Over het algemeen kent de voorlopig voorzieningenrechter het huurhuis altijd toe aan de moeder, met als hoofdverblijfplaats voor de kinderen de moeder.

Kan jij van je WAO uitkering de huur betalen ?

Als moeder het huurhuis krijgt toegewezen, dan moet jij nog maar zien, dat je de inboedel uit het huis krijgt, als je geen toegang meer hebt.
Idem dito voor de auto, als je ex zegt je krijgt niets, dan zal je toch naar een deurwaarder moeten om die auto en het geld te krijgen. Als je ex de auto tussendoor verkoopt heb je gewoon niets.
Flick
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jan 2012, 10:38

Re: Scheiden maar wie krijgt de kinderen...?

Bericht door Flick »

Om op de laatste reactie terug tekomen.

De auto staat op mijn naam, ik heb de belasting betaald vanaf mijn rekening die op mijn naam staat. Tevens zijn de overschrijvingspapieren niet thuis aanwezig. De auto is gekocht door mij en ik heb de aankoop papieren zelfs al ergens anders liggen. :twisted:
Zo ver was ik al. Nu ben ik druk bezig mijn persoonlijke spullen over te huizen naar de familie. Dat wil zeggen cd singels mijn computer en aanverwante artikelen. Alle aankopen met betrekking tot in de toekomst staan al ergens anders.

Of ik die huur kan betalen is een andere vraag. Het lijkt me toch dat ik dan in aanmerking kom voor huurtoeslag mocht ik het huis toegewezen krijgen? Los natuurlijk als vrouwlief een voorziening aanvraagt. Tevens ben ik al naar de woningbouw vereniging geweest voor een gesprek om te weten te komen wanneer ik urgentie krijg. Volgens hen is dat als ik 2 jaar aan een geloten heb gewoont in dezelfde gemeente , er sprake is van co-ouderschap en er duidelijkheid is op papier wanneer de scheiding is uitgesproken.

Ik wed dus niet op 1 paard :)


Misschien is het belangrijk om te weten dat we gewoon praten met elkaar zonder elkaar te verwijten maar dat mevrouw besloten heeft tot scheiding. Bij mij gingen alle alrmbellen rinkelen en ben op voorhand al aktie aan het ondernemen.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Scheiden maar wie krijgt de kinderen...?

Bericht door Casper »

Een ouderschapsplan bij scheiding is niet alleen verstandig: het is bij wet verplicht. Zeker als je nu nog met je (a.s.) ex kunt praten, dring dan inderdaad aan op mediation, om dat plan op te stellen (en stel het reeds op zoals je het zelf wilt). Bij de mediator komt dan de onenigheid ter sprake, en is het aan jullie om een oplossing te vinden.
Laatst gewijzigd door Casper op 27 jan 2012, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Flick
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jan 2012, 10:38

Re: Scheiden maar wie krijgt de kinderen...?

Bericht door Flick »

Ik weet dat het verplicht is. Daarom had ik al van mijn kant een plan gemaakt. Maar misschien is het een goed idee om daar naar toe te gaan en mijn plan mee te nemen. Slechter zal het er niet op worden en tekenen doe ik pas als mijn advocaat het gelezen heeft.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Scheiden maar wie krijgt de kinderen...?

Bericht door The Driver »

Ouderschapsplan verplicht ?

Ik heb helemaal niets, Bureau Jeugdzorg maakt de dienst uit over de kinderen.
Flick
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jan 2012, 10:38

Re: Scheiden maar wie krijgt de kinderen...?

Bericht door Flick »

Dat is mijn grootste angst in de toekomst. Dat de kinderbescherm zich er mee gaat bemoeien. Dan ben je nog verder van huis....
Plaats reactie