effecten van kanker, borderline, prednison

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Gusto2

effecten van kanker, borderline, prednison

Bericht door Gusto2 »

Sinds november 2007 moet ik mij helaas rekenen tot de doelgroep van deze website. Na in het begin van deze eeuw gehuwd te zijn, hebben mijn a.s. ex en ik vele hobbels moeten nemen, waaronder het overlijden van een voldragen kind en het jaar later dat mijn echtgenote de diagnose kanker kreeg. Direct daarop kreeg zij kreeg zij behandelingen te cytostatica oftewel een chemotherapie. Toen gebeurden er rare dingen welke sterk aan borderline doen denken. Na enige tijd nam het bijzonder gedrag weer af. Bij een tweede chemotherapie kwamen dezelfde verschijnselen weer naar voren en wel erger en langduriger. Aanleiding voor een speurticht om een relatie te vinden tussen therapie en gedrag. Daarbij ben ik onder andere terecht gekomen op de volgende site: http://www.fk.cvz.nl/ alwaar informatie over medicijnen kan worden achterhaald. Deze informatie is uitgebreider dan welke men bij de apotheek verkrijgt en naar ik van een Duitse artsenbezoeker vernam nog spaarzaam.
Ook heb ik met artsen over deze materie gesproken. Van hen heb ik de volgende opmerkingen meegekregen:
- een patient met een dergelijke chronische aandoening verliest iedere vorm van zelf persopectief,
- chemotherapie versterkt dominant gedrag
- steeds vaker wordt een vorm van Borderline, te weten het Hyper Emotional Estetic Syndrom, waargenomen in combinatie met chemotherapie.
Ook in het British Medical Journal van 1987 wordt als melding gemaakt van Borderline als gevolg van chemotherapie of versterkign van bestaand borderline gedrag.
De artsen waarmee gesproken gaven aan dat er nog al eens wat informatie al dan niet bewust wordt achtergehouden.

In dit kader heb ik ook het werkboek Borderline van Dr E. van Meekeren geraadpleegd.

Voorts is van belang te weten dat het Hof Den Bosch op 5 oct 2006 (LJN: AZ 4486) bepaald heeft dat indien er sprake is van medicatie een psychiater moet inderzoeken in hoeverre de patient wel in staat is zijn wil te bepalen. Ook is aardig dat met dat arrest een tijdsfixatie plaatsvindt, namelijkk het moment van de feitelijke breuk.

Met betrekking tot medische perikelen zijn er diverse buitenlandse sites die de nodige informatie geven, waaronder Totalhealth.org
De laatste maanden heb ik aldus veel over kanker gelezen en ook over relaties. Met betrekking tot kanker meen ik te mogen stellen dat steeds meer het idee gaat leven dat er een verband bestaat tussen de verschillende vormen. Dit valt ook op te maken dat bepaalde chemotherapiën voor meerdere vormen worden gebruikt en ook medicatie die eerst voor leukemie werd gebruikt nu bij lymfklierkanker wordt gehanteerd.

Nog het aspect van Prednison, een medicijn dat deel uit maakt van een chemotherapie maar vaak ook voor andere aandoeningen wordt gebruikt. Daarover staat dus in de bijsluiter via bovengenoemde link te achtyerhalen dat het o.a. psychose kan oproepen c.q. kan versterken, daarnaast vergroot het de psychische afhankelijkheid. Kortom als een derde de patent naar de mond praat, dan heb je als echtpaar een probleem.
Gebruikersavatar
Sjaak
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 aug 2006, 10:18

Bericht door Sjaak »

Spijtig voor je. Ellende allemaal. Ik wens je sterkte. Ik heb een ex met borderline, al heeft dit andere oorzaken, welke weet ik nogsteeds niet. Een ex met borderline kan heel vervelend zijn weet ik uti ervaring, al weet ik niet hoever die van jou last heeft.

Groeten Sjaak.
Gesloten