Hoeveel waarde heeft een beschikking

Heeft u een onderwerp waarover u denkt dat hierover gediscussieerd kan worden, dan kan dit hier.
Plaats reactie
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Hoeveel waarde heeft een beschikking

Bericht door Condat47 »

Goedemorgen,

Ik zit toch even met iets in mijn maag.

Hoeveel waarde heeft een beschikking nu eigenlijk.
Je kan er van alles in opnemen maar als ex zich er niets van aan trekt is de enige instantie die er echt iets mee kan doen is het LBIO wat betreft de alimentatie.

Al het andere met betrekking tot omgangsregelingen hebben wat mij betreft weinig waarde, dat is mijn conclusie tot nu toe.

Als het tot een nieuwe rechtszaak komt leest de rechter dan ook wat er in de oude beschikking stond of kijkt men dan gewoon naar de situatie op dat moment en het belang van het kind op dat moment?

Waarom vraag ik dit: Hex wil in een nieuwe beschikking dat de omgangsregeling wordt opgeschort. Wij willen eventueel akkoord gaan omdat het om een tijdelijke maatregel gaat. Hex haalt de woorden tijdelijk weg uit het voorstel en geeft aan dat ze akkoord wil gaan ook met voorstel van nieuwe verlaagde alimentatie i.v.m. de nieuwe wetgeving.

Als we het op een rechtszaak aan laten komen kost het ons nog Veel meer en weten we zeker dat ze volgend jaar weer naar de rechtbank stapt om de alimentatie te verhogen (dus 2 keer een zaak) terwijl we nu beter uit zijn met een compromis (financieel dan) want ze frustreert de omgangsregeling al vanaf januari. Door de gemoederen even tot rust te laten komen hopen we compromissen te kunnen sluiten zonder rechtszaak want laten we wel wezen. Zolang iemand rechtsbijstand heeft kan ze je helemaal financieel kapot procederen. En als moeders niet wil mee werken kunnen we als man weinig om ECHT resultaat te boeken m.b.t. de omgang.

Volgens jaar komt er ongetwijfeld een nieuwe alimentatie regeling. Als men het dit jaar voor elkaar krijgt om deze op nihil te zetten weet je zeker dat je volgend jaar weer naar de rechtbank kan met weer alle gevolgen van dien.

Maar wat me dus dwars zit is dat de bewoording in het voorstel steeds naar haar richting wordt aangepast. Als blijkt dat deze toch weinig waarde blijken te hebben maakt het eigenlijk ook niet uit welke bewoording er nu precies staat als de rechter er toch nauwelijks naar kijkt. Dan staat alleen het nieuwe bedrag vast en de rest heeft weinig waarde. Hoeven we ook niet te gaan muggenziften over de woorden Tijdelijk enz.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Hoeveel waarde heeft een beschikking

Bericht door The Driver »

Een beschikking heeft geen enkele waarde, als er aan het niet nakomen van de beschikking geen sancties aan vastzitten.
Aan sancties zou men moeten denken aan een dwangsom of bij het niet betalen van de dwangsom : gijzeling.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Hoeveel waarde heeft een beschikking

Bericht door ll2014 »

Condat47 schreef:Hex haalt de woorden tijdelijk weg uit het voorstel en geeft aan dat ze akkoord wil gaan ook met voorstel van nieuwe verlaagde alimentatie i.v.m. de nieuwe wetgeving.
Ik snap niet wat je hier bedoelt, zou dat betekenen dat volgens hex de omgang definitief is opgeschort of begrijp ik het verkeerd?
Ik zou zeker niet akkoord gaan met een beschikking waarin niet duidelijk staat aangegeven hoe de omgang is geregeld.
En waarom zou je een eventueel nu verkregen alimentatieregeling volgend jaar weer opnieuw moeten regelen. Als er al een andere alimentatieregeling komt, wat ik betwijfel, betekent dat nog niet per definitie dat je dus een oude regeling met succes kunt aanvechten. De regeling die we nu sinds april 2013 hebben is ook geen geldige reden om de regeling die daarvoor gold aan te vechten, sterker nog als het verzoek tijdens de oude regeling was ingediend wordt het door de rechtbank ook nog volgens de oude regeling afgehandeld, tenzij beide partijen de nieuwe regeling willen of er een andere omstandigheid is gewijzigd sinds de aanvraag. Dit jaar is de gewijzigde fiscale aftrek zo'n reden.
Dat helemaal kapot procederen als mogelijkheid is vervelend en niet geheel uitgesloten, maar zolang daar nog geen sprake van is zou ik niet op voorhand de handdoek in de ring gooien. Dan geef je hex namelijk volledig haar zin, en wie garandeert je dat dat niet naar meer smaakt. Ze heeft dan toch nog steeds de mogelijkheid om je alsnog kapot te gaan procederen als ze nog meer wil?
En of ze je echt kapot kan procederen is maar de vraag. Als er een uitspraak is en hex begint een nieuwe zaak zonder dat daar echt aanleiding voor is, zal de rechtbank dit ook zien en uitleggen als minachting.
Ik snap dat je liever voorkomt dat er een rechter aan te pas komt, maar helaas is het soms gewoon nodig, soms is het zelfs nodig om in beroep te gaan tegen een uitspraak. Ik erken dat het erg kostbaar is, maar heb er nog geen moment spijt van gehad.
Plaats reactie