iemand ervaring met hoger beroep?

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
bibi1879
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2015, 17:18

iemand ervaring met hoger beroep?

Bericht door bibi1879 »

Beste lezers,

Eind vorig jaar heeft de rechter besloten (op basis van leugens, verdraaiingen en beschuldigingen) dat het zoontje van mijn vriend en zijn ex, mee mocht verhuizen 40 km verderop, naar de nieuwe vriend van haar.
Dit was gebeurd zonder overleg, dmv leugens of noodzakelijke reden (want ze had een prachtig appartement in de buurt). Alles hadden we op een rij gezet maar toch heeft de rechter aangegeven dat het co-ouderschap blijft bestaan maar dat hij bij haar in het dorp op school mocht. Mijn vriend ziet hem nu op de woensdag middag en haalt hem dan op van school. Op donderdag ochtend brengt hij hem weer weg. Eens in de twee weken is hij een weekend bij hem. Nu blijkt het (zonder dat mijn vriend daar van op de hoogte was) dat het na 3 maand niet goed te gaan op school. Hij vertoont agressief gedrag. Wij hadden ons bij de uitspraak neergelegd maar nu maken we ons erge zorgen. Het gaat niet goed met hem. Ik vind het vervelend om te schrijven maar zij en haar vriend hebben hem niet in de hand. (dit geeft ze ook toe in gesprekken, niet op papier)
Nu is het zo dat zij wel hun best doen, maar het werkt niet. Op papier en sms draait ze het om. Het ligt aan mijn vriend, het is het karakter van hun zoon, hij is uitgeput als hij bij ons vandaan komt en houdt hem thuis van school als hij bij ons vandaan komt. School geeft ook aan dat het een karaktereigenschap is. Wij kennen dit gedrag van hem niet....en dus zijn we bang dat hij wordt neergezet als een kind met problemen, terwijl de problemen komen door de hele scheiding. De advocaat van mijn vriend geeft aan dat ze hoger beroep wel weer wil proberen omdat het bijzonder is dat zij 'gelijk' heeft gekregen. Nu wilde mijn vriend dat niet om de rust te bewaren voor hem. Hij is gaan twijfelen omdat het niet goed gaat met hun zoon. Heeft iemand tips of hier ervaringen mee??? (ps: ze werkt op dit moment niet mee om het ouderschapsplan op te stellen of in mediation te gaan)

Dank
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: iemand ervaring met hoger beroep?

Bericht door Voiceless »

als het eid vorig jaar was, dan moet je wel snel zijn.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: iemand ervaring met hoger beroep?

Bericht door ll2014 »

Normale termijn voor beroep is 3 maanden na datum uitspraak.
Ik heb zelf ook best lang getwijfeld voordat ik in beroep ging, maar kan het alleen maar aanraden bij veel voorkomende "vreemde" uitspraken van de rechtbank.
Ik heb het gevoel dat veel zaken voor een rechtbank nauwelijks serieus worden afgehandeld, en weet in ieder geval zeker dat er rechters zijn die geen enkele materiekennis hebben. In mijn geval bleek bijvoorbeeld overduidelijk dat de rechter niet eens wist wie recht had op kinderbijslag en wat de bepaling van een hoofdverblijf voor fiscale gevolgen had.
In beroep zijn er 3 rechters bij de zitting aanwezig en alleen dat garandeert al een betere behandeling.
Maar ik ben bang dat je al wel eens te laat kon zijn voor hoger beroep.
Een goed beroepschrift opstellen kost ook enige tijd.
bibi1879
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2015, 17:18

Re: iemand ervaring met hoger beroep?

Bericht door bibi1879 »

Jammer, we zijn te laat.....
Poeh wat een teleurstelling
Dank voor jullie reacties.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: iemand ervaring met hoger beroep?

Bericht door Benadeelde »

Hoi,

Ik lees vele berichten op deze site, zeker wat omgang betreft, waar je niet vrolijk van wordt. Echter als jullie kind te leiden heeft onder de scheiding dan zou ik zeker proberen met jouw ex in overleg tot een oplossing te komen met een derde partij erbij die kan helpen met de gehele situatie. Je zou van te voren maatschappelijk werk kunnen aanspreken zodat je kan laten informeren wat de mogelijkheden zijn in het belang van het kind. Je hebt namelijk kiestrajecten waarbij een kind wordt geholpen om de scheiding een plaats te geven.
Mijn ervaring is dat advocaten de situatie alleen maar erger maken waardoor jullie als je niet uitkijkt lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. En inderdaad verdraaiingen, leugens e.d. worden gebruikt waardoor de frustraties nog groter worden. En het belang van het kind wordt hierbij vergeten. Financieel belang gaat vaak voor het belang van het kind.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: iemand ervaring met hoger beroep?

Bericht door ll2014 »

Benadeelde schreef:Echter als jullie kind te leiden heeft onder de scheiding dan zou ik zeker proberen met jouw ex in overleg tot een oplossing te komen met een derde partij erbij die kan helpen met de gehele situatie.
Dit is zeker waar, MAAR in de rest van je verhaal geef je eigenlijk al aan waarom het niet werkt, en persoonlijk heb ik het idee dat vooral de laatste zin uit je verhaal er voor zorgt dat overleg geen werkbare oplossing meer is.
Uit eigen ervaring en ook uit veel verhalen hier valt af te leiden dat hexen proberen zoveel mogelijk financieel voordeel uit hun kind te slepen, en geen enkel vertrouwen hebben in de redelijkheid van veel vaders om ook financieel goed voor hun kind te zorgen.
Er zijn ongetwijfeld ook veel gevallen waarin de meeste zaken goed gaan, maar die komen niet zo gauw op dit forum terecht.
En dat je na een rechtszaak niet meer als vrienden met elkaar omgaat staat ook bijna vooraf vast.
In mijn ogen zou een goede oplossing zijn als een onafhankelijke derde partij de kinderalimentatie zou regelen, puur op basis van beschikbare gegevens.
De belastingdienst beschikt al over alle financiële gegevens, dus wat zou er simpeler zijn als die een berekening maakt die bindend is tot een eventueel ingeschakelde rechter anders beslist.
De kosten van zo'n rechtszaak zouden dan ook anders geregeld moeten worden.
Nu is het vaak zo dat hex vrijwel gratis procedeert, dus baat het niet dan schaadt het ook niet.
bibi1879
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2015, 17:18

Re: iemand ervaring met hoger beroep?

Bericht door bibi1879 »

Ik ben heel blij om zoveel reacties te mogen ontvangen. Nu is het zo dat mijn vriend en zijn ex niet getrouwd waren, dus is het geen financiële kwestie, maar puur een pedagogische. En inderdaad. Praten is lastig op dit moment en ze hebben al 3 mediators versleten. Daar was ze wel eerlijk maar een mediator mag geen info aan derden geven....

Mijn vriend moet zoveel leugens en beschuldigingen incasseren dat ik bang ben waar die opgekropte woede soms heen moet. Nu hij weet dat het met hun zoon niet goed gaat, voelt hij zich enorm machteloos en is verdrietig op de momenten dat hij hem huilend heeft afgezet. (let wel....zijn zoon moet dan heel hard huilen).
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: iemand ervaring met hoger beroep?

Bericht door kiekiek »

Wellicht nog een andere tip als het met zijn zoon niet goed gaat: neem eens contact op via de gemeente waar zijn zoon woont en dan vragen naar het wijkteam. In een gesprek kan hij zijn zorgen neerleggen en een medewerker kan een gesprek aangaan met zijn ex en wellicht bemiddelen. Mocht het echt niet lukken dan is het wijkteam het voorportaal van jeugdzorg, maar daar zou ik terughoudend in zijn.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
bibi1879
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2015, 17:18

Re: iemand ervaring met hoger beroep?

Bericht door bibi1879 »

Dank voor de tip. En inderdaad. Jeugdzorg is te ver gezocht. Ons doel is niet hem weg te halen bij moeder. Maar om de spanning voor hun zoon minder te maken. Zojuist een mail van zijn school gekregen met daarin het verzoek om morgen directie te bellen. (naar aanleiding van een verontrustende brief van mijn vriend)
Zij hadden mijn vriend niet eerder dan onder een ouder gesprek ingelicht over de zorgen omtrent hun zoon. Wellicht dat daar ook nog iets uitkomt. Ze gingen er van uit dat de communicatie via moeder goed zou verlopen.....is dus niet gebeurd. Nu nog een manier weten te vinden om morgen niet beschuldigend maar wel duidelijk over te komen omtrent de situatie.
Mocht dat niet werken.....zien we wel weer verder met inderdaad misschien een wijkteam...
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: iemand ervaring met hoger beroep?

Bericht door kiekiek »

Inderdaad, niet of niet teveel beschuldigend over gaan komen, dat werkt teveel in het nadeel van jezelf. Ik denk dat het heel belangrijk is om morgen goed te gaan luisteren naar de feiten die school te melden heeft en eventueel vragen of ze dat ook schriftelijk willen bevestigen naar je vriend toe. Schrijf eventueel naderhand een verslagje voor jezelf van de feiten in het gesprek, voor het geval school nalaat om een verslagje te sturen. Je kan altijd vragen om iemand van school die wil notuleren. Dat recht heb je gewoon. Documenteren is nu het belangrijkste om te gaan doen. Wat merkt school en wat voor signalen vangen zij op?
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
bibi1879
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2015, 17:18

Re: iemand ervaring met hoger beroep?

Bericht door bibi1879 »

Pfffff, waar mijn vriend dacht weer een opening te hebben om betrokken te worden bij zijn zoon, is wederom het tegendeel bewezen. De directrice van de school heeft aangegeven dat het toch niet de bedoeling is dat er ook nog eens aan hem apart informatie wordt gegeven. Ze hebben er immers 30 in de klas......Mijn vriend heeft voor de 4e keer aangegeven dat de communicatie niet goed verloopt. Daar kunnen ze echt niet aan beginnen.
En zo erg waren de problemen ook weer niet met hem. Het is vast een fase. (dit is wel aangegeven door zijn juf) Ze kaatste alles terug, wil niet dat er gesprekken gemaild worden, wenst geen verslag te maken en hij moest er maar vertrouwen in hebben dat de juffen competent genoeg zijn. (waar hij niet eens over twijfelt)
Ook vroeg mijn vriend of ze daar wel zijn telefoonnummer of mailadres hebben omdat hij zijn zoon immers ook naar school brengt en ophaalt. Of gewoon omdat hij zijn vader is. Nou dan had hij dat maar bij het eerste bezoek moeten geven.
Ongelooflijk!!!!
Ik ben zelf juf en mijn handen jeuken als ik dit hoor. Maar het ergste is nog dat hij WEER niet serieus genomen wordt. Ik heb sterk het gevoel dat zijn ex hem WEER heeft zwartgemaakt op de school waar hij zit.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: iemand ervaring met hoger beroep?

Bericht door kiekiek »

bibi1879 schreef:De directrice van de school heeft aangegeven dat het toch niet de bedoeling is dat er ook nog eens aan hem apart informatie wordt gegeven. Ze hebben er immers 30 in de klas......Mijn vriend heeft voor de 4e keer aangegeven dat de communicatie niet goed verloopt. Daar kunnen ze echt niet aan beginnen.
Wettelijk is iedere school verplicht beide ouders te informeren. Het aantal scheidingen is zo hoog dat zijn zoontje zeker niet de enige is in zijn klas. Dat school er geen tijd voor heeft, is hun probleem en niet die van de ouders. Afschuiven is wel heel erg makkelijk en goedkoop. Een mailtje aan beide ouders is zo gemaakt. Alle ouders mee copieren voor een informatiemail is ook geen enkele moeite. Er zijn ook scholen waar ouders via een afgeschermd deel van de website de cijfers van de eigen kinderen kunnen inzien.

Verder heeft zijn ex, bij gezamenlijk gezag, wettelijk gezien een informatieplicht waar zij zich aan hoort te houden. Goede of slechte communicatie, ze zal wel moeten.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
bibi1879
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2015, 17:18

Re: iemand ervaring met hoger beroep?

Bericht door bibi1879 »

Dank kiekiek. Inderdaad...klacht gaat die kant op.
Ik word zo langzamerhand een dwaze vriendin.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: iemand ervaring met hoger beroep?

Bericht door kiekiek »

Mooi woordspeling, maar blijf op gepaste afstand en vooral gebaseerd op feiten die er toe doen je vriend ondersteunen in dat gevoelige stukje wat een deel van zijn leven is: zijn bloedeigen kind.

Heeft school misschien een maatschappelijk werkster voor het ondersteunen van zijn kind bij het verwerken van de scheiding?
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie