Van bemiddeling tot erger....

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Schomaker
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2010, 21:55

Van bemiddeling tot erger....

Bericht door Schomaker »

Ik ben vader van 2 prachtige kinderen, zoon van 10 maanden en een dochter van 4 jaar! Mijn vrouw (nu dus ex-vrouw) heeft op 8 maart 2010 aan mij laten weten, niet verder te willen. Redenen als verschil van karakters, ontbreken van gevoel, het niet beleven van "haar" geloof en dat zij "ontvankelijk" is voor iemand anders. Zonder in detail te gaan, was dit een enorme klap voor mij. Ik dacht direct aan mijn kinderen!

Sinds enige tijd hebben we hulp gezocht middels een scheidingsbemiddelaar. Dit heeft geleid tot een omgangsregeling op basis van co-ouderschap (60-40 verdeling). Ik heb hierop mijn werk ingericht en wil dit graag ook als definitieve regeling zien. Nu heeft zij al na enkele dagen, zoveel emotionele moeite met deze regeling dat er steeds minder voor mij over blijft! Ik ben behoorlijk de weg kwijt en zoek naar hulp van anderen. Ben als vader erg bang dat ik alles ga verliezen, maar wil er ook alles aan doen om dit te voorkomen. Ik vecht voor mijn kinderen, maar ben bang dat zij alles van mij afpakt. Als, vaak hardwerkende, betrokken en gedreven vader, ben ik erg bang dat ik dus aan het kortste eind trek.

Wie kan mij helpen met gerechtelijke uitspraken of feiten die opkomen voor het recht van de vader!? Ik wil hier graag actief betrokken zijn om de wet hierop aan te passen, want in deze tijd van emancipatierecht, is het nog steeds belachelijk dat de vrouw zoveel kan opeisen en dat de man achterblijft met zeer weinig.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Van bemiddeling tot erger....

Bericht door Casper »

Dit is allemaal nog maar heel kort geleden, een moeilijke, emotionele situatie. Er is nog veel tijd nodig om alles goed te regelen: een rustige opstelling is nu het beste.

Loopt het gesprek bij de scheidingsbemiddelaar nog? Als daar een afspraak op papier uit komt, dan is die wettelijk geldig en kun je je ex-vrouw daaraan houden.

Is de gedachte aan postnatale depressie bij iemand in die gesprekken opgekomen?

Als vader na een huwelijk (dus met ouderlijk gezag) sta je sterk hoewel er verschillende manieren zijn waarop je ex en jijzelf de situatie aanzienlijk kunnen verslechteren. Rustig blijven en je goed informeren (kijk ook eens op sos-papa.com voor veel documentatie en andere ervaringen) is nu het devies.
Casper
plaat023
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2009, 20:24

Re: Van bemiddeling tot erger....

Bericht door plaat023 »

In hoeverre is de zorg- en opvoedingsregeling (het is beter daarover te spreken dan een omgangsregeling) vastgesteld? Is hier een rechterlijke beslissing over? In ieder geval kan je ex niet zo maar stoppen met het verlenen van medewerking aan een door jullie samen opgestelde zorg- en opvoedingsregeling. Hier zal je ex een wijzigingsprocedure moeten aanvragen, of opnieuw met jou naar een scheidingsbemiddelaar moeten stappen.
Dat de zorg- en opvoedingsregeling heeft geleid tot een co-ouderschap is een zeer goede zaak. In ieder geval hebben jullie daarmee beiden erkend dat gezamenlijk (voortgezet) ouderschap in het belang is van de kinderen. Er is sinds maart 2010 ook een wettelijke basis voor voortgezet ouderschap (titel 14 art 247 BW en art 815 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering). Hoewel er een wettelijke basis ligt, blijkt de praktijk vaak nog weerbarstig te zijn. Met name bij de rechterlijke macht is nog een cultuuromslag nodig. Ik adviseer je echter vast te houden aan het plan dat via de scheidingsbemiddelaar is opgesteld en niet akkoord te gaan met minder. Je kinderen hebben recht op zorg en opvoeding van beide ouders. Kijk ook naar de sites http://vaderkenniscentrum.blogspot.com/ en http://www.peterprinsen.nl/. Mocht je problemen ondervinden meld het via dit forum. Ik ben zelf ook op meerdere fronten aan het vechten voor mijn kinderen en heb ondertussen al veel kennis opgedaan.
Verder is een belangrijke tip: probeer de verstandhouding met je ex goed te houden, of in ieder geval rustig te blijven wanneer de verstandhouding met je ex verslechterd.
In ieder geval succes.
Schomaker
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2010, 21:55

Re: Van bemiddeling tot erger....

Bericht door Schomaker »

Ontzettend bedankt voor de reacties! Zeer waardevol.

Heeft iemand ervaring als de ex- vrouw met een kinder socioloog schermt, die mogelijk het advies geeft om de kinderen onder te brengen bij de moeder in relatie tot het co- ouderschap?
angel78
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jul 2009, 16:31

Re: Van bemiddeling tot erger....

Bericht door angel78 »

Schomaker!

Ik weet wel dat het niet vaak wat uitmaakt welke instanties ze inschakeld.
De ex-vrouw van mijn partner had veel instanties erbij gehaald en verklaringen gevraagd (met leugens)
Oa de school, de kinderbescherming ea.

De rechter heeft alles van tafel geveegd en zelfs de kinder bescherming die zij had ingeschakeld vond dat haar argumenten geen hout sneden.

Tip! Blijf altijd eerlijk en oprecht, als je ex-partner dat niet doet, graaft ze vanzelf haar eigen graf.

Tip! Neem een eigen advocaat, en niet een gezamelijke.
Mijn partner en zijn ex-partner hadden tijdens de scheiding ook een gezamelijke advocaat, die het meeste in haar voordeel had geregeld.

Je moet een eigen advocaat nemen die jou belangen behartigd en voor jou vecht.
Neem eens contakt op met de heer Van Weegberg, het adres en telefoonnummer vind je op deze site.
Deze advocaat staat volledig achter Dwaze Vaders en heeft behoorlijk wat pit, hij vecht voor je en komt voor je op.

De rechters nemen niet zomaar alles meer aan van de verzorgende ouder.
Een nieuwe wet....als niet verzorgende ouder heb je het RECHT en de PLICHT tot omgang met je kinderen, en als verzorgende ouder heb je de PLICHT de omgang met de niet verzorgende ouder te bevorderen!

Wij gaan weer naar de rechtbank omdat ze nog steeds de omgang niet bevorderd en de schult afschuift.

Sterkte, en laat jezelf niet van alles wijsmaken, je hebt rechten, jij bent de vader.
plaat023
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2009, 20:24

Re: Van bemiddeling tot erger....

Bericht door plaat023 »

> Heeft iemand ervaring als de ex- vrouw met een kinder socioloog schermt, die mogelijk het advies geeft om de kinderen onder te brengen bij de moeder in relatie tot het co- ouderschap?

In de rechtspraak wordt vaak gesproken over hoofdverblijf en nevenverblijf van de kinderen. Helaas is het zo dat aan het hoofdverblijf meer waarde wordt gehecht. Je staat dus minder sterk als je kinderen niet bij jou het hoofdverblijf hebben. Ik denk dat het daar om gaat. Bij co-ouderschap zou juist niet gesproken moeten worden over hoofdverblijf en nevenverblijf. De kinderen zijn in dat geval voor een deel bij je ex en voor een deel bij jou. Het lijkt er steeds meer op dat je ex niet meer wil gaan voor co-ouderschap. Blijf hier echter aan vasthouden. Het is de beste regeling die je kunt treffen.

Neem verder de adviezen van angel78 ter harte.
Gebruikersavatar
Zr7
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:06

Re: Van bemiddeling tot erger....

Bericht door Zr7 »

plaat023 schreef:> Heeft iemand ervaring als de ex- vrouw met een kinder socioloog schermt, die mogelijk het advies geeft om de kinderen onder te brengen bij de moeder in relatie tot het co- ouderschap?
Niet zozeer als boven bedoelt, wel met een Raad Van Kinderbescherming die "adviseert" (helaas over genomen door de Rechtbank) om kind bij het niet nakomen van de bezoek-regeling, kind "voorlopig" (is dus altijd) 1 maal in de maand 1 middag te bezoeken, en wel in woonplaats van moeder, niet daar buiten, want er zat pretparken in omgeving (kost gelukkig niks). Onnodig te vermelden dat dit financieel niet vol te houden is, dus ben je onwillig, logisch, en dat kind op bezoekdag verkouden, verjaardag, uitje etc heeft. Ohja, je kunt niet elke seconde vrij krijgen van een werkgever, dus een andere baan / werkgever zou wenselijk zijn, anders ben je dwars en werk je niet mee, volkomen logisch toch ?
Wat moet je met een alimentatie, als je die niet meer kunt opbrengen ?
plaat023
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2009, 20:24

Re: Van bemiddeling tot erger....

Bericht door plaat023 »

Beste Zr7,
Misschien is het goed als je jouw verhaal in een apart forumbericht zet, dan kunnen we reageren op jouw situatie. Zo te horen is dat nodig. Dat de Raad voor de Kinderbescherming een advies van de rechter opvolgt lijkt me sterk. Het zal eerder andersom zijn. Leg even jou verhaal wat nader uit.
Groet, plaat023
Gesloten