Ex woont met kind in buitenland :cry:

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Sailor710
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 dec 2012, 12:02

Ex woont met kind in buitenland :cry:

Bericht door Sailor710 »

Goedemiddag,
Mijn ex is met mijn dochter van 7 verhuist naar haar thuisland Slowakije. Ik betaal elke maand KA die is vastgesteld toen zij nog in NL woonde. Ik betaal de volledige vastgestelde behoefte. Dit is onderling zo afgesproken en zou gelden zolang zij nog in NL woonden. Nu ze is verhuist wil ze niet meewerken aan het aanpassen van de KA. Wat ik nu alleen betaal is bijna een normaal maand inkomen in Slowakije. Welke weg moet ik bewandelen om de KA toch omlaag te krijgen zonder dat zij met 1 telefoontje een vorderingsinstantie op me af stuurt? Ik ben al bij een advocaat geweest, maar kreeg daar 0 op het rekest. Iets met welk recht er van toepassing is in deze situatie, NL of SK. Dit staat niet specifiek genoemd in het convenant of ouderschapsplan. Er staat alleen wel specifiek in dat deze regeling geld zolang zij nog in NL wonen, en dat we daarna zelf nieuwe afspraken zouden maken. Ze werkt daar echter niet aan mee. Wat nu? Ik ben een beetje ten einde raad, en dan heb ik het nog niet eens gehad over dat ze totaal geen enkele moeite doet om het contact tussen mij en mijn dochter te bevorderen. Ze komt afspraken voor Skypen niet na, en vaak kan het op het laatste moment als ik klaar zit om te skypen ineens niet omdat ze met andere dingen bezig is. Help!!!! Wat moet ik nu?
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Ex woont met kind in buitenland :cry:

Bericht door EDA »

Sailor710 schreef: Ik ben al bij een advocaat geweest, maar kreeg daar 0 op het rekest. Help!!!! Wat moet ik nu?
Dan heb je nog niet de juiste advocaat gevonden.
JE hebt dus een technisch financieel probleem, dat oplosbaar is en daarnaast een menselijk probleem inzake contact met je kind.
Voor dat eerste is juridische kennis in te kopen, voor het tweede heb je begrip nodig. Dat is lastiger. Stel je inzake dat begrip in elk geval ZELF al maar begripvol op. Wie goed doet, goed ontmoet. Dat is het uitgangspunt.
Je hebt de medewerking nodig van je vrouw. Lastig af te dwingen, ook al sta je in je recht.
Maar door je eigen gedrag kun je al veel in gang zetten. Dat zou ik als ik jou was goed observeren en bijsturen. Niet in de laatste plaats voor jezelf.
Parcival
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 aug 2012, 12:32

Bericht door Parcival »

Bericht verwijderd door gebruiker
Laatst gewijzigd door Parcival op 15 apr 2013, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Sailor710
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 dec 2012, 12:02

Re: Ex woont met kind in buitenland :cry:

Bericht door Sailor710 »

Beste EDA,Parcival,
Hartelijk dank voor jullie reactie en ondersteuning. Ik heb de Jurofoon benadert met de problemen, en ik wordt als het goed is morgen gebeld door een advocaat. Ik kan alleen maar hopen dat ik juridisch iets kan. De laatste advocaat zei me dat het alleen in Slowakije zelf geregeld kan worden. Dat is natuurlijk min of meer onmogelijk. Ik heb niet de financiële middelen om locaal een advocaat en vertaler in te schakelen. Ik hoop dus op een andere benadering morgen door een andere advocaat. Ik blijf net zo lang zoeken tot ik er een heb gevonden die het wel ziet zitten.
Het LBIO mag alimentatie vorderen in Nederland als er een verzoek van een instantie uit Slowakije komt. Slowakije is aangesloten bij het Verdrag van New York uit 1956 maar liefst. Lekker van deze tijd, maar goed...
Wat de omgang betreft is het een stuk lastiger. Ik ben zeevarend van beroep, en het is voor mij bijna onmogelijk om mijn verlof zo te plannen dat ik precies thuis ben in haar school vakanties. Ik probeer dat zoveel mogelijk, maar zelfs als dat gelukt is, krijg ik weinig of geen medewerking van mijn ex. Dit terwijl er duidelijk is afgesproken dat ik mijn dochter zoveel mogelijk mag zien als het allemaal qua schema in elkaar past. Mijn ex stelt allerlei eisen, en beseft totaal niet dat het om onze dochter gaat, en niet om wat zij voelt of vind. Ik mag daar naartoe komen, maar dan alleen zonder mijn huidige vriendin en haar dochtertje. Ik moet daar dan in een hotel verblijven en dan mag ik haar overdag zien en moet ze 's avonds weer terug. Dan zit ik dus in een land waarvan ik de taal niet spreek een groot deel van de tijd alleen, terwijl ik thuis ook iemand heb zitten met een dochtertje die mij als vader ziet. Ik kan haar gaan ophalen met de auto, maar het is 2 dagen heen, en 2 dagen terug, dus totaal 8 dagen in de auto om heen en weer te rijden. Vliegen onder begeleiding wil mijn ex niet, dus dat houd al op.
Ik heb 3 jaar lang de volledige hypotheek voor het huis betaald wat vele malen meer was dan de alimentatie die ik zou moeten betalen, gewoon om te voorkomen dan mijn dochter op straat zou komen te staan, en wij allemaal in de schuldsanering zouden komen bij verkoop met verlies. Nu zijn ze sinds eind July weg, en betaal ik iedere maand 450 euro kinderalimentatie.(Gemiddeld maandloon in 2009 in de plaats waar zij woont was 535,75 euro). Zoals gezegd zou dat aangepast worden als ze naar Slowakije zouden verhuizen. Daar wil mijn ex nu niks van weten. Het is erg lastig om vriendelijk en meegaand te blijven als dat maar 1 kant uit is. Het doet enorm zeer als ik via de Skype uit de mond van mijn dochtertje de vraag moet horen: Papa, waarom wil jij niet voor mij betalen?... Hoe leg ik dat uit aan zo'n kleintje. Ik zeg dan dat dat problemen zijn voor volwassenen en tussen mij en haar moeder en dat zij zich daar geen zorgen om hoeft te maken en dat het echt goed komt... Zucht...
Sailor710
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 dec 2012, 12:02

Re: Ex woont met kind in buitenland :cry:

Bericht door Sailor710 »

Ik kan dus Juridisch misschien wel de alimentatie omlaag krijgen, maar ik ben bang dat ik dan helemaal geen contact meer zal hebben met mijn dochtertje... Ben hier zo ziek van... Ik heb er dagelijks last van en het kost moeite om het niet teveel invloed op de rest te laten hebben. Ik moet mezelf echt bewust vertellen, ho even, je hebt ook nog hier een gezin, en een baan...
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Ex woont met kind in buitenland :cry:

Bericht door EDA »

Sailor710 schreef: Ik moet mezelf echt bewust vertellen, ho even, je hebt ook nog hier een gezin, en een baan...
En dat is het belangrijkste.
Hoe schrijnend dat ook moge zijn. Wat DAT het schrijnend is, dat weet ik.
We kunnen niet meer dan we kunnen. Voorbij ons kunnen houdt het op.
Sailor710
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 dec 2012, 12:02

Re: Ex woont met kind in buitenland :cry:

Bericht door Sailor710 »

Afhankelijk van wat de advocaat morgen zegt zal ik haar schriftelijk/email vragen of ze nieuwe afspraken over de alimentatie wil maken, zoals ook in ouderschapsplan en convenant staat. Wil dat niet dan zal ik het juridisch proberen af te dwingen. Mocht ze dan moeilijk gaan doen over het contact met mijn dochter, dan zal ik haar er telkens aan herinneren dat het contact tussen mij en mijn dochter los staat van het financiële verhaal en dat ze mijn dochter er alleen maar tekort mee doet door dat in de weg te staan. Ik zal brieven, e-cards, emails, kadootjes met verjaardag en kerst blijven sturen, de bewijzen daarvan bewaren en hopen dat ze alles gewoon netjes ontvangt, gebeurd dat niet, dan hoop ik dat mijn dochter op een dag bij mij verhaal komt halen... Dat zal dan voor haar een hard gelach worden, maar dan weet ze wel de waarheid.
Ik heb nooit 1 onvertogen woord tegen mijn dochter gezegd over haar moeder of in het bijzijn van mijn dochter. Andersom heb ik van alles naar mijn hoofd gekregen, ook waar de kleine bij was. Ze heeft mijn dochter opgezet tegen mijn huidige vriendin en haar dochtertje, zodanig dat het bijna een onhoudbare situatie was als mijn dochter een weekend bij ons was.

Ik denk dat mijn bovenstaande acties het laatste is wat ik nog kan. Daarna houd het op denk ik.
Parcival
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 aug 2012, 12:32

Bericht door Parcival »

Bericht verwijderd door gebruiker
Laatst gewijzigd door Parcival op 15 apr 2013, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Sailor710
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 dec 2012, 12:02

Re: Ex woont met kind in buitenland :cry:

Bericht door Sailor710 »

Komt denk ik omdat het me emotioneel nogal hoog zit allemaal. Ik heb toestemming gegeven, hoewel dit nergens op schrift staat. Ik heb dit zonder slag of stoot gedaan omdat ik met mijn beroep niet voor de kleine kan zorgen, en haar dus nooit volledig toegewezen zou krijgen. Mijn advocaat adviseerde me dit niet via de rechter te spelen omdat dit een verloren zaak zou zijn op lange termijn. Mijn ex heeft hier geen verbindingen, familie, vaste baan of huis. Ze heeft overwogen om hier te blijven, maar het krijgen van een andere woning was zo moeilijk, met zulke lange wachttijden en urgentie kreeg ze sowieso niet. Haar familie woont allemaal in Slowakije, en daarom heeft ze die keuze gemaakt. Ik zag het niet zitten om een lange bittere strijd in de rechtszaal te voeren met alle stress en vervelende dingen die het eventueel voor de kleine tot gevolg zou hebben aangezien mijn ex alles deelde met de kleine. Zou mijns inziens meer leed veroorzaken dan goed doen. En dan heb ik het nog niet eens over het gigantische financiële plaatje dat daar aan hangt. Had en heb ik simpel weg de middelen niet voor.
Verder hebben we ieder nog evenveel gezag. Er is geen specifieke omgang vast gelegd voor de situatie zoals die nu is. Voor in NL was dit wel zo, maar voor nu ligt er niks vast en zou alles in onderling overleg moeten. Niet handig, maar dit is door de hectiek van het moment zo ontstaan en ook niet door mijn toenmalige advocaat afgedekt. Ook is het in elk geval lastig vast te stellen ivm mijn beroep als zeevarende. Ik weet niet van te voren wanneer ik wel of niet precies thuis ben. Maar goed, een intentieverklaring om ervoor te zorgen dat ik haar zoveel mogelijk zie als ik met verlof ben is natuurlijk mogelijk. Ga ik eens over nadenken.
Sailor710
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 dec 2012, 12:02

Re: Ex woont met kind in buitenland :cry:

Bericht door Sailor710 »

Ik heb net de advocaat aan de telefoon gehad die via de Jurofoon aan mij was toegewezen voor een vrijblijvend gesprek. Aardige man, maar ik heb zelf nog even de stoute schoenen aangetrokken wat betreft de kinderalimentatie en het LBIO gebeld. Ik heb de situatie uitgelegd, en zij zeiden dat omdat het er zo specifiek in staat dat het afgesproken bedrag alleen geldt zolang ze nog in NL woont, mijn ex geen kans maakt om het op mij te verhalen als ik niet zou betalen. Ik kreeg zelfs het advies om het naar eigen inzicht aan te passen zolang er nog geen definitieve afspraken gemaakt zijn. Ze adviseerde me verder nog wel te bellen met de Raad voor Rechtsbijstand in Den Haag om dit te verifiëren.
Ik heb op internet gespit op Slowaakse sites met als onderwerp Alimentatie (via Google Vertalen), en zo ben ik er achter gekomen dat de gemiddelde alimentatie daar tussen de 100 en 200 euro ligt ipv de 450 die ik nu betaal.
Morgen nog even bellen met de RvR en afhankelijk van hun verhaal weer verder actie ondernemen. Ik hou jullie op de hoogte. Ik denk dat er wel meer vaders zijn die in een gelijksoortige situatie zitten.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Ex woont met kind in buitenland :cry:

Bericht door EDA »

Oké. Shot in de zaak dus. Zo doorgaan dus.
Gesloten