KA en Co-ouderschap en de niet-verblijfskosten

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
dwazevad12
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2018, 12:40

KA en Co-ouderschap en de niet-verblijfskosten

Bericht door dwazevad12 »

Dag allen,

Ik heb een vraag over KA. Bij mij is totaal te betalen bedrag vastgesteld op Eur 1400,- per maand voor twee kinderen. Omdat we co-ouderschap hebben betaal ik de helft van dit bedrag aan mijn ex. Als er uitgaven waren die gezamenlijk moesten worden gedeeld (contributie sportvereniging, fietskosten, schooluitjes e.d.) dan bracht diegene die het betaald de helft daarvan in rekening bij de ander. Dit was de situatie die nu al een aantal jaren duurt.
Ik heb de kinderalimentatie opnieuw laten berekenen. Er kwam ongeveer hetzelfde bedrag uit. Als ik nu de berekening bekijk blijkt dat 70% uit verblijfskosten bestaat en 30% uit overige kosten. Het zou voor mij voordeliger zijn als ik die verblijfskosten aan mijn ex overmaak (dus 70% van Eur 700,- = 490,-) en dat ik met haar afspreek dat ik alle kosten van kleding, sportverenigingen e.d. voor mijn rekening neem.
Ik vraag mij af of ze daar bezwaar tegen kan maken. Weet iemand dit? Wat ik verder nooit in de fora tegen kom zijn de kosten van vakanties en ander entertainment. Moet ik meebetalen als de kinderen met mijn ex op vakantie gaan als ik haar alleen de verblijfskosten vergoed?

Groetjes,
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: KA en Co-ouderschap en de niet-verblijfskosten

Bericht door Leermoment »

Eh, ik snap je niet zo goed. Bij jou is totaal te betalen bedrag vastgesteld op €1400,00.
Hoezo betaal je dan maar de helft? Bedoel je misschien de kinderbehoefte?
Dan je voorstel om woonkosten apart te betalen? Kan je uitleggen waarom het voordeliger is voor jou?
Of ze bezwaar kan maken? Volgens mij kan dat altijd. Althans, mijn ex wel :D
Geef even wat meer info en wellicht krijg je wat meer feedback.
dwazevad12
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2018, 12:40

Re: KA en Co-ouderschap en de niet-verblijfskosten

Bericht door dwazevad12 »

Die Eur 1400,- is al zeven jaar geleden vastgesteld. Het was toen wel lager maar door indexatie staat het nu op Eur 1400,-.Die mediator vertelde dat ik dan de helft moest betalen omdat ze de helft van de tijd bij mij zijn. Als ze bij mijn ex waren gaan wonen dan had ik dus Eur 1400,- moeten betalen.

De regels zijn nu anders. Maar uit de nieuwe berekening bleek dat die Eur 1400,- nog steeds het juiste bedrag is.

De niet-verblijfskosten zijn de afgelopen jaren ongeveer Eur 120,- per maand geweest. Dat zijn dus de kosten die we samen betaald hebben. Zoals kleding, contributies e.d.
De verblijfskosten zijn 70% van het totaal. Dat staat in de nieuwe berekening. Mijn rekensommetje: 70% van Eur 700 is Eur 490,-. tel daar die eur 120,- bij op en je komt op 610. Dat is dus minder dan Eur 700,-
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: KA en Co-ouderschap en de niet-verblijfskosten

Bericht door ll2014 »

Ik snap niets van je verhaal over verblijfskosten.
Als er een kinderbehoefte is bepaald volgens rekenregels is dat gewoon het bedrag, daar zitten alle kosten in.
In het geval ji het niet eens bent met die kinderbehoefte zou je die ter discussie kunnen stellen, maar je geeft zelf aan dat die 1400 correct is.
De regel dat je bij een co-ouderschap maar de helft van het bedrag betaalt ken ik niet, sterker nog volgens mij is de zorgkorting maximaal 35% en geen 50%.
Wel is het zo dat er dan ook van uit wordt gegaan dat de alimentatie ontvanger alle kosten van de kinderen niet zijnde verblijfskosten betaalt, dus bijvoorbeeld ook kleding voor als de kinderen bij jou zijn.
Dit zou dan betekenen dat jij 65% van 1400 gaat betalen oftewel 910 euro en dan geen kledingkosten e.d. meer hoeft te betalen. Lijkt mij geen vooruitgang voor jou...

Als iets voor jou voordeliger is, dan is het dus voor je ex nadeliger, ik zou heel erg oppassen om voor zo'n relatief gering verschil een werkende situatie op het spel te zetten, zeker niet gezien de huidige situatie al niet helemaal volgens de regels is.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: KA en Co-ouderschap en de niet-verblijfskosten

Bericht door bliep »

Beste dwazevad12,

Ik vind het vreemd dat de mediator heeft vermeld dat jij de helft van de kinderbehoefte moet overmaken naar je ex in de vorm van KA. Ik weet niet wat het inkomen is van je ex en wie het kindgebonden budget ontvangt, maar het lijkt dat je te veel KA betaalt. Is de herberekening gemaakt door dezelfde mediator?

M.b.t. de verblijfkosten. Een deel van de kinderkosten ligt besloten in de normale huishoudkosten. Denk hierbij aan de extra slaapkamer, extra gas/ water/ licht, de dagelijkse boodschappen, uitjes, etc. Een ouder, die de dagelijkse zorg voor de kinderen op zich neemt, heeft deze extra kosten in zijn of haar eigen huishoudbudget. Juist daarom is de zorgkorting bedacht. De zorgkorting staat gelijk aan deze extra kosten, die in natura betaald wordt.

Bij co-ouderschap wordt voor beide huishoudens een zorgkorting toegepast van 35% op ieders aandeel van de behoefte ná draagkracht vergelijking. (althans volgens de berekening die gelde voor mijn co-ouderschap) Bij gelijke inkomens/draagkracht zal ieders behoefte gelijk zijn. Als jou draagkracht hoger is stijgt ook jou aandeel. Uitgangspunt is immers dat de situatie in beide huishoudens ongeveer gelijk moet zijn. In deze verhouding van draagkracht zal dan de vaste kosten van de kinderen betaalt gaan worden. (de zogeheten verblijfsoverstijgende kindgebonden kosten) Hoe dat uitgevoerd wordt sta je als co-ouders helemaal in vrij, maar duidelijke afspraken zijn hiervoor nodig.

In mijn geval betaalde elk huishouden de eigen kleding voor de kinderen, en middels een kinderrekening, waar ieder naar rato draagkracht aan bijdroeg, werden de overige vaste kosten van betaald. (contributies, schoolgeld, schoenen, jassen etc) Ter vergelijking bedroeg mijn aandeel op de kinderrekening 50 euro p/m.

Jij betaalt nu 700 euro p/m KA én je betaalt in halve mee aan de vaste kosten van 120 euro p/m. Op de dagen dat de kinderen bij jou zijn maak jij ook kosten, deze betaal jij in natura. (de verblijfkosten o.b.v. de zorgkorting) A.d.h.v van jouw informatie betaal je naar m.i dan te veel KA waardoor ik het kan begrijpen dat jij een gevoel hebt/denkt dat je mee betaald aan bv. de vakantie van je ex.

Ik ben het eens met II2014 dat je moet oppassen om een werkende situatie op het spel te zetten. Als je de vleugels van je ex breekt zal ze misschien wel verder gaan vliegen op een bezem. Wellicht is het een idee dat je een second opinion vraagt op de actuele berekening. Het LIBO kan je daarvoor ook benaderen.

Hoop dat je dit verder helpt.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: KA en Co-ouderschap en de niet-verblijfskosten

Bericht door ll2014 »

bliep schreef: 26 jan 2018, 10:23 Ik weet niet wat het inkomen is van je ex en wie het kindgebonden budget ontvangt, maar het lijkt dat je te veel KA betaalt.
Dat is inderdaad van wezenlijk belang, als ex vrijwel geen draagkracht heeft is het op zich geen onlogische situatie dat je als flink verdienende ouder wordt geacht de volledige kindbehoefte voor je rekening te nemen.
1400 euro kindbehoefte voor 2 kinderen wijst in ieder geval op een hoog besteedbaar gezinsinkomen voor het uit elkaar gaan, namelijk zo'n 6000 euro.
Als je samen met je ex bepaald hoeveel KA je betaalt, dan mag dat zolang de kinderen niet tekort komen.
Maar als dit minder is dan wat volgens de tremanormen gebruikelijk is kan op ieder moment de partij die vind dat hem/haar tekort wordt gedaan, alsnog aan de rechter vragen de KA te bepalen.
De rechter zal daarbij de tremanormen als uitgangspunt gebruiken die in veel situaties uitgaat van tabellen en forfaits. Hij zal dus weinig boodschap hebben aan gespecificeerde behoeftes en onderscheid in vaste kosten, verblijfskosten e.d. tenzij beide partijen het daar over eens zijn.
Er zal dus gewoon een behoefte worden bepaald volgens de regels en die behoefte wordt dan naar draagkracht verdeeld over beide partijen.
Rnoel
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mei 2018, 13:04

Re: KA en Co-ouderschap en de niet-verblijfskosten

Bericht door Rnoel »

Complimenten voor de inhoudelijke reacties hierboven!
Kort gezegd was en blijft de totale kinderbehoefte €1400 voor twee kinderen. Zo te lezen hebben jij en je ex vergelijkbare financiële situaties waardoor zij in feite €700 aan jou en jij €700 aan haar moet betalen om in de kosten van de kinderen te voorzien.

Jullie zouden het dus in principe met gesloten beurzen kunnen doen maar misschien is een kinderrekening een idee want dat scheelt nog al wat heen en weer verrekenen.
Plaats reactie