Noodzakelijk schuld of niet PA en draagkracht

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
VaderJohn
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2018, 09:23

Noodzakelijk schuld of niet PA en draagkracht

Bericht door VaderJohn »

Ik wil het niet over de kinderalimentatie hebben. Daar ben ik het over eens. Ik wil het hebben over de draagkrachtbepaling en de partneralimentatie.

Ik ben in lager beroep veroordeeld tot het betalen van PA. Nu hebben we samen het huis verkocht en ik woon nu in een nieuwe koopwoning. De lasten zijn bruto minder maar netto een kleine 100 euro hoger. Niet veel bijzonders.
Nu heb ik voor een aantal dingen een krediet geopend. Sinds 1 maand heb ik een brief gekregen dat er een hoger beroep komt en een enorm bedrag wordt gevraagd voor PA. Ze is zogenaamd ziek, zwak en misselijk en kan niet werken.

Ik heb diverse bronnen en jurisprudentie gelezen dat niet altijd een schuld in mindering wordt gebracht op de PA.
De schuld moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Was de schuld onvermijdbaar en niet verwijtbaar.
Kort gezegd was de schuld noodzakelijk.

Welke redenen zijn dus toelaatbaar voor het hebben van een krediet?
Reparatie woning ivm lekkage?
Nieuwe keuken?
Aanschaf auto?
Betalen lespakket voor rijbewijs?
Bruiloft stond werd ergens in een zitting niet geaccepteerd helaas.
Divers ander onderhoud van woning?

Ik heb een studieschuld die tijdens het huwelijk is ontstaan waarvan ik de aflossing flink ga verhogen.
Tijdens het huwelijk lening bij ouders geopend maar das inmiddels 12 jaar geleden en heb er geen bewijs van behalve de overeenkomst. Oude bankrekening die ik 11 jaar geleden heb opgezegd.

Nu ik toch bezig ben met verlagen draagkracht. Hoe zit het met dieetkosten waarvan ik een doktersverklaring heb?
Ik draag een bril en lenzen dus extra kosten?

Ik heb reiskostenvergoeding op werk die minder is dan wanneer ik bereken waar ik recht op heb volgens de vaste kilometervergoeding. Ze geven alleen een vergoeding tot maximaal aantal kilometers. Dat ga ik ook aanvoeren.
Hoge zorgpolis om draagkracht te drukken.

Nog meer opties?
VaderJohn
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2018, 09:23

Re: Noodzakelijk schuld of niet PA en draagkracht

Bericht door VaderJohn »

Nog een aanvulling vanuit het rapport expertgroep alimentatie 2018. Bladzijde 35 punt 18.
https://www.rechtspraak.nl/SiteCollecti ... anuari.pdf

Dit kan anders zijn met schulden, aangegaan na het verbreken van de
samenwoning. Weliswaar zijn dit ten tijde van de alimentatievaststelling bestaande
verplichtingen, maar bekeken zal moeten worden of het aangaan van deze
schulden zo noodzakelijk was, dat betaling daarvan prevaleert boven de
verplichting tot betalen van alimentatie. Schulden die met aanwezig vermogen
kunnen worden afgelost dienen buiten beschouwing te blijven.

En helemaal bovenaan bladzijde 35 boven punt 17 staat:

"Indien het noodzakelijk was voor de aanschaf van een auto een
lening aan te gaan, dan kan met de aflossing van deze lening in beginsel
rekening worden gehouden."
Plaats reactie