Nieuwe relatie en nu....

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Willy
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2018, 16:01

Nieuwe relatie en nu....

Bericht door Willy »

Ik ben zo'n acht jaar geleden gescheiden en ik zorg week om week (op basis van 50/50 dus) voor mijn vier kinderen. We zijn destijds overeen gekomen dat er geen partner- en kinderalimentatie betaald hoeft te worden. Dit omdat wij beide immers dezelfde kosten hebben (huisvesting, eten, kleding etc.). Nu is er sinds een jaar of vijf een nieuwe liefde in beeld en we denken er over na om samen te gaan wonen. Mijn ex woont overigens al vier jaar samen. Dit zou betekenen dat mijn (ons) verzamelinkomen omhoog gaat. Mijn vriendin neemt immers een deel van de kosten voor haar rekening. Zou mijn ex aanspraak kunnen maken op een deel van ons inkomen in deze?

Jullie reacties worden gewaardeerd.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Nieuwe relatie en nu....

Bericht door Leermoment »

Je zou het bij het LBIO na kunnen vragen maar volgens mij niet. Wel is het zo dat er bepaalde toeslagen komen te vervallen waardoor het alimentatiebedrag anders zou kunnen worden. Echter ga jij in jouw situatie naar dezelfde situatie als je ex dus ik zie geen reden om aan te nemen dat er moeilijkheden gaan ontstaan. Kortom, je hebt niks aan mijn antwoord. :D
Willy
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2018, 16:01

Re: Nieuwe relatie en nu....

Bericht door Willy »

In ieder geval hartelijk dank voor de tip, ik ga het LBIO eens bellen.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Nieuwe relatie en nu....

Bericht door Leermoment »

Suc6 ermee.
Rnoel
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mei 2018, 13:04

Re: Nieuwe relatie en nu....

Bericht door Rnoel »

Jouw samenwonen gaat financieel nog al wat gevolgen hebben. Ik neem aan dat jullie zo verstandig zijn geweest om destijds de helft van de kinderen op jouw adres in te schrijven dus zal je zal wat toeslagen/KGB kwijtraken.

Daarnaast zal jouw gezinsinkomen flink stijgen maar dat heeft geen invloed op de KA. Tenzij je ex een partnerschap of huwelijk aangaat..

Gaan samenwonen is meestal leuk maar financieel soms erg onaantrekkelijk. Helemaal als je nieuwe vriendin óók haar toeslagen/KGV kwijtraakt. Zo heb ik bij een aantal stellen het samenwonen in de ijskast zien belanden. Als je ziet wat een alleenstaande ouder die 20 uur per week werkt en sociaal huurt allemaal kwijtraakt als deze persoon (m/v maar meestal v) intrekt bij een nieuwe partner dan sta je echt versteld.
Plaats reactie