Alimentatie stoppen

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Alimentatie stoppen

Bericht door Bertje »

Ik heb met mijn ex co ouderschap over onze zoon. Ik betaal per maand 50 euro. Ik woon samen met mijn vriendin . Nou is mijn zoon dus een week bij mij en een week bij mijn ex. Ik vind het niet eerlijk dat mijn ex alle toeslagen zoals KGB krijgt en ik haar dus nog alimentatie moet betalen. Ik heb ook voorgesteld aan haar van ga je akkoord dat ik daarmee stop. Je raad het al natuurlijk dat doet mevrouw niet want zij vind het niet eerlijk dat zwemlessen sport en schoolreisje enz door haar betaald wordt. Ik heb gezegd je krijgt hier het KGB voor, en het is een behoorlijk bedrag omdat ze alleenstaand is. Zij is aanvraagster van de kinderbijslag waarvan ze mij ook de helft betaal omdat ik de helft van de tijd voor onze zoon de zorg hebt. Mijn vriendin heeft haar een bericht gestuurd van wij hebben ook recht op de helft van dat KGB volgens ex niet. Contact gehad met belastingdienst en omdat mijn ex aanvrager kinderbijslag is krijgen wij geen KGB. Mijn ex weigert dit te delen met mij (ons).
Zouden wij dit via de rechtbank kunnen afdwingen? Mijn ex roept steeds jullie zijn met 2 inkomens , maar daar heeft zij niks mee te maken. Zij blijft de zielige alleenstaande moeder spelen .

Wie weet er een antwoord?
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door mrniemand »

Bertje,

Het is mij niet duidelijk wat je met alimentatie bedoelt: gaat het enkel om kinderalimentatie, of ook de partneralimentatie meegerekend?

In jouw situatie zou ik eerst zelf maar contact opnemen met het LBIO of je advocaat voor een herberekening.
Mocht als resultaat uitkomen dat je NETTO minder hoeft te betalen, dan kun je overwegen om juridisch iets mee te doen. Stoppen met alimentatie te betalen, voordat de rechter hierover beslist is zeer onverstandig.
Met enkel de reden 'oneerlijkheid' maak je m.i. weinig tot geen enkel kans.

Sterker nog, als je een gekwiekste ex hebt, dan kan ze jullie situatie volledig ontregelen (meer kinderalimentatie eisen, jouw vriendin laten 'meebetalen' aan de alimentatie, contactmomenten tussen jou en je zoon frustreren n.a.v. de door jouw gestarte juridisch traject, waardoor er meer stress/frustraties ontstaat, uiteindelijk meer 'kost' dan dat het 'oplevert' etc etc).

Ik ken je persoonlijke (financiele) situatie niet, dat hoeft ook niet. Want ik wat ik wel snap is je gevoel van onrechtvaardigheid. Probeer echter het ALGEHELE situatie te overzien, voordat je daadwerkelijk er voor kiest om een juridisch traject te starten.

Offtopic:
Persoonlijk zou ik je adviseren zo goed als je kunt er bewust van te zijn van jouw/jullie situatie: onbegeleid je kind zien en wel 50/50(!) regeling, E50,- (kinder)alimentatie(!) sodeju, jij hebt een ex/situatie waar menigen van ons slechts van kunnen dromen...

Succes.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door Bertje »

Het gaat om kinderalimentatie .
Mijn ex durft niet zo goed tegen ons in te gaan denk ik. Ze voelt zich zwakker staan dan ons omdat ze het gevoel heeft te moeten vechten 1 tegen 2 :lol:

Maar helaas geeft ze tot nu toe niet de helft van het KGB. Ik heb gezegd je hebt zoveel in de maand dat je daar de kosten voor onze zoon maar van moet doen.

Mijn ex gaat de boel helemaal niet ontregelen. Ze heeft zich gewoon netjes aan de co ouderschap te houden en hoeft daarbij geen geld van ons te verwachten.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door mrniemand »

Bertje schreef: 20 mei 2018, 21:02 Mijn ex gaat de boel helemaal niet ontregelen. Ze heeft zich gewoon netjes aan de co ouderschap te houden en hoeft daarbij geen geld van ons te verwachten.
Wat maakt de situatie dusdanig dat je ex geen geld van jouw en je vriendin hoeft te verwachten? Volgens mij valt KA toch onder wat wettelijk bepaald is waar ieder kind recht op heeft?

Maar goed, on-topic: is er in jouw situatie sprake van dat indien jij een KGB aanvraagt voor jullie zoon, dat jij dan een KGB toegewezen krijgt? Zo niet, als blijkt dat je (gezamenlijke) inkomen te hoog is, dan heb je er dus geen recht op en is het toch zo dat indien je ex wel recht heeft op het KGB (wat inkomensafhankelijk is), dat het KGB dan enkel alleen aan haar dient toe te komen?

Ik snap je gevoel van oneerlijkheid, in zekere zin is dat het ook. Echter, jij hebt met jouw situatie (samen met je vriendin) geen recht op KGB.
Focusen/koesteren op hetgeen wat je al hebt en geef jullie kind het goede voorbeeld...
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door Bertje »

Mijn vriendin heeft haar vandaag weer een bericht gestuurd dat we gewoon de helft van de KGB willen ontvangen. Mijn zoon zit deze week bij ons en zij vangt nu de centen op.
Ik snap dat sommige hier zeggen van daar heb je geen recht op maar als je het niet probeert dan krijg je zoiezo niks. Alimentatie Betaal ik gewoon niet meer ze heeft zelf gezegd laat maar zitten dan ivm co- ouderschap dus als ze zo afhankelijk zou zijn zou ze dat niet doen lijkt me. Het komt er dus op neer dat ze dan ook de helft van KGB kan geven aan ons.
Contact gehad met SVB en die zeggen dat ze de aanvraag kinderbijslag niet zomaar kunnen wijzigen. Helaas mijn vriendin heeft dit ook nog eens geprobeerd en het is niet gelukt. Dus naar de belastingdienst bellen heeft geen zin. Ik kan niet zomaar zeggen van betaal de helft aan ons.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door Leermoment »

Beste,

Ik snap je gevoel van oneerlijkheid maar wat al eerder is gezegd, je zit in een situatie die vele van ons graag zouden willen hebben. Het is niet voor niets da5 jullie geen KGB krijgen en die € 50,- alimentatie is als het goed is gebaseerd op de financiële gegevens. Als ik jou was zou ik ontzettend blij zijn. Ga in geen geval de alimentatie stoppen zonder een bekrachtiging van de rechter. Je ex kan over 6 maanden het LBIO inschakelen en dan moet je alsnog betalen.

Je geeft zelf aan dat je ex sporten, zwemles etc betaald waarvoor ze natuurlijk het KGB krijgt. Dit is volgens mij erg netjes dus ik snap je wat dat betreft weer niet zo goed. Het komt op mij over alsof je teveel met je ex bezig bent. Laat haar gewoon haar gang gaan en doe zelf wat jij kan. En een smilie omdat je sterker staat omdat het een 2 tegen 1 gevecht is vind ik ronduit walgelijk. Nogmaals, wees gewoon de beste papa die er is en laa5 je ex gewoon met rust. Een beter voorbeeld kan je niet zijn voor je kind. Suc6 ermee.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door mrniemand »

Ik heb al je berichten op deze forum doorgenomen.
Persoonlijk denk ik dat je met jouw 'morele kompas' op de verkeerde forum zit en het totaal verkeerd aanpakt.

Je moet naar de darkweb gaan en voor E350,- een oosteuropeaan inhuren die je ex danwel haar leven dusdanig beinvloedt (al dan niet met geweld) zodat zij de 'gewone' wensen van jou en je vriendin volledig opvolgt.
Doet ze nog 'moeilijk' dan laat je haar voor E150,- extra omleggen: al je 'problemen' opgelost,
Scheelt zo veel geld dan als je moet procederen en dan heb ik het niet eens over de toekomstige teleurstellingen meegerekend (mentale aspect) die jij en je vriendin zou moeten incasseren...

Goed plan?
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door Bertje »

@ Mrniemand hahaha ja das een goeie ..

Helaas dat gaat niet zo makkelijk zijn.
Het is ook veel mijn vriendin die zo ergert aan haar. Ik moet mijn vriendin ook steunen en kan best begrijpen als mijn vriendin via via dingen hoort die mijn ex doe zoals dagjes uit enz. Ik kan me voorstellen dat zij dan zoiets heeft van ja wel van ons geld. Geld wat zij volledig in haar zakken steekt waar wij ook recht op hebben omdat mijn zoon de helft van de tijd ook bij ons is.
Rnoel
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mei 2018, 13:04

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door Rnoel »

Beste Bertje,
Ik neig er bijna naar om jou als trol te zien. Je reacties zijn nogal kinderlijk en provocerend namelijk.

Je betaalt maar €600 KA per jaar en zelfs dat lage bedrag betaal je niet eens. Je zoon staat bij je ex-vrouw inschreven dus zij heeft recht op KB en KGB die aan jullie kind wordt besteed. Gewoon wettelijk bepaald dus deal with it.
Jij betaalt dus alleen wat verblijfskosten voor je zoon en de rest kan je bij je ex declareren. Dus dat jij kleren koopt is leuk maar het bonnetje kan naar je ex.
Jouw minimale KA betekent niks anders dan dat je zelf nul inkomen hebt en dat je ex-vrouw in principe alles voor je kind betaalt. Je ex betaalt toch geen KA aan jou is het wel? Ze wil de KB trouwens met je delen las ik dus dat scheelt weer een declaratie.
Bertje schreef: 19 mei 2018, 12:56 Mijn vriendin heeft haar een bericht gestuurd van wij hebben ook recht op de helft van dat KGB
Oh, en wees een vent en wijs je vriendin terecht dat dit de laatste keer was dat ze zich met jouw ex-vrouw en alimentatie heeft bemoeid.
Laatst gewijzigd door Rnoel op 25 mei 2018, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door Bertje »

Mijn ex betaald niks aan mij. zij strijkt het geld alleen op.
mijn vriendin en ik hebben beide inkomen maar mijn vriendin hoeft toch niet voor mijn zon te betalen? Mijn ex zegt steeds jullie zijn met 2 inkomens ja en? het gaat om mijn inkomen. Ik vind gewoon dat ze maar meer moet gaan werken.

En je kan het kinderlijk vinden, nou hiermee krijgen wij wel veel gedaan.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door mrniemand »

Om herhaling te voorkomen: het antwoord op je vraag lijkt mij duidelijk, ga procederen.
De beslissing van de rechter brengt uiteindelijk duidelijkheid...
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Rnoel
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mei 2018, 13:04

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door Rnoel »

Bertje schreef: 22 mei 2018, 15:18 Mijn ex betaald niks aan mij. zij strijkt het geld alleen op.
Ik vind gewoon dat ze maar meer moet gaan werken.
Met een €2500 netto inkomen van jou en je ex zit de kinderbehoefte al op €350 per maand.
Richt je niet zo op je ex. Als jij zelf maar €50 KA hoeft te betalen neem ik aan dat je zelf ook meer zou kunnen werken.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door Bertje »

Het inkomen van mijn vriendin wordt niet meegeteld zegt mijn advocaat. Maar zij geeft aan het nog even af te wachten wat ik met mijn ex overeen kan komen. Het afdwingen KGB is moeilijk.

Destijds is de alimentatie op 50 euro gezet omdat ik toen minder inkomen heb en ik het minimum kreeg en gedeeltelijk ww . Mijn vriendin had toen nog geen werk enz . Dus rechter ging gelukkig erin mee dat ik niet meer kon betalen :lol:

Nu heeft mijn vriendin een baan en ik ook een stuk meer maar dat staat los van de alimentatie die ik moet betalen. Mijn ex kan zich ook beter wat verdiepen op de arbeidsmarkt.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door Leermoment »

Ongelofelijk, wat ben jij een zeurpietje. Je alimentatie is een lachertje en nog loop je te zeiken. Je blijft maar met je ex bezig dat ik denk dat je haar eigenlijk terug wil. Man, zeg haar dat dan en als ik het mis heb, ga door met je leven en vervuil dit forum niet met deze ongein. Er zijn ouders die een ex hebben zoals jij en die voorzie ik graag van advies.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door bliep »

Bertje,

In deze casus lijk jij degene te zijn die na de scheiding verder vliegt op een bezem met je huidige vriendin zelfs achterop.

Het is niet meer dan normaal om ook in een co-ouderschap KA te betalen en zeker als er maar in één huishouden aanspraak gemaakt kan worden op de finacielle tegemoetkomingen vanuit de overheid. (In jouw casus is er maar 1 kind)

Nu je weer een baan hebt (hoger inkomen) kan je ook meer KA betalen en jou draagkracht is kennelijk ook al omhoog gegaan doordat je samenwoont met je vriendin die haar eigen inkomen heeft. Het zal daarom beter zijn dat je juist meer bijdraagt aan de verzorging van je zoon i.p.v. minder.

Laat je ex los en wees een goede vader voor je zoon en gun de moeder van je zoon een goed leven. Je zoon zal het enorm (gaan) waarderen.
Plaats reactie