Ook jeugdzorg?

Heeft U de RvdK in de nek. Schrijf Uw ervaringen hier neer.
Plaats reactie
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Ook jeugdzorg?

Bericht door robb »

Met mijn dochter gaat het niet erg lekker, het is onduidelijk of het komt door haar moeder of de scheiding op zich. Jeugdzorg van de gemeente bemoeid zich er nu mee en wil dit weer doorschuiven naar een andere instantie waar ik nog nooit van gehoord heb en ook Humanitas is genoemd. Ik begrijp niet goed waar dit heen gaat en wat ik er aan kan doen. Contact met expartner is spaak gelopen en ik voel er ook niks voor op dit moment contact met haar op te nemen. gelukkig kan ik goed met mjn dochters hierover spreken. En zo een beetje op de hoogte blijven van de gang van zaken. Vorige week zijn mijn dochters een weekeinde bij me geweest, dit heeft even geduurd. Ze geven aan dat ze niet weten wanneer ze weer komen omdat iemand zich er nu mee gaat bemoeien en hebben inmiddels ook een gesprek met jeugdzorg gehad.

is het nu weer afwachten of kan ik juist beter ergens het voortouw in gaan nemen?
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: Ook jeugdzorg?

Bericht door Jeroen2102 »

Beste Robb,

De geluiden over jeugdzorg zijn erg wisselend, maar ik kan me in ieder geval voorstellen dat het allerbelangrijkste voor je dochters en jou is dat er regelmaat komt in de omgang, dat als eerste. Ik denk dat je hierover geen afspraken kan maken met je ex, maar zijn er wel voorlopige voorzieningen afgesproken ?

Als ik jou mag adviseren, regel dat direct de omgang en het liefst buiten jeugdzorg om, niet omdat ik er slechte ervaringen mee heb, maar zij kunnen niets afdwingen, als je een uitspraak hebt van een rechter en je ex houdt de kinderen tegen kun je dat melden bij politie en uiteindelijk aangifte van doen
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Ook jeugdzorg?

Bericht door kiekiek »

Mogelijk zit er een ots aan te komen. Als je op zeker wil spelen komt er via de rechtbank een beschikking voor de omgang met de kinderen. De zitting moet dan zijn, voordat de ots is ingegaan. Red je dit niet dan heeft jeugdzorg een hele dikke vinger in de pap, ze zijn aanwezig bij de zitting, adviseren richting rechter, met een aanzienlijke kans op een slechte omgangsregeling, waardoor je over een aantal jaar ter correctie weer naar de rechter moet voor een wijziging van de omgangsregeling. Bedenk wat je zelf wil en vraag wat de kinderen willen, laat ze desnoods een brief schrijven en stap hiermee naar een goede advokaat.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Ook jeugdzorg?

Bericht door Voiceless »

Met jouw dochter gaat het niet lekker, de communicatie met je ex loopt niet en de omgang werkt niet. Drie elementen die tesamen door de hulpverlening als ernstige bedreiging van het kind gezien wordt. Een OTS ligt op de loer.

Bureau Jeugdzorg bestaat niet meer als zodanig, de gemeente is nu verantwoordelijk. Maar het lijkt erop dat er hulp ingezet gaat worden. Via Humanitas zou een begeleidde omgang opgestart kunnen worden. Ik zou dit met beide handen aangrijpen, omdat zij niet aan dossiervorming doen. Het niet accepteren van hulpverlening is per 2015 een van de voorwaarden om tot een OTS te komen zie BW 1:255).

Als je gezag hebt, dan mag iemand zich niet zonder jouw toestemming zich met de kinderen komen bemoeien. Dus zorg dat je weet wie of wat dat is en zorg dat je daarin positief betrokken raakt.

Je noemt een tweede instantie die is voorgesteld. Wat is dat?

Een OTS moet sinds 2015 via de Raad aangevraagd worden, dus ik verwacht niet dat dat al het geval is, want dan had je dat wel geweten. Dus een gezinsvoogd zal er niet zijn.

Als je nu een omgangsregeling aanvraagt, dan loop je het risico dat er een raadsonderzoek komt en dan is het nog maar een kleine stap naar een kinderbeschermingsmaatregel (OTS). De elementen zijn er, en de Raad kan dat zo doen als ze een onderzoek beginnen. Hetzelfde geldt voor het laten schrijven van een brief door jouw dochter aan de rechter. De kans is er dat je slapende honden wakker maakt en zo van de regen in drup komt.

Belangrijk is nu dat je jouw communicatie problemen met jouw ex opzij zet en hasr vraagt wat er gaande is. Daarnaast de hulpverlening accepteren.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Ook jeugdzorg?

Bericht door ll2014 »

Voiceless schreef:Belangrijk is nu dat je jouw communicatie problemen met jouw ex opzij zet en hasr vraagt wat er gaande is.
Dat kan natuurlijk alleen maar als ex wil communiceren, voor communicatie zijn twee partijen nodig.....
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Ook jeugdzorg?

Bericht door kiekiek »

Buro Jeugdzorg heet sinds 1 januari Jeugdbescherming ;)

(Tenminste als ik de ondertekening van een mail van de gezinsvoogd moet geloven plus een nieuw logo).
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Ook jeugdzorg?

Bericht door Voiceless »

ll2014 schreef:Dat kan natuurlijk alleen maar als ex wil communiceren, voor communicatie zijn twee partijen nodig.....
Om een dreigende OTS te voorkomen, begint het bij een partij. Openstaan, hulpverlening accepteren en trachten te communiceren. Als het bij de hex niet lukt, dan maar bij de hulpverlening.zorg dat je betrokken en positief in beeld bent.
Plaats reactie