Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Heeft U de RvdK in de nek. Schrijf Uw ervaringen hier neer.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door kiekiek »

Voiceless schreef:De gemeente kan om onderzoek vragen als er zorgen zijn over de ontwikkeling van het kind. Waarschijnlijk is er een zorgmelding gedaan.
Dat kan haast niet missen. Maatschappelijk werk heeft een meldplicht bij het AMK als ze het vermoeden hebben dat een kind bekneld zit of er een dreigende situatie voor het kind is waardoor het opgroeien en de opvoeding in gevaar lijkt te komen. Het AMK speelt het vervolgens door naar Jeugdzorg die een verzoek kan doen voor een onderzoek. Ik zou het AMK en/of Jeugdzorg even bellen met de vraag wat er aan de hand is en waarom er een onderzoek wordt gestart.
Voiceless schreef: De conclusie staat eigenijk op voorhand al vast.
Dat is nog maar de vraag. Mogelijk heeft zijn hex een verhaal verzonnen en flink opgeblazen bij maatschappelijk werk. Het is nu van belang om te weten te komen om welke reden er een melding is gedaan en daar een gepast antwoord op te geven richting de Raadsonderzoeker tijdens het onderzoek. Wellicht is er zelfs de mogelijkheid om een onderzoek tegen te houden als je kan aantonen dat er op valse gronden een melding is gedaan.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
witte woef
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2015, 00:35

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door witte woef »

Is er ergens duidelijk te vinden wat de gemiddelde wachttijd is voor een onderzoek?
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door EDA »

witte woef schreef:Is er ergens duidelijk te vinden wat de gemiddelde wachttijd is voor een onderzoek?
Kwestie van maanden, vermoed ik.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door kiekiek »

witte woef schreef:Is er ergens duidelijk te vinden wat de gemiddelde wachttijd is voor een onderzoek?
Er staan inderdaad termijnen voor waar ze mee werken. Ik had ze toen gevonden op hun eigen website en duurt volgens mij een maand of drie vanaf begin onderzoek tot en met het eindrapport.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
witte woef
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2015, 00:35

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door witte woef »

Een boeiend stukje

https://www.kinderbescherming.nl/hoe_we ... tenbeleid/

Cliëntvertrouwenspersoon

Cliënten kunnen zich bij hun contacten met de Raad laten bijstaan door iemand in wie zij vertrouwen hebben: een familielid, vriend, advocaat of hulpverlener. Er zijn wel enkele regels. Zo mag deze cliëntvertrouwenspersoon niet uit naam van de cliënt optreden en mag hij niets doen zonder toestemming van de cliënt. De Raad mag een cliëntvertrouwenspersoon weigeren als deze het onderzoek verstoort.

Vertrouwenspersoon

Naast de cliëntvertrouwenspersoon is er voor cliënten een onafhankelijk vertrouwenspersoon beschikbaar. Het is zijn taak om cliënten te informeren en te adviseren over hun (rechts)positie en om hen te ondersteunen bij vragen, problemen en klachten over de Raad. De vertrouwenspersoon is hiervoor speciaal opgeleid.

De vertrouwenspersonen zijn in dienst van het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ). Het AKJ is bereikbaar op: 088 555 1000. Meer informatie kunt u vinden op de website van het AKJ.

http://213.222.27.137/ouders

Ouders

Transitie in de jeugdzorg: van jeugdzorg naar jeugdhulp
Vanaf 2015 komt bijna alle jeugdhulp onder verantwoordelijkheid van de gemeente. Wat betekent dat als uw kind in 2014 hulp krijgt, en ook in 2015 hulp nodig heeft?
Overgangsjaar
2015 is een overgangsjaar. Dan geldt het overgangsrecht. Daarin staat:
uw kind houdt recht op de zorg die in de jeugdzorg-indicatie staat;
indien mogelijk van dezelfde zorgaanbieder als in 2014;
dit overgangsrecht duurt tot de einddatum op uw indicatie, maar uiterlijk tot 1-1-2016.
De overheid heeft op Hoe verandert mijn zorg meer informatie beschikbaar. In oktober 2014 start de overheid ook een publiekscampagne om u te informeren over de belangrijkste wijzigingen.
U kunt uw vragen ook stellen aan onze vertrouwenspersonen.
De vertrouwenspersoon is er voor u en andere clienten in de jeugdzorg

Uw belang voorop
De vertrouwenspersonen van het AKJ komen op voor uw belangen.
Wat kunnen wij voor u doen?
Wij luisteren naar u.
Wij geven antwoord op uw vragen.
Wij leggen uit hoe de hulpverlening en/of de Raad voor de Kinderbescherming werkt.
Wij zoeken samen met u naar een oplossing voor uw problemen met de jeugdzorg of de Raad voor de Kinderbescherming.
Wij kunnen met u meegaan naar gesprekken die hierover gaan.
Wij vertellen u waar u recht op hebt.
Wij kunnen u helpen bij het schrijven van een klachtbrief.
Wij hebben op deze website meer informatie over klachtenprocedures, specifieke vragen en nuttige websites. Kijk onder de subcategorieen onder ouders.
Onder ons
Als u ons iets vertelt dat gevaarlijk is voor u, uw kind of de mensen erom heen, dan zijn wij verplicht daar iets mee te doen. De veiligheid van iedereen staat voorop. Wij bespreken altijd eerst met u hoe we dat gaan doen. De rest blijft onder ons.
Klachtenregeling en Klachtencommissie AKJ
Cliënten die een beroep doen op de ondersteuning van het AKJ kunnen zich bij onvrede over onze diensten richten tot de vertrouwenspersoon, zijn leidinggevende en/of direct bij de externe klachtencommissie van het AKJ. Klik hier voor meer informatie over onze klachtenregelingen en klachtencommissie.
Onafhankelijk, kosteloos en zorgvuldig
De vertrouwenspersoon werkt bij het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg, kortweg het AKJ. Dat is een onafhankelijke stichting. Onze dienstverlening is kosteloos.
Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Het AKJ heeft een privacyreglement en werkt conform de Wet Bescherming Persoongegevens.
Meer informatie?
Hebt u een vraag over de jeugdzorg en/of de Raad voor de Kinderbescherming? Vindt u dat de hulp aan uw kind beter kan? Dan kunt u ons bellen, e-mailen, schrijven of bezoeken. Ook via onze website via het contactformulier.
Onze telefonische adviesdienst beantwoordt uw vragen en verwijst u zonodig door naar een vertrouwenspersoon in de regio.
Laatst gewijzigd door witte woef op 13 mei 2015, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door The Driver »

Een onafhankelijk vertrouwenspersoon in dienst van Bureau Jeugdzorg ? Hahahaha

Waarom kan ik daar alleen maar om lachen ?
witte woef
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2015, 00:35

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door witte woef »

Ga eens kijken wat het is, iemand ervaring hiermee?
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door kiekiek »

Jawel, het AKJ en het AMK zijn beide voorportalen van Jeugdzorg. Alles wat je aan de eerste twee vertelt/schrijft wordt doorgebriefd aan Jeugdzorg. Oppassen dus!
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door EDA »

kiekiek schreef:Jawel, het AKJ en het AMK zijn beide voorportalen van Jeugdzorg. Alles wat je aan de eerste twee vertelt/schrijft wordt doorgebriefd aan Jeugdzorg. Oppassen dus!
Dus dat!
witte woef
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2015, 00:35

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door witte woef »

Duidelijk antwoord
witte woef
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2015, 00:35

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door witte woef »

kiekiek schreef:
witte woef schreef:Is er ergens duidelijk te vinden wat de gemiddelde wachttijd is voor een onderzoek?
Er staan inderdaad termijnen voor waar ze mee werken. Ik had ze toen gevonden op hun eigen website en duurt volgens mij een maand of drie vanaf begin onderzoek tot en met het eindrapport.
Nergens iets te vinden, zoek ik nou verkeerd?
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door EDA »

Kun je ze niet bellen, voor een antwoord?
Plaats reactie