Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Heeft U de RvdK in de nek. Schrijf Uw ervaringen hier neer.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door Condat47 »

Beste,

Wie weet hoe een onderzoek van de Raad nu precies in zijn werk gaat?
We hebben via maatschappelijk werk via de Gemeente te horen gekregen dat ze vinden dat er een onderzoek moet gaan komen naar beide ouders.
Op zich vinden we dit niet zo'n probleem. Mijn vraag is hoe lang duurt zo'n onderzoek.
Wie wordt er gehoord? Mag je al die tijd je kind niet zien?
En dan, ik heb gelezen dat er dan een rapport gaat naar de kinderrechter en deze een uitspraak doet. Moet mijn advocaat hier bij aanwezig zijn? Of kan ik gewoon naar de zitting komen? Advocaat kost immers weer geld.
Vervolgens komt hier IETS uit, en dan? Mag ik dan nog steeds mijn kind niet zien?

Wie kan mij voorzien van wat antwoorden om mijn onrustige gedachten wat helder te krijgen.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door The Driver »

http://www.stichtingkog.nl

Er kan maar een advies mogelijk zijn : Hou de RvdK buiten de deur.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door kiekiek »

Dat ligt eraan hoe de situatie is. Om een omgang alsnog op gang te brengen kunnen ze wel een potje breken bij de rechtbank en naar een gezinsvoogd toe.

Mijn ervaringen met de RvdK zijn achteraf gezien niet verkeerd. Ik kan eigenlijk maar een aantal adviezen geven: blijf rustig tijdens gesprekken en wees zeer positief over de omgang en over je eigen situatie. Ga niet praten over je hex en als ze al ter sprake komt blijf dan neutraal.

Ik zou niet weten waarom je je kind niet zou mogen zien tijdens een onderzoek. Het onderzoek duurt een paar maanden, waarbij ouders worden gehoord, maar bijvoorbeeld ook iemand van school (als het om het kind zelf gaat) en maatschappelijk werk waarschijnlijk ook. Na overleg in het eigen team wordt er een concept eindrapport geschreven, die je krijgt toegestuurd. Je wordt verzocht hier op te reageren en je reaktie wordt toegevoegd aan het eindrapport. Inhoudelijk wordt het concept eindrapport niet veranderd. Het eindrapport plus bijlagen gaat vervolgens naar de betrokken partijen toe.

Ga er domweg maar vanuit dat vader en moeder beoordeeld worden of ze wel geschikt zijn. Klinkt cru, maar daar komt het wel op neer.

Waar een onderzoeker heel erg naar kijkt, is of er een affectieve band tussen vader en kind is en of beiden de indruk wekken elkaar te missen. Zie dit laatste maar als een stukje voorkennis waar je op in kan spelen.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door EDA »

kiekiek schreef:
Waar een onderzoeker heel erg naar kijkt, is of er een affectieve band tussen vader en kind is en of beiden de indruk wekken elkaar te missen. Zie dit laatste maar als een stukje voorkennis waar je op in kan spelen.
Och... Dat is frappant.... Bij het onderzoek waar ik aan deel moest nemen is er geen enkel moment geweest waarop een raadsonderzoekster mij en mijn kind samen heeft gezien.
En er is ook geen thuisbezoek geweest om te zien of het hier wel schoon is en of mijn kind wel een eigen kamer en speelgoed heeft.

Eigenlijk zou dus de conclusie hebben moeten zijn dat er geen conclusie gemaakt kon worden, maar dat bleek wonderwel toch mogelijk... Ten nadele van mij en mijn kind natuurlijk.

Nee, geen goed woord over voor de RvdK. Heeft uiteindelijk geleid tot ontvadering eind 2012, welke ik nu pas in 2015 kan trachten te herstellen. Wat een ellende is dat.

Om je in te lezen:

http://www.stichtingkog.info/media/091_ ... pm_MdJ.pdf

Gaat over Jeugdzorg, maar is ook wel op RvdK van toepassing.

Ze zijn geen vrienden. Zeg niks te veel.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door kiekiek »

EDA schreef:
Och... Dat is frappant.... Bij het onderzoek waar ik aan deel moest nemen is er geen enkel moment geweest waarop een raadsonderzoekster mij en mijn kind samen heeft gezien.
En er is ook geen thuisbezoek geweest om te zien of het hier wel schoon is en of mijn kind wel een eigen kamer en speelgoed heeft.
Misschien een misverstand:

De raadsonderzoeker heeft apart gesproken met mijn kind, met mij en mijn hex. Ging om het onderzoek over de 'wenselijkheid' van omgang. Ik ben toen op kantoor geweest en heb toen zelf voorgesteld om ook bij mij thuis een gesprekje te hebben, waarop de onderzoekster inging. Tijdens de gesprekken met mij en apart met mijn kind is kennelijk gekeken of er een affectieve band tussen beiden is, want dat stond weer in het eindrapport.
EDA schreef: Nee, geen goed woord over voor de RvdK. Heeft uiteindelijk geleid tot ontvadering eind 2012, welke ik nu pas in 2015 kan trachten te herstellen. Wat een ellende is dat.
Ze maken inderdaad soms/vaak (?) meer kapot dan je voor mogelijk houdt. Mijn oudste zoon is toen niet eens gehoord en daarvoor is toen wel geadviseerd dat het beter zou zijn als er geen omgang zou komen. Een heel verhaal apart, maar die omgang is er inderdaad niet.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
witte woef
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2015, 00:35

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door witte woef »

https://www.kinderbescherming.nl/hoe_we ... eitskader/

http://www.stichtingkog.info/pages/adre ... bsites.php
even in zoeken

https://www.kinderbescherming.nl/wat_do ... scherming/

Zo hopelijk heb je iets aan deze linken, het is lastig om precies te weten wat ze zullen doen en hoe ze handelen.

Maar zou graag enkele voorbeelden van onderzoeken zien, als kader.
Ook ben ik benieuwd naar de werkwijze van een bijzonder curator in de praktijk, aangezien er weinig richtlijnen zijn.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door Condat47 »

Iedereen bedankt voor de nuttige informatie.

Een onderzoek aanvragen zou inderdaad goed of slecht kunnen uitpakken.
Wat er nu in ieder geval aan de hand is, is dat ex een hoop shit over ons uit stort waar niets van waar is.
Zo'n onderzoek zou dat kunnen aantonen. We zijn echter een heel normaal doorsnee gezin waar echt niets aan de hand is. Moeder is flink bezig om de vader weg te poetsen uit zijn leven.
De omgangsregeling wordt nu ook al niet toegepast dus we hopen eigenlijk dat door het onderzoek er uit komt dat er geen enkele reden is waarom en geen omgang plaats zou kunnen vinden. We hebben echter vorig jaar geen 1 keer een omgangsweekend of vakantie verzuimd.

Hopelijk kunnen we via maatschappelijk werk met onderbouwing van een rapport weer omgang afdwingen.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door The Driver »

Dat is meestal de eerste zin waar een onderzoeker mee begint :

Wij doen niet aan waarheidsvinding !


De RvdK en Bureau Jeugdzorg hebben hun eigen waarheid
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door EDA »

Condat47 schreef: Wat er nu in ieder geval aan de hand is, is dat ex een hoop shit over ons uit stort waar niets van waar is.
Zo'n onderzoek zou dat kunnen aantonen.
In theorie kan dat zo zijn...... En dat geloof je dan ook graag.

Maar in de praktijk wordt dan geconstateerd dat er een (ongezonde) afstand/(communicatiestoornis)/(verschil van inzicht inzake de opvoeding) enz is tussen de (ex)partners, die een loyaliteitsconflict bij het KIND veroorzaakt en dat leidt tot beschermingsmaatregelen VOOR DAT KIND!!! wat betekent dat de polarisering die nu al is ingezet verder zal worden VERSTERKT!!

Olie op het vuur dus.

De mensen? van de RvdK ontvangen hun inkomen door het BESCHERMEN?? van kinderen en dat doen ze dan ook voortvarend, met behulp van de brandstof die gebroken gezinnen en kinderen voor hen betekenen. Snap je?

Je raakt er door opgebrand en met jou je kind. Je bent brandstof, bron van inkomsten. Kanonnenvoer. Wil je dat?
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door EDA »

Condat47 schreef: Wie kan mij voorzien van wat antwoorden om mijn onrustige gedachten wat helder te krijgen.
DIT is een beter uitgangspunt om energie in te steken. Zo bijvoorbeeld:

http://www.tarabrach.com

http://mooji.org

https://www.eckharttolletv.com

Jouw situatie is een uitnodiging tot zelfontwikkeling. Vooral dat.

Je zou kunnen startren met het boek van Eckhart Tolle: De kracht van het nu.

Dat is een uitstekende start om je gedachten je bewust te worden, waarna ze rustiger kunnen worden, ook in deze woelige tijd waarin je zit. ( en welke daarDOOR juist een uitnodiging is om jezelf te ontwikkelen, met name inzake bewustwording m.b.t. je denken )
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door kiekiek »

Condat47 schreef: De omgangsregeling wordt nu ook al niet toegepast dus we hopen eigenlijk dat door het onderzoek er uit komt dat er geen enkele reden is waarom en geen omgang plaats zou kunnen vinden. We hebben echter vorig jaar geen 1 keer een omgangsweekend of vakantie verzuimd.
Er is dus een beschikking van de rechtbank voor een omgangsregeling?

Dan is een onderzoek van de Raad totaal af te raden! Dan ben je weer terug bij af.

Als de hex de omgangsregeling frustreert is de enige weg aangiftes wegens onttrekking opsparen en zo snel mogelijk een kort geding opstarten om de omgang weer op gang te brengen.

Heeft ze commentaar op wat dan ook, dan verwijzen naar haar advokaat en de rechtbank.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door kiekiek »

EDA schreef:
De mensen? van de RvdK ontvangen hun inkomen door het BESCHERMEN?? van kinderen en dat doen ze dan ook voortvarend, met behulp van de brandstof die gebroken gezinnen en kinderen voor hen betekenen. Snap je?

Je raakt er door opgebrand en met jou je kind. Je bent brandstof, bron van inkomsten. Kanonnenvoer. Wil je dat?
Inderdaad:

Een advokaat, de rechter, jeugdzorg en de RvdK verdienen een dik belegde boterham aan onze ellende over de hoofden van kinderen.

Als er totaal geen omgang is, is het zo ongeveer de laatste strohalm om toch met ze in zee te gaan om de omgang op gang te brengen. In alle andere situaties deze vier beroepsgroepen compleet links laten liggen.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door robb »

wat bedoel je met laatste strohalm? wat zou ik anders nog kunnen inzetten voor ze in beeld komen?
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door kiekiek »

Het circus van de Raad en jeugdzorg moet je eigenlijk alleen maar willen met een totaal frustrerende hex die uit is op het totaal verbreken van de contacten tussen vader en kinderen. Dan is het een klein hulpmiddel om toch in het belang van de kinderen de omgang op gang te krijgen, weliswaar met kleine stapjes, maar het is in ieder geval een begin.

Heb je al omgang en een hex die wat soepeler is, dan altijd de Raad en jeugdzorg volledig buiten de deur houden en het via de rechter spelen.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Hoe werkt een onderzoek van de Raad nu precies?

Bericht door Voiceless »

Dit gaat over een beschermingsonderzoek. 10 tegen 1 dat je afstevent op een OTS en mogelijk een uithuisplaatsing. De raad doet over het algemeen alleen omgangsonderzoek op verzoek van de rechter. De gemeente kan om onderzoek vragen als er zorgen zijn over de ontwikkeling van het kind. Waarschijnlijk is er een zorgmelding gedaan.

De conclusie staat eigenijk op voorhand al vast. Ze benaderen informanten en nemen alleen mee wat de conclusie ondersteunt. In 75% van de gevallen is het advies een maatregel. Die wordt door de raad voorgelegd aan de rechter en in 95% volgt de rechter dat advies. Een dergelijk onderzoek van de raad is niet vrijwillig.

Vraag als eerste de onderzoeksvraag op schrift, alvorens je meewerkt. Verder zoek een goede jeugdrecht advocaat ( dus geen familierecht), de eiser wordt de raad en niet jouw ex. Verder vraag het volledige dossier op bij jeugdzorg cq gemeente (sinds 1 januari).
Plaats reactie