Kan dat zomaar?

Heeft U de RvdK in de nek. Schrijf Uw ervaringen hier neer.
Plaats reactie
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Kan dat zomaar?

Bericht door kiekiek »

Even in het kort de situatie schetsen:

Mijn zoon staat onder toezicht en er is een uithuis plaatsing in een instelling. Ik heb geen ouderlijk gezag, die ligt bij de hex.

Binnenkort zijn de verlengingen van de ots en uhp, alleen ben ik het er vanaf dit jaar niet meer mee eens, omdat mijn zoon al langere tijd naar tevredenheid in een instelling verblijft en ik erachter ben gekomen dat de zorg ook vanuit het vrijwillige kader daar kan plaatsvinden en niet alleen na een ots en uhp.

Ik wil dus het verzoek van Jeugdzorg afgewezen hebben en daar heb ik het verzoek tot verlenging van Jeugdzorg aan de rechtbank voor nodig. Jeugdzorg staat echter op het standpunt het verzoek niet naar mij op te sturen, omdat ik geen gezag meer heb en dus geen belanghebbende ben. Ik ben wel juridisch en biologisch vader. Andere jaren kreeg ik de stukken wel. Volgens Jeugdzorg is dit sinds 1 januari dit jaar veranderd.

Weet iemand wat er precies hierover veranderd is en wat de mogelijkheden zijn als Jeugdzorg gelijk heeft?
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Kan dat zomaar?

Bericht door The Driver »

Negeer bureau jeugdzorg maar, schrijf een brief naar de rechtbank, dat je als belanghebbende aangemerkt wilt worden en alsnog de stukken van de rechtbank zou willen ontvangen.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Kan dat zomaar?

Bericht door kiekiek »

Ik heb inmiddels een verweerschrift naar de rechtbank gestuurd. Ik ben er inmiddels wel achter dat je als niet-gezag dragende ouder niet in beroep kunt gaan als er wel een ots of uhp wordt uitgesproken. Of je schriftelijk en mondeling in verweer kan gaan tegen het verzoek en of met je mening rekening wordt gehouden, heb ik nog niets over terug gevonden.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Kan dat zomaar?

Bericht door Voiceless »

OTS en UHP zijn gezagsbeperkerkende maatregelen en als gezagsdragend ben je belanghebbende omdat jouw rechten geraakt worden. Heb je geen gezag, dan zou je kunnen stellen dat je dus geen belanghebbende bent.

Maar de rechtspraak denkt daar blijkbaar anders over. Want in de procesregelementen civiel jeugdrecht staan de belanghebbende opgesomd, en daaronder valt ook de ouder zonder gezag (maar wel met family life).

Als belanghebbende heb je procesuele rechten, waaronder het recht van afschrift en beroep. Als jeugdzorg het niet doet dan kan jezelf aanmelden als belanghebbende. Ik denk dat dat eerst moet, voordat een verweerschrift geaccepteerd wordt.

Ik zou wel nadenken of je de formele procedure van verweer en beroep wilt starten. De kans op succes is nihil. Een advies/verzoek van BJZ RvdK wordt blindelings gevolgd door de meeste rechters. Van belang hierin is ook of jouw ex de vrijwillige hulpverlenning wilt. Ik zou wel naar de zitting gaan. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, dan worden advocaatkosten vaak wel vergoed omdat dit een procedure is van BJZ en/of de Raad en niet van jouw ex.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Kan dat zomaar?

Bericht door kiekiek »

Voiceless schreef:
Als belanghebbende heb je procesuele rechten, waaronder het recht van afschrift en beroep. Als jeugdzorg het niet doet dan kan jezelf aanmelden als belanghebbende. Ik denk dat dat eerst moet, voordat een verweerschrift geaccepteerd wordt.
Ik heb vanmiddag de rechtbank gebeld en gevraagd wat mijn rechten nu precies zijn. Daar werd inderdaad de nieuwe jeugdwet genoemd, waarbij de niet met gezag belaste ouder in feite uitgesloten is van de hele rechtsgang.

Echter, de kinderrechters bekijken het nu nog soepel en willen nog wel eens een uitzondering maken op de wet en alsnog 'derden' als belanghebbenden in de procedure oproepen tot een verweerschrift en gehoord worden. Ik heb dit ook aan de rechtbank verzocht.

Eerst maar eens afwachten of die vraag gehonnoreerd gaat worden.

Vervolgens is de grote vraag hoe mijn ex hierin staat. Van haar weet ik dat zij een jaar geleden van Jeugdzorg afwilde en een gezinsvoogd van de WSG wilde. Jeugdzorg is daar later niet in meegegaan. Momenteel heb ik geen contact meer met haar, maar ze zal nu waarschijnlijk wel reageren op het verzoekschrift nu ik dat ook heb gedaan. De vraag is of ze Jeugdzorg wel of niet gaat steunen.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie