Dwaze ex (partneralimentatie)

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Maat64
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2017, 13:02

Dwaze ex (partneralimentatie)

Bericht door Maat64 »

Hoi,

4 jaar geleden ben ik officieel gescheiden. Destijds zijn de kinderen aan mijn ex toegewezen en betaal ik kinderalimentatie. Ik had destijds te weinig draagkracht voor partneralimentatie. Er zijn echter veranderingen inmiddels.

Ten eerste werkt mijn ex zeer weinig en heeft daardoor niet veel inkomen. Een aanvulling op haar inkomen weigert ze omdat ze dat teveel gedoe vindt. Ze heeft, na vele conflicten, onze 16 jarige dochter bij mij op de stoep gedumpt. Onze dochter wilde al steeds bij mij wonen maar mijn ex hield dit tegen. Ze gaat nu wel akkoord gelukkig. Volgens een mediator is het een kwestie van een kleine aanpassing omdat beiden akkoord zijn. Alleen mijn ex heeft er lucht van gekregen dat ze nu partneralimentatie kan eisen.

Ik woon samen inmiddels en ik heb minder inkomen dan destijds met de eerste berekening. Ik ben alleen wel gaan samenwonen. Mijn vriendin heeft sinds kort geen werk en ontvangt WW. Samen hebben we maandelijks meer dan ik alleen had destijds. Mag ze zomaar partneralimentatie eisen?

Ze kiest namelijk zelf voor weinig inkomen, wilde gaan samenwonen met haar vriend maar nu ineens níet meer (anders krijgt ze niks), heeft onze dochter er zelf uit gezet ook. Wat zijn mijn rechten als vader? Mijn dochter is welkom hoor maar ik heb om deze situatie niet gevraagd en toch ben ik de klos nu.

Bedankt alvast
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Dwaze ex (partneralimentatie)

Bericht door Onmacht »

Allereerst gefeliciteerd dat je dochter bij jou wil en is komen wonen; dat is meer dan menigeen hier kan zeggen.

Het slechte nieuws; je ex heeft in principe kennelijkrecht op partneralimentatie. Daar was voorheen geen ruimte voor, zij denkt nu van wel. En ja, dan kan ze dat verlangen... of je het dan ook moet gaan betalen is een tweede...

Het goede nieuws:
Er is een groot verschil tussen samenwonen (de zgn 'affectieve relatie') en een geregistreerd partnerschap / huwelijk. Bij een affectieve relatie heeft het inkomen van je partner enkel invloed op jouw draagkracht voor zover het de gezamenlijke woning betreft (plus GWL geloof ik). Precieze berekening weet ik niet, maar hou het er even op dat jullie elk 50% daarvan betalen. Stel woning kost 1000 (netto) p/m dan is je partners aandeel daarin dus 500 en stijgt jouw draagkracht met datzelfde bedrag.
Het zal ook een rol spelen hoe lang je al geen PA hebt betaald en in hoeverre het verwijtbaar is dat je ex geen/nauwelijks inkomen heeft.

Gezien je (gedaalde) inkomen, is je draagkracht ook lager, dit stijgt nu door bijdrage van je partner in woning. Aan de andere kant, heb jij recht op kinderbijslag voor je dochter en wellicht kinderalimentatie van je ex ;)

Kortom lijkt mij redelijk broekzak vestzak. Ofwel de soep wordt niet zo heet gegeten als hij nu lijkt te worden opgediend.

Kost geloof ik 50,- om herberekening bij LBIO te laten maken... Lijkt mij beter dan een mediator..
Maat64
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2017, 13:02

Re: Dwaze ex (partneralimentatie)

Bericht door Maat64 »

Heel verhaal getypt, verhaal weg :?

Kan die herberekening ook bij LBIO als mijn ex het persé via een rechter wil doen? Mevrouw is nogal wantrouwend en wil zelf controle. Ze zoekt zelf ook een advocaat momenteel. Ik heb daar geen geld voor maar net geen recht op rechtsbijstand. Zij heeft dit natuurlijk wel. Ze wil ook alles hebben waar ze recht op heeft zei ze.


Overigens heb ik 1700, mijn vriendin 1000 en woonlasten zijn 700. Daarbij heeft mijn vriendin een zoon van 10 waar ze alimentatie en dubbele kinderbijslag voor ontvangt (ivm een beperking). Dat nemen ze toch niet mee in een berekening mag ik hopen?

Maakt het wat uit dat mijn ex haar er zonder overleg met mij, uit heeft gezet?
Maat64
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2017, 13:02

Re: Dwaze ex (partneralimentatie)

Bericht door Maat64 »

Het lage inkomen is in mijn ogen verwijtbaar. Ze heeft geen zin in meer werken en heeft recht op een aanvulling op haar inkomen maar die weigert ze. Ze zag kinderbijslag en alimentatie als een extra inkomen en besteedde daar bijna niks van aan onze dochter.

Daarbij krijgt ze verschillende toeslagen maar dat telt waarschijnlijk ook niet mee?
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Dwaze ex (partneralimentatie)

Bericht door Onmacht »

Ik denk dat je beter contact op kunt nemen met LBIO. Die kunnen je vragen beter beantwoorden dan wij hier.

Mits jij over de gegevens beschikt, neem ik aan dat zij dit kunnen en zou ik dit ook zeker laten doen. Laat dit dan wel even schriftelijk (email) weten aan je ex (en eventueel haar advocaat) en ook dat ze (beiden) een kopie zullen ontvangen.
(mocht je niet over de gegevens beschikken, vraag je ex dan schriftelijk om deze te verstrekken omdat je deze berekening wilt laten maken)

Van die 50 euro raak je niet aan de geeuwhonger, en voorkomt mogelijk een veel duurdere rechtszaak. LBIO en de rechter hanteren dezelfde (trema) normen (ofwel zal niet veel afwijken). Een advocaat dient daarbij altijd "voor ogen te houden dat een regeling in der minne vaak de voorkeur verdient boven een proces"
Komt het wel tot een zaak, is wellicht niet ontvankelijk en anders kun je laten zien dat je pro-actief en welwillend hebt opgesteld en heb je mi een redelijke kans van slagen om haar tot het dragen van de proceskosten te laten veroordelen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Dwaze ex (partneralimentatie)

Bericht door ll2014 »

Onmacht schreef:en heb je mi een redelijke kans van slagen om haar tot het dragen van de proceskosten te laten veroordelen.
Volgens mij is die kans vrijwel nul komma nul, bij familierecht wordt eigenlijk standaard geoordeeld dat beide partijen hun eigen kosten betalen.
Helaas geldt daar eigenlijk nooit dat de verliezer, ook al was die zinloos aan het procederen, de kosten moet betalen.
Mocht het zo ver komen, dan kan je het natuurlijk altijd proberen....
Plaats reactie