Ex eist helft kgb op.

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Ex eist helft kgb op.

Bericht door Caroline »

Ik heb met mijn ex co-ouderschap . Onze zoon 11 jaar staat bij mij ingescgreven. Vader was al voor de geboorte weg.
Mijn ex en zijn vriendin eisen nu dat ik het KGB wat ik krijg deel met hun. Dit is een toeslag gebaseerd op mijn inkomen.
Mijn ex krijgt de helft van de kinderbijslag rechtstreeks van de svb uitgekeerd. Ik ben de aanvraagster van de kgb. Nu wil mijn ex de aanvrager worden en zet mij onder druk dit te wijzigen. Ik doe het niet en wordt ik bestalkt met appjes hierover. Zij blijven van mening dat ze recht hebben hierop. Advocaat zegt dat het een toeslag is voor mij. Wat nou stel dat hij een rechtzaak begint. Moet ik dan inderdaad kgb gaan delen? Ik lees er nog niks over dat er zoiets is uitgesproken.
Hij betaald geen alimentatie en draagt niet mee in de kisten voor medicatie , schoolreisje enz.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Ex eist helft kgb op.

Bericht door ll2014 »

Het kindgebonden budget is een toeslag gebaseerd op het inkomen van de aanvrager van de kinderbijslag, en als zodanig persoonlijk.
Als jullie een co-ouderschap hebben, en ook een ongeveer gelijk inkomen, dan zou je ex mogelijk ook recht hebben op kindgebonden budget als hij toevallig aanvrager van de kinderbijslag was geweest.
Hoe jullie de kosten delen wordt uit je verhaal niet duidelijk. Als jullie zoon ongeveer evenveel bij jou als bij je ex is en jullie hebben ongeveer een zelfde inkomen, dan is het logisch dat er geen alimentatie betaald wordt.
Let er wel op dat bij bepaling daarvan het KGB als inkomen van jou gezien wordt.
Als hij een rechtszaak begint is het onvoorspelbaar wat daar uit komt, maar over het algemeen zijn kosten van een rechtszaak zodanig hoog dat het hiervoor de moeite niet loont.
Ik zou eerst eens berekenen of het redelijk is om het KGB te delen, maar dan dus ook alle kosten delen.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Ex eist helft kgb op.

Bericht door Caroline »

Mijn ex heeft een eigen bedrijfje auto's maken dus hij zal een deel zwart doen, deed hij in het verleden ook. Is aantal jaar geleden gepakt wegens zwartwerken 25000 euro belastingschuld /boete.
Zijn vriendin zal een normaal sakaris hebben dus ze zijn fiscaal partner van elkaar, zullen allicht hoger inkomen hebben gezamelijk dan mij.
Als mijn ex nu alleenstaand was geweest dan kon het inderdaad dat hij een lager inkomen heeft dan mij. Dan kan ik het begrijpen. Verder ben ik alleenstaande ouder dus ontvang alleenstaande ouderkorting , waar mijn ex geen recht op heeft. Ik begrijp het ook wel door hun belastingschuld dat elke euro welkom is.
Nu draag ik alleen alle kosten voor de medicatie ongeveer 30 euro per maand , schooluitjes, sportclub, gymkleding incl schoenen die al voor de 3de keer dit schooljaar is zoekgeraakt bij papa en vriendin.
Zij hoeven voor mij geen alimentatie meer te betalen maar moeten nu ook stoppen met steeds om geld te vragen bij mij.
Ik heb koophuis hun huurhuis dit is een doorn in hun oog, hun krijgen geen hypotheek. Ze beweren dat het komt doordat ik kgb krijg een hypotheek heb kunnen afsluiten. Wanneer zij dus kgb krijgen kunnen zij ook meer.
Het is een eindeloze discussie waarbij ze koste wat kost gelijk willen hebben.
Ik ben zelfs bij juridisch loket langsgeweest, heb appjes van hun hierover laten lezen en ze daar werd mij ook verteld dat ik deze dreigementen niet moet pikken. Geen 1 advocaat gaat hier iets over een zaak beginnen want ik sta in mijn recht, rechter moet zich ook aan de wet houden. Het geeft gewoon heel veel stress en kost veel energie
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Ex eist helft kgb op.

Bericht door ll2014 »

Caroline schreef: 02 feb 2020, 01:36 Geen 1 advocaat gaat hier iets over een zaak beginnen want ik sta in mijn recht, rechter moet zich ook aan de wet houden. Het geeft gewoon heel veel stress en kost veel energie
Waarom zou je in je recht staan? Je zegt zelf dat jullie co-ouderschap hebben.
Uitgangspunt is dan dat de lasten eerlijk verdeeld worden.
Een aantal zaken is lastig te verdelen, zoals adres waarop kind staat ingeschreven en aanvrager kinderbijslag.
De kinderbijslag zelf kan wel verdeeld worden.
Ik ken geen enkele wet die zegt dat de moeder bij een co-ouderschap altijd aanvrager en ontvanger van KGB zou moeten zijn, dus snap absoluut niet wat je bedoelt met dat een rechter zich aan de wet moet houden.
Het beste is dat jullie in onderling overleg en naar redelijkheid bepalen hoe dit verdeeld moet worden.
Ik zou je echter wel willen waarschuwen dat rechters lang niet altijd een beslissing nemen die je verwacht.
Het gaat hier om familierecht en daar hebben rechters een behoorlijke vrijheid in hun uitspraken juist omdat er heel weinig in wetten is vastgelegd en het vooral om richtlijnen gaat.
Daarnaast zijn kosten van rechtszaken dermate hoog dat je heel erg moet opletten of het dit financieel wel waard is.
Ook nog iets om op te letten is dat voor KGB het inkomen van de vriendin van je ex meetelt, maar voor bepaling wat hij moet bijdragen voor bijvoorbeeld alimentatie niet.
Het lijkt mij in jou geval slim om zowel de KGB als de kinderbijslag te delen, temeer daar jij ook al het voordeel van de alleenstaande ouderkorting ontvangt.
Dan is het ook niet meer dan redelijk om de door jou genoemde kosten die jij alleen draagt, of die hij alleen draagt ook te delen.
Als je alles deelt is de discussie misschien afgelopen. Waarom heb je zo'n moeite met het delen van de KGB?
Aangezien jij nu de KGB ontvangt en het voordeel van de alleenstaande ouderkorting hebt, zou het best zo kunnen zijn dat je ex alimentatie van jou kan gaan vragen, want voor die berekening telt inkomen vriendin niet mee en jouw voordeeltjes juist wel.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Ex eist helft kgb op.

Bericht door Caroline »

Het gaat erim dat mijn ex totaal niks wil bijdragen, hij zegt dit niet te kunnen en het KGB heeft hij nodig om rond te kunnen komen.
Ik ben zelfs bij het juridisch loket geweest heb daar alle berichten laten lezen en daar gaven die mensen mij 100 % gelijk. Hij heeft geen recht erop.
Ik zou juist alimentatie van hem.moeten eisen.
Maar ik ben het gezeik een beetje beu ik wil rust en ga er niet steeds aan toegeven. Want eerst was het kinderbijslag deelde ik al. Wilde hij rechtstreeks via de svb ook.prima dit geregeld en nu weer KGB. Daar is nooit de zak vol ze blijven bezig. Straks eisen ze de helft van mn salaris.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Ex eist helft kgb op.

Bericht door Caroline »

Hij geeft duidelijk aan dat hij niks gaat delen . De kosten die ik maak alleen blijft zo.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Ex eist helft kgb op.

Bericht door Caroline »

Dus II2014 jij vind eigenlijk dat ik dus de helft van het kgb moet delen. Ik krijg in totaal 420 euro incl alleenstaande ouderkop . Is voor 3 kinderen samen. Moet ik dan 210 aan hem betalen? Vind het onredelijk , 2 jongste zijn niet van hem. Neem ik de oudste niet mee in de berekening scheelt dat netto 20 euro voor mij dus naar mijn inzien zou hij recht hebben op 10 euro. Maar dat vind hij te weinig. Zou jij daadwerkelijk 210 euro geven per maand? Om van het gezeur af te zijn ? Ik kan me dit niet voorstellen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Ex eist helft kgb op.

Bericht door ll2014 »

Als je 420 krijgt voor 3 kinderen, zou ik zeggen dat dat 140 per kind is, en daar dus de helft van, maar dan wel on der voorwaarde dat hij ook gewoon de helft van de kosten betaalt, mits het kosten betreft die niet afhankelijk zijn van waar het kind is, dus bijvoorbeeld schoolspullen, fiets e.d.
De medicatie die je noemt eventueel ook, mits die ook gebruikt wordt door het kind als het bij hem is.
Misschien kan je voorstellen dat je die kosten dan in gaat houden op die 70 euro, maar dat betekent ook als die kosten hoger zijn dan 70 euro, hij jou moet gaan betalen.
Als de helft van die kosten structureel hoger is dan die 70 euro zou ik hem dat duidelijk maken.
Wel belangrijk is dan dat je ook echt die kosten gaat bijhouden. Dan kan je tenminste inzichtelijk maken wat je exact uitgeeft.
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij ook kosten maakt die eigenlijk gedeeld zouden moeten worden.
Als het uitgangspunt is om zowel kosten als baten te delen dan moeten daar ook geen uitzonderingen op zijn.

Maar ik vind het dus inderdaad redelijk als je één kindsdeel van je KGB deelt als hij bereid is dan alle kosten te delen, maar alleen als jouw inkomen vergelijkbaar is met zijn inkomen, het inkomen van zijn nieuwe partner er niet bij betrekken.
En uit eigen ervaring weet ik ook dat wat geld inleveren om van gezeur af te zijn zeker de moeite waard kan zijn.
Mijn ex haalt alles uit de kast om toch vooral geen cent kwijt te zijn aan mijn zoon, het liefst verdient ze er nog aan.
Je kunt je zoiets eigenlijk niet voorstellen van een moeder, maar het komt echt voor.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Ex eist helft kgb op.

Bericht door Caroline »

Ik snap je reactie. Maar hij weigerd om dingen te betalen. Hij zegt gewoon ik ben verantwoordelijk voor de medicatie omdat hij op mijn polis is bijgeschreven. Schoolkosten zijn. Voor mij omdat hij bij mij ingeschreven is. Hij heeft overal een smoes voor om.maar niet mee te moeten betalen. Hij wilt geld krijgen. Het feit is ook dat hij zeer jaloers is dat ik een koopwoning heb en hun een dikke belastingschuld(gepakt met zwartwerken) en geen hypotheek kunnen krijgen. Aan deze dingen heb ik geen boodschap . Maar omdat ik geen geld volgens hun wil geven heb ik niks over voor hun. Ze kunnen zo niet goed voor onze zoon zorgen . Maar ondertussen hebben ze wel 2 bmw's staan , 3 keer per jaar op vakantie enz. Ik heb geen medelijden met hun.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Ex eist helft kgb op.

Bericht door ll2014 »

Caroline schreef: 13 feb 2020, 21:55 Hij zegt gewoon ik ben verantwoordelijk voor de medicatie omdat hij op mijn polis is bijgeschreven.
Dan stel je toch voor hem op zijn polis te laten bijschrijven? Dan betaalt hij volgens zijn filosofie dus de volledige medicatie...
Caroline schreef: 13 feb 2020, 21:55Schoolkosten zijn. Voor mij omdat hij bij mij ingeschreven is.
Hij gaat toch ook naar school als hij bij hem is? Schoolkosten zijn toch niet aan een adres gebonden, maar aan jullie zoon. Over wat voor schoolkosten gaat het trouwens, ik kan me niet herinneren dat dat ooit veel gekost heeft.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Ex eist helft kgb op.

Bericht door Caroline »

Het zijn ook nog niet heke hoge kodten . Ouderbijdrage 45 euro
Schoolreisje 30 euro. Verschillende actiteiten.
Maar ik vind dat geeb ramp maar de helft is de helft en daar wilt hij niet aan.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Ex eist helft kgb op.

Bericht door ll2014 »

Caroline schreef: 14 feb 2020, 21:26 Maar ik vind dat geeb ramp maar de helft is de helft en daar wilt hij niet aan.
Mee eens, als je de helft van de "baten" wilt hebben, moet je ook de helft van de kosten voor je rekening nemen.
Dus dat moet je gewoon keihard stellen als voorwaarde voor het delen van kgb. En komt hij het niet na, dan kan je alsnog onmiddellijk weer stoppen met delen van kgb.
als jij je goede wil toont door de bereidheid alles te delen, zowel de plussen als de minnen, moet het gezeur toch afgelopen zijn, zou je zeggen.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Ex eist helft kgb op.

Bericht door Caroline »

Vader geeft nogmaals duidelijk aan dat hijbgeen financiele middelen heect om te kunnen bijdragen. Hij beweerd dat ik genoeg inkomen heb. Hij en zijn vriendin moeten nog een belastingschuld betalen en dit gaat voor de kosten voor zijn zoon. Die moet ik dan maar doen. Hij brengt het zo als hij nu de helft van kgb krijg dan betaald hij sneller zijn belastingschuld af en kan hij evt mee betalen in de kosten. Ik heb gezegt zo werkt het niet.
Advocaat blijft erbij ik sta volledig in mijn recht ik moet hem zeker geen geld geven.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Ex eist helft kgb op.

Bericht door ll2014 »

Caroline schreef: 19 feb 2020, 11:32 Hij brengt het zo als hij nu de helft van kgb krijg dan betaald hij sneller zijn belastingschuld af.
Lijkt me niet dat kgb daar voor bedoeld is...

Je zou ook kunnen overwegen om eens te berekenen hoeveel kosten hij niet wil delen en dat vergelijken met het bedrag aan kgb wat je per kind krijgt.
Als dat ongeveer gelijk is kan je hem misschien overtuigen dat alles al eerlijk gedeeld wordt. Zijn de niet gedeelde kosten hoger dan de kgb per kind, dan kan je daarmee aantonen dat het delen van de kgb hem minder oplevert dan dat het hem kost aan bijdrage voor de kosten van zijn zoon.
Alleen als het kgb deel voor één kind nog duidelijk hoger is als de niet gedeelde kosten, zou het eerlijk zijn het verschil te delen met hem.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Ex eist helft kgb op.

Bericht door Caroline »

Ik krijg voor onze zoon 20 euro per maand . Of ik hem nou niet mee tel dat scheelt mij 20 euro per maand. Dus naar mijn inziens en okk bij de mevrouw aan de belastingtelefoon praat je over een 20 euro. Gedeeld door 2 is 10 euro. De rest ontvang ik alleenstaande oyderkorting en daar hoeft hin niet van mee te profiteren . Hij is geen alleenstaande ouder , als hij dit wel had geweest had ik het kunnen snappen.
De mevrouw vd belastingtelefoon zei ook dit is een toeslag gebaseerd op mijn inkomen . Ik hoef helemaal niks te delen. Ik ben dit ook niet van plan ook. Hij zorgt zelf maar voor meer inkomsten het is zijn probleem. Hij nag van geluk spreken dat ik geen alimentatie eis.
Plaats reactie