moeder van ex meer rechten als eigen vader ?

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
forum
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2011, 16:28

moeder van ex meer rechten als eigen vader ?

Bericht door forum »

Hoewel ik al zoveel heb meegemaakt nadat mijn ex met mijn dochtertje van vandaag op morgen is vertrokken houdt ik het zo beperkt mogelijk.

Mijn ex heeft destijds aangegeven niet meer van me te houden en heeft de dag erop haar koffers gepakt en mjn dochtertje van toen 2,5 jaar meegenomen.
Voor alle duidelijkheid er was totaal geen sprake van hooglopende ruzie of iets dergelijks,maar ze zag het gewoon niet meer zitten.Ondanks deze enorme klap voor mij is ze de dag erna dus direct gaan inwonen bij haar moeder zonder verder iets met mij te regelen omtrend onze dochter.

Ik houdt zielsveel van mijn kleine meid en vond het dan ook belangrijk dat in het belang van mijn dochtertje een goede regeling kwam.
Mediation op mijn initiatief heeft mijn ex op het laatste moment 30min voor aanvang afgebeld en ze vertelde dat ze had besloten alles via de advocaat te regelen.
Hierop heb ik nogmaals weken gewacht zonder enige reactie.Uit onmacht heb ik toen zelf een advocaat moeten inschakelen en werd een 4 gesprek gepland met haar advocaat.Hierin werden eigenlijk goede afspraken gemaakt,maar deze zijn nooit op papier gekomen omdat mijn ex zoals al eerder op alles terug kwam en toch maar niet akkoord ging.


Nu moeten we dus 6 maanden later naar de rechter.

Mijn probleem betreffende omgang:

De omgangsregeling die nu wordt gehanteerd is :

een weekend in de 2 weken en in diezelfde week de woensdagavond
In de week dat ik mijn dochtertje het weekend niet krijg de gehele woensdag
Vooral de periode van de gehele woensdag t/m de week erop woensdagavond zonder mijn dochtertje te zien vind ik als vader veel te lang

Mijn ex moet heel vaak op vrijdag en zaterdag werken in de week dat ik mijn dochtertje alleen op woensdag zie en dan verblijft mijn dochtertje die 2 dagen bij de moeder van mijn ex.Feit is alleen dat mijn dochtertje al iedere dag daar inwoont en zodoende mijn dochtertje meer door de grootouder word opgevoed als door de vader

Ik heb gevraagd om mijn dochtertje dan op zaterdag bij me te hebben en haar terug te brengen als mijn ex klaar is met werken maar zij vind dat haar moeder meer recht heeft.
Is iemand bekend met deze situatie dat de opvoeding bij de grootouder wordt neergelegd zonder dat de vader hier in betrokken wordt .

Ik zet dit nu heel kort neer ,maar de moeder van mijn ex speelt een zeer dominante rol en heeft mijn ex nu zover dat zij altijd onze dochter aan haar moeder toevertrouwt.
Ook als mijn dochtertje ziek is of als mijn ex op stap gaat word ik als vader nooit gevraagd en blijft onze dochter standaard bij haar moeder.
Tijdens de afgelopen kerstvakantie heb ik mijn dochtertje maar 5 dagen gekregen en zelf heeft mijn ex haar 10 dagen gehad waarbij ze oud op nieuw en nieuwjaarsdag in mijn vakantieweek onze dochter heeft opgeeist.Vervolgens is ze zelf op stap geweest en onze dochter werd fijn bij de moeder van mijn ex gelaten,terwijl ik dus gewoon thuis was en het mijn vakantieweek was.
Er spelen nog veel meer dingen maar ik houd het nu even beperkt tot dit probleem.Wie kan mij adviseren of herkent deze situatie ?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: moeder van ex meer rechten als eigen vader ?

Bericht door Casper »

Je schrijft "Nu moeten we dus 6 maanden later naar de rechter."

Het is me niet duidelijk of de omgangsregeling die je beschrijft al is vastgelegd bij de rechter of niet. Als deze nog niet is vastgelegd, heb je bij de rechter dus nog alle kans om deze te wijzigen. Als de regeling wel is vastgelegd, moet je je afvragen of zij zich wel of niet aan de letter van de regeling houdt.
Casper
forum
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2011, 16:28

Re: moeder van ex meer rechten als eigen vader ?

Bericht door forum »

Beste,

Er is nog niets vastgelegd ,maar in het verzoekschrift staat de omgangsregeling zoals vermeld, maar wel met extra opmerking dat ik als vader mijn dochter graag meer wil zien.
In het verzoekschrift staat letterlijk dat ik graag op moment dat mijn ex op vrijdag en zaterdag werkt en onze dochter bij haar moeder verblijft ik graag de zaterdag mijn dochtertje bij me wil hebben ,omdat ik als vader het belangrijk vind voor mijn dochter dat de opvoeding zoveel mogelijk tussen beide ouders wordt verdeeld ( dus niet tussen de moeder en de grootouder en dan pas de vader)
Ik weet dus alleen niet hoe een rechter dit bekijkt

Trieste is gewoon dat ik vanaf woensdag mijn dochtertje niet meer zie tot de week erop woensdag en mijn dochtertje dan als ik haar eens aan de telefoon krijg continu zegt pappa ik mis je en pappa kom je naar me toe en begint te huilen. Jevraagt je dan af waarom je ex dan zo moeilijk doet en het kind liever bij haar moeder laat.

Het is zelfs zo belachelijk dat als mijn ex vaker op dinsdag werkt ze geen oppas heeft want dan is haar moeder werken en dan beroep doet op mijn ouders .Let wel als ze dus geen andere keus heeft. Alleen wil ze dan niet hebben dat ik als vader bij mijn ouders langs ga om mijn dochtertje te kunnen zien omdat dit niet mijn dag is met mijn dochter. Maw mijn ouders mogen op mijn dochtertje passen ,maar hun zoon de vader van het kind mag voor de ex dan wel niet langskomen .

Ik zal het wat uitgebreider uitleggen

Mijn ex staat helaas onder grote invloed van haar moeder .Deze heeft haar kinderen alleen opgevoed en vind dat een vader niet zo belangrijk is.Helaas heeft ze dit denkbeeld nu ook volledig aan haar dochter overgebracht sedert zij dus met mijn dochtertje bij haar inwoont.
1week nadat mijn ex bij haar moeder is ingetrokken had haar moeder een studente in huis gehaald die meteen de aparte slaapkamer voor mijn dochtertje had ingenomen.Mijn dochtertje slaapt nu al meer dan een half jaar bij haar moeder op een klein kamertje.
In eerste instantie wilde ze me nog niet eens vertellen wie deze dame was.Behalve haar naam weet ik nu nog niets over deze studente, maar wel dat ze er voor een jaar blijft inwonen en ze niet staat ingeschreven.Dat het hier om een financieele extraatje gaat is wel duidelijk voor mij.Het is nu dus ook zo dat deze studente dagelijks met mijn dochtertje omgaat en dus meer betrokken is bij de opvoeding dan haar eigen vader.Ook zij past soms op mijn dochtertje terwijl ik beschikbaar ben.


Ook met betrekking tot bezoeken bij het Groenen kruis neemt mijn ex haar moeder stiekem mee terwijl ze mij gewoon weigert.
Op advies van haar moeder heeft ze ook stiekem bij de kinderpsycholoog een afspraak willen maken met als doel een bevestiging te krijgen dat onze dochter de meeste rust zou krijgen als de vader maar beperkt in de opvoeding mee speelde ,maar die heeft haar medegedeeld dat ze verplicht was om mij op de hoogte te stellen en dat ik de mogelijkheid moest hebben om mee te gaan.

Ik ben toen dus meegegaan en daar werd gezegd dat het absoluut niet nodig was om mijn dochtertje in behandeling te nemen en het vooral op aankwam dat je als ouders gewoon voor je kind moet zijn zowel vader als moeder .
Vervolgens is mijn ex 2 weken later nogmaals achter mijn rug om bij de kinderpsycholoog geweest met een excuus dat het zogenaamd op haar zelf betrekking had. Toen heeft de kinderpsycholoog opnieuw gezegd dat mijn ex dit wel diende te melden aan mij, maar pas bij een 2e waarschuwing van de kinderpsycholoog heeft mijn ex mij gebeld.Toen ik dus zei dat ik dan volgende keer meeging was het in een keer voor haar niet meer nodig..


Kort samen gevat,
ondanks ik een goede vader ben voor mijn dochter en er tijdens de relatie geen enkel probleem was wil mijn ex mij zoveel mogelijk buiten sluiten en dit geld trouwens ook voor mijn familie.Het liefste heeft ze namelijk dat ik niet te vaak naar mijn ouders ga als ik mijn dochtertje bij me heb want dat zou niet goed zijn.Zegt dus de persoon die zelf bij haar moeder inwoont.
Sinds kort heeft ze ook een nieuwe vriend en gaat nu altijd in het weekend dat ze onze dochter heeft werken zodat ze het ander weekend alleen met haar vriend heeft.Dit was dus eerst net andersom want ze wilde er in het weekend altijd zijn voor haar dochter. nu is dit minder belangrijk en zo past haar moeder standaard iedere vrijdag en om de week ook op zaterdag op onze dochter en die studente huppelt daar natuurklijk ook nog rond.Ik als vader wordt helemaal niet gevraagd

Sorry wat veel tekst ,maar dan is het misschien allemaal wat duidelijker
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: moeder van ex meer rechten als eigen vader ?

Bericht door Casper »

De situatie (en de problemen) zijn helemaal duidelijk hoor :-) maar het was me niet duidelijk of de uitspraak van de rechter hierover nog moest komen.

In ieder geval:
In het verzoekschrift staat letterlijk dat ik graag op moment dat mijn ex op vrijdag en zaterdag werkt en onze dochter bij haar moeder verblijft ik graag de zaterdag mijn dochtertje bij me wil hebben ,omdat ik als vader het belangrijk vind voor mijn dochter dat de opvoeding zoveel mogelijk tussen beide ouders wordt verdeeld ( dus niet tussen de moeder en de grootouder en dan pas de vader)
Ik weet dus alleen niet hoe een rechter dit bekijkt
De rechter zal dit vanuit juridisch oogpunt bekijken en je moet dus heel precies aangeven wat je aan hem voorstelt. Veel rechters kiezen zonder na te denken voor "1 weekend in de twee weken en de helft van de vakanties". Dit is hun zogenaamde "standaard". Jij hebt al een beetje meer dan de standaard (de woensdag), dus ik denk eerlijk gezegd niet dat ze nog meer gaan geven. Geef in ieder geval heel duidelijk in je verzoekschrift weer hoe je het precies geregeld wilt hebben, en geef de rechter ook enkele alternatieven ("subsidiair", je advocaat kan je daarbij helpen), zodat het duidelijk is dat jij je flexibel en redelijk wilt opstellen.
Het is zelfs zo belachelijk dat als mijn ex vaker op dinsdag werkt ze geen oppas heeft want dan is haar moeder werken en dan beroep doet op mijn ouders .Let wel als ze dus geen andere keus heeft. Alleen wil ze dan niet hebben dat ik als vader bij mijn ouders langs ga om mijn dochtertje te kunnen zien omdat dit niet mijn dag is met mijn dochter. Maw mijn ouders mogen op mijn dochtertje passen ,maar hun zoon de vader van het kind mag voor de ex dan wel niet langskomen .
Dat is inderdaad belachelijk en daar zou ik me daar nul komma nul van aantrekken. Gewoon naar je ouders toe, of zij komen naar jou toe, of "je kwam ze toevallig tegen in de stad". Als je ex daar formeel bezwaar tegen zou maken wordt ze vierkant uitgelachen.

Succes en we horen graag hoe het verder gaat.
Casper
Gesloten