nihilstelling rechter en sociale dienst probeert te verhalen

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
koenver
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2009, 14:12

nihilstelling rechter en sociale dienst probeert te verhalen

Bericht door koenver »

In december 2010 heeft de rechter de uitspraak gedaan dat voor mij nihilstelling geldt voor de partneralimentatie aan mijn ex.
Dat hier veel ellende aan vooraf gegaan is lijkt mij duidelijk en wil ik niet hier openbaren, maar een nederlandse rechter doet dit echt niet zomaar 3 jaar na de scheiding.

Nu heeft recentelijk mijn ex een uitkering aangevraagd. Dit had tot gevolg dat ik door de sociale dienst in die stad gevraagd werd allerlei gegevens omtrent inkomen ed in te vullen ivm het te kunnen vaststellen van mijn draagkracht.

Ik heb dit formulier toen maar ten dele ingevuld: mijn NAW gegevens, sofinummer en een vermelding naar de rechtelijke uitspraak en een kopie hiervan bijgevoegd. Zelf dacht ik dat dit wel voldoende zou zijn.......

Vandaag ontving ik een brief waarin men toch eist dat ik mijn inkomen ed moet opgeven omdat men mijn draagkracht wil vaststellen ivm de wettelijke onderhoudsplicht !?! Als ik dit niet doe, zal men dit ambtshalve vaststellen ?!? ed andere dreigingen (in deze brief staat wel dat men notie had genomen van de uitspraak van de rechter..)

Ik ben dit echter geen zins van plan, daar ik van mening ben dat de bijgevoegde uitspraak van de rechter mbt nihilstelling wel voldoende moet zijn. Dit betekent volgens mij dat ik geen wettelijke onderhoudsplicht heb. Verder gewroet door deze sociale dienst is in mijn ogen misbruik maken van uitzondering die de privacywetgeving hen geeft ivm het kunnen uitvoeren van hun functie. Echter in dit geval hebben ze het niet meer nodig voor het uitoefenen van hun functie...

Wat is jullie mening...sta ik in mijn recht...of staat deze sociale dienst toch boven de nederlandse wet ?!?

Hoe zou ik verder naar hen toe moeten reageren ?

Koen
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: nihilstelling rechter en sociale dienst probeert te verh

Bericht door Casper »

Het is in het algemeen wel verstandig om de financiele gegevens te verstrekken, want anders zullen zij aan de rechtbank verzoeken om een bedrag ter hoogte van de bijstanduitkering vast te stellen. Bezwaar maken kan dan, maar je zit in een lastigere positie.

Ik zie dat de vraag ook op http://alimentatie.startpagina.nl/prikbord/ staat, dat is verstandig.
Casper
koenver
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2009, 14:12

Re: nihilstelling rechter en sociale dienst probeert te verh

Bericht door koenver »

Eh..Casper...de rechtbank heeft al een uitspraak gedaan in dec 2010...nihilstelling...dan ben je echt niet meer alimentatieplichtig hoor !!...
Alleen wat mij mateloos irriteert, dat ik een lijdensweg van een paar jaar heb gehad, de rechter me gelijk geeft en de alimentatie verplichting kwijt scheld...en dat dan zo'n instelling als de sociale dienst denkt dat ze boven de wet/rechter staan...

koen
koenver
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2009, 14:12

Re: nihilstelling rechter en sociale dienst probeert te verh

Bericht door koenver »

Misschien ben ik onduidelijk geweest...de nihilstelling is niet omdat ik geen draagkracht heb, maar vanwege de houding van mijn ex naar mij ivm de schade die ze mij en mijn zoon toebrengt en het feit dat ze het juridisch systeem daarvoor misbruikt.. het lukt haar namelijk om eeuwig toevoegingen aan te vragen...steeds switchen van juridisch arrondissement en advocaten...mijn advocaatkosten zij hoger dan de netto PA van al die jaren en die waren hoger dan een uitkering ...Ik was als het ware 2 normale ex-en aan lasten aan het betalen door haar handelswijze..

Omdat ze dus op grond van de nihilstelling naar de sociale dienst moet van de rechter, klopt de soos vervolgens weer bij mij aan ?!?...wie snapt het nog ?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: nihilstelling rechter en sociale dienst probeert te verh

Bericht door Casper »

Qua principe ben ik het natuurlijk helemaal met je eens. En daarbij, als ze zo graag je inkomen willen weten, bellen ze maar even met de Belastingdienst. Alle bestanden zijn toch allang gekoppeld?

De vraag is echter wat het verstandigste is in jouw situatie. Heb je de zin en de tijd ervoor om de principekwestie op de spits te drijven? Of werk je mee voor zover nodig, blijft kritisch, licht jezelf goed in, met vertrouwen in goede afloop, gegeven de gerechtelijke uitspraak? Dat is meer een persoonlijke instelling.
Casper
papavan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 jun 2011, 13:24

Re: nihilstelling rechter en sociale dienst probeert te verh

Bericht door papavan »

Gegevens gewoon aangeven. Betalen hoef je niet zeg jezelf dus de soos kan je niet dwingen.

het kan natuurlijk wel zo zijn dat de soos het bedrag aan partneralimentatie alsnog bij je ex meeneemt. Op die manier bestaat dus de kans dat haar uitkering behoorlijk laag kan uitvallen.

En sowieso. Wat zegt je advocaat?
koenver
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2009, 14:12

Re: nihilstelling rechter en sociale dienst probeert te verh

Bericht door koenver »

Avocaat heeft een pislinke brief geschreven waarin staat dat de gemeente onwettig handeld en dat de kosten op de gemeente veraald gaan worden. Zij hebben altijd de uitspraak van de rechter te respecteren en indien zij een andere mening zijn toegedaan moet het college (B&W) naar de rechter stappen..alle andere acties om te verhalen zijn illegaal.
koenver
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2009, 14:12

Re: nihilstelling rechter en sociale dienst probeert te verh

Bericht door koenver »

Vandaag bericht ontvangen van de gemeente dat zij de verhaalsprocedure stopt...De juridische afdeling had er nog eens naar gekeken en men concludeerde dat er geen causaal verband bestond tussen de uitkering van mijn ex en mijn onderhoudsverplichting die op nihil gesteld werd..(juristen taal...dus niet helemaal duidelijk..maar onderaan de brief stond dat men de verhaalsprocedure stopt.) :D
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: nihilstelling rechter en sociale dienst probeert te verh

Bericht door Casper »

haha, heel goed nieuws Koen! :D Er is dus ook geen causaal verband (je bent wel draagkrachtig maar niet onderhoudsplichtig) maar blijkbaar wegen hun kosten en moeite er niet tegenop om jou voor de rechter te slepen in geval je niet betaalt. Fijn dat dit hoofdstuk ook weer afgesloten is.
Casper
Gesloten