AMK wil geen info geven, rechten???

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
PrinsPapa
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2011, 15:40

AMK wil geen info geven, rechten???

Bericht door PrinsPapa »

Wat zijn mijn rechten maar belangrijker dan dat, hoe kan ik ze in dit vadervijandig land opeisen?!

Mijn dochter van 14 is onlangs bij de moeder weg gelopen en was een paar dagen spoorloos en zat bij een vriendin. De moeder, nog de politie heeft mij hier van op de hoogte gebracht of gekeken of ze bij mij was. Dit was helaas niet het geval om dat mijn kleine weet dat ik de moeder op de hoogte moet stellen aangezien ik mijn vader zijn (gezag ;) niet heb.

Het AMK wilde me niet horen en na een min of meer afgedwongen gesprek voel ik me nog steeds niet gehoord laat staan serieus genomen. Na dat ik de moeder heb opgebeld kwam al snel de politie die klaarblijkelijk een raport heeft gemaakt waar uit voort komt komt, dat het over het "hoofd word gezien" dat mijn dochter twee dagen spoorloos was. Maar dat mijn inrichting van mijn huis, waar me klijne geen enkele last van heeft, door de politie als niet deugdelijk word bestempeld???

Mijn vraag is:

Hoe krijg ik inzagen in het dossier wat er is opgebouwd omtrent mijn dochter aangezien ik hier wettelijk gezien wel recht op schijn te hebben, dit zonder dat ik weer met een advocaat van doen moet hebben.

Hopend op positief input,

Papa
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: AMK wil geen info geven, rechten???

Bericht door EDA »

Je zou je kunnen wijzen op art 377c bw1.
PrinsPapa
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2011, 15:40

Re: AMK wil geen info geven, rechten???

Bericht door PrinsPapa »

Bedankt voor je reactie. De teks van het artikel klinkt me wel een beetje vaag in de oren:

Burgerlijk Wetboek Boek 1
Titel 15. Omgang en informatie
Artikel 377c
1
Onverminderd het bepaalde in art. 377b van dit boek wordt de niet met het gezag belaste ouder desgevraagd door derden die beroepshalve beschikken over informatie inzake belangrijke feiten en omstandigheden die persoon van het kind of diens verzorging en opvoeding betreffen, daarvan op de hoogte gesteld, tenzij die derde de informatie niet op gelijke wijze zou verschaffen aan degene die met het gezag over het kind is belast dan wel bij wie het kind zijn gewone verblijfplaats heeft, of het belang van het kind zich tegen het verschaffen van informatie verzet.
2
Indien de informatie is geweigerd, kan de rechter op verzoek van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde ouder bepalen dat de informatie op de door hem aan te geven wijze moet worden verstrekt. De rechter wijst het verzoek in ieder geval af, indien het belang van het kind zich tegen het verschaffen van de informatie verzet.

Zo als wel vaker met dit soort artikelen is het zo omschreven dat een gemiddelde burger er weinig van kan bakken. kan me iemand in gewoon ABN uitleggen wat hier staat?!

Heb ook gehoord dat ik het concept rapport ter inzagen kan krijgen, in hoeverre heb ik dan invloed om zaken die niet kloppen dit kenbaar te maken?

Is er ook zo iets als een handleiding "hoe om te gaan met het AMK, jeugdzorg, RVK"

BVB dank,

Een lief hebbende vader
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: AMK wil geen info geven, rechten???

Bericht door Casper »

Prins, welkom. Er is een goed boekje daarover, het is denk ik precies wat jij zoekt.
Zie korte bespreking en verdere informatie op
http://www.ouders.nl/moff2010-jeugdzorg.htm

Onder aan die pagina ook een handige link naar "dossier evaluatie Jeugdzorg", directe link: http://www.nji.nl/evaluatiejeugdzorg

Als je tegen concrete problemen aanloopt, kom gerust terug.
Casper
PrinsPapa
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2011, 15:40

Re: AMK wil geen info geven, rechten???

Bericht door PrinsPapa »

Dank voor je welkomstgroet en voor de info waar ik precies naar op zoek was!

Ben behoorlijk druk, wat de reden is dat ik niet direct kan reageren maar wel bezig om verantwoordelijkheden van me af te werpen om die te kunnen verplaatsen naar mijn kleine.

Ik ben nu bezig een brief te schrijven (aangetekend) naar het amk met mijn bezwaren qwa informatie versterking, maar vooral dat je als betrokken vader niet gehoord laat staan gevoeld voelt.

Ben me er wel degen van bewust dat dit een lange en moeilijke weg zal zijn maar ben graag bereid die te gaan om wille van het welzijn van mijn kleine. Mocht ik vragen hebben en / of meer tijd hebben om mijn kennis hier voor anderen van dienst te zijn zal ik dat zeker melden.

Groeten,

Prins Papa
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: AMK wil geen info geven, rechten???

Bericht door Casper »

Prins Papa,
Ik ben nu bezig een brief te schrijven (aangetekend) naar het amk met mijn bezwaren qwa informatie versterking, maar vooral dat je als betrokken vader niet gehoord laat staan gevoeld voelt.
Dat laatste zal ze -helaas!- helemaal niets interesseren want jouw zorgen kosten hun niets. Waar ze zich wel enige zorgen over zouden kunnen maken is als jij een officiele klacht indient, waarbij je -heel goed voorbereid na het lezen van het boekje van Barendse- hun exact via hun klachtenprocedure gaat aanpakken, en je niet met een kluitje in het riet laat sturen. Bereid je brief dus heel goed voor.

Zie toevallig net ook: http://alimentatie.startpagina.nl/prikb ... g-14788384 voor een soortgelijke misstand.
Casper
PrinsPapa
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2011, 15:40

Re: AMK wil geen info geven, rechten???

Bericht door PrinsPapa »

Beste Casper,



Ik begrijp precies wat je bedoeld en inderdaad, die voogd gaat heel ver over de streef wat gevolgen moet hebben. Ook besef ik me terdege dat het ze niets zal interesseren dat ik me mateloos erger niet betrokken te worden bij het onderzoek, nog dat er aan informatie verschaffen word meegewerkt. Immers, het makkelijkste is het om alleen onderling (gezaghebbende en instanties) een beetje aan te modderen en de vader er buiten te houden!

het lijkt mij aangezien het onderzoek net is begonnen niet gelijk met heel grof geschut te schieten en de fronten direct op scherp te stellen. Als ik laat blijken dat ik niet zo maar in de hoek laat drukken en hun de gelegenheid geef deze faut te herstellen. Bovendien sta ik veel sterker als het niet verbeterd en de echte klacht in dien na deze brief aangezien ik ze de kans heb geboden het beter te doen?!

Mij gaat het in eerste instantie om info verschaffing zo dat ik me goed kan voorbereiden om het hoofdverblijfplaats te wijzigen aangezien het advies niet in eerste instantie naar de rechter gaat, zo ver wil ik het niet laten komen tenzij het op mijn initiatief plaatsvindt.

Ben benieuwd naar je mening.

Groet,

Prins
PrinsPapa
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2011, 15:40

Re: AMK wil geen info geven, rechten???

Bericht door PrinsPapa »

Voor de mede lotgenoten heb ik het volgende (pdf bestand) gevonden over hoe het AMK zou moeten werken: http: //www.novosite.nl/editor/assets/clejo/protocol%20AMK.pdf
PrinsPapa
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2011, 15:40

Re: AMK wil geen info geven, rechten???

Bericht door PrinsPapa »

Goede dag,

Vooralsnog wil het AMK mij geen info geven en is het dus niet controleerbaar op fouten en leugens. Reden hier voor is dat ik geen (gedeeld) gezag heb en beroepen zich op het volgende:

Artikel 50 Wet op de Jeugdzorg

1.Inzage in of afschrift van de bescheiden wordt aan de cliënt geweigerd, indien deze:

a. jonger dan twaalf jaren is, of

b. de leeftijd van twaalf jaren heeft bereikt en niet in staat kan worden geacht tot een redelijke waardering van zijn belangen terzake.

2.Indien de cliënt jonger is dan zestien jaren, of de leeftijd van zestien jaar heeft bereikt en niet in staat kan worden geacht tot een redelijke waardering van zijn belangen ter zake, worden desgevraagd aan de wettelijke vertegenwoordiger inlichtingen dan wel inzage in of afschrift van de bescheiden verstrekt, tenzij het belang van de jeugdige zich daartegen verzet.

3.Inlichtingen over, inzage in of afschrift van bescheiden kan eveneens worden geweigerd, voor zover de persoonlijke levenssfeer van een ander dan de cliënt daardoor zou worden geschaad.

4.Voor de verstrekking van een afschrift kan een vergoeding worden gevraagd overeenkomstig de krachtens artikel 39 van de Wet bescherming persoonsgegevens gestelde regels.


Hier kunnen ze natuurlijk alle kanten mee op maar wat kan ik er tegen doen?

Heeft er iemand ervaring met het volgende en is dit een haalbare weg:

Sinds maart 2009 is in de wet (art.1: 253c lid 2 BW) opgenomen dat de vader ook kan verzoeken de ouders gezamenlijk met het gezag te belasten. Als de moeder er niet mee instemt, wordt het verzoek slechts afgewezen als het kind dreigt klem en verloren te raken tussen de ouders en niet te verwachten is dat hierin op korte termijn voldoende verbetering in komt of als afwijzing anderszins in het belang van het kind noodzakelijk is.

vriendelijke groeten,

prins
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: AMK wil geen info geven, rechten???

Bericht door Casper »

Heeft er iemand ervaring met het volgende en is dit een haalbare weg:

Sinds maart 2009 is in de wet (art.1: 253c lid 2 BW) opgenomen dat de vader ook kan verzoeken de ouders gezamenlijk met het gezag te belasten. Als de moeder er niet mee instemt, wordt het verzoek slechts afgewezen als het kind dreigt klem en verloren te raken tussen de ouders en niet te verwachten is dat hierin op korte termijn voldoende verbetering in komt of als afwijzing anderszins in het belang van het kind noodzakelijk is.
Inderdaad, je kunt verzoeken bij de rechtbank om gezamenlijk gezag. Haalbaarheid is afhankelijk van de situatie, van de rechtbank waar het speelt, en van de gewiekstheid van jezelf en beide advocaten. Moeder zal in alle toonaarden ontkennen dat enige communicatie mogelijk is, en met vuil gooien. Het is mooi als jij kunt aantonen dat die communicatie er wel is, en/of betoogt dat de communicatie juist wel zal varen bij gezamenlijk gezag.
Gesloten