Naast alimentatie ook verplicht betalen/delen andere kosten?

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
homerun
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2011, 12:21

Naast alimentatie ook verplicht betalen/delen andere kosten?

Bericht door homerun »

Hallo, ik betaal per 2012 409 euro KA voor mijn 2 dochters. Dat is prima, want het is voor mijn meisjes. Ik betaal netjes op tijd en ook verhoog ik ieder jaar met de indexatie.

Tot nu toe, we zijn zo'n 4 jaar gescheiden, deelde mijn ex en ik ook andere kosten zoals bijvoorbeeld zorgkosten die niet onder de verzekering vielen.

Aangezien het contact en overleg met mijn ex naarmate de tijd vordert alleen maar slechter gaat en ik steeds meer geisoleerd raak in de omgang door allerlei voorwaarden die door haar gesteld worden, wil ik graag weten of ik verplicht ben om bij te dragen in dit soort 'overige kosten' of ben ik alleen verplicht de alimentatie te betalen. In het ouderschapsplan staat niets over overige kosten, alleen iets over de hoogte van de KA.

Wie weet hoe het zit? Vast bedankt, Marco.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Naast alimentatie ook verplicht betalen/delen andere kos

Bericht door The Driver »

Je bent alleen verplicht de kinderalimentatie te betalen, die is wettelijk vastgesteld.
Rob27
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 mar 2011, 16:44

Re: Naast alimentatie ook verplicht betalen/delen andere kos

Bericht door Rob27 »

Hallo Marco,

KA is een bijdrage in de kosten voor het levensonderhoud van jouw kinderen. Dat is hetgeen jij moet betalen, gebaseerd op de behoefte van jouw kinderen. Deze behoefte is vastgesteld aan de hand van het inkomen ten tijde van jullie scheiding en zegt helaas niets over wat kinderen werkelijk kosten in de maand.
Als er geen andere afspraken zijn gemaakt over financiële bijdragen van jou, dan moet elk dubbeltje wat jij naast KA betaalt worden gezien als goodwill van jouw kant. Je bent nergens toe verplicht.

Probeer het contact - en ja ik weet hoe moeilijk dat is - goed te houden en waar mogelijk alle afspraken schriftelijk vast te leggen, zodat je in het ergste geval sterk staat bij een eventuele procedure of aangifte.

Sterkte en hou ons op de hoogte van eventuele ontwikkelingen.
Gr, Rob
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Naast alimentatie ook verplicht betalen/delen andere kos

Bericht door The Driver »

Precies, probeer het contact goed te houden, laat je niet verleiden tot financiële chantage ( als jij meer betaalt, dan krijg je de kinderen meer te zien ) . Uiteindelijk wordt je dan helemaal uitgekleed en zie je de kinderen helemaal niet meer.
Gesloten