Advies gevraagd

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
neufke
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2012, 19:29

Advies gevraagd

Bericht door neufke »

Normaal ben ik niet iemand die plompverloren op een forum begint te schrijven, in dit geval hoop ik echt dat iemand me kan helpen omdat ik ten einde raad ben.

Maart dit jaar vertrok mijn vrouw met 2 kids uit huis. Schuldigen: beiden 50%, niks mis mee.

Vanaf dat moment gaat mijn (nog steeds geen officiele) ex geld opnemen, met bossen tegelijk en alle rekeningen die we hebben stromen leeg.... Uiteindelijk, in augstus is alles op en zorg ik dat ik mijn salaris cash in mijn hand krijg. Vanaf dat moment begin ik rekeningen te betalen, ook met stapels tegelijk en ben nu, in december, bijna bij.

Tegelijkertijd vraagt mijn ex een voorlopioge voorziening aan. Lang verhaal kort, niemand begrijpt de uitspraak maar ik moet haar dus 65% van mijn salaris betalen. Omdat ze zelf geen inkomen heeft en ook weigert te gaan werken betaal ik dus haar volledige inkomen, volle alimentatie van de kids PLUS betaal ik alle schulden af.

Uitgerekend is nu dat ik per 1 januari 1500 per maand te kort kom, en dan reken ik voor mezelf een "salaris" van 70% sociaal minimum...

In de uitspraak zitten een groot aantal aantoonbare fouten. De rechtbank houdt geen enkele rekening met mijn bewijzen (schulden etc.), de rechtbank houdt rekening met de kinderbijslag (die ik niet krijg), heffings- en werknemerskorting (die ik niet krijg) en kan zo nog een hele tijd doorgaan.

Vandaag sprak ik mijn advocaat en het enige antwoord dat ik kreeg: tja, jammer, dat gebeurt nu eenmaal wel eens.....

Ik kan me niet voorstellen dat dat de uitspraak is...maar kan iemand me hier een beetje op weg helpen wat ik nu nog meer zou kunnen ondernemen behalve de echtscheiding aanvragen (en hopen dat dat binnen een half jaar rond is) ???
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Advies gevraagd

Bericht door The Driver »

Onmiddellijk een andere advocaat nemen !
neufke
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2012, 19:29

Re: Advies gevraagd

Bericht door neufke »

Dank u wel voor dit antwoord, maar dat betekent dus dat er nog wel iets gedaan kan worden aan een uitspraak van een voorlopige voorziening begrijp ik??
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Advies gevraagd

Bericht door The Driver »

De definitieve echtscheiding moet nog uitgesproken worden, zou dat zeker niet door deze advocaat laten begeleiden.
Onmiddellijk een andere advocaat zoeken en de definitieve echtscheiding aanvragen, die moet een snelle behandeling aanvragen, normaal duurt dat al 12 tot 18 maanden, in de tussentijd ga jij dus failliet.
neufke
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2012, 19:29

Re: Advies gevraagd

Bericht door neufke »

Nou ja, ik denk van wel inderdaad. Probleem is een beetje dat ik, door deze uitspraak dus geen geld heb voor een goeie advocaat (of een andere of...) en een advocaat met bewijs van onvermogen niet kan krijgen vanwege, nou ja, mijn salaris is te hoog...

Heeft u daar misschien nog tips voor?

En alvast hartelijk dank voor uw tijd en moeite die u doet om te antwoorden!
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Advies gevraagd

Bericht door The Driver »

Nieuwe advocaat zoeken met toevoeging en peiljaar verlegging vragen naar de huidige inkomsten en daar de te moeten betalen alimentatie in verrekenen. Als ook de huwelijkse schulden daarin verrekent worden, krijg je zo een advocaat op toevoeging ( prodeo dus )
neufke
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2012, 19:29

Re: Advies gevraagd

Bericht door neufke »

Wow, dank u wel voor de antwoorden!. Betekent dus dat ik met de nieuwe gegevens toch een bewijs van onvermogen kan aanvragen???
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Advies gevraagd

Bericht door The Driver »

Bewijs van onvermogen bestaat niet meer. Je nieuwe advocaat moet zich voor elke zaak aanmelden bij de rechtbank en bij de Raad van Rechtsbijstand een toevoeging aanvragen, Jij krijgt dan papieren thuis ( gelijk vragen om een formulier peiljaarverlegging anders gaan ze uit van de belastinggegevens over 2010 ) Met het formulier peiljaarverlegging kan je de huidige salaris, schulden en alimentatie aanduiden, dan kunnen hun bepalen wat je eigen bijdrage zal gaan worden. Je nieuwe advocaat kan dat haarfijn uitlegging en ook een schatting maken van je eigen bijdrage.
neufke
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2012, 19:29

Re: Advies gevraagd

Bericht door neufke »

hmmm, mijn eigen advocaat haar antwoord was: "Soms gebeurt dat wel eens ja..., niks aan te doen"

Vandaar dus maar op zoek naar een goeie advocaat??
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Advies gevraagd

Bericht door The Driver »

Ik zou in ieder geval helemaal niets meer betalen, laat je ex maar beslag leggen op je salaris, dan hou je in ieder geval nog de beslagvrije som van € 870.- over ( alleenstaande bijstand min 10 % ) en die beslagvrije som kan mogelijk nog verhoogd worden als je aantoonbaar hoge vaste lasten heb ( hypotheek - huur ) tevens kan die verhoogd worden met de kinderalimentatie die je zou moeten betalen. Je nieuwe advocaat moet wel met de gerechtsdeurwaarder die beslag legt regelen die het bedrag waar beslag op ligt niet uitbetaald wordt, maar op een derdenrekening blijft staan, totdat de definitieve scheiding uitgesproken is.
Laat je nieuwe advocaat ook het bedrag terugvorderen bij je ex, die zij onterecht van de diverse bankrkeningen heeft gestolen van je.
neufke
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2012, 19:29

Re: Advies gevraagd

Bericht door neufke »

Hmmmm, ok, je gaat me te snel (ik ben financieel 0 onderlegd) maar zou ik je bericht mogen afdrukken en mee mogen nemen naar een advocaat zodat die weet wat ik (U) bedoel ???


Nogmaals, alle dank voor de moeite
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Advies gevraagd

Bericht door The Driver »

Ja, tuurlijk, mag je het uitprinten.

Een nieuwe advocaat zal dat allemaal uit zichzelf wel aan je uitleggen. Het lijkt erop dat je oude advocaat je hele zaak heeft laten versloffen en geen enkele moeite voor je heeft gedaan om bij de voorlopige voorzieningen ook maar iets positiefs voor je betekenen. Het zal ze heel vaak een zorg zijn, maar ze vergeten dat de definitieve echtscheidng vaak meer dan 1 jaar op zich laat wachten. Als de voorzieningenrechter eenmaal een beschikking heeft gegeven dan is er niets meer aan te doen tot de echtscheiding ook echt uitgesproken wordt. Laat je nieuwe advocaat de mogelijkheden van een kort geding onderzoeken, zodat je in ieder geval van die alimentatie af bent.
neufke
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2012, 19:29

Re: Advies gevraagd

Bericht door neufke »

Ik dank u hartelijk voor alle informatie, ik ga zeker op zoek naar een andere advocaat.

Met vriendelijke groeten,

neufke
Gesloten