Overnemen hypotheek koopwoning

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
GBH
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2011, 19:44

Overnemen hypotheek koopwoning

Bericht door GBH »

Ik ben gescheiden en heb samen met mijn ex-vrouw een koopwoning te koop staan. Dit huis staat nu al ruim anderhalf jaar te koop en niemand heeft nog een bod gedaan. Ik heb nu een nieuwe vriendin en wil samen met haar de woning kopen. Mijn vriendin neemt dan het deel van de hypotheek van mijn ex-vrouw over. Dit alles is volgens de Hypotheker geen enkel probleem. Ons punt is alleen dat wij een hypotheek van een woning overnemen waar op papier schuld in zit.

Maar nu.... Als de woning verkocht wordt, houden mijn ex-vrouw en ik hier een schuld aan over (er zit verlies in de woning). Dan zouden wij allebei mogelijk de schuldsanering in gaan. Als mijn vriendin het deel van mijn ex-vrouw overneemt, houdt mijn ex-vrouw op papier een schuld die mijn vriendin overneemt (dus wij). Om deze schuld te bewijzen willen wij de woning opnieuw laten taxeren en de taxatiewaarde van de huidige hypotheek aftrekken; dit zou dan de totale schuld zijn gedeeld door twee is de schuld van mijn ex-vrouw.

De regeling met betrekking tot de alimentatie tot nu toe is 50 euro kledinggeld per maand. En tot dat de woning verkocht is, hoef ik geen alimentatie 200 euro te betalen, omdat ik de volledige hypotheek betaal. Zodra mijn vriendin dus de hypotheek van mijn ex-vrouw overneemt, moet ik weer 200 euro betalen.

De kosten die gemaakt moeten worden om de hypotheek op de naam van mijn vriendin te zetten willen wij delen met mijn ex-vrouw. Dit zijn dus de makelaarskosten, de notariskosten, de kosten voor het omzetten van de hypotheek en de overdrachtsbelasting. Plus wij willen kijken of dat er iets van de alimentatie af kan ter tegemoetkoming van de schuld die op papier staat.

Het lijjkt mij niet juist dat mijn ex-vrouw ervan afkomt zonder enige kosten te maken.

Hoe moeten wij dit aanpakken? Heeft iemand hier ervaring mee?

GBH
camiel
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2011, 12:39

Re: Overnemen hypotheek koopwoning

Bericht door camiel »

Je vrouw heeft het recht akkoord te gaan met de verkoop van de woning voor de hoogte van de hypotheek en niet minder. Daarbij zijn de k.k. altijd voor de koper en niet voor de verkoper. M.a.w. als jullie het huis perse willen, kan jouw ex inderdaad zonder enige kosten vanaf komen of anders niet met de verkoop (van een deel van het huis aan je huidige vriendin) akkoord gaan. Als ze wel enkele kosten op zich neemt, is het goodwill en geen plicht. Dus treed in overleg en tast af wat de bereidbaarheid is.
GBH
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2011, 19:44

Re: Overnemen hypotheek koopwoning

Bericht door GBH »

Beste Camiel,

Bedankt voor je reactie.

Ondertussen hebben wij (mijn huidige vriendin en ik) her en der geinformeerd.

Wij hebben een aantal mogelijkheden tot nu toe:
1. Zoals hierboven beschreven, mijn vriendin neemt de helft hypotheek van mijn ex over (dus ook haar schuld). En wij proberen enige tegemoetkoming met mijn ex te regelen.
2. De Hypotheker geeft aan dat oversluiten van de hypotheek geen optie is wegens de schuld die overblijft. Mijn schuld kunnen wij in de volgende hypotheek voor financieren. De schuld van mijn ex moet betaald worden, doet zij dat niet, kan alsnog haar schuld op mij verhaald worden. Omdat wij (mijn ex en ik) de schuld niet af kunnen betalen, gaat de huidige bank niet akkoord met oversluiten van de hypotheek. Mijn vriendin heeft juridisch advies ingewonnen en zij geven aan dat het de schuld van mijn ex is en dat zij dat niet over hoeft te nemen. Misschien dat zelfs de rechter voor mijn ex akkoord kan geven.
3. Mijn vriendin doet een bod voor het huis bij de Nationale Hypotheek Garantie. Niet geschoten is altijd mis! Voordeel is dat mijn ex en ik een schuld krijgen, maar wegens NHG wordt deze kwijtgescholden (gedeeltelijk????). Dit is volgens mij de beste optie tot nu toe. Nadeel is dat mijn vriendin op haar max zit!!

Al met al vindt mijn vriendin het zonde om een hypotheek te hebben voor een bedrag wat de woning helemaal niet meer waard is. Plus zij wilt de schuld van mijn ex niet. In het scheidingsconvenant staat ook dat de woning voor het hoogst mogelijk bod verkocht word en dat winst of verlies bij helften wordt gedragen.

Wij gaan ook nog advies inwinnen bij de Rabobank voor het oversluiten.

Zijn er mensen die deze situatie meegemaakt hebben?? En hoe zijn jullie hieruit gekomen?
Gesloten