Zij dreigt met vertrek naar buitenland

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
manenzoon
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2012, 10:32

Zij dreigt met vertrek naar buitenland

Bericht door manenzoon »

Hallo allemaal,

mijn vriendin en ik wonen samen en hebben een zoontje van 8 maanden. De relatie duurde nog maar 2 maanden toen ze me vertelde dat ze zwanger was, en toen hadden we al een paar heftgie crises gehad. Daarna is het niet veel beter geworden, en sinds het zoontje geboren is, werden de confrontaties steeds frequenter en heftiger. Ik heb nog geprobeerd ons te redden door een mediator voor te stellen, samen in therapie te gaan, maar zij wil er - nu, na vele malen dreigen - echt mee stoppen.
Ik zorg op weekdagen (5 d pw) voor het jongetje, dagen van 12 uur, aangezien zij ervoor koos (na haar verlof) om een baan aan te nemen op 70 km van onze woonplaats. D.w.z. met reistijden dat ze zo'n 12 u pd weg is. Is ook iets wat ik haar verwijt: zij komt om 8 uur thuis, als hij al doodmoe is, en dat houdt ze hem nog anderhalf uur wakker - alleen omdat zij nog iets met hem wil doen. Een bepaalde vorm van egoisme vind ik dat. Ik heb haar gesmeekt om een baan te nemen in of nabij onze woonplaats, om meer gezinsleven te hebben, en mij iets meer tijd te geven om zelf naar werk te zoeken. Momenteel heb ik geen werk, waardoor ik de zorg ook fulltime kan doen. Zij neemt dit als vanzelfsprekend aan en zegt gewoon: 'als je het niet zint dan ga je toch lekker werken?' Laat ik nog een detail vermelden: ik ben eind 40, zij is net 36. Voor mij is het lastig een baan te vinden. Zij is jong, mooi, en heeft meer kansen.

Nu de 'scheiding':
We zijn niet getrouwd, hebben geen samenlevingscontract. Ik heb het kindje wel erkend, maar ben zo stom geweest om niet gezamenlijk gezag aan te vragen. Nu gebruikt zij het kind - uiteraard - als chantagemiddel.
Zegt dingen als: 'geniet maar van je laatste momenten met je zoon, want dadelijk zul je hem 20 jaar niet zien'...
Ik moet erbij vermelden dat ze Fins is. En dat ze altijd heeft gezegd dat, als haar kansen op een baan in NL opdrogen, ze gewoon weer terug gaat naar Finland, of ik het nu wil of niet...pittige dame, ja...
Ik zou graag gezamenlijk gezag willen, ik wil betrokken blijven bij de groei en opvoeding van mijn zoon. Ik vind ook dat ik momenteel een uitstekende basis leg voor zijn karakter door fulltime met hem thuis te zitten. Want haar idee van moederschap is: fulltime werken en je kind de hele dag in de opvang dumpen.
Nou, sorry, maar ik heb gezien hoe het gaat op de opvang. Acht a negen kinderen met twee a drie 'opvangsters'. Quality time: ho maar.

In elk geval dreigt zij nu met - per direct - teruggaan naar Finland, als ik via de rechter gezamenlijk gezag probeer te verkrijgen. Ik heb aangegeven dat ik gezamenlijk gezag wil, liever goedschiks, maar indien niet anders mogelijk, via de rechter.

Mijn vragen:

1. Kan ik voorkomen dat zij (ooit) teruggaat naar haar geboorteland?
2. Stel dat we een regeling opstellen met een mediator, en zij vertrekt toch naar het buitenland. Houdt mijn alimentatieplicht dan ook op?
3. Wat kan ik nog meer verwachten/vragen/eisen?

Alvast bedankt voor elke tip of advies.....
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Zij dreigt met vertrek naar buitenland

Bericht door Casper »

Manenzoon, welkom. Om maar meteen op je vragen antwoord te geven:

1) nee, dit kun je niet voorkomen - zij is immers vrij te gaan en staan waar ze wil. Je kunt wel proberen te voorkomen dat ze het kind meeneemt. Je kansen daarop zijn moeilijk in te schatten, maar niet nul, zeker gegeven het feit dat je fulltime voor hem zorgt.

2) nee, je alimentatieplicht houdt dan niet op. Je kunt daar in het eventuele convenant wat over opnemen, maar het is de vraag of dat rechtsgeldig is (mocht het tot rechtszaken komen, die dan overigens niet eenvoudig zullen zijn gegeven het internationale karakter - ik wens dat niemand toe).

3) ik hoop dat jullie nog eens goed overdenken of je inderdaad uit elkaar wilt gaan. Als dat inderdaad zo is, probeer het dan via overleg te regelen, liefst met een onafhankelijke derde erbij. Maak goede afspraken. Documenteer ondertussen goed wat er allemaal gebeurt, uit het standpunt van het kind gezien. Jij hebt recht op "family life" met jouw kind, en jouw kind met jou. Gegeven het feit dat je fulltime voor hem zorgt zal geen rechter daaraan voorbij gaan.

Tot zover even --
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Zij dreigt met vertrek naar buitenland

Bericht door Dwaze opa »

Halllo manenzoon

Is meegaan naar Finland absoluut geen optie?Normaliter reist de vrouw de man achterna,maar waarom niet het omgekeerde.En dan een vrouw,die kennelijk in Finland gemakkelijker werk vindt dan jij in Nederland...tsja..Noord-Europese vrouwen,pittig,maar ook zelfbewust..en dan volgens jou nog mooi ook..
Trouwens haar beweringen dat zij dan in haar eentje met kind naar Finland vertrekken kon wel eens een beetje bluffen zijn...wie zorgt er dan voor jullie zoon,als zij de kost moet verdienen?..Of zien de pappie en mammie van haar,hun mooie dochter ...met kleinkind... graag terugkeren?
Verder vind ik dat je een beetje zuur reageert op het feit als zij 's avonds laat thuis komt,nog een tijdje van haar zoon wil genieten..kun je het slaappatroon van het kereltje niet een beetje aanpassen,zodat hij niet moe is als mamsie hem in de armen wil sluiten...en trouwens wat vindt het kereltje er zelf van?
En hoe verloopt één en ander in jullie gezamenlijke vrije dagen?
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Zij dreigt met vertrek naar buitenland

Bericht door EDA »

Dat gezamelijk gezag is in jouw geval een noodzaak.
Eerst proberen om dat samen bij de kantonrechter te bewerkstelligen.
Dat kan zonder advocaat en is derhalve veruit te prefereren.
Lukt dat niet, dan zonder gedoe en gelazer met haar zelf naar een advocaat en bij de rechter vervangende toestemming vragen voor gezamelijk gezag.
Dat heb je echt nodig om sterker te staan bij dreigend vertrek naar het buitenland!!!
( En ik spreek uit ervaring helaas. )
hermanvd
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2012, 21:42
Locatie: Helmond

Re: Zij dreigt met vertrek naar buitenland

Bericht door hermanvd »

even een flauwe vraag...


welke nationaliteit heeft het kind.
Bij mij was het ondanks de russische moeder nederlands.

Ik heb me altijd verzet om ook de russische nationaliteit erbij aan te vragen. Simpelweg omdat ik mijn zoon niet verplicht in een vreemd land dienstplicht wil laten doen.

Als de jouwe ook de Finse nationaliteit niet heeft, kan ze mogelijk niet eens zomaar naar Finland terug. Het kind is nl. nederlander.

Is het proberen waard, denk ik zo.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Zij dreigt met vertrek naar buitenland

Bericht door EDA »

Je kunt mogelijk hier je licht op steken. Ik heb ook contact met één van de juristen daar. HEbben wel aandacht voor je problematiek en denken echt wel mee.
manenzoon
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2012, 10:32

Re: Zij dreigt met vertrek naar buitenland

Bericht door manenzoon »

Ik heb inmiddels begrepen dat een rechter eerst wil dat er met een mediator gepraat is, voordat hij een rechtzaak toelaat.
Gezamenlijk gezag kan zij gewoon weigeren, ik kan het nooit afdwingen; tenzij zij krankzinnig is of het kind danig verwaarloosd, wat niet zo is.
Het jongetje heeft automatisch de nationaliteit van de moeder (Fins) en die van het geboorteland (Nederlands). Is niet te voorkomen dus.
Op dit moment zit het vast, zij wil niet praten, ook niet met een mediator.
Wat betreft ontvoering, of medeneming naar buitenland. Aangezien zij het gezag heeft, kan ze eigenlijk gaan en staan waar ze maar wil.
Ik heb wel eens gelezen dat Nederlandse rechters een paar keer een vrouw hebben verboden te ver weg te gaan wonen van een ex-man die recht op omgang had. Maar dat waren altijd ex-getrouwden, en die hebben sowieso automatisch gezamenlijk gezag...
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Zij dreigt met vertrek naar buitenland

Bericht door EDA »

Zonder gezag kun je een vertrek naar het buitenland niet tegenhouden.
Om precies die reden is mijn dochter nu 10000km verderop haar vader aan het missen.

Het enige wat ik kan doen is niets doen. En dat niets doen is me toch moeilijk.......
Maar niet onmogelijk.
Hou je eigen leven op gang!

En verder gaan op de juridische weg. Toch vervangende toestemming tot gezamenlijk gezag vragen. De enige weg.
Gesloten