Vervoerspunt van het ouderschapsplan

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Eastland
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2013, 22:40

Vervoerspunt van het ouderschapsplan

Bericht door Eastland »

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven in het vervoersgedeelte van het ouderschapsplan.

Wat kan ik het beste doen?

De zaak bij een advocaat neerleggen? Of zelf haar schriftelijk informeren dat zij onze zoon vanaf een bepaalde datum zelf moet komen ophalen? En daarbij vermelden, als zij mij weerhoud om onze zoon mee te nemen, dat ik desbetreffende instanties ga inschakelen?

Situatie schets?

Op dit moment ben ik bijna 1,5 gescheiden, een vechtscheiding. Mijn zoontje woont bij mijn ex en elk weekend is hij bij mij.
De communicatie met mijn ex loopt zeer moeilijk. Zij trekt alles persoonlijk aan.

In het ouderschapsplan hebben wij afgesproken, dat wij beide verantwoordelijk zijn onze zoon bij elkaar zouden ophalen en dat we niet verder dan 30 minuten van elkaar zouden gaan wonen. Dit laatste was niet de slimste zet, om dit in het plan te benoemen.
Mijn ex is akkoord gegaan met het plan terwijl zij geen rijbewijs heeft.

In tussen tijd ben ik verderaf gaan wonen van mijn ex, dan de afgesproken 30 minuten. Het is nu 40-45 minuten rijden en ik woon bij mijn huidige vriendin in. Het verhuizen was in eerste instantie ivm het werk. Mijn ex heb ik geïnformeerd dat ik ergens ben gaan wonen. Zij heeft er tot op de dag van vandaag nog geen reactie opgegeven. Toen die tijd heb ik het haar niet toestemming gevraagd om te verhuizen, omdat zij toch nee zou zeggen. Want ze was toen helemaal niet meewerkend en ik kon geen gezonde discussie met haar beginnen.

Vanaf het moment dat mijn ex en mijn zoontje het huis uit is gegaan, heb ik mijn zoon zowel opgehaald als weggebracht. Twee keer heb ik haar gevraagd om voor het vervoer te zorgen, maar dit monde uit tot een flinke confrontatie.
Een maand of 3 geleden, toen we weer meer on speaking terms waren, heb ik haar gevraagd om toch eens na te gaan denken over een meer evenredige verdelen van het vervoer. Maar ze begon gelijk weer te steigeren. Na enig email verkeer met voorstellen blijft ze tegenwerken en gaat nergens mee akkoord te gaan. Zelfs mediation gaat ze niet mee akkoord.
Een van mijn voorstellen is, ter compensatie voor het verder weg gaan wonen, dat ik van de 4 keer halen bij mij, mijn zoon 1 keer naar haar breng.

Omdat mijn ex nergens wil meewerken, zit ik in een padstelling.

Wat kan ik het beste doen?

De zaak bij een advocaat neerleggen? Of zelf haar schriftelijk informeren dat zij onze zoon vanaf een bepaalde datum zelf moet komen ophalen? En daarbij vermelden, als zij mij weerhoud om onze zoon mee te nemen, dat ik desbetreffende instanties ga inschakelen?

Alvast bedankt voor het advies.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Vervoerspunt van het ouderschapsplan

Bericht door Casper »

Wat kan ik het beste doen?

De zaak bij een advocaat neerleggen? Of zelf haar schriftelijk informeren dat zij onze zoon vanaf een bepaalde datum zelf moet komen ophalen? En daarbij vermelden, als zij mij weerhoud om onze zoon mee te nemen, dat ik desbetreffende instanties ga inschakelen?
Je hebt er zelf voor gekozen te verhuizen, zonder je ex daarvan op de hoogte te stellen. Het is daarom redelijk dat de extra kosten/moeite voor jouw rekening komen. Op dit moment een advocaat inschakelen is zinloos en kost je alleen maar meer. Ook het eenzijdig opzeggen van de omgangsregeling is niet grechtvaardigd en zal de betrekkingen niet beter maken.

Wat ik je aan zou raden is de situatie voor dit moment te accepteren, en als er in de toekomst een verandering optreedt waarbij zij misschien eens wat van jou zou willen, dit punt in de discussie mee te nemen. Elke omgangsregeling is aan slijtage onderhevig en het is goed om na verloop van tijd eens te kijken of die nog wel werkt. Helemaal eens zul je het nooit worden maar als er van beide kanten wat water bij de wijn kan worden gedaan, is een en ander vaak makkelijker te accepteren - hoe moeilijk dat ook is. Succes hiermee in 2014!
Eastland
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2013, 22:40

Re: Vervoerspunt van het ouderschapsplan

Bericht door Eastland »

Hallo Casper,

Bedankt voor je duidelijk antwoord.

Het is nogal frustrerend om het zo te horen.

Van begin af aan heeft mijn ex mijn zoon niet opgehaald. En dat ze al een groot probleem maakte, toen ik vroeg om onze zoon op te halen. Toen woonde ik nog in mijn oude huis en het was tevens in het dorp zelf. Kan ik hier iets misschien mee? Dat haar intensie altijd al is geweest om onze zoon nooit op te halen.

Indien dit ook zou kunnen helpen, dan moet ik gewoon wachten tot ze mij een keer nodig heeft. Zoals onze zoon eerder brengen dan afgesproken of zo.

Zou de optie van de overdracht van onze zoon op een half uur rijden van mijn ex te doen, iets kunnen zijn? Dan hou ik mij aan maximaal 30min rijden voor haar. Dan sta ik gerechtelijk toch ook redelijk sterk. Ook gezien dat zij absoluut niet wil meewerken naar een oplossing. Zelfs mediation niet.
Genitori
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 nov 2013, 13:50

Re: Vervoerspunt van het ouderschapsplan

Bericht door Genitori »

Ik denk dat je meteen in het begin dan actie had moeten nemen.

Je hebt er zelf voor gekozen om verder te gaan wonen dan de afspraak was. Dus zal je zelf ook voor een oplossing moeten zorgen.

Ik zit 3 uur in de auto om mijn zoon naar zn vader te brengen. Mijn probleem, ik heb de keuze gemaakt om zover weg te gaan wonen maar daar mag mijn zoon niet de dupe van zijn.

Vader brengt hem op zondag dan wel weer thuis bij mij.

Dus eigenlijk is het een beetje op de blaren zitten nu voor je, hoe lullig het ook klinkt.

Succes ermee.

G.
Don't give up the fight
Eastland
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2013, 22:40

Re: Vervoerspunt van het ouderschapsplan

Bericht door Eastland »

Hallo G.,

Bedankt voor je reactie.

Dat weet ik ook dat het mijn probleem is dat ik verder ben gaan wonen.
En ik heb absoluut geen probleem dat ik verder moet rijden om hem op te halen.

Maar bij jou wordt je zoon gelukkig nog thuis gebracht. En hoef je niet alleen het vervoer te doen. Wat ook een bepaalde rust geeft. Maar bij mij kommert de moeder helemaal niet om het vervoer. En dat is juist de issue.
Zelfs over een mogelijke oplossing die ergens in het midden ligt, wil ze niet na denken. Dus ook niet over een half uur rijden voor haar. Zoals de maximale afgesproken reisduur is. De enige op oplossing is een versobering het ouderschapsplan, dat mijn zoon maar eens in de 14 dagen een weekend bij mij is ipv elk weekend.
Dit is iets wat niet aan de orde is.

Zelfs mediation wijst zij af, om met een tussenpersoon er over te praten.
Want normaal praten lukt met haar niet.

Groetjes D.
Plaats reactie