Wijziging achternaam

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
dwazevader
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mar 2012, 18:07

Wijziging achternaam

Bericht door dwazevader »

Hallo allemaal,

Even een vraag, kan mijn ex zomaar de achternaam van ons (minderjarig) kind veranderen zonder mij in te lichten. Ik heb op diverse sites gekeken maar ik word er niet veel wijzer van.
Word ik nou wel of niet op de hoogte gesteld over het verzoek naamswijziging.
Alvast bedankt voor de reacties.
F1fan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 sep 2012, 19:29

Re: Wijziging achternaam

Bericht door F1fan »

dwazevader
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mar 2012, 18:07

Re: Wijziging achternaam

Bericht door dwazevader »

Beste F1fan,

Ja die heb ik ook gelezen maar zoals ik al zei ik word er niet echt wijzer van.

Ik heb geen gezamenlijk gezag heb minderjarig kind erkend.

Maar hoofdvraag blijft kan me ex zonder mij een naamswijziging doen. En als ze het doet word ik daarvan in kennis gesteld. Door de des betreffende instantie.

Als iemand daar een duidelijk antwoord in heeft graag.

F1fan iig bedankt voor je tip maar ik kan er niks mee.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Wijziging achternaam

Bericht door The Driver »

Hangt ook van de leeftijd van het kind af, veel rechters vinden het verhaald van het kind ( of moeder ) veel belangrijker. Vaders worden heel vaak zelfs niet gehoord, ook een mededeling achteraf doet het er niet toe.
Een naamswijziging is echter over het algemeen slechts éénmaal toegestaan. Al komt het terugwijzigen naar weer de eerste naam ook wel voor.

Veel officiële instanties ( ook scholen ) staan echter gewoon toe, dat ook een alias naam gewoon gebruikt mag worden. Ëén semi - officiële naam dus.
dwazevader
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mar 2012, 18:07

Re: Wijziging achternaam

Bericht door dwazevader »

Beste driver,

Ons kind 3 jaar oud. Dus het kan zomaar zijn dat de achternaam is gewijzigd naar moeders naam. Zonder dat ik gehoord of ingelicht ben.
Op die sites van de overheid begrijp ik een paar dingen maar niet alles. En hier op dwaze vaders is het ook niet bekend of ooit een keer voorgekomen.
Bedankt voor je info.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Wijziging achternaam

Bericht door The Driver »

Ik zal het praktijk voorbeeld van de oudste zoon van mijn ex eens noemen.

Moeder met zoon, zoon heet M, omdat zijn biologische vader hem nooit erkend heeft en dus ook geen gezag heeft. Toen ik met moeder trouwde heb ik die jongen erkend en toen nog ook gelijk automatisch het gezag gekregen, zoon heet dan : A
Jaartje of 8 later heeft zoon zijn echte biologische vader leren kennen en wilde toen ook T heten, naar zijn biologische vader. Dat was echter niet mogelijk het de 2e naamswijziging zou zijn, het was bij koninkrijk besluit wel mogelijk om terug te gaan naar zijn oorspronkelijk naam ( van moeder ) M. Dat heeft hij toen gedaan. Ik heb daar nooit één snipper papier of telefoontje over gehad. Hij mag zich wel bij scholen en werkgevers gewoon T noemen naar de achternaam van zijn biologische vader, een soort artiestennaam dus een alias.
Plaats reactie