Wat kan en moet ik nu?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Pascal
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 okt 2014, 11:48

Wat kan en moet ik nu?

Bericht door Pascal »

Hallo,

Ik weet niet zo goed of ik het nu wel goed doe maar probeer het hier toch.
Wil gewoon even mijn verhaal kwijt en krijg hier hopelijk advies voor terug.

Het is nu ongeveer 2,5 jaar geleden dat we uit elkaar zijn, mijn zoontje was 4.
We zijn al op een rare manier uit elkaar gegaan omdat het lange tijd toch nog aan elkaar hangen was.
Zo lag ik tot vorig jaar september daar nog vaak op de bank te slapen, kwam ze nog wel is bij me liggen, deden we de leuke dingen als "gezin" totdat ze opeens rond september vorig jaar ook hier genoeg van had ofzo.
Er werd contact gezocht met mijn zus, ze wilde mij niet meer rechtstreeks spreken en alles moest via mijn zus.
De zus die ze altijd zo haten en geen goed woord voor over had.
Mijn wereld storte toen totaal in, deed de verkeerde dingen doormiddel van smsjes sturen dat ik er geen zin meer in had en niet meer wilde leven.

Met deze smsjes is ze na de politie gegaan en toen is echt alles gestopt, ik hoorde niks meer van haar en zag en sprak mijn zoon niet.
Alle instanties afgegaan en nergens hulp van gekregen of ook maar een advies van wat ik kon doen.
Na een maand of 2 was het AMK erbij gehaald en was mijn ex met haar vader al op diverse afspraken geweest.
Zonder mij ook maar te spreken was ik al bekend bij de instantie.
Het AMK stond vanaf dat moment ook direct achter moeder.
De verhalen die ze vertelde, veelal leugens en verdraaiingen, de realiteit is ver te zoeken.
Rapporten zijn er gemaakt waarin ik afgeschilderd word als verkeerde man, slechte vader.
Dit zijn alleen woorden van mijn ex en haar ouders geweest.
Als ik hier tegenin wil gaan moet ik met feitelijke bewijzen komen.

Waarom ik wel en mag zij alles roepen word dit genoteerd en opgenomen?
Daar zit een hoop frustratie van me..
Waarom kijkt het AMK niet naar het kind?
Omdat moeder niet wil dat er met kind gesproken word!
Is moeder bang dat haar zoon dan de waarheid naar boven brengt?

In de tussentijd ben ik na een advocaat gestapt en zijn er procedures ingang gezet, o.a. voor de omgang.
Een week voor de zitting kreeg ik toch maar een mail van mijn ex en was er herstellend contact waardoor de eerste procedure niet meer door hoefde te gaan.
De bodemprocedure liep nog.

Nu waren er inmiddels gesprekken begonnen bij het AMK en was er een rapport opgemaakt, we moeten naar ouderschaps bemiddeling maar dan moest ik juridisch wel alles laten vallen.

De omgang en het gedeeltelijke gezag mocht ik nu niet aanvechten meer anders had het allemaal geen zin.

De ruzie's tussen mij en mijn ex bleven doorgaan en werden zelfs erger.
De bemiddeling heb ik hierom ook tijdelijk stop gezet met als reden dat ik eerst rust wilde, de woede moest zaken en het niet mogelijk is om met een leugenaar om de tafel te zitten.
Mijn ex heb ik laten weten dat ik geen contact meer met haar wilde als het niets met mijn zoontje te maken had.

Het was even 2 weken rustig en op de dag dat mijn zoontje naar mij gebracht zou worden kreeg ik een mail van mijn ex dat ze de omgang stop zette en mij nergens meer van op de hoogte zou houden.

Hier heb ik in eerste instantie niet op gereageerd en ben direct naar mijn advocaat gegaan.
Het ging een paar dagen goed tot het weekend aanbrak en ik opeens alleen thuis was ipv met mijn zoontje, vaderdag ook alleen was want dit viel in zijn vakantie.
Emotioneel storte ik lichtelijk in en ben mijn ex gaan bellen, smssen, mailen dat ik mijn zoon wilde spreken etc, dat ik er met de grond gelijk zou maken en dat ik langs zou komen om mijn zoon te zien en spreken.

Met die berichten is zij naar de politie gegaan en kreeg ik aangifte voor stalking aan mijn broek.
Ben voor verhoor naar de politie geweest en hier uitgebreid mijn verhaal gedaan, tot op de dag van vandaag hier verder ook niks meer over gehoord.

Nu hebben we een maand geleden het kort geding achter de rug en is de uitspraak geweest dat ouders gewoon moeten communiceren in het belang van het kind en de omgang tussen vader en zoon moest ook weer hervat worden.

Nu heb ik inmiddels 4x mijn zoon aan de telefoon gehad en hier al het een en ander van hem gehoord waar ik het niet mee eens was (kom ik op terug)

Heb hem 2 x een dagje mogen ophalen, moeder zwijgt dan nog steeds en de laatste keer stond ze met haar vermoedelijke nieuwe vriend onze zoon op te wachten.

Nou dat is dan ongeveer mijn verhaal in grote lijnen, dan nu de problemen waar ik tegen aan loopt.

Ik wil via een procedure alsnog de omgang vast laten leggen, het gedeeltelijk ouderlijke gezag aanvragen en wil eigen dat mijn zoon bij mij komt wonen.

Moeder denkt alleen aan zichzelf.
Mijn zoon krijg nu opeens veel kado's zodat die zichzelf bezig kan houden.
Moeder heeft al aangegeven dat kind wel is een belasting is.
Verzorging van mijn zoon is ook niet op en top.
Zo is hij na de tandarts geweest (7 gaatjes).
Moeder legt verantwoording van het tandenpoetsen bij hem neer (7jarig kind)
Kind mag gewoon buiten blijven spelen als het met bakken uit de lucht komt en dan dus drijfnat thuis komt.
Mijn zoon zit in therapie om te kijken of hij loyaliteitsproblemen heeft.
Dan komt moeder doodleuk met nieuwe vriend kind even ophalen?
Lijkt mij niet handig en moeder let dus niet op kind.
Eten is ook alleen maar makkelijk magnetron/oven maaltijden of frites.

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat moet ik hiermee doen?
Wat kan ik doen?
Hoe zet ik mijn woede en onbegrip om zonder er zelf aan onder door te gaan.

Ik wil vechten voor mijn zoon want straks is hij echt de dupe van alles.

Kan iemand mij hierin helpen?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Wat kan en moet ik nu?

Bericht door ll2014 »

Pascal schreef:en wil eigen dat mijn zoon bij mij komt wonen.
.....
Moeder heeft al aangegeven dat kind wel is een belasting is.
Weet je wat je ex wil? Als ze vind dat je zoon een belasting is, valt er misschien te praten over je zoon bij jou laten wonen.

Als ze daar niet vrijwillig aan wil, ben ik bang dat je weinig kansen hebt met een kind van 7. Instanties hebben altijd een voorkeur voor de moeder, weet ik helaas ook uit eigen ervaring.
Vanaf het moment dat een kind oud genoeg wordt geacht om een eigen mening te hebben, heb je meer kans als je zoon dat dan tenminste ook wil.
Vanaf 12 jaar is een rechter verplicht in zo'n zaak ook het kind te vragen of het gehoord wil worden.
Dat betekent niet per definitie dat er ook naar geluisterd wordt.
In mijn geval is mijn zoon door de rechtbank wel gehoord, maar volledig genegeerd. De rechtbank had verder ook volgens mij al voor de zitting besloten hoe de uitspraak in het voordeel van de moeder zou moeten zijn.
In het door mij ingestelde beroep bij het gerechtshof ging dit alles veel zorgvuldiger en beter. Er is dan ook volledig gehoor gegeven aan de wensen van mijn zoon en die woont nu gewoon bij mij!
Ik denk dat je in het algemeen kunt stellen dat je bij een uitspraak altijd moet kijken naar beroepsmogelijkheden omdat de rechters op een hoger niveau aanzienlijk minder partijdig zijn.
Pascal
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 okt 2014, 11:48

Re: Wat kan en moet ik nu?

Bericht door Pascal »

Bedankt voor de reactie.

Helaas wil moeder hier niet aan mee werken.
Het liefst houd ze mijn zoon uit mijn buurt en ziet ze alleen geld haar kant op komen.

Dat ze heeft gezegd dat onze zoon een belasting is op haar prive leven heb ik in mailtjes staan waar ik dan ook gelijk op antwoorden dat ze hem hierheen mocht brengen.
Nooit een reactie op gehad.

Nu zwijgt ze me al vanaf half juni dood dus ergens over overleggen is niet mogelijk en zal ik dus alles via een advocaat moeten spelen.

Deze wil echter (nog) geen procedure starten en ik zit dus met het gevoel dat niemand iets voor mij wil doen en inderdaad partij trekt voor moeder die alle verhalen gelogen/verzonnen heeft.

Zoals vele vaders hier denk ik wil ik ook alles uit de kast halen en vechten voor mijn zoon.
Bij mij zal die wel alle aandacht, liefde etc krijgen, bij moeder betwijfel ik dit zeker nu er een nieuwe vriend in het spel gekomen is.

Ik heb best veel bewijzen dat ze gelogen heeft, dingen erger heeft gemaakt en vooral mij zwart maakt.
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: Wat kan en moet ik nu?

Bericht door Jeroen2102 »

Waarom wil jouw advocaat geen procedure starten ??
Zo snel mogelijk in gang treden met het directe verzoek om jouw zoon aan jou toe te wijzen, je hebt de bewijzen zeg je, handelen meteen !!!
Pascal
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 okt 2014, 11:48

Re: Wat kan en moet ik nu?

Bericht door Pascal »

Omdat mijn advocaat zegt dat het niet voldoende is.

Ik heb haar net een mail gestuurd met de vraag of ze me verder kan en wil helpen.
Gebeurt dit niet dan ga ik toch kijken naar een andere advocaat.
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: Wat kan en moet ik nu?

Bericht door Jeroen2102 »

Pascal,

Ik ken je advocaat niet en weet niet de achtergrond, maar ik zou gewoon het in gang zetten. Het allerbelangrijkste blijf rustig en kalm, ga niet zelf de ander zwart maken, laat zien dat jij stabiel bent en enkel om je zoon geeft.
Zorg ervoor dat je een goed plan hebt hoe jij de zorg gaat combineren met werk ed.
Laat zien dat jij daarover controle hebt en dat jij het niet zwaar vindt.
Pascal
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 okt 2014, 11:48

Re: Wat kan en moet ik nu?

Bericht door Pascal »

Misschien dan ook een tip hoe je rustig kan blijven/worden in sommige gevallen?
Loop al bij een psycholoog en als ik het zo bekijk allemaal duurt het niet lang meer voordat ik depressief ben
Bueno72
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 okt 2014, 18:21

Re: Wat kan en moet ik nu?

Bericht door Bueno72 »

................
Laatst gewijzigd door Bueno72 op 22 jun 2015, 01:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Pascal
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 okt 2014, 11:48

Re: Wat kan en moet ik nu?

Bericht door Pascal »

Hoi Bueno72,

Helaas is het AMK, BJZ en RvdK er al bij betrokken, mijn ex en haar ouders hebben me daar dus helemaal zwart gemaakt.
Er is weer een aanvraag gedaan voor bemiddeling, staat een wachtlijst voor en met een beetje geluk kunnen we begin volgend jaar daar terecht.

Mijn ex weigert verder elk contact, reageert nergens op en als ik op de dag dat ik mijn zoon bel een sms stuur of ik haar ook kan spreken over bepaalde zaken dan negeert ze dit.

Ik krijg nu nog steeds niks te horen over hoe het met mijn zoon gaat, hoe die zich ontwikkeld op school, sport etc.

Ja van me zoon zelf maar wat kan een 7 jarige hier nou over zeggen?
het gaat standaard goed op school en hij maakt wel sprongen wat betreft de leerstof maar dat is uiteraard zijn mening etc.

Ik wil weten hoe de leerkrachten erover denken, maar die willen mij geen info sturen etc en verwijzen me door naar moeder, daar zijn afspraken mee gemaakt word er dan gezegd.
Probleem is moeder houd zich ook niet aan deze afspraak.

Na mijn mening kan ik het allemaal alleen maar aanvechten want word verder nergens geholpen
Bueno72
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 okt 2014, 18:21

Re: Wat kan en moet ik nu?

Bericht door Bueno72 »

..............
Laatst gewijzigd door Bueno72 op 22 jun 2015, 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Pascal
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 okt 2014, 11:48

Re: Wat kan en moet ik nu?

Bericht door Pascal »

Ik spreek mijn zoon 1x in de week via de telefoon en 1x in de 2 weken mag ik hem van Zaterdag 10uur tot 16uur ophalen en dan moet ik met hem naar mijn zus.

voordat ze mijn zoon weg hield halverwege dit jaar hadden we andere omgangsregeling.
Bellen 1x op woensdag, 1x op zaterdag, 1x woensdag en dan kwam die van Zaterdag 10uur tot Zondag 19uur wel bij mij in huis
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Wat kan en moet ik nu?

Bericht door ll2014 »

Pascal schreef:Ik wil weten hoe de leerkrachten erover denken, maar die willen mij geen info sturen etc en verwijzen me door naar moeder, daar zijn afspraken mee gemaakt word er dan gezegd.
Daar is op zich wel iets aan te doen, maak op school duidelijk dat het gewoon je recht is om ook informatie te krijgen.
Dit geldt trouwens ook voor sport, artsen e.d.
Als vader heb je daar gewoon dezelfde rechten op informatie.
Blijven ze volharden in hun weigering dan zijn juridische stappen mogelijk.
Zorg verder dat je een soort logboek maakt van alle pogingen tot het maken van contact, dit om aan te geven dat jij wel terdege je best doet.
Mijn ex reageert ook nooit op wat voor contact dan ook, en probeerde voor de rechter vol te houden dat zij ook haar best deed om contact te onderhouden en alle relevante informatie over mijn zoon door te geven.
Tijdens de zitting was één simpele vraag van de rechter voldoende om haar door de mand te laten vallen.
De rechter vroeg namelijk wanneer ze voor het laatst contact over had gehad, waar dat over ging en hoe het contact was verlopen.
Ze kon op dat moment niet anders dan vertellen dat het laatste contact toen van twee maanden terug was, over vakanties ging, en via haar advocaat liep en dus geen direct contact was.
Pascal
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 okt 2014, 11:48

Re: Wat kan en moet ik nu?

Bericht door Pascal »

Het "probleem" is alleen dat ik geen gezag heb en daar doen ze nu telkens een beroep op.
Terwijl ik het kind wel erkend heb en het mijn achternaam heeft.

Ik ben nu wel een logboek begonnen vanaf 1 oktober, dit hou ik goed bij.
Zoek zelf verder ook weinig contact met mijn ex alleen op de bel avond eventueel maar dat is lang niet altijd.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Wat kan en moet ik nu?

Bericht door ll2014 »

Dat maakt de situatie wel wat lastiger, maar betekent nog steeds dat je recht hebt op een omgangsregeling en ook net zo goed recht hebt op informatie.
Kijk hier maar eens. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... matie.html
Bueno72
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 okt 2014, 18:21

Re: Wat kan en moet ik nu?

Bericht door Bueno72 »

...............
Laatst gewijzigd door Bueno72 op 22 jun 2015, 01:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie