verhaalverzoek sociale dienst

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Vrager
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2012, 14:38

verhaalverzoek sociale dienst

Bericht door Vrager »

Hallo...,

Ik heb een zoon van 17. Ik heb nooit een relatie met de moeder gehad en ben dus ook nooit getrouwd geweest. Ik heb wel een omgangsregeling met mijn zoon via de rechter afgedwongen.
Heb mijn zoon echter nooit officieel erkend. De moeder heeft al haar hele leven een bijstandsuitkering.
Nu krijg ik een brief van de sociale dienst waarin men zegt dat niet voldoende vaststaat of ik inderdaad de vader / verwekker van het kind ben. Men geeft het volgende aan: Indien ik ontken dat ik de vader ben en geen medewerking wil verlenen aan een DNA onderzoek men er vanuit gaat dat ik de vader/verwekker ben en zal een bijdrage van 250 euro per maand worden gevraagd.
Kan de sociale dienst dit zomaar doen?
Kan de sociale dienst mij verplichten tot een DNA test?
Kan de sociale dienst met terugwerkende kracht alimentatie verhalen?
Bij voorbaat dank voor de antwoorden.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: verhaalverzoek sociale dienst

Bericht door EDA »

Kun je dit niet navragen bij een advocaat op een kostenloos eerste gesrek, waarin je dan kijkt wat noodzakelijk is, m.b.t. een juridisch traject. Wellicht is de wet zo dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Rob27
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 mar 2011, 16:44

Re: verhaalverzoek sociale dienst

Bericht door Rob27 »

Meestal zegt de wet: "Wie stelt, die bewijst". Dan ligt de bewijslast bij de sociale dienst. Als nadeel, heb je kans dat de rechter een DNA-test oplegt. Maar of dit zo zwaarwegend is dat dat zou gebeuren...?
Hoe dan ook, ik denk niet dat de sociale dienst dit zomaar kan doen. Zij hebben immers bewijs nodig dat jij de vader bent.
camiel
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2011, 12:39

Re: verhaalverzoek sociale dienst

Bericht door camiel »

Op jouw vraag kan ik helaas geen antwoord geven. Maar ik heb wel een vraag. Hoe heb je omgangsregeling kunnen afdwingen zonder erkenning en/ of DNA-test? En was dat al 17 jaar geleden?
Vrager
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2012, 14:38

Re: verhaalverzoek sociale dienst

Bericht door Vrager »

Omgangsregeling is via de rechter afgedwongen.
Tijdens de rechtzaak ging de moeder akkoord met alle 'eisen'.
Vrager
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2012, 14:38

Re: verhaalverzoek sociale dienst

Bericht door Vrager »

Soorry, nog vergeten te vermelden.
Dit was 8 jaar geleden.
Avaghon
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jan 2012, 19:28

Re: verhaalverzoek sociale dienst

Bericht door Avaghon »

Ik vind het een vreemd verhaal.
Jij bent wél de vader van het kind, je hebt het nooit officieel erkend maar je hebt wel een omgangsregeling. Hanteer jij het uitgangspunt "wel de lusten maar niet de lasten"? Wil je als een soort vriend van je zoon functioneren zonder de ouderlijke verantwoordelijkheden? Daar zul je niet mee wegkomen, denk ik. Als je de vader bent is het logisch dat de sociale dienst probeert om bijstand van je ex op jou te verhalen.
Maar anderzijds snap ik de sociale dienst ook niet. Als je zou aangeven dat je NIET de vader bent, of weigert aan een DNA onderzoek mee te doen, gaat de Sociale Dienst er van uit dat je WEL de vader bent?
Gebruikersavatar
PaNo
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 71
Lid geworden op: 23 feb 2012, 14:46

Re: verhaalverzoek sociale dienst

Bericht door PaNo »

Klinkt inderdaad bijzonder, sluit me aan bij hetgeen Avaghon aangeeft.

Overigens, is er een adder onder het gras ?
hugo1
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2012, 14:32

Re: verhaalverzoek sociale dienst

Bericht door hugo1 »

Kan de sociale dienst dit zomaar doen?
Ja, er is geen wet die dat verbied.

Kan de sociale dienst mij verplichten tot een DNA test?
Nee, een rechter kan dat maar die zal ook terughoudend zijn. Lichamelijke integriteit e.d. Het weigeren op een vrijwillig verzoek zal echter als een bevestiging opgevat kunnen worden.

Kan de sociale dienst met terugwerkende kracht alimentatie verhalen?
Mogelijk kan de sociale dienst een beperkte tijd teruggrijpen.
Zal niet waarschijnlijk zijn als je al die tijd bereikbaar was.
Is natuurlijk afhankelijk van je inkomen over die periode.
Als als je kunt aantonen dat je wel degelijk gelden betaalde, kan dit weer weer problemen opeveren voor je zoon of de moeder.

Al met al een onhandige situatie.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: verhaalverzoek sociale dienst

Bericht door Paul1963 »

Omgekeerde bewijslast kan volgens mij niet gevraagd worden door de sociale dienst. Dat probleem heben ze nu al bij fraude. Wat dat betreft zal de soc.dienst moeten bewijzen.

Als biologisch vader heb je onderhoudsplicht, maar voor een omgangsrecht hoef je geen biologisch vader te zijn. Dan geldt alleen het criterium family life.

Je ebt geen gezag en er is niet erkend, je bent juridisch geen vader en als ik je goed begrijp dan wil je dat ook niet worden. De sociale dinst heeft een moeilijke zaak, wwarbij de rechter wel van het juridisch kader uit moet gaan.

Kortom de soc.dienst aangeven dat je niet akkoord gaat met een stelling en dat zij moeten bewijzen en dat jij als niet juridisch vader geen onderhoudsplicht hebt. Laat zij het maar de rechter brengen, grote kans dat ze er vanaf zien.

Succes en blijf rustig.
Gesloten