Weer opnieuw vechten

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
dentinox
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 feb 2012, 14:19

Weer opnieuw vechten

Bericht door dentinox »

Hallo,

Een jaar geleden liet mijn inmiddels ex onze dochter bij mij achter en verdween onder de noemer "ik heb rust nodig". 2 maand later eiste ze ineens onze dochter op. De rechter oordeelde dat we eens naar mediation moesten gaan. Allemaal geweldig en aardig, prima verlopen (reeds 4 maanden) en met de omgang ook. Nooit enig probleem, en ik was flexibel. Maar mevr niet. Doordat ze dit weekend onze dochter niet kon krijgen wegens familieomstandigheden heeft ze besloten de laatste afspraak van mediation (afsluitingsfase) geweigerd en gezegd dit niet meer te willen. Nu begint weer de zitting opnieuw terwijl we al op 1 afspraak na klaar waren. Ze wil onze dochter hier weghebben, heeft school tegen mij uitgespeeld om haar naar een andere school te doen en probeert zo haar gelijk te halen. En waar ik al helemaal misselijk van word is dat elke keer haar advocaat roept dat ik beweer dat ze een persoonlijkheidsstoornis heeft. Maar ik beweer dat niet. Ik heb zwart op wit van de huisarts een verwijzing naar het GGZ ivm het vermoeden van een persoonlijkheidsstoornis van haar. Maar die heb ik de zitting niet gebruikt omdat ik haar niet zwart wou maken.

Misschien heeft iemand ervaring met dit en kan mij enig advies geven, naast de advocaat. Moet ik dan toch maar de uitdraai van het dossier van de huisarts gebruiken, waarin staat dat er het vermoeden van een persoonlijkheidsstoornis is, en waarin vermeld staat dat ze onze dochter voor de 3x achter laat. Ze is namelijk al 2x eerder weggelopen. Ik wil mijn dochter namelijk niet in gevaar brengen, want straks loopt madam weer weg bij haar nieuwe partner, en waar blijft mijn dochter dan. En ze zegt dat ze niets mankeert natuurlijk, maar ook weer bij de mediation loopt ze weg.

Iemand ervaring of advies hoe en wat ik moet vermelden in het schrijven voor de rechtbank om onze dochter hier in haar eigen omgeving te laten.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Weer opnieuw vechten

Bericht door EDA »

Heeft je kind haar hoofdverblijf momenteel bij jou? Heb je ouderlijke macht? Is er een omgangsregeling met ex?
Zo ja, dan zal ex het toch aan een rechter moeten voorleggen, wil ze wijziging van een bestaande situatie.

(H) ex-en plegen bij de rechter nogal eens vanalles te beweren, onwaarheden incluis. Advocaten vergroten die polarisering graag. Rechters plegen daar nogal eens naar te luisteren en ook op basis daarvan te oordelen.

Ik zou je ex voor de rechter niet sparen en dat document, na overleg met je advocaat, gewoon inbrengen. Het staat op papier en "is dus waar"... zal een rechter oordelen, is mijn inschatting.
Maar check dit bij je advocaat!
Al te "goed" zijn voor je ex is prima, maar NIET in de rechtbank.
Bij de rechter moet je wel laten blijken dat je altijd bereid bent tot overleg.
Het mislukken van mediation kan mogelijk NIET worden opgevoerd voor de rechter. Houd daar rekening mee.
dentinox
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 feb 2012, 14:19

Re: Weer opnieuw vechten

Bericht door dentinox »

Hoofdverblijf is inderdaad bij mij. Er is een goede omgangsregeling door ons vastgesteld en door de rechter bevestigd. Daarnaast rek ik nogal eens deze regeling uit indien mijn dochter een dagje langer wil blijven bij moeder.

Liegen doen ze inderdaad goed, want het is immers altijd slecht geweest enz enz. Allemaal lulkoek en ik hoop dat een rechter ook snapt dat je niet met tegenzin 14 jaar bij dezelfde partner blijft. Daarnaast snapt de rechter hoop ik ook, dat als het slecht is je, je kind meeneemt. Dat deed mevr dus niet. Sterker nog. Alles van haar ligt hier nog. Ze heeft helemaal niets meegenomen. Nog geen tandenborstel.

De rechter stuurde ons naar mediation omdat die vond dat we goed konden communiceren. Dat is ook zo, maar als het mevr heet onder de voeten word, of ik iets wil slaat ze op tilt en loopt ze weg. Zoals nu ook bij de laatste mediation. De bedoeling bij mediation was dat er afspraken gemaakt zouden worden over het verblijf en extra omgang. Dat was ook besproken maar dat zal nu niet gelden omdat mevr nog niet tekende.

In haar sms berichten toen gaf ze ook al aan dat ze wou dat onze dochter hier bleef ivm school, vriendjes enz. Maar dat is ineens niet waar. Nu heb ik alle smsjes nog waarin ze dat zegt en hoop dat daar naar gekeken word.

In tegenstelling tot hun verzoekschrift waarin ze hoofdverblijf eist en dat ik nergens aan wil meewerken, ben ik juist heel flexibel, maar het hoofdverblijf wil ik hier houden. Ze hebben me nooit wat gevragen en er werd ook beweerd dat ik onze dochter maar 1x in de 14 dagen gaf. Terwijl wij een regeling getekend hebben met 2x in de week. Dat heb ik de rechter ook laten zien toen. Allemaal leugens dus van hun kant en ik wil wel degelijk meewerken alleen zij wil dat niet. Zij wil van mij af en nooit meer met me praten. Ik wil alleen maar goede communicatie omdat we nog 12 jaar lang met elkaar moeten overleggen.

De mediator mag alleen zeggen bij de rechtbank of het gelukt is of niet. Maar ik heb van de mediator zelf een email gekregen dat de tegenpartij wenst te stoppen. Dus hieraan kan de rechter wel zien dat ik natuurlijk niet diegene ben die niets wil.

Ik vroeg me eigenlijk af of ik ook iets aan de rechter mag mededelen. Zoals een pleitnota. En indien ja, is dat verstandig en heeft iemand een voorbeeld van hoe het opgedeeld word.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Weer opnieuw vechten

Bericht door EDA »

Volgens mij, maar wie ben ik, sta je vrij sterk.
Rechters wijzigen niet zomaar en zo snel een bestaande goede regeling/situatie. Zeker niet zonder bewezen belangwekkende reden. Louter de wens van je ex is m.i. niet direct een goede reden tot wijziging.
Vorm een dossier met belangrijke feiten en omstandigheden, zoals afspraken en bestaande regeling, bekrachtigd door onderlinge communicatie enz. Dan sta je voor de rechter sterk.
dentinox
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 feb 2012, 14:19

Re: Weer opnieuw vechten

Bericht door dentinox »

Het enigste wat zij gebruikt is het idee dat "het kind" bij haar beter af is omdat ze dan naar een SBO kan, zoals het advies van school, en ik haar hier op school wil houden (regulier) omdat ze al genoeg ellende heeft gehad. Daarbij boekt ze sinds een paar maandjes vooruitgang maar dat is school niet snel genoeg. Dit kost school tijd en geld en dat is er niet. Daarbij zit hier 1km verder op een SBO en is ze dus niet uit haar vertrouwde omgeving. En bij "mama" zal ze helemaal opnieuw moeten beginnen.

Wat me opvalt is dat de advocaat van haar (logisch natuurlijk) alles probeert te ontkrachten. Als voorbeeld is onze dochter misbruikt toen ze 4,5 was door ex-zwager (haar broer). Dit heb ik zelf nog op sms staan (na de scheiding, dat hij dat nooit meer zou doen en spijt had), en op een doktersverklaring dat het gebeurt is en onze dochter een schimmelinfectie had opgelopen. Maar de advo van haar schuift het op luieruitslag (terwijl ze die al lang niet meer droeg). Het leek wel alsof de rechter daar geen gehoor aan gaf. Ook onze eigen schuld natuurlijk want we hebben het toen onderling geregeld en geen aangifte gedaan. Spijt als haren op mijn hoofd, maar goed.

Wat zijn nou krachtige dingen waarom een rechter een kind op de plek laat. Is tijd een voordeel, ze woont hier nu met mij al een jaar alleen. Ik ben van menig dat je een kind niet moet verplaatsen als het goed zit. Maar zie veelal verhalen dat er niet echt in het belang gekeken word.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Weer opnieuw vechten

Bericht door The Driver »

Ik zou tegenover de rechter alleen die dingen maar benoemen, die goed gaan tussen jou en je dochter. Alles wat je van je ex op schrift hebt van andere deskundigen, kan je in het dossier wat je vooraf opstuurt ( ook aan de advocaat van je ex ) bijvoegen, maar je moet voorkomen, dat je voor de rechter met modder gaat gooien naar je ex.
dentinox
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 feb 2012, 14:19

Re: Weer opnieuw vechten

Bericht door dentinox »

Dat is beslist ook niet wat ik wil. Vandaar dat ik ook niets van de doktersverklaring heb verteld betreft haar persoonlijkheidsstoornis. Helaas is er nooit een diagnose gesteld omdat ze daar steeds wegliep. Helaas heb ik de brief niet meer waarin stond dat ze niet meer kwam opdagen op de afspraak. Maar ik heb nog wel een afspraakkaartje van 2 jaar terug van de psycho. Wat ik zou willen vertellen, maar hoop dat het geen moddergooien is is het volgende

- Dochter is altijd opgegroeid in mijn gezin daar we met onze dochter 4 jaar door omstandigheden bij mijn ouders hebben gewoond. (Ze is nu 7), en haar aan haar moeder toewijzen niet alleen betekend dat ze haar vriendjes en school kwijt is, maar ook haar vertrouwde omgeving en familie.
- Moeder al 2x eerder haar dochter in de steek heeft gelaten. Vandaar ook dat ze hulp zocht, maar ook daar liep ze weg. Zoals nu weer bij mediation.
- Dat ze bij mij beter af is. Bij moeder loopt ze weer de kans in de steek gelaten te worden. En waar gaat me dochter dan heen.
- Bij mij krijgt ze alle aandacht voor haar school achterstand. Dat kan ook want ik werk vanuit huis, en moeders is de hele dag werken waardoor onze dochter maar ergens moet verblijven.
- Omdat ik alleen ben krijgt ze bij mij alle aandacht. Bij moeders moet de aandacht verdeeld worden onder het "nieuwe gezin"
- Moeder heeft dochters spaargeld van de rekening gehaald en naar haar eigen overgemaakt en wil dit niet terugbetalen (heb op sms dat ze dit weigert omdat ze anders zelf rood staat).

Haar psycho vertelde mij.
xxx heeft de neiging om alle verantwoordelijkheid af te schuiven waarbij zij afweermechanismen zal gaan gebruiken die zullen kunnen leiden tot een vertekend beeld van de realiteit. En als ze geen goede hulp krijgt word het alleen maar erger. Op een gegeven moment komt ze in een fase waarbij ze alleen nog maar eigen belang en gewin kent en verliest daarbij de belangen van anderen uit het oog en stelt deze achter bij haar eigen belangen. Het is een meid met een gigantische handleiding.

Maar ik durf dit niet te vertellen uit angst van modder gooien. Alhoewel ik kan bewijzen dat er het vermoeden bestaat van een persoonlijksstoornis en ze ook bij het GGZ enzo is geweest. Maar nu ik dit niet heb bewezen begint haar advo elke openingszin met Dhr XX verteld dat mevr xxx een stoornis zou hebben en dat is absoluut niet waar.

En daar word ik natuurlijk gek van want ik heb dat niet beweert. Ik zat er nota bene bij toen de therapeut vertelde dat ze wat had. Maar daar heb je in een rechtzaal niet veel aan.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Weer opnieuw vechten

Bericht door EDA »

Wat is dan nu de huidige status van je zaak? Ben je gedagvaard? Ben je zeker van een aanstaande rechtszaak, of ben je daar bang voor ( kan samengaan )?
Als je ex alleen maar dreigt, kan volgens mij de situatie zoals hij nu is voortduren. Je staat sterk.
Als je ex een advocaat aan het werk zet, wordt je mogelijk gedagvaard te verschijnen voor de rechter. In dat geval zul je wat je hier schrijft met je advocaat moeten bespreken en een tactiek moeten vinden. Vraag hem/haar dan ook naar je kansen. Nogmaals: je staat sterk hoor.

Veel vaders ( hier ) trachten juist het contact met hun kroost te herstellen, wat moeilijk is, maar niet onmogelijk.
Jij moet zien wat je hebt te houden. Dat is een betere uitgangspositie.
Niet dat alles rozengeur en maneschijn is natuurlijk. Dat snap ik best en met mij velen.
dentinox
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 feb 2012, 14:19

Re: Weer opnieuw vechten

Bericht door dentinox »

Nou de mediation is door haar beeindigd wat zal betekenen dat de rechter de zaak weer zal oppikken. Ik mag idd van geluk spreken dat ik mijn dochter nog heb en ben daar elke dag dankbaar voor. Ik wil er ook alles aan doen om dat zo te houden, maar wil niet haar de grond in trappen bij de rechter. Vandaar dat ik liever uit ervaring hoor wat wel en niet kan, dan van de advocaat die alleen maar "de waarheid rekt" om zo de andere de grond in te boren.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Weer opnieuw vechten

Bericht door EDA »

Het zal wel " in het belang van het kind" gaan regenen in de rechtszaal.
Bereidt je voor op moddergooien van haar kant. Maar trek je er niks van aan. Hou je sterk in deze. Het is een spelletje dat haar advocaat opvoert. Laat het maar.
Rechters kijken toch naar wat er nu IS. Je kind heeft belang bij het voortduren daarvan. RUST en regelmaat, is in het belang van het kind.
dentinox
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 feb 2012, 14:19

Re: Weer opnieuw vechten

Bericht door dentinox »

Dat moddergooien heb ik de eerste zaak al ondervonden. Ik heb nog nooit zo'n gejok gehoord. Daar veegde die rechter in ieder geval de vloer mee aan. Ik vind het natuurlijk jammer dat mediation gestopt is, daar ik vind dat communicatie het belangrijkste is in een goede omgangsregeling. Mevr denkt daar anders over, wat betekend dat er nog jaren geprocedeerd gaat worden als de wind verkeerd staat.

Maar ja ook een tikkeltje mijn schuld dat mediation gestopt is. Ik had eigenlijk haar niet moeten uitschelden voor egoist toen ze zei dat het haar weekend was terwijl wij op crematie moesten. Ik pas me altijd aan en indien gewenst blijft onze dochter een dagje langer. En dan moeten op de crematie van haar opa en zegt madam doodleuk of hij perse dat weekend begraven moet worden. Want dat is haar weekend. En dan mog ik er wel meenemen, maar dan wou zij de hele vakantie onze meid. En toen werd ik pissig. Maar wie niet :)
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Weer opnieuw vechten

Bericht door EDA »

Ik denk dat voor een rechter een crematie een belangwekkende familieaangelegenheid zal zijn, waar je ex zich in zal moeten schikken.
No worries.
dentinox
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 feb 2012, 14:19

Re: Weer opnieuw vechten

Bericht door dentinox »

Wat ik me overigens nog afvroeg als dat bij jullie bekend is. Schrijft de griffier alles op wat de advocaten zeggen. Daar de tegenpartij namelijk steeds met verschillende verhalen komt. Anders zou ik daar naar kunnen verwijzen.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Weer opnieuw vechten

Bericht door The Driver »

De griffier schrijft alles beknopt op wat iedereen zegt. Een proces-verbaal van elke rechtszaak, kan je achteraf opvragen bij de griffie.
dentinox
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 feb 2012, 14:19

Re: Weer opnieuw vechten

Bericht door dentinox »

IS dat hetzelfde als het vonnis wat je krijgt. Daarin staan een aantal dingen + het vonnis.
Gesloten