Partneralimentatie als zij bij ouders gaat wonen?

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Geduldje
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mei 2012, 11:55

Partneralimentatie als zij bij ouders gaat wonen?

Bericht door Geduldje »

Eigenlijk heb ik meerdere vragen.
Moet ik nog partneralimenatie betalen als zij met de kinderen bij haar ouders intrekt? Ze werkt niet en krijgt bijstand aangevuld.

Moet zij mij melden als ze werkt zodat deze alimentatie vervalt? Kan dit niet via de rechter vastgelegd worden dat ik deze alimentatie alleen maar hoeft te betalen zolang zij geen werk heeft?

Ik hoor het graag van jullie.

Groetjes,
Geduldje
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Partneralimentatie als zij bij ouders gaat wonen?

Bericht door Paul1963 »

Partneralimentatie stopt alleen als
  • de duur is afgelopen
  • de ex-partner overlijdt;
  • de alimentatiegerechtigde trouwt, een geregistreerd partnerschap aangaat of gaat samenwonen als waren zij gehuwd.
Dat is hier allemaal niet het geval.

Als zij gaat werken, dan kan het zijn dat haar behoefte minder wordt. Dat moet berekend worden en verloopt meestal via de rechter. Ook kan de rechter de alimentatie minder stellen als zij wel in staat geacht moet worden om te werken. een rechter toets meestal alleen aan de situatie van dat moment. Voorwaardelijke beslissingen (als ze gaat werken dan, .... ) worden niet vaak gegeven. Dan moet je weer terug naar de rechter en wijziging vragen op grond van gewijzigde omstandigheden.

Wat het werken betreft, daar zit de bijstand meestal wel achteraan. Ze zal wel vrijstelling hebben omdat er jonge kinderen zijn. Je moet verder nog opletten, want de bijstand heeft een verhaalsplicht. Het kan dus zijn dat ze, zeker als er geen rechtelijke beschikking is, proberen de bijstand op jou te verhalen.
Geduldje
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mei 2012, 11:55

Re: Partneralimentatie als zij bij ouders gaat wonen?

Bericht door Geduldje »

Bedankt voor je antwoord.

Ze verhalen haar bijstand al op mij. Daarom zal ik blij zijn als ze eindelijk eens aan het werk ging. Kinderen zitten de hele dag op school.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Partneralimentatie als zij bij ouders gaat wonen?

Bericht door Paul1963 »

De beste hoop die je kunt hebben is dat de bijstand haar aan het werk jaagt of dat ze gaat trouwen of samenwonen. Anders is het net als velen hier de rit uitzitten.
Gesloten