Weer een nieuwe wet kinderalimentatie?

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Weer een nieuwe wet kinderalimentatie?

Bericht door Thbafani »

Hoor net op het RTL nieuws dat ze weer met een nieuw wetsvoorstel komen....eerlijker en rechtvaardiger en makkelijker te berekenen.

Hadden ze daar niet per 1 januari mee kunnen komen? Nu zijn er al heel wat mensen bij advocaten en rechtbanken door de wetswijziging van afg januari.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Weer een nieuwe wet kinderalimentatie?

Bericht door The Driver »

De advocatuur zal wel geklaagd hebben, dat ze te weinig omzet hebben.
Bonusmama
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 feb 2015, 18:34

Re: Weer een nieuwe wet kinderalimentatie?

Bericht door Bonusmama »

Ik vind het wel positief dat ze er op deze manier mee bezig zijn. Als dit erdoor komt dan word het hopelijk voor vrouwen iets minder makkelijk om een man zonder pardon kaal te plukken en een trap na te geven en dat alles onder het mom van "ik doe het voor de kinderen".

Blijkt ook wel dat ze er in de politiek toch wel een beetje over aan het nadenken zijn.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Weer een nieuwe wet kinderalimentatie?

Bericht door Thbafani »

De Kamerleden Jeroen Recourt (PvdA) en Ard van der Steur (VVD) presenteren vandaag hun initiatiefwet die het stelsel op de schop neemt. Uitgangspunt is dat de huidige regels niet rechtvaardig voelen voor veel alimentatiebetalers. De Kamerleden halen de berekening van de te betalen bedragen daarom weg bij de rechter. Ouders moeten dit met een rekensysteem, dat in de wet wordt opgenomen, eenvoudig zelf kunnen doen.

De Kamerleden hopen dat meer transparantie leidt tot minder ruzie tussen gescheiden ouders en daarmee tot minder schade voor de kinderen. 'Ons voorstel voorkomt vechtscheidingen niet', zegt Recourt. 'Maar het aantal conflicten zal dalen. Het is in het belang van het kind als ouders soepeler uit elkaar gaan.' Van der Steur: 'Veel ouders ervaren het systeem als koffiedik kijken. Daar moeten we van af, want alles wat je niet begrijpt bij een scheiding roept emoties op.'

Onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam toont aan dat 64 procent van de betrokkenen niet begrijpt hoe het bedrag wordt berekend

In Nederland eindigt 30 tot 40 procent van de huwelijken in een echtscheiding. Bij meer dan de helft zijn minderjarige kinderen betrokken. Vroeger bleven die in de regel bij de moeder. De afgelopen decennia is er veel meer variatie in de omgangsregelingen gekomen. Hoewel in slechts 20 procent van de gevallen sprake is van gelijkwaardig co-ouderschap, is gedeelde zorg wel steeds meer praktijk geworden. Een alimentatie die daarbij aansluit, is 'herkenbaar en heeft daarmee een groter draagvlak bij beide ouders', aldus VVD en PvdA.

In 2013 kwamen bij het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen 12.867 verzoeken binnen om te helpen bij het innen van kinderalimentatie. Dat is een stijging met 67 procent ten opzichte van vijf jaar eerder, terwijl het aantal echtscheidingen ongeveer gelijk bleef. De weigerachtigheid om te betalen komt volgens de initiatiefnemers doordat de berekeningen van rechters door de rechterlijke macht zelf worden bepaald. Dit wordt in de samenleving als 'niet transparant' ervaren.

Onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam toont aan dat 64 procent van de betrokkenen niet begrijpt hoe het bedrag wordt berekend. Slechts 37 procent kan zich vinden in de berekening. Dat ondermijnt de betalingsbereidheid, met alle gevolgen van dien. Daarom stellen de initiatiefnemers een ander rekensysteem voor: een simpele 'tool' die aan de hand van enkele variabelen via internet een berekening maakt. Een proefsysteem wordt als 'gebruiksvriendelijk' ervaren.

Na een scheiding zijn ouders verplicht een ouderschapsplan op te stellen, waarin afspraken worden gemaakt over de onderhoudsplicht. Voor de bedragen die nodig zijn voor de opvoeding van de kinderen zijn doorgaans de tabellen van het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) leidend, gecombineerd met de draagkracht van de ouders. Komen die er niet uit, dan beslist de rechter. Dit geldt ook voor tussentijds noodzakelijke aanpassingen.

Na een scheiding zijn ouders verplicht een ouderschapsplan op te stellen

Voorts willen de initiatiefnemers dat de alimentatieplicht geldt tot 18 in plaats van 21 jaar (vroeger de grens voor meerderjarigheid), maar wel met de kanttekening dat voor kinderen die studeren tot hun 23ste betaald moet worden. Dit voorkomt dat de alimentatie halverwege hun studie stil valt.

Een andere opmerkelijke verandering in het wetsvoorstel is dat stiefouders geen rol meer spelen bij de onderhoudsverplichtingen jegens de kinderen van hun partner. Ook dit moet het aantal conflicten omlaag brengen.

De nieuwe regels zullen niet vóór 2016 ingaan. De volledige behandeling van een wetsvoorstel duurt doorgaans zeker een jaar. VVD en PvdA hebben samen een ruime meerderheid in de Tweede Kamer. In de Eerste Kamer moeten zij afwachten hoe de verhoudingen liggen na de verkiezingen van 18 maart.

Artikel uit de Volkskrant.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Weer een nieuwe wet kinderalimentatie?

Bericht door Voiceless »

Is niet de eerste keer dat zo'n ballon wordt opgelaten. De laatdte vereenvoudiging is nog maar net ingevoerd, dus komen ze met een nieuwe.

We zullen wel zien.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Weer een nieuwe wet kinderalimentatie?

Bericht door Casper »

Interessant om te lezen: de toelichting op het nieuwe wetsvoorstel:
https://www.split-online.nl/system/uplo ... 1424277116

Op diezelfde site staat het wetsvoorstel zelf. Interessant is dat "gelijkwaardig ouderschap na scheiding" tot uitgangspunt gemaakt wordt.
De initiatiefnemers verbazen zich erover dat het in het vooruitstrevende Nederland [sic] nog steeds het uitgangspunt is dat het de vrouw is die voor de kinderen zorgt en dat als gevolg daarvan de zorg in overwegende mate aan de vrouw wordt toebedeeld. De initiatiefnemers zijn van oordeel dat het wenselijk is dat de Nederlandse opvatting over co-ouderschap aan de realiteit wordt aangepast. Co-ouderschap zou naar de mening van de initiatiefnemers als uitgangspunt moeten worden geaccepteerd, uitzonderingen daargelaten, waarbij de gescheiden echtelieden in goed onderling overleg met elkaar afspraken maken. Co-ouderschap heeft tot gevolg dat de kinderen met beide ouders een hechte band blijven behouden en de kinderen hierdoor minder snel in een loyaliteitsconflict zullen komen.
Het is wel afwachten hoe dit uitgelegd gaat worden; immers ook in dit nieuwe voorstel is het zo dat wie het kind het meeste bij zich heeft, meer alimentatie ontvangt. Dus dat levert nog steeds een basis (de perverse prikkel) op om te trekken aan de kinderen om maar zoveel mogelijk alimentatie binnen te harken. Ergens in de toelichting staat dat er zo min mogelijk ruimte moet zijn om van co-ouderschap af te wijken, maar hoe zal dat afgedwongen worden?

Verder:
De regels over de hoogte van kinderalimentatie moeten niet door de rechterlijke macht worden vastgesteld zoals dat nu gebeurt.
Dit is juist, maar (h)exen zullen dan onderling nog steeds vechten over wat het inkomen van ex A is, of daar de gift van tante Mien ook bij gerekend moet worden. Wat gebeurt er als ze er samen niet uitkomen, zoals de initiatiefnemers zo mooi dromen?
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Weer een nieuwe wet kinderalimentatie?

Bericht door Benadeelde »

Dit nieuwe wetsvoorstel is financieel nadelig voor de alimentatieplichtige waarbij
de omgang is verstoord.

In dit nieuwe wetsvoorstel gaat 100% van de draagkrachtruimte naar de kinderen..... in plaats van 70% van het huidige draagkrachttabel. In het geval van mijn vriend scheelt dat € 130,00 per maand wat hij meer kan gaan betalen.

Er worden geen kindgebondenbudget incl. ouderkop verrekend met de kinderbehoefte. Zorg en huurtoeslagen van +/- € 345,00 per maand wordt niet bij het inkomen geteld van de alimentatiegerechtigde. Met andere woorden veel alimentatiegerechtigde zullen niet meer dan € 50,00 van de kinderbehoefte bijdragen en de rest komt zoals vanouds (<2013) weer terecht bij de alimentatieplichtige.

Een reden temeer voor de alimentatiegerechtigde om de omgang te stagneren zodat zij er financieel beter van wordt.

Wordt het niet tijd dat het systeem vanaf 2015 door alimentatieplichtigen verdedigd gaat worden. De tegenpartij wordt bijgestaan door invloedrijke personen in de VFAS advocatuur en rechtbank Den Haag die hieraan al gedeeltelijk meewerkt.

Of je houdt de huidige rekenformule aan en vermindert de wijzingsomstandigheden. Dus alleen een nieuwe berekening als het inkomen drastisch wijzigt. Dit kan middels het LBIO.

Of men gaat van de kindgebonden kosten tabel uit, zie hiervoor nieuwe wetsvoorstel en dat is de te betalen kinderalimentatie. De alimentatiegerechtigde
zorgt voor het woongenot. Immers voordat de kinderen kwamen hadden de meeste ouders al een huis waarin ze woonden. Enkel de energielasten gaan omhoog als er kinderen komen. Deze lasten zijn makkelijk te voldoen van de € 50,00 die de alimentatiegerechtigde dient bij te dragen.

Kinderalimentatie tot en met 18 jaar en houdt daarna van rechtswege op. Indien het kind nog studeert dan kan de rekening van de school naar de alimentatieplichtige toe. Hij of zij betaalt de rekening minus studiefinanciering en OV tot uiterlijk 23 jaar.

In de nieuwe wetsvoorstel wilt men tevens nog een wijzingsgrond invoeren en dat is als 1 kind het huis uitgaat dan is er wederom reden om opnieuw de kinderalimentatie te berekenen. In het geval van mijn vriend gaat hij ipv € 380,00 per maand volgens de huidige draagkrachttabel -> € 495,00 betalen voor 3 kinderen en zijn er 2 kinderen dan blijft het € 495,00 want de kinderbehoefte veranderd niet en die ligt hoger omdat men destijds met zijn tweeën werkte volgens het nieuwe wetsvoorstel. Echter daar heeft men ook geen boodschap aan.

Er wordt verschil gemaakt tussen kinderen ook als men aan een nieuw gezin gaat beginnen. Lees aub de memorie van toelichting en dan wordt het één en ander wel duidelijk. Zie de link van Casper.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Weer een nieuwe wet kinderalimentatie?

Bericht door ll2014 »

Benadeelde schreef:Deze lasten zijn makkelijk te voldoen van de € 50,00 die de alimentatiegerechtigde dient bij te dragen.
Dat dient bij te dragen is alleen maar volgens de richtlijnen zo, in de praktijk beslist een rechter vaak dat een moeder zo zielig is dat niet van haar verlangd kan worden dat ze ook nog eens 50 euro aan haar kind besteed, want na alle dure advocaatrekeningen heeft ze daar natuurlijk geen geld meer voor over.
Ik spreek uit eigen ervaring, mijn hex heeft geen recht op gesubsidieerde bijstand, verzorgt mijn zoon maar 1x per twee weken een lang weekend, maar komt bij de rechter weg met 0,0 euro bijdrage en vangt van mij zelfs elke maand 135 euro.
Met andere woorden, alleen regelgeving veranderen helpt niet, dan moet alles tot in detail in de wet worden vastgelegd.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Weer een nieuwe wet kinderalimentatie?

Bericht door Benadeelde »

II2014,

Hoezo moet jij als verzorgende ouder € 135,00 aan de tegenpartij betalen aan kinderalimentatie als het kind(eren) bij jou is ? Hoef je uiteraard niet te vertellen als je dat niet wil.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Weer een nieuwe wet kinderalimentatie?

Bericht door Benadeelde »

II2014

De vraag is komen te vervallen. Ik heb jouw rechtsuitspraak gelezen. Dat komt omdat je zo hoog inkomen hebt. Je hebt wel recht op kinderbijslag en dat heeft je ex niet.

Er zijn veel schrijnende gevallen. Ik denk niet dat je moeite hebt om je hoofd financieel boven water te houden en je hebt ook nog een keer je kind bij je.
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Weer een nieuwe wet kinderalimentatie?

Bericht door Danny54 »

Benadeelde schreef:II2014

De vraag is komen te vervallen. Ik heb jouw rechtsuitspraak gelezen. Dat komt omdat je zo hoog inkomen hebt. Je hebt wel recht op kinderbijslag en dat heeft je ex niet.

Er zijn veel schrijnende gevallen. Ik denk niet dat je moeite hebt om je hoofd financieel boven water te houden en je hebt ook nog een keer je kind bij je.
Hier begint het toch een beetje te jeuken... "je hebt geld zat, dus betaal maar". Maar als de verzorgende ouder wordt je geacht alle kosten te maken, kleding te kopen, etc. Waar is die 135 euro dan voor...?! Als de enige onderbouwing is "je hebt toch geld zat", pfft... Dan zou ik zeggen; hey, je bent misschien niet rijk benadeelde, maar een hambirger kan je makkelijk betalen toch? Koop er een voor mij. Waarom? Omdat je het makkelijk kan betalen.

In mijn ogen, net zoals verzorgende moeders vinden dat zelfs zonder omgang vaders maar gewoon moeten betalen voor hun kroost, moeders zelf ook geacht mogen worden bij te dragen voor hun kinderen. Met een verzorgende papa die alle kosten van de kinderen draagt, is dat toch al bijna nihil... Of denk ik hier te kort door de bocht...?

(Onderwerp is bij mij ook een beetje persoonlijk, vandaar mijn reactie. Ik heb een ex die het he-le-maal met jou eens is ;) En dus wil dat ik binnen een co-ouderschap, waarbij ik voor 1 van de kids zelf voor alle kosten verantwoordelijk ben, achteraf alsnog net zo veel alimentatie voor betaal als voor onze kiddo waar zij de kosten van draagt. Dat... klopt niet echt...)
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Weer een nieuwe wet kinderalimentatie?

Bericht door Benadeelde »

Danny54,

Wat ben ik blij met jouw reactie dan kan ik het tenminste uitleggen waarom ik zo reageerde. Ik ben uitgegaan van de huidige situatie, wil niet zeggen dat ik het daarmee eens ben en zeker niet met je ex.

In de situatie zoals jij beschrijft, dat ieder ouder 1 kind te verzorgen heeft, vind ik dat er helemaal geen kinderalimentatie moet zijn. Een ieder ouder heeft de verzorging van het kind en krijgt naar gelang de leeftijd kinderbijslag.

Geldt eveneens voor co ouderschap. Bijvoorbeeld de ene week is het kind bij de ene ouder en de andere week is het kind bij de andere ouder. Kindregelingen dienen dan gedeeld te worden evenals de kinderkortingen over beide ouders.

Voor ouders waar de omgang reeds van is verstoord, kan ik me wel vinden in de tabel van kindgebonden kosten van het nieuwe wetsvoorstel, dat de alimentatieplichtige alleen de kindgebonden kosten betaalt indien zijn of haar draagkracht het toelaat, de verblijfkosten zijn voor de alimentatiegerechtigde.

Hetgeen wat de kinderalimentatie zo duur maakt zijn de verblijfkosten terwijl dit klinkklare onzin is in mijn optiek. Over het algemeen genomen hebben stellen van te voren al een huis, een kind zorgt er niet voor dat de huur of hypotheek omhoog gaat, zelfs niet de gemeentelijke belastingen. Het enige wat duurder wordt zijn de energielasten. Ik heb een vergelijk gemaakt met een huishouden van 1 persoon en 4 personen en wat blijkt de alimentatiegerechtigde is ca. € 25,00 per maand duurder uit. Dus de verhoogde energielasten kunnen met gemak van de € 50,00 betaald worden die iedere ouder minimaal moet bijdragen.

Kinderalimentatie loopt van rechtswege af als de kinderen 18 jaar worden. En voor de kinderen die studeren kan de rekening van het schoolgeld gestuurd worden naar de alimentatieplichtige tot uiterlijk dat de jong volwassen 23 jaar wordt. Hij of zij betaalt de schoolrekening minus de studiefinanciering en OV indien draagkracht het toelaat.

Mochten de kindgebonden kosten hoger zijn dan kan dat met bewijsstukken worden aangetoond en kan eventueel hiervan worden afgeweken. Tijdens de scheiding procedure kan dit bepaald worden.

Op deze wijze blijft alleen aanpassingen nodig als het inkomen van de alimentatieplichtige zo drastisch wijzigt dat men de kindgebonden kosten niet meer kan betalen of dat je kind ziek wordt en daardoor hogere kosten heeft. De alimentatieplichtige kan dan met behulp van het LBIO een nieuwe draagkrachtberekening laten maken waardoor advocaten en rechtszaken niet meer nodig zijn. De alimentatieplichtige dient bij herstel van inkomen de kindgebonden kosten wederom te betalen en zolang hij of zij dat niet kan dient hij of zij het LBIO jaarlijks middels aangifte inkomstenbelasting het LBIO op de hoogte te houden. LBIO informeert de tegenpartij. Op deze wijze komen beide partijen niet meer in een conflictsituatie terecht wat meer rust geeft voor de kinderen.

Ik ben tegen kinderalimentatie omdat het heel veel kinderleed veroorzaakt.

Ik vind ook niet dat de alimentatieplichtige verantwoordelijk gesteld dient te worden voor het gedrag van de alimentatiegerechtigde en hier bedoel ik mee het verhaalsrecht van de bijstand. Dat is een zaak tussen diegene die bijstand nodig heeft. Kinderen zijn de dupe van deze regelgeving.

Hieronder kun je zien wat de kindgebonden kosten zijn volgens de heren Recourt en van der Steur. Let wel op: dit is de enige positieve wat staat in het gehele wetsvoorstel. Dit wetsvoorstel benadeeld de alimentatieplichtige omdat de kinderalimentatie hoger wordt.

Artikel 9 (kosten, bedoeld in artikel 404, derde lid, onder a, van Boek 1 van het
Burgerlijk Wetboek)
1. De rechtstreeks aan het kind gebonden kosten, die niet samenhangen met het verblijf van het kind bij een van de ouders, bedoeld in artikel 404, derde lid, onder a, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, worden bepaald door het inkomen, bedoeld in artikel 404a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de leeftijd van het kind en bedragen:
Inkomen, bedoeld in artikel 404a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
0-6 jaar 6-12 jaar 12-23 jaar
tot 1500 € 25,00 € 35,00 € 50,00 Minimum
1500 tot 2000 € 35,00 € 50,00 € 70,00
2000 tot 2500 € 45,00 € 65,00 € 90,00
2500 tot 3000 € 55,00 € 80,00 € 110,00
3000 tot 3500 € 65,00 € 95,00 € 130,00
3500 tot 4000 € 75,00 € 110,00 € 150,00
4000 tot 4500 € 85,00 € 125,00 etc.
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Weer een nieuwe wet kinderalimentatie?

Bericht door Danny54 »

Ik ga je antwoord nog eens rustig in detail doornemen vanavond. Maar sowieso alvast; dank voor je toelichting, en dit legt heel veel uit! Denk dat ik je punt zie... ;)
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Weer een nieuwe wet kinderalimentatie?

Bericht door ll2014 »

Benadeelde schreef:II2014

De vraag is komen te vervallen. Ik heb jouw rechtsuitspraak gelezen. Dat komt omdat je zo hoog inkomen hebt. Je hebt wel recht op kinderbijslag en dat heeft je ex niet.

Er zijn veel schrijnende gevallen. Ik denk niet dat je moeite hebt om je hoofd financieel boven water te houden en je hebt ook nog een keer je kind bij je.
Dat inkomen lijkt hoger dan het is omdat de rechter een onkostenvergoeding naar mijn mening onterecht heeft aangemerkt als inkomen, maar het is nu de advocaatkosten weg zijn inderdaad geen probleem meer om het hoofd boven water te houden.
Neemt niet weg dat dat hex ook flink vermogen heeft, maar door een truc samen met haar vader heeft geregeld dat ze zonder zijn toestemming niet aan het vermogen kan.
De fiscus heeft daar geen boodschap aan dus moet ze er nog steeds belasting voor betalen en heeft dus ook geen recht op gesubsidieerde rechtsbijstand, maar de rechter tuint er dus wel in.
En zelfs als ze geen vermogen had zou ze toch ook gewoon een minimumbijdrage horen te leveren?
Ik leg me er inderdaad gewoon bij neer, rechtvaardigheid kost meer dan deze kromme situatie, en over 4 jaar is het toch afgelopen met KA omdat mijn zoon dan 18 is.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Weer een nieuwe wet kinderalimentatie?

Bericht door The Driver »

Kinderalimentatie loopt onder omstandigheden gewoon door tot 21 jaar. Alleen moet het dan rechtssteeks betaald worden aan je zoon. Is afhankelijk van de behoefde van je zoon. Als die gewoon verder studeert en zelf geen belangrijke inkomsten heeft, dan moet je gewoon doorbetalen.
Plaats reactie