Gezamelijk ouderschap.

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Gebruikersavatar
robke71
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2009, 14:03
Locatie: Heerlen

Gezamelijk ouderschap.

Bericht door robke71 »

Hoi,

Ik ben inmiddels 11 jaar geleden (gelukkig) gescheiden van mijn ex. Samen hebben we een dochter (inmiddels 15). Bij scheiding heb ik de schulden op mijn nek genomen en verbleef onze dochter op het adres van moeder. Zelf had ik een om het weekend een omgangsregeling.

De rechtbank stelde mijn alimentatieplicht op nihill.

Na een aantal jaar alleen te zijn geweest, heb ik een nieuwe partner leren kennen.
Samen hebben we 6 kinderen (incl. mijn eerste eigen dochter)

Nu is mijn ex 2 jaar geleden is ze naar een advocaat gestapt voor alimentatie. Ondanks we met een schuldsanering bezig zijn, wilde ze €250 euro per maand hebben. Omdat ik op minima niveau leef kwam de alimentatie uit op een 65 euro. Op zich niet veel, maar als je wekelijks je geld 2 keer moet omdraaien.... :(
Helaas lukt het ons niet om aan de betalingen te voldoen en heeft ze het LBIO ingeschakelt.

Zelf had ik een verzoek ingedient voor het gezamelijk ouderschap. In de tijd van mijn scheiding was het normaal dat de niet verzorgende ouder uit de ouderschap werd gezet(tegenwoordig is dat alleen bij ernstige misdrijven).
Mijn verzoek werd niet tegen gewerkt door mijn ex. En zo werd dat ook toegekent.

Echter kwam vorig jaar een knik in de kabel. Mijn ex krijgt een ernstig ongeluk en kan dan een tijd mijn dochter verzorgen. Dus neem ik die taak tijdelijk op me.
Dus niet!!
Haar ouders nemen dat op zich. En vervolgens gaat het ook minder tussen mijn dochter en partner. Na onze vakantie krijg ik nog een smsje in de trent van "kom voorlopig niet". De tekst zoals die opgesteld was is niet door een kind ingetikt, maar wel verzonden via haar telefoon.

Nu zijn we inmiddels 1 jaar verder en heb ik me dochter niet meer gezien. Omgangsregeling is er wel, maar ze komt sinds vorig jaar niet meer. Aan de informatieplicht wordt helemaal geen gehoor gegeven. Door het ongeval is ze moeten verhuizen en ik heb niet eens een adres.

Inmiddels heb ik via loonbeslag voldaan aan de LBIO betalingen en moet nu weer zelf gaan betalen.
Ze heeft me het rekeningnummer doorgegeven, maar als ik vraag naar informatie, dan krijg ik geen enkele reactie.

Ik kan haar wel een procedure starten, maar voor advocaat kosten (waar ik toch al geen geld voor heb) hebben we geen ruimte. Dus geen procedure, maar wel betalen voor alimentatie? Ik vindt ditr zo dubbel.
Betaal ik niet, dan heb ik het LBIO weer in mijn nek.

Zijn er nog meer ervaringen?

Groetjes, Rob
Doedeloets
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 dec 2009, 14:31

Re: Gezamelijk ouderschap.

Bericht door Doedeloets »

Als eerste de tip: ga naar het bureau voor rechtshulp bij je in de buurt, of een advocatenkantoor, en vraag of je, gezien je lage salaris, in aanmerking komt voor een advocaat op toevoeging.
Een advocaat kan dat ook wel voor je uitrekenen.

Eerste gesprek bij een advocaat is altijd gratis. Desnoods ga je bij een paar meer op gesprek, en vraag je telkens wat je mogelijkheden zijn, zodat je een eigen mening kunt vormen.

Mbt omgang met je 15-jarige dochter: wordt lastig denk ik. Je kunt een zaak aanspannen, waarin je omgang eist, en dan heb je een goede kans dat je dochter ook gehoord wordt. Maar als je dochter je echt niet wil zien, creeer je met een rechtszaak alleen maar meer afstand tusen je dochter en jezelf.

Wat ik zou doen: geen zaak aanspannen vwn omgansgrecht, gezien haar relatief hoge leeftijd, maar wel een hoop andere moeite. Een 15 jarig kind is al bvehoorlijk zelfstandig, en hooft ook al echt haar eigen wil. Ze kan op de bus of op de trein stappen, gaat alleen naar school, zit vel op internet. Als ze jou wil zien, zal ze dat doen op een gegeven moment denk ik. Vandaag, morgen, volgende week of volgend jaar.

Ga eens naar haar school, kijk eens of je haar ziet, spreek haar eens aan, gewoon vriendelijk blijven. Ook als ze aangeeft dat z je niet wil zien. Van binnen zal ze toch denken: Mn vader geeft om me. Dat zal ze elke keer denken als jij op een vriendelijke manier contact zoekt. Ooit betaald zich dat uit, en zie je haar weer, nogmaals, misschien morgen, mischien volgende week of volgend jaar.
Probeer haar mailadres te achterhalen, en mail haar eens. Kijk of dat ze een hyves pagina heeft... Misschien heeft ze een halfbroertje of zusje die eens contact kan opnemen...

Maar blijf ALTIJD VRIENDELIJK, en VERWIJT HAAR NOOIT IETS!
Gebruikersavatar
robke71
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2009, 14:03
Locatie: Heerlen

Re: Gezamelijk ouderschap.

Bericht door robke71 »

Hoi Doedeloets,

Bedankt voor je reactie.

Ze heeft inderdaad een hyves en ze heeft me ook wel toegevoegd, maar ze reageert nergens op. Ook op mails wordt niet gereageerd. En dan zijn het gewoon mailtjes met de vraag hoe het gaat, hoe het gaat op school, enz. maar krijg er geen reactie op.

Een omgang ga ik niet afdwingen, want daar heb je niets aan. Als ze wilt is ze altijd welkom. Ooit....ooit zoekt ze wel contact.

Ik zou een zaak kunnen starten om informatie van de moeder te krijgen. Volgens de advocaat zijn de kosten ca. 300 euro. (inkomen wat voor de berekening gebruikt wordt is van 2 jaar terug en dat was iets beter dan nu). Hier zou niets aan te doen zijn, volgens de advocaat.

Vindt het triest dat wij als vader alleen een weigerachtige moeder kunnen dwingen via een rechtzaak. Iets wat veel geld kost.
Betaal ik de alimentatie niet, dan heb ik het LBIO in de nek. Kosten die gemaakt worden zijn voor rekening van de betalingsplichtige.
Dus we zijn altijd de pineut :x

Groetjes, Robke71
Doedeloets
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 dec 2009, 14:31

Re: Gezamelijk ouderschap.

Bericht door Doedeloets »

Ze beantwoord die mailtjes misschien niet, maar ze leest ze waarschijnlijk wel, en net wat je zegt: Ooit, ooit zal ze contact met je opnemen. Zolang je haar nooit geen verwijten maakt, altijd duidelijk maakt dat de deur voor haar wagenwijd open staat, je vaak aan haar denkt, dat je kunt begrijpen dat ze geen zin heeft om te reageren, etc etc zal ze toch ooit contact opnemen.

Heb al meerdere verhalen gehoord van kinderen die ouder werden, en toch eens gingen kijken of pa nou echt zon verschrikkelijke vent was/is, en erachter kwamen dat mama niet altijd de waarheid sprak....
Gesloten