Bepaling alimentatie

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
rodeboer
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2010, 18:58

Bepaling alimentatie

Bericht door rodeboer »

Mijn aanstaande ex en ik zijn het volledig oneens over de financiele afwikkeling. Ik vind dat ze gewoon net als vroeger weer 3 dagen per week moet gaan werken zodat ze zichzelf kan bedruipen; qua zorg voor de kinderen kan dat zonder dat we enige opvang nodig hebben. Zij vindt dat ze het recht heeft om max 2 dagen per week te werken en dat ze verder op de bank mag blijven zitten, met als gevolg dat ik haar zou moeten onderhouden.

Voor een bijstandsuitkering geldt het principe; werk gaat boven uitkering. Ik heb de sociale dienst gevraagd of dit principe ook voor alimentatie geldt. Daarover geven zij geen uitsluitsel. Zij proberen de kosten van de bijstand te verhalen op de ex-partner, naar ik heb begrepen? In mijn ogen heb ik het moreel recht om alimentatie te weigeren als zij niet gewoon gebruik maakt van de mogelijkheden die zij heeft om zelf inkomen te genereren. Maar ja, er zit geloof ik nogal een verschil tussen moreel recht en juridisch recht.

Waar vind ik informatie over dit dilemma? Op basis van welke criteria wordt vastgesteld (bepaalt een rechter) of iemand al dan niet kan werken en al dan niet recht op alimentatie heeft? Is dat ergens inzichtelijk?

M.vr.gr.
Roelof.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Bepaling alimentatie

Bericht door The Driver »

Of je aanstaande ex wel of niet wil werken doet in feite niet ter zake. De rechter gaat aan de hand van jouw salaris bepalen, hoeveel jij bij mag dragen aan de alimententatie van je aanstaande ex en je kinderen. Jouw salaris en je vaste lasten zijn bepalend hiervoor. Als je ex ervoor kiest niet te gaan werken, dan is dat haar vrije keuze. Als ze echter met jouw alimentatie niet boven het bijstandsniveau uit komt, dan kan ze aanvullende bijstand aanvragen. Dan zal ze echter wel vanuit de bijstand aangeboden werk moeten accepteren.
Je advocaat kan het zo voor je uitrekenen. De advocaat van je ex zal beginnen met de meest waanzinnige bedragen te eisen, niet schrikken hiervan.
Mijn ex vroeg incl. de alimentatie voor de kinderen € 3.000.- per maand, maar kreeg van de voorzieningenrechter slechts in totaal € 30.- per maand.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Bepaling alimentatie

Bericht door Casper »

Ook het salaris en vaste lasten van de aanstaande ex wegen mee. Het gaat erom dat na de scheiding de kinderen op dezelfde levensstandaard blijven uitkomen. Beide ouders dienen daar, naar draagkracht, aan bij te dragen.

Verder zullen rechters het zeker niet goedvinden dat moeder vrijwillig lekker op de bank blijft zitten. Als er concrete aanwijzingen zijn dat moeder passend werk afgewezen heeft, breng die dan in.
Casper
Doedeloets
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 dec 2009, 14:31

Re: Bepaling alimentatie

Bericht door Doedeloets »

En als er nog geen advocaten in het spel zijn; vraag je aanstaande ex eens om samen met jou naar een mediator te gaan, en laat hem door haar uitkiezen.

Misschien kom je er daar uit, jij wat water bij de wijn, zij wat water bij de wijn.
De meeste mensen doen dat, als de ander dat ook doet.

Indien ze nog niet een eigen advocaat heeft, blijf dan vooral vriendelijk, en rustig. Blijf praten.

Zodra ze een eigen advocaat heeft is het hek van de dam; dan heb jij er ook 1 nodig, en zijn jullie samen al het geld kwijt aan advocaten.

Hou in je achterhoofd dat een vrouw je in deze situatie, in nederland, het heel erg zuur kan maken. Veel zuurder dan dat je tot nu toe stelt, geloof mij, en de rest hier maar.
Elke maand krap bij kas zitten door een ex aan wie je een hoop geld moet geven is nog niet zo erg als elke maand krap bij kas zitten door een ex aan wie je een hoop geld moet geven, en ook nog eens je kind(eren) bij je weg houdt.
gerrithend
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2009, 01:43

Re: Bepaling alimentatie

Bericht door gerrithend »

In mijn rechterlijke beschikking moet mijn ex 50% aan de slag.
rodeboer
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2010, 18:58

Re: Bepaling alimentatie

Bericht door rodeboer »

Nou, ik ben erg benieuwd waar het allemaal op uit gaat draaien. Benieuwd is eigenlijk niet het goede woord, spannend omschrijft het beter. Ik zie vreselijk tegen donderdag, de dag vd uitspraak op.
De zitting verliep beroerd in mijn ogen. Eerlijk gezegd verwacht ik dat de rechter zal besluiten de kinderen voorlopig aan haar toe te wijzen. Ze gooit met modder en klaar is Kees. Snel even een vals beeld neerzetten en de onschuldige zielige ex spelen, en de suggestie is al gewekt. Ik vind dit onvoorstelbaar: sinds de komst van de kinderen heb ik nooit meer dan 24 uur per week gewerkt heeft, juist om bij de kinderen te zijn en voor ze te zorgen. Dit doet zo ontzettend zeer. Hebben we altijd samen voor de kinderen gezorgd en samen ons inkomen verdiend, en dan kom je in zo'n oorlog terecht. Misschien doet het feit dat ze zulke absurde eisen stelt, die volkomen in tegenspraak zijn met hoe we ons huwelijk hadden georganiseerd nog wel meer zeer dan het feit dat een relatieve onbekende daarover nu een beslissing gaat nemen.
De rechter heeft gelukkig wel al beslist dat we weer terug moeten naar de mediator, ditmaal gelukkig niet met een advocaten- maar een psychologen-achtergrond. Ik hoop echt dat diegene nu es wel door haar heen prikt en dat er verslaglegging van de mediation naar de rechtbank gaat. Lukken gaat de mediation toch niet: ik zou niet weten waarom ze dit nu opeens wel zou willen en niet opnieuw de stekker eruit trekt. Ze gaat gewoon voor de 'hoofdprijs': én de kinderen én het huis én zo'n stuk van mijn inkomen dat ik geen mogelijkheden overhoud om weer een normaal leven op te bouwen.

Vriendelijk en rustig... het lukt me nauwelijks nog. Hoe blijf je rustig onder iemand, waarmee je 16 jaar een relatie hebt gehad, die je kinderen probeert in te pikken. Overleg bestaat gewoon niet meer voor haar. Ik heb ontzettend veel zin om het helemaal hard op hard te 'spelen' en ook met modder te gooien, maar ik weet dat dat ook niet werkt.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Bepaling alimentatie

Bericht door Casper »

Een paar dingen:

* gevoel na een rechtszitting zegt niet zoveel. Het zal niet de eerste keer zijn dat een zitting heel slecht verloopt maar de rechter toch een redelijke uitspraak doet (andersom komt ook voor). Nu is er in ieder geval niets meer aan te doen, op het ogenblik is het uit je handen.

* betrof je gevoel over de zitting alleen het moddergooien van je ex? Rechters prikken daar zo door heen, ze hebben die verhalen al honderd keer gehoord. Hebben jij en je advocaat je goed geweerd?

* de reactie van je ex is niet meer dan dat - een reactie op groot leed. Dat rechtvaardigt haar gedrag niet maar maakt het misschien een beetje begrijpelijker. In de toekomst zal ze ofwel milder worden - als ze door heeft dat ze zelf lijdt onder de situatie die ze gecreeerd heeft, of als ze ziet dat de kinderen eronder lijden, ofwel je zult het je minder aantrekken.

* zoek ontspanning elders. Pak een oude of nieuwe hobby op.

* ook deze tijd gaat voorbij. Sla je er doorheen. Spuug je gal op dit forum. Praat met anderen.
Casper
Doedeloets
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 dec 2009, 14:31

Re: Bepaling alimentatie

Bericht door Doedeloets »

Ik kan Casper niet meer gelijk geven, in AL zijn punten.

Wil er nog aan toevoegen: blijf vooral rustig, en doe geen gekke dingen. Als je dat doet, zit je straks bij de politie, misschien in de cel, misschien krijg je een straf. En je ex geef je een stok om mee te slaan: in de volgende zittingen, en die zullen er komen, ga daar maar van uit, krijg je voortaan elke keer die modder naar je gegooit die WEL klopt. En je hebt kans dat er andere dingen mis gaan: op het werk, met vrienden en/of familie...

Dus doe niks: scheld haar niet uit, bedreig haar niet, verniel niks, en ga niet aan de zuip. Hooguit een avond met een goede vriend om effe alles te vergeten (wat alleen maar die avond lukt, geloof me.).

1 smsje waarin dreigende taal staat kan al uitmonden in een nacht in de cel, een taakstraf, en NOG meer moeite om je kinderen te zien te krijgen. Onthoudt dat goed. Je zult niet de eerste zijn die die fout begaat, geloof me.

En ook al doe je helemaal niets fout, dan nog heb je kans dat je op het politiebureau belandt. Als je ex maar gek genoeg is, en je maar genoeg haat, wordt ze stamgast op het politiebureau.

Vooral: praat er met vrienden/familie over, dan kun je het kwijt, krijg je tips, hulp, etc. Mensen die er net een tikkel verder van af staan, hebben een andere kijk, die handig kan zijn.

En wil je iets weten, stel je vraag hier, desnoods via prive berichten.

Blijf in contact met iedereen, bijv. de school. Laat zien dat je het beste voor hebt met je kinderen. Torenhoge alimentatie is echt niet zo erg als je kinderen niet zien.

Onthoudt ook: na regen komt zonneschijn. Misschien regent het een maand, misschien 3 jaar, maar er breken (veel!) leukere tijden aan, ook daar moet je me in geloven.

Probeer ook alles schriftelijk vast te leggen; een mailtje naar de school, met daarop een reactie kun je makkelijk uitprinten, en naderhand in een rechtszitting inbrengen. Een telefoongesprek wat misschien iemand ontkent niet.....
Er zijn genoeg kwaadwillende exxen, onwetende of domme ambtenaren, en anderen, die dat niet in de gaten hebben, en domme dingen (en voor jou goed bruikbaar!) op schrift/mail zetten.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Bepaling alimentatie

Bericht door The Driver »

@ Doedeloets :

Inderdaad, zeer wijze raad van je.


Hier nog 1 : Hou een dagboek bij
martina
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2010, 17:24

Re: Bepaling alimentatie

Bericht door martina »

Ja Rodeboer, vreselijk frustrerend allemaal. Ik ben een dwaze moeder, getrouwd met een dwaze vader en tussen mij en mijn ex-man zijn geen problemen, maar tussen mijn man en zijn ex-vrouw des te meer. Ook zij ligt al jaren op de bank te niksen, 2 dagen per week werken weinig? Was het maar waar dat ze 2 dagen zou werken! Zij doet helemaal niets! Niet te geloven dat dat allemaal kan, en wij maar werken en elke maand honderden euro's overmaken.
Het is zo om boos over te worden dat zij nog aanvullend bijstand aan zou kunnen vragen en dat mijn man dat dan zou moeten bekostigen, terwijl ze helemaal niets mankeert en gewoon zou kunnen werken maar daar gewoon geen zin in heeft waarschijnlijk.
Ik hoop voor je dat het "goed" afloopt.
Gesloten