Omgangsregeling 2

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Rene B
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2010, 12:22

Omgangsregeling 2

Bericht door Rene B »

Ik zit met het volgende probleem....mijn ex en ik hebben in schiedingsconvenant op laten nemen dat we de bezoekregeling in onderling overleg zouden gaan bepalen.

Situatie:

Dochter van bijna 2,5 jaar. Ruim 2 jaar gescheiden. Eerder een rechtzaak gehadm waarin besloten is om via mediator toch de communicatie, die ernstig verstiird was, toch weer op gang te brengen. Na 6 mnd mijn dochter niet gezien te hebben, zijn we nu weer 8 mnd verder en zit ik nog steeds op gemiddelde van 2 uurtjes op een zaterdag (om de 2 weken)
Mijn ex is bij elke bezoek aanwezig, om zodoende tegemoet te komen in haar wens om met eigen ogen te zien dat Dorien (onze dochter) het fijn heeft.
Nu heb ik vorige week aangeven dat we na 8 mnd nog geen stappen vooruit hebben gezet en dat ik graag uitbreiding wil hebben en dat zij zich gaat terugtrekken uit de bezoekjes. Op deze manier kan ik veel beter en sneller een goede,vertrouwde band met Dorien opbouwen.
Mijn ex weigert mee te werken aan elke vorm van uitbreiding en ik moet maar wachten totdat ex er aan toe is om uit te breiden.

Ik heb daarop geantwoord dat ik gezien haar houding dingen wil gaan onderzoeken om een oplossing voor deze patstelling en daarop zet ze de bezoekregeling die we hebben getroffen stop. Omdat het haar te veel stress zou brengen.

Wie kan mij helpen bij een wijs besluit? Moet ik nu naar de mediator stappen ( waarvan zij al heeft aangegeven dat ze die niet gaat betalen) of moet ik meteen naar de rechtbank stappen en een forensische mediation aanvragen/afdwingen? Of zijn er nog andere opties die ik kan uitvoeren?


We zouden als we er weer niet uit zouden komen (zoals nu het geval is) naar de mediotor stappen, maar zij weigert haar medewerking als ik niet volledig ga betalen.


Alvast bedankt voor de genomen moeite
Rene B
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2010, 12:22

Re: Omgangsregeling 2

Bericht door Rene B »

Toevoeging op mijn verhaal:

Kan ik al aangifte doen dat zij de omgangsregeling frustreerd?


Gr. Rene
gerrithend
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2009, 01:43

Re: Omgangsregeling 2

Bericht door gerrithend »

Beste Rene,

Zo te lezen heb je ouderlijk gezag, dus daar ga ik hieronder vanuit.
De ene vraag is hoe te komen tot een omgangsregeling, cq. terug naar de mediator?
Mijn advies is om de mediator-weg als 'bewandeld' te beschouwen. Daar kwam je tot een overeenkomst, en die schendt zij. Kortom:
* start een civielrechtelijke zaak om tot een omgangsregeling te komen.
*maak die omgangsregeling 'hufterproof' zie ook
http://www.gerrithendrikse.nl/page3.php
*dat betekent ook dat je een 'prijs' zet op haar toekomstige overtredingen

De andere vraag is of je aangifte kunt doen. Juridisch gezien wel, want ook een onderling overeengekomen omgangsregeling is rechtsgeldig (link naar precieze juridische tekstverwijzing staat ook op mijn site hierboven). Waarschijnlijk zul je wel weerstand ontmoeten bij de politie (het OM zal nog waarschijnlijker niet vervolgen), maar je moet je afvragen of je die escalatie toe wilt passen. Er is een gerede kans dat het als excuus gebruikt zal worden om de omgangsregeling nog verder terug te draaien (voor zover mogelijk natuurlijk).

Veel succes
Doedeloets
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 dec 2009, 14:31

Re: Omgangsregeling 2

Bericht door Doedeloets »

Tja, een wijs besluit...

Ik krijg het idee dat je ex niet de makkelijkste is, licht uitgedrukt.

Wat ik in ieder geval niet zou doen is de mediation kosten volledig voor je rekening nemen, dat wordt een gebed zonder eind.
Ga eens met je/een advocaat praten, en vraag hen eens om een mening. Desnoods meerdere advocaten, eerste gesprek is altijd gratis.

Verdien je weinig, ga dan voor een advocaat van onvermogen, want rechten in dit soort zaken kan lang duren en daardoor erg duur worden.

Misschien is het handig je ex een nette brief te schrijven, waarin je aangeeft dat:
-je graag wil dat de omgang wordt voortgezet omdat er een afspraak ligt (is die afspraak schriftelijk vastgelegd?)
-je graag met haar wilt praten bij een mediator
-je slechts de helft van de kosten voor je rekening wilt nemen.
-Als ze hiermee niet akkoord gaat dat ze je geen andere keus laat dan de rechter te vragen om een uitspraak.

Doe vooral geen domme dingen (beledigen, of erger...). Wordt alleen maar tegen je gebruikt, echt, geloof me.

Als je eigen woonruimte hebt waar je je dochter kan ontvangen en je geen grote crimineel bent, en misschien ook nog ouderlijk gezag, dan zullen 19 van de 20 rechters je een omgangsregeling geven. Zonder toezicht, opbouwend naar een weekend in de 2 weken.
Als het tot een zitting komt geef dan vooral aan dat je een verzorgende taak op je wilt nemen mbt je dochter, en ook altijd gedaan hebt toen je nog samen was met je ex.
Doedeloets
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 dec 2009, 14:31

Re: Omgangsregeling 2

Bericht door Doedeloets »

En komt het tot een zitting, laat je advocaat dan ook aangeven dat er te weinig vooruitgang werd geboekt bij de mediation (8 maanden?) (2 uur onder toezicht omgang is iets voor een vader die in de cel zit, niet voor een normale vader), en dat uiteindelijk de bij de mediation gemaakte afspraken niet werden nagekomen door je ex, en dat je daarom NIET meer het mediation traject in wilt, maar een omgangsregeling wilt hebben uitgesproken door de rechter.

Nogmaals, ga geen enkel moment beledigen of erger, en zorg ook dat je advocaat niet zo is, maar blijf zakelijk, en stel je niet te zwak op.

Zet ook de alimentatie niet stop, krijg je ook spijt van.
Gesloten