Mediation mislukt?

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
quichotte
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2010, 23:17

Mediation mislukt?

Bericht door quichotte »

Na een kort geding en bodemprocedure waarbij de moeder zich gedraagt al een boze moeder is er een beperkte omgangsregeling vastgesteld. Omdat ik zie dat de kinderen hun vader ook nodig hebben ben ik in hoger beroep gegaan voor een ruimere omgangsregeling. Aldaar beiden alsnog tot mediation bereid, maar na 4 maanden zijn we nog steeds alleen met haar agenda, de invulling van het ouderschapsplan, bezig en komt het waarschijnlijk niet tot een verruiming van de omgang.
Heeft een mediation (nog) wel zin? het kost me 80 euro per uur en na 40.000 aan advocaatkosten houdt hetwel een keer op.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Mediation mislukt?

Bericht door Casper »

Vervelende situatie - hoe staat de mediator hier tegenover? Haar/zijn rol is cruciaal: heb je het gevoel dat hij -met het oog op de eigen portomonnee- de zaak zoveel mogelijk rekt, of wil hij/zij wel een resultaat boeken? Is er geen afspraak gemaakt (of alsnog te maken) over een "exit-strategie", met een vastgesteld aantal sessies waarin concrete afspraken gemaakt kunnen worden?
Casper
quichotte
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2010, 23:17

Re: Mediation mislukt?

Bericht door quichotte »

Geen direkt kontakt kunnen krijgen. In een open mail durf ik het niet te melden want dan zal ex die druk als dwingend ervaren. We hadden maar 4 maanden en daar is na de aanvankelijke startproblemen besloten het verleden te laten rusten. Dat lijkt maar ten dele te lukken want iedere stap staat op beschadigde fundamenten. Wel zijn er nu 4 afspraken in 4 weken gepland. De eerste daarvan ging helaas weer op aan de misverstanden van de vorige sessie. De keuze lijkt tussen, meelopen en zien wat er te behalen valt of stoppen en het aan de meervoudige kamer over te laten.
Uit andere informatie lees ik dat ik daartegen nog in cassatie kan gaan en vervolgens naar het europeese hof?? En dat gaat dan alleen maar over een kleine uitbreiding in de omgang. Zelfs hier durf ik niet alles opte schrijven. Mijn ex heeft een aardige achterban die tot nu toe al erg veel schade heeft toegebracht, door allerlei onderlinge afspraken weer terug te zetten. mijn psych heeft me naar huis gestuurd en vind dat ik het maar moet leren accepteren dat ik mijn eigen kinderen niet meer zal gaan zien dan de huidige omgangsregeling.
Als ik de hemelschrijnendeverhalen van ander vaders lees vraag ik me af hoe ze dat klaarspelen niet gek te worden.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Mediation mislukt?

Bericht door Casper »

Mediation staat of valt met de opstelling van de mediator. Je moet goede afspraken om bepaalde onderwerpen besproken te krijgen. Aanvaard geen open-einde scenario zonder agenda want dan babbelt moeder oneindig weg en wordt er niets bereikt. Hopelijk aanvaardt de mediator dat ook niet.

"Meelopen" lijkt me niks en de zaak afkappen lijkt me ook zonde. Probeer zelf de regie te pakken te krijgen door bijv. voor het volgende gesprek of aan het begin van het volgende gesprek duidelijk te maken dat het deze keer over uitbreiding omgangsregeling dient te gaan, met daarbij argumenten daarvoor, en eventueel een schema hoe die regeling opgebouwd zou kunnen worden. Dan moet zij maar eens laten horen wat daar tegen is. Misschien is er een of ander compromis voor te stellen?

Hoe het gerust vaag op dit forum. :) Succes!
Casper
Doedeloets
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 dec 2009, 14:31

Re: Mediation mislukt?

Bericht door Doedeloets »

Eens met Casper.

Vwb het niet gek worden, dat is soms lastig. Wel is het raadzaam de omgangsmomenten die je WEL hebt te koesteren; er zijn genoeg vaders die geen omgang hebben, 10 jaar of langer.

Als je kinderen ouder worden (in sommige gevallen al vanaf 4 jaar) willen ze zelf vaker naar vader toe (ervan uitgaande dat ze het daar leuk hebben), en zeggen dat soms ook. Niet dat het dan meteen gebeurt, want moeder wil het niet, maar in de loop der jaren ontstaat (voor moeder) een meer en meer onhoudbare situatie; kind wil wel vaker naar vader, vader wil dat ook, maar moeder blijft tegensputteren.
Doedeloets
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 dec 2009, 14:31

Re: Mediation mislukt?

Bericht door Doedeloets »

En je ex zal toch druk ervaren, misschien niet direct van jou.

Als er 4 maanden zijn, en er wordt geen compromis bereikt, doet de meervoudige kamer uitspraak neem ik aan? Het kan zijn dat de meervoudige kamer jou gelijk geeft. Is je ex aangegeven (bijv. door de mediator of jou) dat dat kan gebeuren, en dat het voor haarzelf raadzaam is er met jou uit te komen, zodat ze nog enige invloed heeft in het plan?

En hoe zit het met haar achterban, schrijft of verklaart die onwaarheden? Is er sprake van een arts, agent, psycholoog, docent oid die dingen verklaren wat ze niet mogen doen?
Mobiliseer ook je eigen achterban; in mijn zaak heb ik een tiental schriftelijke en ondertekende verklaringen aangevoerd (van buren, vrienden en kennissen), en ingebracht in de zitting (door mijn advocaat) waarin staat dat ik wel deug, en dat mijn dochter het leuk heeft bij mij.
quichotte
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2010, 23:17

Re: Mediation mislukt?

Bericht door quichotte »

achterban bestaat uit therapeuten en onderwijsdeskundigen die zeggen dat het voor de kinderen (een met ADD) beter is om alleen vanuit moeders adres naar school te gaan. Als ik de kinderpsych citeer dat de omgangsverdeling niet uitmaakt, als er maar duidelijkheid bestaat, zou ik die psych dat onder druk hebben laten zeggen. Nu maar hopen dat de rechters het maar allemaal op waarde weten te schatten.
Doedeloets
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 dec 2009, 14:31

Re: Mediation mislukt?

Bericht door Doedeloets »

Als een proffessional ((kinder)psych, leerkracht, of ...) iets op schrift zet wat niet deugt, moet je ze aanpakken;
-confronteer hen schriftelijk met hun fouten, hun schendingen van bijvoorbeeld een beroepscode. Misschien dat ze inzien dat je gelijk hebt.
-Herstellen ze hun fouten niet, dien dan eventueel klachten in, bijv. bij de klachtencommissie van de school, of de beroepsorganisatie.

DOE ALLES SCHRIFTELIJK! makkelijk in te brengen in een zitting.

Als je iemand ongemoeid laat, die dingen schrijft die niet kunnen, dan is het einde zoek. Als je er tegen in gaat laat je al zien aan de rechter dat je het er niet mee eens bent.

Zie mijn verhaal elders op deze site:
http://www.dwazevaders.nl/forum/viewtop ... f=14&t=778
quichotte
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2010, 23:17

Re: Mediation mislukt?

Bericht door quichotte »

Het vervelende is dat de ex overtuigd is van/door de mening van die anderen. Daarmee in het licht van de strijd verdwijnt ieder redelijk alternatief. Eerst moet je verdedigen dat een ruimere omgang niet schadelijk ia voor de kinderen en hou je een verschil van mening over dat een ruimere omgang nu juist beter is voor de kinderen.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Mediation mislukt?

Bericht door Casper »

Is er geen compromis mogelijk van "we kijken hoe het 3 maanden gaat" - zijn de kinderen oud genoeg om dan zelf ook een woordje mee te spreken? (je hoeft die informatie hier niet te vermelden)
Casper
quichotte
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2010, 23:17

Re: Mediation mislukt?

Bericht door quichotte »

had ik voorgesteld maar 'kinderen zijn geen proefdieren'. wsch ook uit haar angst dat het dan blijvend zou zijn.
het is schrijnend te lezen op de moederforums hoe sommige vaders masaal worden neergesabelt die geen tijd 'hebben' of willen, laat staan enige verantwoordelijkheid willen dragen. Alsof alle vaders zo zijn en hoe vanzelfsprekend het hier gaat dat vaders gewoon kunnen en mogen worden buitengesloten van hun eigen kroost en een minimale omgang of bij anderen helemaal geen omgang (al lang geen nieuws meer, maar toch) voldoende wordt gesteld. Wie beschermd dan toch die kinderen?
Gesloten