Ouderschapsplan stelt niets voor?

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Stefunique
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2010, 11:49

Ouderschapsplan stelt niets voor?

Bericht door Stefunique »

Mijn vriend en ik zijn nu anderhalf jaar bij elkaar. Vanaf het begin dat ik erbij kwam werd het een ramp met zijn ex. Meer dan 300 telefoontjes per dag, gescheld, zijn kinderen die met praatjes komen zoals mijn mama haat jou (kind van 5, kom op zeg) Maar goed dat kan ik goed hebben.
Het ouderschapsplan hebben ze samen opgesteld en getekend. De alimentatie is erin vast gesteld en ook de omgangsregeling.
Iedere vrijdag en zaterdag bij mijn vriend en om de week vrijdag-zaterdag-zondag.
De droom van iedere vader hier denk ik. Zo lijkt het idd ook. De reden van deze regeling komt voor uit het feit dat zijn ex op zaterdag werkt. Logischerwijs is dan beter voor de kinderen bij hun eigen vader die dan toch thuis is.
Nu is het in de praktijk dat hij de kids zaterdagochtend krijgt ipv de afgesproken vrijdag. Nu hebben we daar niet heel veel heisa omgemaakt, er was al genoeg gezeur, maar goed op een gegeven moment gaan heel veel lichte dingen toch zwaar wegen en neem je een advocaat in de hand.
Wij voor de omgangsregeling, zij voor het geld :-S

Vanmiddag hebben ze een vier gesprek met hun advocaten. De ex gaat voor de omgangsregeling zaterdag-zondag om de week en niets tussendoor.
En het resterende bedrag wat er enkele maanden niet betaald is. Let wel de alimentatie zoals toen samen op gesteld is was 450 euro op basis van 3 ploegendienst. Mijn vriend is een ploeg minder gaan werken dus logischerwijs minder inkomen en heeft toen een paar maanden 100 euro minder betaald.


Wij willen echter de omgangsregeling behouden zoals deze is (minimaal iedere zaterdag omdat zij dan toch moet werken) en eigenlijk ook de vrijdag zoals deze op papier staat.
De ex is in twee jaar 3x verhuisd met de kinderen, zijn twee x van school gewisseld en nog steeds heeft ze geen vaste woning en woont ze nu in een huis wat te koop staat en ze zolang even kan huren. Ze mag er echter niets aan veranderen dus de kinderen hebben geen "eigen" kamertje.
We willen de stabiliteit behouden aan onze kant.

Overal lees ik over een kortgeding. Onze advocaat zegt echter dat het niets uit zal halen. En ik vraag me dan af waarom er in hemelsnaam een ouderschapsplan is opgesteld als er maar 1 ouder zich eraan hoeft te houden, namelijk de vader mbt geld.

Mijn vriend vertrouwd logish op de advocaat. Ik heb grote vraagtekens. Mijn gevoel zegt kort geding, dat plan is er niet voor niets, gaan met die banaan.
Maar de advocaat en mijn vriend zijn dan bang dat ze ook de alimentatie zoals ze deze samen besproken hebben onder vuur komt te liggen en ze deze willen laten berekenen. En ja dan komt het klote uit, 750 euro heeft zijn advocaat berekent. God mag weten waar ze het vandaan haalt, maar het is er schijnbaar. Niet bij ons, want terwijl zijn ex 3 weken met de kids in frankrijk zitten zijn wij aan het sparen om maar een dagje weg te kunnen.

Wat is nu wijsheid? Kortgeding voor de omgangsregeling en dan maar duimen dat zij niet hetzelfde doet voor de alimenatie. Dat tegen het advies in van de advocaat. Of toegeven, die paar 100 euro betalen en daar over zwijgen?


Al denk ik dan dat ze uit wraak het toch wel voor de rechter zal gooien.

Ik word er knettergel van :-S
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ouderschapsplan stelt niets voor?

Bericht door Casper »

Hoi Stefunique, welkom.

Niet knettergek worden - niet doen! Daar heeft niemand wat aan in deze situatie :D

Op basis van wat je schrijft, heeft de advocaat gelijk - kort geding heeft nu geen zin. Zijn ex heeft zich niet aan de omgangsregeling gehouden, maar jullie hebben daar niet meteen tegen geprotesteerd. Daarbij heeft jouw vriend zich ook niet aan het ouderschapsplan gehouden door niet de volledige kinderalimentatie te blijven betalen (wel of niet met kennis/instemming van zijn ex). En er is geen urgent belang, want hij en zijn ex zijn in gesprek (zie het viergesprek). Rechter haalt zijn/haar schouders op en verwijst jullie terug naar de mediator, maar de verhoudingen zijn dan wel een stuk slechter en je bent flink wat euri lichter.

Het beste is om er in het viergesprek uit te komen. Wraak is, ook voor zijn ex, een slechte raadgever.
Casper
Stefunique
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2010, 11:49

Re: Ouderschapsplan stelt niets voor?

Bericht door Stefunique »

Hoi Casper,

Of ik je moet bedanken voor je antwoord weer ik niet ;-)

Dat het vier gesprek een flater word kan ik je nu al vertellen. Zij eist geld, mijn ex gaat niet betalen. Wij willen de omgangsregeling zoals afgesproken, zij een stuk minder. Wij zeggen wit, zij zegt zwart.

Wat ga je doen als een viergesprek niets uithaalt? En je wilt toch je kinderen zien zoals afgesproken?

In het ouderschapsplan staan veel punten die in overleg plaatsvinden. Overleg is vrij vertaald; zij zegt hoe het gaat en daarmee is het klaar.

Waarom in hemelsnaam dat ouderschapsplan, ik zie het hele nut er niet van als alles lik me vestje is. Het geeft geen rechten en verplichtingen, maar je moet je er wel aanhouden?

We hebben al verscheidene keren aangegeven open te staan voor mediation, maar daar horen we niets over terug. Momenteel zijn we ook bij jeugd en gezin bezig, omdat het niet alleen voor ons een onhoudbare situatie word maar ook voor de kinderen slecht is.

Daarnaast kost het allemaal bergen met geld, iedere 3 maanden bijna 3000 euro en die kunnen we nergens verhalen of verrekenen met de alimentatie, maar het zijn inmiddels wel vaste lasten geworden. Terwijl wanneer ze gewoon wil praten en ook een beetje wilt geven ipv enkel nemen het allemaal geregeld had kunnen zijn :-S

Ik ben een vrouw, heb kinderen en een ex, maar jezus zo moeilijk heb ik het nooit gemaakt :twisted:
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ouderschapsplan stelt niets voor?

Bericht door Casper »

Wat ik schreef is natuurlijk alleen een advies gebaseerd op onvolledige kennis van de situatie. Uiteindelijk kun je het het beste zelf inschatten. Toch nog enige overwegingen:

Zo'n viergesprek is inderdaad nutteloos als je van te voren weet dat beide kanten geen millimeter willen toegeven. Stel dus in ieder geval voor jezelf vast of er onderhandelingsruimte is, wat je absoluut gewaardborgd wil zien, en waar je wel en niet akkoord mee kunt gaan.

Het hangt dan van de kundigheid van de mediators af of er een opening / compromis gevonden kan worden dat voor beiden aanvraadrbaar is. Niemand heeft dan het gevoel overwinnaar of verliezer te zijn.

Gevaar daarbij is dan een beetje dat beide advocaten gebaat zijn bij verdere strijd. Mediation met een onafhankelijke partij is misschien te verkiezen. Hou dus ook je advocaat goed in de gaten.

Je kunt het kort geding achter de hand houden - als moeder zich onflexibel opstelt, dan kun je zeggen dat je naleving van het ouderschapsplan bij de rechter zult afdwingen. Want deze overeenkomst is *niet* nutteloos; beide kanten moeten zich er aan houden. Dat houdt dan wel in dat je je zelf ook letterlijk en super-punctueel aan alle afspraken moet houden.
Casper
maantje01
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2010, 19:58

Re: Ouderschapsplan stelt niets voor?

Bericht door maantje01 »

Wat klinkt dit verhaal me bekend in de oren! Ben getrouwd met een man met 2 kids, heb zelf ook 2 kinderen. De ex van mijn man houdt zich aan geen enkele afspraak, ook al heeft zij zelf haar handtekening onder het convenant en de mediationovereenkomst gezet! Uiteindelijk blijkt in de praktijk dat, in dit geval, de vrouw vaak rechtsbijstand krijgt en zich dus niet zo druk maakt om proceskosten. De man kan de vrouw alleen dwingen zich aan de vastgelegde afspraken te houden door...een proces aan te spannen! Al die overeenkomsten (convenant, mediationovereenkomst, ouderschapsplan e.d.) blijken dus maar alleen voor de partij te gelden die onbeperkt gebruik kan maken van een advocaat en vrijwel niets kwijt is aan proceskosten. Daar deze partij ook weet dat het jullie wel geld gaat kosten, heeft deze partij dus ook de touwtjes in handen! Lang leve de nederlandse wetgeving!Wij zijn nu al een tijd bezig, inmiddels de portemonne leeg, en komt ex nog steeds geen enkele afspraak/plicht na!
Wens je dus heel veel succes. Sommige ex-en genieten nu eenmaal van wrok! Ook al gaat dit uiteindelijk ten kostte van de kinderen. Wij bewaren alle briefwisselingen e.d. voor als de kinderen oud genoeg zijn en willen weten wat er nu echt gebeurd is!
Stefunique
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2010, 11:49

Re: Ouderschapsplan stelt niets voor?

Bericht door Stefunique »

Reuze gezellig ;-)

Inmiddels is het viergesprek geweest. Ligt er nieuw ouderschapsplan op tafel, moet alleen nog ondertekend worden, alimentatie gaat via de rechter.

Haar eigen advocaat moest haar diverse malen tijdens het gesprek terugroepen op haar eisen, hoe triest is dat dan :-S

Nu gaat het al 2 weken redelijk. Dat wil zeggen, mijn vriend en zijn ex kunnen in 1 ruimte zijn en een oppervlakkig gesprek voeren zonder te schelden.

Ze hebben samen een gesprek gehad met de kinderen om te vertellen dat het niet meer goed komt tussen papa en mama. Maar slechts 10 minuten na het gesprek kwamen de sms-jes dat ze hem eigenlijk toch terug wilt en niet gelukkig is :-S Jammer dan, wij gelukkig wel.

Mijn god na al het geruzie krijgen we dit!

Mijn vriend is positief over de veranderingen. Ik echter ben nogal sceptisch. Als vrouw zijnde weet ik hoe we alles in de strijd kunnen gooien en hoe sommige als een blad aan de boom kunnen draaien.

Hopelijk is alles snel getekend en via de rechter gegaan. Dan zijn we idd van die advocaatkosten af. Maar ik vraag me af of zij rechtsbijstand krijgt, ze heeft een eigen vermogen van bijna 40.000 euro (kadootje van vriendlief toen ze uit elkaar gingen :-S) maar een inkomen van een kleine 1200 euro.

Had alleen nog een vraagje over dat ouderschapsplan. Dat is nu door een advocaat opgesteld, maar moet het nu nog naar een notaris wil het enige waarde hebben?
het is zo!
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2010, 15:20

Re: Ouderschapsplan stelt niets voor?

Bericht door het is zo! »

Zover ik weet moet een convenant en een ouderschapsplan door de rechter
bekrachtigd worden. Dit is een formaliteit en niet zo duur en kan de advocaat regelen,
misschien kan je de papieren ook zelf opsturen naar de rechtbank. Pas dan kan de rechter bijv. een boete opleggen bij niet naleven.

Het beste is natuurlijk dat de gang naar de rechter niet nodig is, maar soms helaas onoverkomelijk.
Gesloten