gezag of voogdij opzeggen

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
mallepiet
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2011, 15:09

gezag of voogdij opzeggen

Bericht door mallepiet »

Hallo ik heb zojuist een account aangemaakt nav een voorstel van mijn ex.
Ze wil nl dat ik de voogdij over onze twee kinderen opzeg. Als 'beloning' hoef ik dan geen kinderalimentatie meer te betalen.
- we hebben een omgangsregeling, eens per twee weken komen de kinderen bij mij. Echter op dit moment wordt de frequentie steeds minder (ze komen in de puberteit, ander bezigheden, je weet wel).

Indien ik akkoord ga:
- moet ik dan mijn gezag, voogdij of beiden opzeggen?
- Hoe gaat dit in zijn werk?
- Ontslaat dit mij van mijn plicht alimentatie te betalen? Of moet ik hierover ook
het een en ander zwart op wit zetten?
- Ervaringen? Voordelen? Nadelen?

gr. mp
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: gezag of voogdij opzeggen

Bericht door Casper »

Malle Piet, hallo en welkom.

- de term "voogdij" is niet meer in gebruik; het gaat alleen nog maar om "gezag" - in jouw geval nu blijkbaar berustend bij beide ouders, je ex wil graag eenhoofdig gezag (alleen bij haar) en jij lijkt daar wel mee in te willen stemmen, en je zou dan geen alimentatie meer hoeven te betalen.

- het recht op alimentatie is onvervreemdbaar, er kan niet mee "gehandeld" worden. Ook al ziet je ex er op dit ogenblik vanaf, een rechter vernietigt die afspraak tussen jullie subiet en jij bent dan alsnog alimentatie verschuldigd.

- het niet hebben van (mede)gezag kan ernstige consequenties hebben. Als je ex onder de tram komt (wat God verhoede) gaan je kinderen naar een pleeggezin/tehuis als er geen andere ouder met gezag is. Als zij met de kinderen naar Noord-Korea wil emigreren heb je er niets tegenin te brengen, als je geen gezag hebt.

Hoewel ik de situatie natuurlijk niet helemaal ken, lijkt het me op het eerste gezicht niet verstandig om hierop in te gaan.
Casper
mallepiet
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2011, 15:09

Re: gezag of voogdij opzeggen

Bericht door mallepiet »

bedankt voor je antwoord Casper.

Er blijken dus nog enkele haken en ogen aan het geheel te zitten. Ik weet natuurlijk de bedoelingen van mijn ex niet, maar haar voorstel kwam als tegenvoorstel van mijn kant om de hoogte van de alimentatie opnieuw te laten berekenen.
Mijn situatie is nl gewijzigd (samenwonend met partner, en een kind).

Die alimentatie hangt eigenlijk als een molensteen om mijn nek
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: gezag of voogdij opzeggen

Bericht door Casper »

Als omstandigheden wijzigen, kan dat een grond zijn om bijv. kinderalimentatie opnieuw vast te stellen. Het krijgen van een nieuwe partner is echter meestal geen grond om die te verlagen omdat allerlei kosten dan geacht gedeeld te worden), een kind kan dat wel zijn. Het is lastig om te voorspellen of je succes hebt als je naar de rechter stapt om de alimentatie verlaagd te krijgen (en dat kost dan ookweer een paar duiten, natuurlijk).

Je zou je vraag met wat toelichting ook eens op http://alimentatie.startpagina.nl/prikbord/ kunnen zetten, daar is meer expertise op dat gebied.

Probeer ondertussen toch zoveel mogelijk van de omgangsregeling vol te houden, zowel jij als je ex zijn dat verplicht. Succes!
Casper
Gesloten