kan moeder tijdelijke omgangsregeling eenzijdig wijzigen?

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
henryd
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jul 2011, 17:52

kan moeder tijdelijke omgangsregeling eenzijdig wijzigen?

Bericht door henryd »

Graag wil ik jullie raadplegen voor het volgende.
Even een korte situatieschets:
Sinds begin dit jaar ligt er bij de rechtbank een verzoek van mijn kant om een omgangsregeling met mijn dochter van 1 jaar.
In het najaar zal de tweede zitting plaatsvinden.
In de tussentijd hebben we een vrij minimale regeling van 2 uur per week. Dit is tot mijn verbazing vorige week op voorstel van de moeder opgeschroefd tot 2,5 uur per week.
Nu wil de moeder het echter weer terugdraaien, naar 2 uur per week. Als reden gaf ze als argument dat de uitbreiding het ritme van mijn dochter teveel verstoorde. Er is echter tijdens het bezoek niets geweest wat daar aanleiding toe gaf.
Voor mij is iedere minuut met mijn dochter goud waard. Ik was dan ook onaangenaam verrast door deze mededeling.
Ik vraag mij nu af: kan de moeder de verruiming van de omgang ook weer zomaar eenzijdig terugdraaien?
Of kan ik mij hier toch beroepen op zekere rechten? (Namelijk dat beide partners daarmee eens moeten zijn)

Alvast bedankt voor jullie feedback.
papavan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 jun 2011, 13:24

Re: kan moeder tijdelijke omgangsregeling eenzijdig wijzigen

Bericht door papavan »

Deze uitbreiding kan ze terug draaien omdat je niet kan aantonen dat deze is voorgesteld als een structurele uitbreiding..

Die 2u die is afgesproken kan ze dus sowieso niet korter maken of stopzetten. Doet ze dit wel dan kan je die laten herstellen;
1) Brief van je advocaat
2) Kortgeding -> Omgang hervatten + dwangsom

Wat je kan proberen (vraag bij je advocaat want succes verschilt per regio) is om via een kortgeding een voorlopige voorziening te treffen -> aka betere omgangsregeling dan je nu hebt tot er een definitieve uitspraak is.

Moet zeggen, leef wel erg met je mee. Ik heb ook een dochter van 1jr en die zie ik 6u (sinds kort zelfs 7,5u). Dat vind ik al bijzonder kort maar 2u is helemaal kort :(
henryd
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jul 2011, 17:52

Re: kan moeder tijdelijke omgangsregeling eenzijdig wijzigen

Bericht door henryd »

Beste Papavan,

bedankt voor je antwoord.
Ik gun je die 7,5 uur /week van harte en hoop dat het er snel meer worden!
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Kwam dat door de opstelling van je advocaat (assertief of juist niet), de rechter of de moeder (niet onbereidwillig)?
papavan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 jun 2011, 13:24

Re: kan moeder tijdelijke omgangsregeling eenzijdig wijzigen

Bericht door papavan »

Ik had 3x2u bij de moeder dus die 6u stond vast na het kortgeding. Via mediation is dit toen langzaam verschoven naar de 6u totaal bij mij (1x p wk)....

Na vonnnis kortgeding stond de normale procedure al snel op de agenda en mevrouw koos eieren voor haar geld. Feitelijk via mediation heeft ze de normale omgang willen blokkeren maar dit heb ik er nog uit weten te slepen...

mediation voorstellen officieel kan zeker geen kwaad
henryd
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jul 2011, 17:52

Re: kan moeder tijdelijke omgangsregeling eenzijdig wijzigen

Bericht door henryd »

Hoe heeft jouw ex via mediation de normale omgang willen blokkeren?

Ik heb inmiddels al (op voorstel van de rechter) een mediationtraject doorlopen; dat werd al na enkele sessies afgebroken. De mediator constateerde dat de moeder niet bereidwillig was om tot een goede regeling te komen. Als ik jouw reactie lees vind ik het jammer dat ik er toen niet meer uit heb gehaald. Het zat echter muurvast en de moeder was 1 brok onwil. Ik ervoer dat ik weinig speelruimte had. Het was wel handig geweest als mijn advocaat mij erop had gewezen dat de mediation ook kon worden ingezet om de tijdelijke regeling te verruimen.
papavan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 jun 2011, 13:24

Re: kan moeder tijdelijke omgangsregeling eenzijdig wijzigen

Bericht door papavan »

De verandering van de omgangsregeling was een initiatief van mij dat werd ondersteunt door de mediator. Omgang bij je ex is nooit goed vanwege de spanningen. Heeft veel tijd (lees dus ook geld) gekost om het zo te krijgen.

Maar mediation is gestopt. Je hebt nu geneuzel om 30min extra omgangstijd. Maar dan is er ook een datum bekend waarop de zitting is mag ik hopen? Immers als mediation is gestopt ga je weer richting de rechtbank.
Vraag is dan, wanneer is de zitting? Oh en zorg sowieso dat je een omgangsvoorstel neerlegt vanaf datum zitting ipv datum beschikking! Scheelt weer week of 6 ;)
henryd
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jul 2011, 17:52

Re: kan moeder tijdelijke omgangsregeling eenzijdig wijzigen

Bericht door henryd »

haha, geneuzel om 30 minuten, ja zo kan je dat wel noemen.

Het vaststellen van de datum door de rechtbank gaat tergend langzaam. De geplande datum voor de tweede zitting werd door de andere partij verworpen. Nu wordt er pas na de vakantie een nieuwe datum gepland door de rechtbank.
Ik moet zeggen dat het me verbaasd heeft dat er geen grotere prioriteit wordt gelegd bij dit soort familierechtzaken. Het betekent in de praktijk dat door de trage procedures bij de rechtbank veel niet-verzorgende ouders de dupe ervan zullen zijn.

Goed plan om inderdaad om een omgangsvoorstel neer te leggen per datum zitting.
papavan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 jun 2011, 13:24

Re: kan moeder tijdelijke omgangsregeling eenzijdig wijzigen

Bericht door papavan »

Tja rechtbanken hebben het druk maar het is niet raar om je advocaat soms te bellen zodat je er beetje "druk" op houdt.

Daarnaast kan je advocaat natuurlijk nu ook al een voorstel doen voor uitbreiding. Ze gaat daar natuurlijk niet mee akkoord maar dit geeft wel aan dat jij uitbreiding wil...
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: kan moeder tijdelijke omgangsregeling eenzijdig wijzigen

Bericht door TrotsePa »

Ook ik zit met een kleine man van inmiddels 10 maanden. Wat is de meest gangbare c.q. gezonde omgangsregeling voor een kind van deze leeftijd?

heeft iemand enig idee?
papavan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 jun 2011, 13:24

Re: kan moeder tijdelijke omgangsregeling eenzijdig wijzigen

Bericht door papavan »

Gangbaar en standaard is lastig.

Omgang hangt af van aantal zaken;
* is er al omgang
* welke regio woon je
* hoe dwars ligt de moeder
* sprake van geweld etc

Sorry dat het antwoord zo onduidelijk is. Meer info nodig ;)
henryd
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jul 2011, 17:52

Re: kan moeder tijdelijke omgangsregeling eenzijdig wijzigen

Bericht door henryd »

Beste TrotsePa,

waar ik veel aan heb gehad is het boekje 'Een Ouderschapsplan maken' van Pieter Vermeulen. De schrijver geeft hierin verschillende omgangsregelingen die ieder op een bepaalde leeftijdscategorie zijn toegesneden. Voor heel jonge kinderen en babys
raadt hij aan (op basis van wetenschappelijk onderzoek en inzichten) om tot een omgangsregeling te komen waarbij sprake is van kort maar frequent contact. (Zie het boekje voor meer info.) Dit ziet er weer anders uit als ze weer wat ouder zijn, als ik me goed kan herinneren vanaf ongeveer anderhalf jaar. Dan betreedt je weer een andere fase.
angel78
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jul 2009, 16:31

Re: kan moeder tijdelijke omgangsregeling eenzijdig wijzigen

Bericht door angel78 »

henryd/papavan,

Die paar uurtjes is zeer zeker erg kort,

De gebruikelijke omgangsregeling van de vader is elke 2 weken een weekend en de helft van de vakanties en feestdagen,'

vecht hiervoor!!!!!!!
Gesloten