Percentage alimentatie afhankelijk van situatie

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
martijn
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2011, 21:18

Percentage alimentatie afhankelijk van situatie

Bericht door martijn »

Hoi,

Net gescheiden, en al een hoop elende.
Ik heb een vraag over dit:

Deze percentages staan vast en bedragen afhankelijk van onderstaande situaties:
•Ex-partner met nieuw gezin: 45%
•Ex-partner alleenstaand: 60%
•Co-ouderschap: 52.5%
bron http://www.advocaatvoorechtscheiding.nl ... berekening

Als vele heb ik ook een ex die niet meewerkt.
Inmiddels heb ik wel een nieuwe relatie, waarmee ik binnenkort (parttime) samen ga wonen.
Part time, ze komt uit het buitenland en heeft ook kinderen daar. Heeft speciaal haar baan opgezegd.
Ik ben dus verantwoordelijk voor alle kosten dwz twee huizen 1 hier en 1 daar. Kan ik een nieuwe draagkracht laten maken?
Hoe dien ik dit aan te kaarten? Via een samenlevings contract via de rechter?
Of kan ik zomaar minder overmaken? (lijkt me niet..)
Ook het percentage van 45% wist ik niet, wordt dit snel toegewezen?
Immers de behoefte is reeds bepaald in de rechtspraak (mei 2011)

Help!
Alvastbedankt!
papavan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 jun 2011, 13:24

Re: Percentage alimentatie afhankelijk van situatie

Bericht door papavan »

Als ik het fout heb word ik ongetwijfeld gecorrigeerd maar naar mijn weten wordt je partneralimentatie niet verlaagt omdat je nieuwe vriendin haar baan heeft opgezet.

Simpel gezegd. Je nieuwe vriendin moet in haar eigen levensonderhoud kunnen voorzien danwel mag de alimentatie hier niet onder lijden.

Als dit wel zo is dan zou dus elke man na een scheiding kunnen gaan samenwonen met een vrouw die een inkomen heeft dat gelijk is aan de partneralimentatie die de man betaald en haar baan op kunnen zeggen onder het motto "hoef ik geen alimentatie meer te betalen dus nieuwe vriendin kan stoppen met werken als ze wilt"
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Percentage alimentatie afhankelijk van situatie

Bericht door Casper »

Als aanvulling op papavan:

* vraag voor het goede begrip: gaat het alleen om partneralimentatie of (ook) om kinderalimentatie?

* Je nieuwe vriendin wordt inderdaad geacht zelf in haar levensonderhoud te voorzien, behalve als je kunt aantonen dat het niet redelijk is om dat van haar te verlangen [bijv. ziekte, ouderdom, andere problemen]. In het laatste geval zou je kunnen wijzen op taalproblemen, en bijv. voorstellen dat zij een jaar of twee de tijd krijgt om wel in haar levensonderhoud te gaan voorzien]. Als je het wilt proberen, zul je je zeer goed moeten informeren, en dan naar de rechter moeten stappen om een verlaging aan te vragen, op grond van een wjziging van omstandigheden. De rechter (en je ex) zal proberen het oude bedrag zoveel mogelijk in stand te laten - op grond van het idee dat (als het kinderalimentatie betreft) de kinderen niet voor zichzelf op kunnen komen in een dergelijke zaak. Je mag in ieder geval niet zomaar uit jezelf het bedrag wijzigen.

* zie ook berichten op http://alimentatie.startpagina.nl/prikbord/
Casper
Gesloten