art 204 lid 3 (vervangende toestemming rechtbank erkenning)

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

art 204 lid 3 (vervangende toestemming rechtbank erkenning)

Bericht door EDA »

3.De toestemming van de moeder wier kind de leeftijd van zestien jaren nog niet heeft bereikt, dan wel de toestemming van het kind van twaalf jaren of ouder, kan op verzoek van de man die het kind wil erkennen, door de toestemming van de rechtbank worden vervangen, indien de erkenning de belangen van de moeder bij een ongestoorde verhouding met het kind of de belangen van het kind niet zou schaden, en de man de verwekker is van het kind.


Heeft iemand ervaring met een dergelijke vervangende toestemming?
Ik overweeg dit traject te gaan m.b.t. mijn 20 jarige zoon, welke 2 dagen na de scheiding met toenmalige partner is geboren en die ik dus meer dan 7300h niet heb gezien, omdat mama zo vriendelijk was mij mijn kind niet te laten erkennen.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: art 204 lid 3 (vervangende toestemming rechtbank erkenni

Bericht door Casper »

EDA, ik heb zelf geen ervaring met het aanvragen van vervangende toestemming voor erkenning, maar er is natuurlijk voldoende ervaring mee - echter niet (voor zover ik na heb kunnen zoeken) bij zulke oudere kinderen.

Ik zou zeggen: waarom niet? de wet spreekt expliciet over kinderen ouder dan 12 jaar, dus is er de mogelijkheid om zulke vervangende toestemming aan te vragen.

In je bericht: bedoel je 7300 dagen?

Triest. Sterkte!
Casper
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: art 204 lid 3 (vervangende toestemming rechtbank erkenni

Bericht door EDA »

Ehhh, ja, inderdaad, meer dan 7300 DAGEN...

Mijn kind woont inmiddels, vermoedelijk, samen, dus zal de relatie ouder-kind gelet op art 204 niet in gevaar komen. Ik zie goede kansen om langs deze weg in elk geval mijn kind te erkennen. Ben benieuwd ook wat dat hem zal zeggen... En wat daar dan weer uit kan volgend....
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: art 204 lid 3 (vervangende toestemming rechtbank erkenni

Bericht door EDA »

Deze weg blijkt voor mij afgesloten, daar mijn kind ouder is dan 18 jaar. Einde verhaal dus.

Rest de weg via Fiom.nl traceren biologische familieleden.
Wanneer getraceerd, wordt een familielid uitgenodigd de reden te vernemen waarom een familielid het familielid in kwestie zoekt. Erkenning dus en tevens kennismaking. Dat zal dan op vrijwillige basis moeten geschieden. Tsja....
Maar ik zal die weg bewandelen.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: art 204 lid 3 (vervangende toestemming rechtbank erkenni

Bericht door EDA »

Vanochtend het Fiom traject in gang gezet.

Het Fiom heeft inzage, landelijk, in de GBA gegevens. Zij kunnen dus uitvissen waar mijn kind woont en gaan hem dan benaderen en uitleggen waarom hij wordt gezocht en door wie. Dat gaat omzichtig en geleidelijk.

Wellicht de opstap om na meer dan 20 jaar toch voorzichtig toenadering met mijn kind te realiseren.

Er is een achterstand in de verwerking van verzoeken bij het Fiom en ze willen het ook over de Kerst tillen, dus het volgende contact zal dan pas in de loop van Januari weer zijn.

Afwachten dan maar.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: art 204 lid 3 (vervangende toestemming rechtbank erkenni

Bericht door Casper »

EDA, veel succes!

Ik kende dit initatief nog niet. Meer informatie: http://www.fiom.nl/
Gesloten