1,5 jaar verder; nog steeds geen omgang

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
BvvB
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2011, 11:41

1,5 jaar verder; nog steeds geen omgang

Bericht door BvvB »

sinds de zomer van 2010 heb ik geen omgang meer met m'n kind. Moeder en ik zijn niet getrouwd of hadden een geregistreerd partnerschap. Bij de geboorte heb ik mijn kind WEL erkend..

Mijn kind wordt door de volgende leugens bij mij weggehouden; een tekort aan alimentatie en beschuldiging van seksueel misbruik. Mijn kind wordt bang gemaakt en tegen mij opgezet.
Aangifte doen? Nee, dat vind mijn ex niet goed want mijn kind zou dan 'op een vreselijke manier verhoord worden'

Heb via rechtszaken mediation geprobeerd; deze zijn door (h)ex gestaakt. Ook zijn via de rechter afspraken gemaakt over een omgangsregeling; deze is zij nooit nagekomen. Ook komt zij als moeder haar wettelijke verplichtingen niet na zoals medische informatie, welzijn op school en zelfs een RECENTE pasfoto van mijn kind heb ik niet. Hier is zij door de rechter nooit berispt.

Nu is er een beschermingsonderzoek gestart door de RvdK, vanwege de twijfels over de gezinssituatie waarin mijn kind zich nu bevindt.

In een kort geding is omgang in bijzijn van een kinderpsycholoog of in samengang met omgangshuis afgewezen. Op deze manier krijg ik geen kans om weer een band met m'n kind op te bouwen.

De ellende gaat maar door.. Ook heb ik 't gevoel dat ik mijn advocaat steeds moet helpen...

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen? Is het wijs om een andere advocaat deze zaak te laten doen?

Meer info nodig over dit verhaal?

Help...
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: 1,5 jaar verder; nog steeds geen omgang

Bericht door Casper »

BvvB, welkom en sterkte gewenst.

Enkele vragen voor het goede begrip:

Is er een omgangsregeling die van kracht is (of: zou moeten zijn, maar die niet nagevolgd wordt)?

Staat het alimentatiebedrag ook zwart op wit (zodat onenigheid hierover niet zou moeten bestaan)?

Hoe oud is je kind?
In een kort geding is omgang in bijzijn van een kinderpsycholoog of in samengang met omgangshuis afgewezen.
Op welke gronden?
Casper
BvvB
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2011, 11:41

Re: 1,5 jaar verder; nog steeds geen omgang

Bericht door BvvB »

Nee, deze probeer ik juist al een 1,5 jaar via de rechter te krijgen. Er zijn in 1 van de beschikkingen wel data vast gezet, maar zoals je al kunt raden zijn deze door mijn ex NIET nageleefd

Alimentatie bedrag staat NIET zwart op wit. We hebben zowel binnen als buiten de rechtspraak getracht een berekening door mijn advocaat te laten maken, maar mijn ex werkt hier niet aan mee.
BvvB
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2011, 11:41

Re: 1,5 jaar verder; nog steeds geen omgang

Bericht door BvvB »

Oei, ik vergat nog wat :lol:

Mijn kind is nu inmiddels 5 jaar.

Op deze gronden is het afgewezen;
de voorzieningenrechter houdt zich volgens vaste rechtspraak vast aan de uitspraak van de bodem rechter. Volgens de voorzieningenrechter zijn er ook geen nieuwe relevante feiten aangevoerd.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: 1,5 jaar verder; nog steeds geen omgang

Bericht door EDA »

BvvB schreef:Nee, deze probeer ik juist al een 1,5 jaar via de rechter te krijgen. Er zijn in 1 van de beschikkingen wel data vast gezet, maar zoals je al kunt raden zijn deze door mijn ex NIET nageleefd
Hiermee kun je m.i. aangifte doen wegens (een) strafbaar feit(en). Art 279 Sr.
Politie is vaak weigerachtig in deze. Dan je advocaat de OvJ laten aanschrijven, zodat je alsnog aangifte kunt doen bij de politie.

Een GOEDE advocaat is van groot belang.
Ik ben in een half jaar al aan de 3e toe. Deze doet wat. Over 10 dagen VV rechtzaak.

Wel prima van je ex om geen aangifte te doen om jullie kind niet aan een verhoor te onderwerpen. ( Ik verkeerd(e) in een vergelijkbare situatie en heb bij de politie wat inzage gehad in hoe zo een verhoor gaat ( dochter net 4 jaar ). Ik zou willen dat mijn kind zoiets niet had behoeven mee te maken. )
Maar zonder aangifte geen casus en veroordeling en is er in rechte ook geen aanspraak te maken op deze grond voor ontzegging omgang!!

Alimentatie even goed regelen ( voor aangifte art 279 Sr ) en al;s die vaststaat onmiddelijk starten met aangifte(n). Zo maak je bewijsbaar dat Mw niet meewerkt aan omgang ( data waren immers vastgesteld ).

Een tekort aan alimentatie kan nooit een geldige reden zijn voor ontzegging omgang.
Maar los daarvan is het bij jullie gewoonweg nog niet definitief geregeld. Dat kan ook geen rden ontzeggen omgang zijn.

Vraag eens een second opinion bij een GOEDE advocaat.

Een omgangshuis zal alleen in actie komen als ook de niet meewerkende ex gaat meewerken. Omgangshuizen hebben het doel na enige tijd de omgang weer normaal te laten verlopen. Exen die niet mee willen werken voelen dus niets voor omgangshuizen, want dan moeten ze compromissen sluiten.
BvvB
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2011, 11:41

Re: 1,5 jaar verder; nog steeds geen omgang

Bericht door BvvB »

Oké! Bedankt voor de info!

Ik heb donderdag iig de eerste afspraak bij de RvdK betreffende het beschermingsonderzoek. Het is dat ik hier zelf over belde.

Een second opinion bij een ander a'caat: kan dit zomaar? En wie is een goede a'caat? Ik zag al de naam Weegberg rondgaan op dit forum met goede reacties.

Succes de rechtszaak, EDA! Ik duim voor de goede afloop!
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: 1,5 jaar verder; nog steeds geen omgang

Bericht door Casper »

Zonder omgangsregeling die wettelijk is vastgesteld, is het op dit moment zinloos om aangifte op grond van 297Sr te doen. Staat er nog een rechtszaak op het programma om dit geregeld te krijgen?

Kun je vertellen in welke regio (rechtbank) dit speelt (eventueel in een PB)?, dan weten anderen misschien ook goede advocaten. Op zich zijn deze zaken niet zo ingewikkeld (hoe simpeler je het houdt, des te beter), en hoe meer je er zelf vanaf weet (mede met behulp van dit en andere forums), hoe beter je met je advocaat kunt samenwerken.
Casper
BvvB
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2011, 11:41

Re: 1,5 jaar verder; nog steeds geen omgang

Bericht door BvvB »

Dit speelt zich af in Rotterdam.

Wat ik mij nu afvraag (gezien jullie ervaring): had mijn a'caat niet volgens art. 297 dit zelf niet moeten/kunnen zien?

Behalve het hoger beroep omtrent alimentatie, zijn er geen rechtszaken.

Ik kan nog steeds in hoger beroep over de omgang, maar ik kijk eerst hoe het gesprek met de RvdK gaat. Ik moet daarbij wel rekening houden met de termijn om nog in hoger beroep te kunnen.

Overigens is deze hele zaak tot 1 februari 2012 pro forma aangehouden.
De rechter wil namelijk ook het onderzoek van de RvdK afwachten.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: 1,5 jaar verder; nog steeds geen omgang

Bericht door Casper »

Wat ik mij nu afvraag (gezien jullie ervaring): had mijn a'caat niet volgens art. 297 dit zelf niet moeten/kunnen zien?
Naar mijn mening: nee, zonder vastgestelde omgangsregeling zou het prematuur geweest zijn om aangifte te doen.

Het is zaak om zo spoedig mogelijk een omgangsregeling vastgesteld te krijgen. Overleg met advocaat (eventueel ook met andere in de regio, bijv. ook genoemde Van Weegberg) hoe dit precies aangepakt moet worden. Natuurlijk wacht je het gesprek van donderdag af, maar ga niet wachten tot de RvdK het hele onderzoek heeft afgerond: in de tussentijd raken je dochter en jij steeds verder van elkaar vervreemd. Er is geen enkele geldige reden waarom er hangende het onderzoek geen contact zou mogen zijn.
Casper
Dwaasstel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 nov 2011, 11:38

Re: 1,5 jaar verder; nog steeds geen omgang

Bericht door Dwaasstel »

Hoi BvvB,

Ik wil je even heel veel sterkte wensen.

Heb je eerder wel altijd omgang gehad met je dochter of zijn jij en je ex in de zomer van 2010 uitelkaar gegaan en heeft ze daarna geen omgang meer toegestaan?
En wat is de aanleiding van dit alles geweest? (ik bedoel dat ze geen omgang toestaat, de echte reden dan he...)

Probeer inderdaad weer zo snel mogelijk omgang te krijgen vooral voor je dochter. Voor haar zal het ook weer heel heftig zijn om je na zo een lange tijd weer te zien en zoals Casper zegt, hoe langer dit duurt hoe meer ze van je vervreemd raakt en ze mee gaat in haar moeders spelletjes. Ik hoop echt dat het je lukt snel omgang te krijgen. Ook al is het voor een paar uurtjes per week. Beter iets dan niets.

Sterkte!
BvvB
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2011, 11:41

Re: 1,5 jaar verder; nog steeds geen omgang

Bericht door BvvB »

Ik heb voor die tijd altijd omgang gehad met m'n dochter.

De enige reden die ik kan bedenken is dat mijn ex m'n kind niet met me wil delen.

Ik ben altijd goed voor hen geweest. Ik heb ze zelfs tijdelijk opgevangen toen mijn ex er bij de zoveelste partner werd uitgegooid!!

De eerste smoes waarom ik mijn kind niet meer mee kreeg was dat ze opnieuw ging trouwen en haar wilde betrekken bij de bruiloft. (trouwplannen na 3 maanden verkering????)
Een maand later werd het seksueel misbruik. Eerst was ik het, vervolgens mij buurman.
Tegenstrijdig: tijdens 1 en dezelfde zitting beschuldigt ze me weer, en vervolgens beweerde ze dat dat niet waar was en ook niet wist wie het wel gedaan zou kunnen hebben.

Echt... Ik ben deze smerige zaak Zoooooooooo zat!!! Ik wil gewoon m'n kind opgroeien zonder gezeik!! Ik wil haar niet bij haar moeder weghalen. Is ze daar soms bang voor??)
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: 1,5 jaar verder; nog steeds geen omgang

Bericht door EDA »

Vanwege je opmerking dat de rechter data omgang had vastgesteld ben ik er vanuit gegaan dat er een rechtsgeldige 'omgangsregeling' werkzaam is/was. In dat geval is Art 279 Sr van belang. Maar vraag dat specifiek even na bij je advocaat voor jouw casus.

Uit je relaas kan ik geen reden ontwaren die zou moeten voorkomen dat je kind met jou geen omgang zou moeten hebben ( omgang = het op je nemen van opvoed- en verzorgingstaken ).
In de wet staat dat jouw kind recht heeft op jou als ouder en dat de verzorgende ouder het contact met jou moet stimuleren.
De werkelijkheid laat wat anders zien en het is jullie goed recht om te bevechten dat wat de wet voorschrijft ook daadwerkelijk in de praktijk gebracht gaat worden.

Voor jou en vele andere vaders is de realiteit helaas een andere. Ik krijg ook nergens steun, geen AMK BjZ, Centrum Jeugd en Gezin, School ( incl het complete ZAT team ), Huisarts, consultatieburoarts, iedereen laat het maar gebeuren en verwijzen me naar de rechter.

Je kunt proberen of genoemde instanties iets voor je kunnen betekenen.
Humanitas heeft ook een mogelijkheid voor begeleide omgang, zoiets als een omgangshuis, maar dan zonder rapportage enz.. Wellicht loopt in R'dam ook wel zo een project. Wellicht is je ex genegen om daar wel een bijdrage aan te leveren.

Ik weet hoe klote het voelt en hoe machteloos je je kunt voelen. Of je ook Krachteloos zult zijn is iets waar je echter wel invloed op hebt. Let daar op.

Naar mijn gevoel is de weg advocaat --> rechtbank voor jou de weg. Mocht je met je ex tot een overeenkomst komen buiten voornoemd traject, dan is dat alleen maar goed. Gelet op haar standpunten en acties kom je wellicht toch uit bij de rechter. Hoe wrang dat ook is.
Dwaasstel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 nov 2011, 11:38

Re: 1,5 jaar verder; nog steeds geen omgang

Bericht door Dwaasstel »

BvvB schreef:Ik heb voor die tijd altijd omgang gehad met m'n dochter.

Echt... Ik ben deze smerige zaak Zoooooooooo zat!!! Ik wil gewoon m'n kind opgroeien zonder gezeik!! Ik wil haar niet bij haar moeder weghalen. Is ze daar soms bang voor??)
Dat laatste wat je zegt is wellicht wel waar. Ik heb zelf ook een zoon en nadat mijn ex en ik uitelkaar gingen ben ik ook wel eens bang geweest dat mijn zoon daar uiteindelijk terecht zou komen of dat mijn ex hem zou opeisen (zonder dat ik een slechte of ongeschikte moeder was). Gelukkig hebben we samen goede afspraken kunnen maken en kunnen we nu veel beter door één deur dan toen we een relatie hadden. Het gaat toch om het belang van een kind maar als moeder kun je je ontzettend onzeker voelen. Dit is overigens GEEN excuus voor wat jouw ex nu doet. Want met dit soort aanteigingen en het weghouden bij een vader waar ze altijd goed contact mee heeft gehad schaad je een kind juist!

Jij wil gewoon je kind zien en een band met haar onderhouden.... Hopelijk komt dat snel weer!
BvvB
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2011, 11:41

Re: 1,5 jaar verder; nog steeds geen omgang

Bericht door BvvB »

Ik heb mijn kind en ex altijd opgevangen, en meestal ook nog eens de rotzooi voor haar opgeruimd; bij nacht en ontij.

En wat krijg je? De kat in de zak!

Of je nou vader of moeder bent; je kinderen willen niet dat je om ze vecht, maar ze juist liefhebt. Ook als ouders zijnde moet je op een normale manier contact met elkaar blijven houden, zoals de maatschappij van je zou verwachten.

Ookal kan je elkaar niet luchten of zien; je hebt normaal tegen elkaar te doen. In 't belang van je kind!

De weg naar de rechter is overbodig, maar in veel gevallen een noodzakelijk kwaad.

Ik hoop dat 't allemaal goed komt, maar opgeven doe ik niet.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: 1,5 jaar verder; nog steeds geen omgang

Bericht door EDA »

Het niet opgeven is prima. Uiteraard.

Ik proef nog veel emotie, terecht. Ken het maar al te goed.

Als dat, wat meer, is gezakt is het zaak om helder naar de materie te kijken en juist te handelen ( na juist denken ). Dit is wellicht nog wel een moeilijker taak dan de juridische weg.

Kijk, ik zit in een vergelijkbaar schuitje. Het liefst zie ik mijn kind in ons/het gezin opgroeien. Maar ik heb mijn ex niet mee in deze. Wat ik wens gaat dus niet gebeuren en dat op zich levert al schade ( in mijn optiek ). Ik heb de grootste moeite te accepteren dat het niet volledig in mijn macht ligt om het beste voor mijn kind te bewerkstelligen. Toch zal ik een manier moeten vinden om vrede te hebben met het optimaal bereikbare in een klote situatie. Da's een hele lastige en emotionele weg.
Jij, ik en anderen hebben al onze kracht nodig om hier de juiste wegen te vinden en de juiste keuzes te maken.
Toch, door hier emotioneel stabiel in te worden kom ik er sterker in te staan. En juist dat kan mijn kind helpen. Zeker voor het hekje in de rechtbank, of bij de RvdK.
Hier kunnen we als Dwaze Vaders/Moeders winst boeken.
Gesloten