Alimentatie, lease auto en bonus.

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Eric
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2012, 08:56

Alimentatie, lease auto en bonus.

Bericht door Eric »

Hallo,

Ik lig op dit moment in scheiding en mijn ex partner heeft de scheiding aangevraagd.
Vandaag heb ik het verzoekschrift voor de scheiding van mij advocaat ontvangen en ben hier enorm van geschrokken.
In het verzoekschrift is de advocaat van mijn ex partner uitgegaan van mijn jaaropgave van 2010.
Het salaris op deze opgave is inclusief de lease auto (nieuwwaarde € 40.000 en 25% bijtelling) en de bonus die ik dat jaar uitgekeerd heb gekregen die door de goede resultaten van mijn werkgever in dat jaar bijzonder hoog is uitgevallen.
Ik zou graag willen weten of er iemand is die ervaring heeft in deze situatie. Mag de lease auto nu zomaar meegeteld mag worden in de alimentatie berekening ?
Ook zou ik graag willen weten of de bonus die sterk afhankelijk is van mijn persoonlijke prestatie en die van het bedrijfresultaat nu zomaar voor dit extreem hoge bedrag meegeteld mag worden ? (i.p.v. een gemiddelde van meerdere jaren ?)

Om jullie wat meer inzicht in de situatie te geven hieronder nog wat informatie:
We hebben samen 2 kinderen (8 en 11 jaar).
Mijn jaarsalaris (incl auto) in 2010 was BRUTO € 74.000,= (salaris is 2350,= netto (=13x))
De KA die nu geeist wordt is € 1000,= voor de beide kinderen en daarnaast eist ze nog een partneralimentatie van € 1100,=
Inmiddels woon ik gelukkig samen met mijn vriendin in een huur woning van € 870,= en heeft ook mijn ex partner een nieuwe vriend.
Dit geeft nog een bijkomend probleempje want ondanks dat ze 24 uur per dag 7 dagen in de week samen zijn. Samen eten, drinken en slapen houdt hij zijn eigen woning aan en beweren ze niet samen te wonen. Hoe kan ik het tegendeel bewijzen waardoor de partner alimentatie zou komen te vervallen ?

Hopelijk kan iemand mij helpen met deze vragen. Met deze hoge KA en PA wordt het opbouwen van een nieuw leven wel heel erg moeilijk.
Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
Groetjes Eric.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Alimentatie, lease auto en bonus.

Bericht door The Driver »

1e vraag wat zegt je advocaat van dit alles ?

Wat de advocaat van je ex-partner eist als KA en PA neem je maar met korreltje zout, je advocaat zal je dat wel vertellen. Ze vragen maar in het wilde weg. De advocaat van mijn ex vroeg ook in totaal € 3000.- in de voorlopige voorzieningen en die kreeg in totaal € 30.-
Je advocaat moet voor de voorlopige voorzieningenrechter benadrukken, dat die bonus een éénmalige extra hoge is geweest. Aan je werkgever een schatting vragen van de bonus over 2011.
Lijkt mij allemaal een mooi werkje voor een goede advocaat.

Verder denk ik dat jezelf voor de bewijslast zal moeten zorgen, dat ze inderdaad volledig samenwonen ( laat de kinderen foto's maken van zijn tandenborstels in de badkamer, gemeen hé ). Post zelf een tweetal weken voor de deur, maak foto's als hij 's-morgens weg gaat en als hij 's-avonds thuis komt. Maakt foto's als zijn auto voor de deur geparkeerd staat. De meeste fototoestellen kunnen een datum en tijd op de foto zetten. enz enz enz.
Het wordt nog mooier, als je kan bewijzen dat ze inderdaad samenwonen, dan komt de PA te vervallen, maar ook een deel van de kinderalimentatie, de nieuwe ex-vriend is dan immers ook verantwoordelijk voor de opvoeding en onderhoud van jouw kinderen.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Alimentatie, lease auto en bonus.

Bericht door EDA »

Schiet foto's in RAW-formaat, als je camera dat kan. RAW is cameraspecifiek en kan nooit door jou zijn aangemaakt/gephotoshopt. Met JPEG is wel te rommelen, dus als bewijs minder waardevast.
Eric
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2012, 08:56

Re: Alimentatie, lease auto en bonus.

Bericht door Eric »

Hoi Driver en EDA,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb echter ook andere dingen gehoord. Zo heb ik ergens gelezen dat een man een prive detective had ingehuurd om aan te tonen dat zijn vrouw samenwoonde met een vriend. Toen hij dit voor de rechter bracht werd hij beschuldigd voor inbreuk op de privacy :oops:

Ik begreep van mijn advocaat dat ondanks dat mijn ex partner en haar nieuwe vriend 24 uur per dag en 7 dagen in de week samen zijn het bijna onmogelijk is voor mij om aan te tonen dat ze een duurzame relatie hebben. (Pikant detail...de nieuwe partner van mijn ex-partner werkt voor het zelfde bedrijf en stond een paar weken geleden aan mijn buro omdat hij het als "mede opvoeder" zo noemde hij het, over mijn kinderen wilde hebben.) Zolang ze dus op 2 verschillende woningen staan ingeschreven valt er niets te bewijzen.
Maar het volgende doet zich nu dus voor. Ik woon nu samen met mijn vriendin maar ook zij staat dus nog niet bij mij ingeschreven maar staat nog steeds op haar oude woonadres bij haar ex-man ingeschreven. Zou dit een mogelijke escape zijn voor mij ?
Als die niet het geval zou zijn dan heb ik nog een tweede strijdplan. Mijn vriendin heeft uit een vorig huwelijk 2 dochters (18 en 21) waarvoor zijn een aantal onkosten betaald. o.a. de ziektekosten. Als optie 1 dus niet zou lukken is de tweede optie dan misschien dat ik als "mede opvoeder" van haar kinderen verantwoordelijk ben ook voor die kosten ? Als een soort zorgplicht/opvoeding en onderhoud ?

Je merkt het ik ben op dit moment opzoek naar mogelijkheden om de PA en KA zo laag mogelijk te houden en hoop dat jullie mij hierin een beetje kunnen helpen.
Alvast bedankt voor jullie medewerking.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Alimentatie, lease auto en bonus.

Bericht door Casper »

Er zijn een aantal zaken over de bewijslast die belangrijk is voor het bewijzen van samenwonen met een nieuwe partner "als waren zij getrouwd". De rechter is erg terughoudend hiermee, maar dat betekent niet dat het niet kan. Zie bijvoorbeeld de uitspraken
LJN BM1076 (op internet: http://jure.nl/BM1076)
LJN AE8592
LJN AO1808
LJN AO5005
LJN BA0354
LJN BJ3775
LJN BM1075
LJN BM1076
LJN BN5576
LJN BO0855
LJN BQ1311

De lat om dit te bewijzen ligt hoog, maar het is niet onmogelijk. Uit een uitspraak zoals jij aanhaalt blijkt duidelijk dat zij zich naar de buitenwereld als gezin presenteren. Ook gezamenlijke vakanties, boodschappen doen, bezoek aan ouderavonden, etc. kunnen als bewijs dienen. Als je het niet in de rechtszaak aan de orde stelt, dan kun je het niet in een (eventueel) hoger beroep als nog doen. Dus advies: lees de uitspraken eens door en zie in hoeverre je aan de bewijslast kunt voldoen. Op zijn minst komen er dan wat vragen van de rechter aan ex.

Wonen de dochters van je nieuwe vriendin ook op jouw adres? Zo ja, dan ben je in ieder geval mede-onderhoudsplichtig voor de 18-jarige. De 21-jarige wordt echter geacht geheel zelf in haar onderhoud te voorzien.
Ordos20
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mar 2012, 11:27

Re: Alimentatie, lease auto en bonus.

Bericht door Ordos20 »

Ik vraag me iets af als ik dit zo lees:
Vanaf het moment dat ik mijn hielen lichtte woonde de nieuwe vriend van mijn ex bij mijn ex en mijn zoon in. De KA (gelukkig wilde ze geen PA) is toen vastgesteld (als behoefte) op 300 euro. De nieuwe vriend van mijn ex kende ik goed, en hij werkt full time.

Nu lees ik dat het moeilijk is om aan te tonen dat men samenwoont, hoewel hij dit wel doet. Maar als er een behoefte vastgelegd is, en ze woont samen, drukt dit dus op het geheel dat je moet betalen? Ik vraag dit omdat ik een kopie van de inschrijving van mijn zoon heb, waarop de nieuwe vriend als stiefvader ingeschreven staat......
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Alimentatie, lease auto en bonus.

Bericht door Casper »

Is dat een bewijs van inschrijving in de GBA?

In ieder geval is een stiefvader ook onderhoudsplichtig, zodat jouw KA bijdrage (in principe) omlaag zou kunnen. In principe, omdat de vaststelling van een aantal factoren afhankelijk is, en ook omdat je nu niet op eigen houtje de KA mag verlagen.
Ordos20
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mar 2012, 11:27

Re: Alimentatie, lease auto en bonus.

Bericht door Ordos20 »

Nee niet in het GBA, het is een kopie van de inschrijving van school. Op eigen houtje ga ik niks verlagen, ik heb geen zin om nog meer vorderingen op mijn nek te halen.

Oh ja, sorry voor het kapen van dit topic! Maar de vraag moest even gesteld worden naar aanleiding van een eerdere opmerking.
Gesloten