Wisselvallige partner in combinatie met omgangsregeling

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
wvp
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2012, 16:34

Wisselvallige partner in combinatie met omgangsregeling

Bericht door wvp »

Hi allen,

8 jaar en ik samen met mijn partner, 2 jonge kinderen (4 en 6) hebben we. Vorig jaar is na veel onduidelijkheid gebleken dat mijn partner Borderline heeft.
De laatste jaren was ik de 'ellende' beu, en zijn we eind vorig jaar tot de conclusie gekomen dat we beter uit elkaar gaan. Geheel 'niet' onverwacht heeft mijn partner binnen 2 dagen na die beslissing een ander op de kop getikt, en die gaat er natuurlijk helemaal voor.. maar dat is meer voor het borderline forum ;o)

Vervelend is dat we in in eerste instantie co-ouderschap hebben afgesproken en ook al heel veel zaken besproken hadden. Zeer positief eigenlijk.. te positief.. Nu heeft ze die ander, en die woont 150km verderop, in haar ideale wereld woont ze over 6 maanden bij hem in en wil dan de kinderen meenemen.

Ik heb het nu zover dat de kinderen voorlopig bij mij blijven doordeweek, en ieder laatste weekend van de maand. de vakanties verdelen we gelijk.

Nu wil mijn (bijna) ex over een onbepaalde periode de dagelijkse opvoeding voor de kinderen weer op zich nemen, en ze wil dus dat de kinderen uiteindelijk bij haar gaan wonen, ze heeft het zelfs over 1 kind meenemen.
Het irritante is, is dat ze zo veranderlijk is als het weer, je kunt er nauwelijks serieuze afspraken mee maken, mediation wil ze niet, ze gaat liever naar de rechter, wat ik wil voorkomen ivm de kosten.

Ik vraag me af of anderen met een dergelijk bijltje hebben gehakt, en of ik bepaalde eisen kan stellen om de wisseling van opvoeder bespreekbaar te maken. Ik zat te denken, om haar tegemoet te komen, de volgende voorwaarden te stellen:
- Ze heeft daar verderop een stabiele omgeving (relatie, wonen en werk)
- Ze volgt de behandelingen bij GGZ, of ze zijn goed afgerond
- Haar psycholoog doet een advies of ze het aan kan op dat moment.

ben ik onredelijk?
NogEenPap
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:29

Re: Wisselvallige partner in combinatie met omgangsregeling

Bericht door NogEenPap »

Nee onredelijk ben je niet maar de rechter zal niet snel mee gaan in zo'n verzoek.
Lastig omgaan met een borderliner, kijk uit dat je bij een rechtzaak dit woord niet in je mond neemt. Tenzij een erkend psychiater deze diagnose heeft gesteld en zij op eigen verzoek hiervoor behandeling heeft ondergaan en dan nog is de stelling dat een borderliner wel voor de kinderen kan zorgen vrij gangbaar.

In feite heb je nu een goede regeling waarbij jij aantoonbaar de dagelijkse zorg hebt over je kinderen, hoe langer deze situatie duurt hoe meer dit in je voordeel is.

Bedenk goed wat je wilt en of het haalbaar is wat je wil. Dus wil en kan je de dagelijkse zorg die je nu hebt houden?
wvp
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2012, 16:34

Re: Wisselvallige partner in combinatie met omgangsregeling

Bericht door wvp »

Bedankt voor je reactie.

Enerzijds is de dagelijkse opvoeding van de kinderen heel zwaar voor me, ik heb een leuke, maar veeleisende baan. En hoewel ik veel flexibel kan werken, zal het veel energie kosten, ik ben bang dat ik op termijn dus wel de keuze moet maken: carrière of zorg voor de kinderen.

Aan de andere kant ben ik bang dat mijn ex straks veel van de verzorging zal laten liggen. Niet dat het een vreselijke moeder is, ze is heel lief voor de kinderen, maar huishouden is niet haar sterkste taak. Een bijkomende zorg is dat ik bang ben dat ze zich stort in een relatie 150km verderop, en dat dat het ook niet blijkt te zijn, dan zal ze zich wederom storten op de volgende vrees ik. En wat als ze in de dagbehandeling moet bij GGZ (is sprake van). Overigens werkt zij ook full-time, en vaak nachtdiensten.

Ergens twijfel ik of ik de regeling zo wil treffen omdat ik me schuldig voel tov de kinderen, en omdat ik bang ben dat ik ze weinig zal zien ivm de afstand. Maar geld natuurlijk ook voor de moeder.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Wisselvallige partner in combinatie met omgangsregeling

Bericht door Casper »

Zorg er in ieder geval voor dat de afspraken op papier komen te staan, bijv. als een "voortgezet ouderschapsplan". Hopelijk heb je gezamenlijk gezag?
NogEenPap
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:29

Re: Wisselvallige partner in combinatie met omgangsregeling

Bericht door NogEenPap »

Je staat wel behoorlijk sterk momenteel. Houd dat voor ogen, omdat je de dagelijkse zorg hebt (ik neem aan dat je mede het gezag hebt).

Bedenk ook goed dat als je nu keuzes maakt deze heel moeilijk terug zijn te draaien.
M.a.w. als je nu de dagelijkse zorg hebt en je doet daar vrijwillig afstand van, het niet eenvoudig wordt dit dan weer terug te draaien (vergeet het Borderline scenario, daar kan je echt niks mee).

Natuurlijk is het heel lastig om werk en kids te combineren en daar moet je heel goed over na denken (wil en kan ik het).

Ik voor mijzelf heb die keuze gemaakt en ga ervoor (hoofdverblijf bij mij) ik schijn 30% kans te hebben (dat is al heel wat in Nederland).

Waarom zou je niet kiezen voor hoofdverblijf kinderen bij jou en een ruime omgangsregeling voor de moeder. Dan sta jij borg voor een goed contact tussen moeder en kinderen.

Ook kan zij niet zomaar 150 km verderop gaan wonen als jij daar bezwaar tegen maakt. 50km (en tot in den extreme 100 km) wordt geaccepteerd maar 150 km moet zij toch echt toestemming v/d rechter voor hebben als jij niet akkoord gaat.

Ik geef je toch het advies om deze regeling die je nu hebt zo lang mogelijk in stand te houden. Rechters gaan uit van de dagelijkse gang van zaken.
M.a.w. als jij de dagelijkse zorg hebt gaan ze dat niet heel snel terugdraaien.
Je hebt de sleutel zelf in handen momenteel en houd daar aan vast.

Wellicht is een uitstel van de gang naar de rechter ook nog eens in je voordeel want hoe langer deze situatie zo is, hoe sterker jij komt te staan, rechters zijn gewoonte dieren en nemen snel het standpunt in: "als het nu goed gaat, ga ik geen andere beslissing nemen die iets verandert aan de zaak".

Maak wel aantoonbaar met aantekeningen, telefoonopnames en getuigen dat jij de dagelijkse zorg hebt.

ik wens je veel wijsheid hierin!
twifel je stel dan je vragen in dit forum, er is hier echt heel kennis aanwezig
!
wvp
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2012, 16:34

Re: Wisselvallige partner in combinatie met omgangsregeling

Bericht door wvp »

Op dit moment lijkt me de regeling om de dagelijkse opvoeding van de kinderen te houden een goed plan, daarnaast 3 weekenden naar de moeder is volgens mij een prima regeling.

Ik heb idd ook gezag (kinderen zijn erkend door mij, en we zijn getrouwd). Ik heb nu besproken om een maximale afstand af te spreken, ik kwam uit op een centraal punt wat ons beide redelijk tegemoet komt, en dan praten we over 75km max.

Ik ga deze week eens kijken of ik het voorstel op papier kan krijgen samen met haar, en dan zo snel mogelijk een- en ander bij een advocaat indienen.

Bedankt voor de goede reacties!!
wvp
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2012, 16:34

Re: Wisselvallige partner in combinatie met omgangsregeling

Bericht door wvp »

We zijn weer een tijdje verder, en op dit moment zijn alle afspraken vastgelegd in een convenant, wat met onze gezamelijke advocaat is besproken en akkoord bevonden.
Inmiddels hebben we ook beide getekend.

De kinderen blijven bij mij wonen, en we hebben een ruime omgangsregeling afgesproken, en ook de vakanties goed verdeeld. Alles lijkt in goed overleg mogelijk, ware het niet zo dat ik steeds flink achter alles aan moet zitten. Momenteel moet de ex nog goedkeuring geven aan de advocaat om het in te dienen bij de rechtbank, zodat de scheiding formeel kan worden geregeld.

In tegenstelling toch veel anderen hier, heb ik dus gelukkig weinig hoeven vechten voor een goede regeling voor de kinderen (al had ik veel liever co-ouderschap gehad). Met de kinderen gaat het goed.

De combinatie met mijn werk is nog even zoeken, maar ik heb besloten dat de prio bij de kinderen ligt, en ik daarom zoveel mogelijk thuiswerk. Mogelijk zou ik zelfs nog een dag minder kunnen gaan werken, als ik goedkopere huisvesting heb (lees: wanneer de echtelijke woning is verkocht).

Al met al ben ik blij met de regeling, al baal ik er van dat de ex de scheiding blijft frustreren door het steeds maar uitstellen van actie die ondernomen moet worden.
Gesloten