cassatie

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
JasonL
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2015, 16:02

cassatie

Bericht door JasonL »

Beste allemaal,

Na jarenlang rechtbank in en uit heeft het gerechtshof een uitspraak gedaan. Iedereen dacht en hoopte nu is het klaar. Maar dan gebeurt het toch verzoek tot cassatie. Mijn vraag hierin is wat is de kans van slagen in dat verzoek want ik lees het niet vaak terug. Ik zal kleine samenvatting doen. Rechtbank doet uitspraak met advies van de raad positief voor ons kind moeder gaat in hoger beroep maar daarnaast ook een schorsingsverzoek. Schorsingsverzoek afgewezen, Jeugdbescherming doet verzoek ook afgewezen, hoger beroep uitspraak bekrachtigd uitspraak van de rechtbank. En dan nu een verzoek cassatie.
En een tweede vraag moeder krijgt al sinds 2012 tot heden toevoeging kan dat tot in de lengte der dagen? Of stopt het een keer.
Ik hoor graag van jullie.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: cassatie

Bericht door Onmacht »

JasonL schreef: Na jarenlang rechtbank in en uit heeft het gerechtshof een uitspraak gedaan. Iedereen dacht en hoopte nu is het klaar. Maar dan gebeurt het toch verzoek tot cassatie. Mijn vraag hierin is wat is de kans van slagen in dat verzoek
Meer een vraag aan je advocaat. Cassatieprocedure:
Het is niet mogelijk binnen deze procedure om een herbeoordeling van de feiten te laten plaatsvinden. In een cassatiezaak wordt slechts gekeken of het recht op een juiste manier is toegepast, alsmede of de rechter haar uitspraak voldoende heeft onderbouwd. Kans van slagen is dus afhankelijk is hoeverre hiervan sprake is (of kan zijn). Ik denk dat een leek dat niet of nauwelijks kan beoordelen.
JasonL schreef: En een tweede vraag moeder krijgt al sinds 2012 tot heden toevoeging kan dat tot in de lengte der dagen? Of stopt het een keer.
Ik hoor graag van jullie.
In principe kan dat eindeloos doorgaan zolang er geen sprake is van misbruik van procesrecht (google even). Ik heb ook wel eens gelezen dat het kan helpen wanneer je een brief stuurt naar de Raad van Rechtsbijstand met tekst en uitleg (voorbeelden) waarna een toevoeging minder makkelijk toegekend zou worden. Geen idee of dat waar is.
JasonL
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2015, 16:02

Re: cassatie

Bericht door JasonL »

Beste onmacht,

Dank voor jou reactie ik had gehoopt op meerdere reacties daarom vind het forum zwak afgelopen 1,5 jaar. Ik heb een brief mogen ontvangen van de hoge raad ex is over drempel 1 heen. Ze gaan nu inhoudelijk verder op de zaak kijken😒 Alles is zo klaar als een klontje maar ex haalt echt alles uit de kast om de omgang maar vooral het gezag te dwarsbomen. Mijn advocaat vertelde me over die eerste drempel als ze die niet gepasseerd was was het gelijk einde verhaal. Maar nu gaan ze dus verder kijken helaas. Rechtbank deed uitspraak gerechtshof bekrachtigde deze uitspraak. Tussen rechtbank en gerechtshof zaten ook 2 procedures beide afgewezen in voordeel van onze zoon en ik.👍🏽👌🏽

Over de toevoeging ik heb contact gehad met rvr ze kan oneindig toevoegingen aanvragen😱 Echt te bizar dit dat is toch rechtsongelijkheid dit is prijs schieten voor zulke moeders of vaders. Want vroeg of laat moet de degene die alles uit eigen zak betaald de handdoek gooien.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: cassatie

Bericht door ll2014 »

JasonL schreef: 30 aug 2017, 23:47 Dank voor jou reactie ik had gehoopt op meerdere reacties daarom vind het forum zwak afgelopen 1,5 jaar.
Ik denk dat er weinig reacties zijn omdat er weinigen hier ervaring hebben met cassatie. Een paar jaar geleden heb ik geprobeerd me er wat in te verdiepen omdat mijn ex na de uitspraak in beroep van het gerechtshof, geprobeerd heeft in cassatie te gaan. Daar heb je een andere advocaat voor nodig die de zaak gaat bekijken en advies geeft. Bij een negatief advies accepteert de advocaat zo'n zaak niet.
Op een gegeven moment kreeg ik van mijn advocaat te horen dat mijn hex ondanks dat er een kansrijke zaak voor haar was, toch afzag van verder procederen. Persoonlijk geloof ik daar helemaal niets van, zo'n advies kost minstens 1500 euro en ze heeft geen toevoeging.
Ik neem aan dat ze een negatief advies gehad heeft....
Haar financiële verplichtingen komt ze nog steeds niet na (sick), maar gelukkig woont mijn zoon nu bij mij en heeft ze slechts een omgangsregeling overgehouden.

Overigens hoef jij in een cassatiezaak niet noodzakelijkerwijs mee te procederen en kosten te maken.
Normaal gesproken zal de Hoge Raad of de uitspraak van het Hof bekrachtigen, of de zaak terug verwijzen, vaak naar een ander Hof.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: cassatie

Bericht door mrniemand »

Aaanvulling hierop:
Bij een cassatie vindt er geen inhoudelijke behandeling.De Hoge Raad doet de zaak inhoudelijk niet over. Er komt geen nieuw onderzoek naar de feiten en de feiten worden ook niet opnieuw vastgesteld. Lijkt mij dat als het hoger beroep in jouw voordeel is, dat de cassatie zaak ook in jouw voordeel is. Mits:
•het hof het recht en de procesregels goed heeft uitgelegd en toegepast;
•een uitspraak voldoende heeft onderbouwd

Bron: de Rechtspraak

Zelf ben ik in afwachting op een algemene zitting, echter verwacht ik dat de moeder in hoger beroep gaat.
Aangezien de bevindingen die uit het forensisch onderzoek, in mijn voordeel zijn. We gaan het zien en ik houd jullie hiervan op de hoogte.

Houd jullie taai.

mrniemand
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Plaats reactie