Herberekening

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Tuuro1979
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2017, 12:54

Herberekening

Bericht door Tuuro1979 »

Goeden avond vaders

Ik heb een vraag?
Mijn ex heeft inmiddels een nieuwe vriend, hier woont ze mee samen (onofficieel).
Ze hebben samen een huis gekocht en gaan daar na volgende zomervakantie in samenwonen, met mijn en zijn kinderen.
Opnieuw een omgangsregeling afgesproken aangezien ze 70 km verderop gaat wonen,en er zou een herberekening plaatsvinden van de alimentatie.
Na de eerste berekening zou ik een paar tientjes minder gaan betalen.
Nu heeft ze gezegd dat omdat ze gaat samenwonen ze haar kindgebonden budget kwijt raakt. Nu is er nog een berekening gemaakt en moet ik in ene 100 euro meer gaan betalen.
Kan dit zomaar?
Moet ze ook niet het inkomen van haar nieuwe vriend opgeven?
Hoe kom ik erachter of ze een samenlevings contract hebben?
Ik heb al met Lbio gesproken en ze zeggen dat ik er niet mee accoord hoef te gaan.
Maar wil wel graag een goede herberekening aangezien ik al 2 jaar teveel betaal.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Herberekening

Bericht door Leermoment »

Goh, toevallig ook heel herkenbaar. Ik ben er niet mee akkoord gegaan en het loopt nu bij de rechter. Heeft ze toestemming gevraagd om te verhuizen?
Zij krijgt minder of geen kindgebonden budget maar dat komt omdat zij er financieel op vooruit gegaan is. Ik heb gesteld dat het niet eerlijk is om alleen de nadelen mee te nemen in de berekening en niet de voordelen van het samenwonen. Als er geen vertraging komt, krijg ik deze week de beschikking. Dan kan ik zien of het geholpen heeft. Inkomen vriend hoeft geloof ik niet meegenomen te worden.
Je kan een berekening laten maken met de gegevens die bekend zijn bij jou en dan weet je wat je kan verwachten. Daarna kan je een keuze maken wat je moet doen.
Succes.
Tuuro1979
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2017, 12:54

Re: Herberekening

Bericht door Tuuro1979 »

goede middag

ja ze heeft toestemming gevraagd om te ver huizen, en na een aantal aanpassingen in het convenant ben ik accoord gegaan met de verhuizing. alleen waren er ook een paar mondelinge afspraken die ze nu niet meer na komt, ik voel me dus flink besodemietert. aan iedereen die dit leest een tip om altijd alles wat je afspreekt zwart op wit te zetten, zo voorkom je een hoop gezeik en onduidelijkheid.
verder ben ik erg benieuwd of iemand weet hoe het zit als je ex opnieuw gaat samenwonen.
zei zegt dat er dan bij een herberekening van kinderallimentatie geen rekening word gehouden met haar nieuwe partner haar inkomen.
haar kindgebonden budget komt te vervallen doordat ze gaat samenwonen.
en daardoor stijgen mijn kosten van de kinderallimentatie.
dit is toch niet fair?
zei gaat samenwonen en ik ben de pineut!!!
ze zeggen bij het LBIO dat zoiets goedgekeurt moet worden bij een rechter.
nu hebben wij zelf een aanpassing in het ouderschapsconvenant gemaakt waarin de nieuwe herberekening van kracht gaat. met de verhuizing van haar na de volgende zomervakantie. dit is ook ondertekent door beide.
is dit nu wel rechtsgeldig of moet een rechter alsnog toestemming voor de herberekening geven?

en leermoment heb jij al een uitspraak of de beschikking al binnen?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Herberekening

Bericht door Leermoment »

Nee, de hele situatie met het samenwonen is ook niet fair maar op zich wel begrijpelijk. De nieuwe partner van je ex is niet verantwoordelijk voor jouw kinderen. Echter, de toeslagen komen te vervallen omdat er klaarblijkelijk meer inkomen is dan voorheen. M.a.w. de belastingdienst rekent het inkomen van de partner wel mee en voor de alimentatieberekening is dit niet van toepassing. Mijn advocaat heeft bij de rechter aangegeven dat er voordelen en nadelen aan het samenwonen zit. Het nadeel voor je ex dat het kindgebonden budget komt te vervallen komt voort uit een inkomensvoordeel. Het verzoek van mijn advocaat was dan ook om niet alleen de nadelen mee te wegen maar ook de voordelen of beide te negeren in de berekening.

Indien je veranderingen in het convenant afspreekt, moet je dit altijd door de rechter laten ondertekenen. Doe je dit niet, is het oude convenant nog van toepassing. En inderdaad erg belangrijk om alles op papier te zetten.

Oh ja, ik heb nog geen nieuwe beschikking. Is weer eens uitgesteld door de rechtbank. Grrrr. Om gek van te worden en de kinderen zijn de dupe. Nu al een aantal weekenden de kinderen niet gezien. Hopelijk gaat he5 bij jou sneller en soepeler.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Herberekening

Bericht door ll2014 »

Eigen aanpassingen zijn prima zolang beide partijen het eens zijn.
Als één van beide het oneens is, dan geldt het door de rechter vastgestelde bedrag en zal er voor wijziging een verzoek bij de rechtbank ingediend moten worden. Op zich is dus net als LBIO al stelt alleen het oude alimentatiebedrag geldig.
De vervallen toeslagen zouden van invloed op de draagkracht kunnen zijn, maar dat hangt ook af van hoe deze in de oorspronkelijke berekening zijn meegenomen.
Als je ex gaat samenwonen wordt de nieuwe partner ook geacht de helft van de woonlasten voor zijn rekening te nemen, maar ook daar geldt dan weer dat e.e.a. afhankelijk is van hoe in de oorspronkelijke beschikking de woonlasten zijn meegenomen.
Zowel jij als je ex, zullen dus moeten overwegen of het aanvragen van een wijziging bij de rechter de moeite waard is, er zou best eens een behoorlijke onzekerheid in kunnen zitten en voor beide is het nog maar de vraag of de eventuele winst ook opweegt tegen de te maken kosten.
Tuuro1979
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2017, 12:54

Re: Herberekening

Bericht door Tuuro1979 »

thanks ervaringsdekundige

hier ben ik idd ook bang voor dat het uberhoud geen zin heeft aangezien de kosten dan veel meer zullen stijgen.
maar als ik het oude vastgestelde allimentatie bedrag blijf betalen drijgt mijn ex naar de rechter te stappen, en alles opnieuw onder de loep te laten nemen.
ik weet niet waar ik goed aan doe, maar ik blijf het vreemd vinden dat als je over een dubbbel inkomen gaat beschikken en geen KGB meer ontvangt dat ze dat doodleuk op een ex partner gaan verhalen.
tenminste zo voelt het wel.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Herberekening

Bericht door Condat47 »

Dat het kindgebondenbudget komt te vervallen is enkel omdat bij samenwonen je elkaars fiscaal partner wordt.
Om de alimentatie te kunnen aanpassen is wel een goede reden nodig om de kinderalimentatie te herzien.
De keuze van je ex-partner om te gaan samenwonen waaraan de consequentie zit verbonden dat men fiscaal partner wordt is HAAR keuze. Niet de jouwe. Je ex kan dus vragen om een herziening bij jou maar dat wil niet zeggen dat je akkoord hoeft te gaan. Ik zou gewoon reageren dat je wat jou betreft geen gegronde reden ziet om te herzien.
Je schrijft dat je een paar tientjes naar beneden zou gaan als je de eerste berekening zou aanhouden. Ik weet niet of je het volle bedrag aan je advocaat moet betalen maar als dit wel het geval is zou ik de keuze maken om het alimentatiebedrag te houden op het bedrag wat hij nu is (geen verlaging van een paar tientjes maar ook geen verhoging van 100 euro). Dit compromis zou ik voorstellen en als ze hier niet mee akkoord gaat dan zou ik ALS het op een rechtzaak aankomt vragen om de eerste berekening aan te houden vanaf het moment van indienen van het verzoek door je advocaat.
Ook wij betalen een paar tientjes te veel maar omdat de advocaat kosten niet opwegen tegen die paar tientjes laten we het maar zo. Kan ze nooit klagen dat wij het onderste uit de kan willen hebben en het geeft ons wat meer rust. Rechtzaken zijn helaas slopend voor je lichaam en geest. Boos wordt je er wel van maar goed.
Let wel op dat dit pas gaat spelen als je ex officieel samen woont. Zolang dit niet het geval is zou ik vragen aan je ex het te laten rusten tot het moment daar is en dan pas in discussie gaan als het echt niet anders kan.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Herberekening

Bericht door Condat47 »

O ja, en ze kan wel dreigen naar de rechter te gaan stappen maar zolang ze dus nog niet officieel samen woont heeft het nog geen zin om naar de rechter te stappen.
Ze kan pas actie gaan ondernemen als het zo ver is. Zoals ik het lees is dit toch pas na de zomervakantie van 2018. Wimpel haar maar af dat het geen zin heeft om op de zaken vooruit te gaan lopen als het nog niet zo ver is.
Wie zegt er dat haar of jou loon dan niet anders is?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Herberekening

Bericht door ll2014 »

Tuuro1979 schreef: 29 nov 2017, 12:56 maar als ik het oude vastgestelde allimentatie bedrag blijf betalen drijgt mijn ex naar de rechter te stappen, en alles opnieuw onder de loep te laten nemen.
Als je ex op dit moment naar de rechter stapt, zal ze een verandering van situatie aan moeten geven om een herziening aan te vragen.
Als die er NU niet is zal dit verzoek afgewezen worden, de rechter gaat nooit uit van mogelijke toekomstige situaties.

Op het moment dat ze niet meer in aanmerking komt voor extra fiscale voordelen, zou het ook best kunnen zijn dat ze ook niet meer in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand.

Wat ik me wel zit af te vragen is waarom je nu te veel betaald, wat is er veranderd waardoor dat zo is?
Tuuro1979
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2017, 12:54

Re: Herberekening

Bericht door Tuuro1979 »

toen we gingen scheiden in 2015 had ze geen inkomsten uit werk, tenminste nauwelijks.
ze heeft in 2016 een goed betaalde functie bij de ns gekregen.
ik heb toentertijd geen verzoek gedaan voor een herberekening.
dat zouden we nu wel laten doen met dit als uitkomst, en eerder als na de vakantie van 2018 mocht ie niet in gaan zei ze.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Herberekening

Bericht door Leermoment »

Als ik het goed begrijp, is haar inkomen in 2016 gestegen en heb jij geen aanpassing gevraagd. Nu gaat zij volgend jaar verhuizen en wil zij een aanpassing zodat jij meer gaat betalen. Tussen nu en verhuizing wil zij geen aanpassing?

Advies, zo snel mogelijk een aanpassing van de alimentatie vragen voor de huidige situatie. Zoals jij aangeeft, zal ze hier niet aan willen meewerken maar dit kan jij gebruiken in de rechtszaak waar zij dreigt. Alle beargumentatie van haar kant om niet mee te werken aan de aanpassing goed documenteren. Daadwerkelijk een rechtszaak starten om de alimentatie af te dwingen lijkt me echter niet verstanding omdat je dat veel geld kost en de kans groot is dat het maar voor een half jaar van toepassing is.
Tuuro1979
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2017, 12:54

Re: Herberekening

Bericht door Tuuro1979 »

bedankt voor de tip
Plaats reactie