Betreft co ouderschap en vrijwillige mediation

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
marcdeboer
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2017, 20:35

Betreft co ouderschap en vrijwillige mediation

Bericht door marcdeboer »

Hallo,

Ik ben nieuw hier op deze website en zet mijn verhaal/vraag hier neer. Ik weet niet zeker of dat de bedoeling is maar toch.

Ik heb een co-ouderschap regeling. Mijn kinderen wonen van zondagavond tot en met vrijdagmorgen bij mij en de weekenden bij hun moeder. 1 weekend per twee maanden zijn ze in het weekend bij mij. Moeder is 1,5 jaar geleden verhuist naar een andere plaats. Moeder wilde de kinderen daar op school hebben. Ik ben hier niet mee akkoord gegaan. Moeder heeft toen in dit nieuwe schooljaar zonder enig overleg op eigen houtje de kinderen van school gehaald en op een nieuwe school geplaatst in de plaats waar zij woonachtig is. Dit werd mij in het begin van het schooljaar medegedeeld per mail. Ook werd ik beschuldigd van kindermishandeling en werd er medegedeeld dat ze vanaf nu bij haar doordeweeks wonen. Ik heb toen een rechtszaak aangespannen tegen de moeder en heb deze gewonnen. De kinderbescherming en rechter werden niet echt vrolijk van de dingen die moeder had gedaan. En stonden volledig aan mijn zijde.

Moeder heeft nog een kind die zijn vader niet ziet. Dit is vanuit moeders kant zo besloten. Ook heeft moeder met iedereen ruzie. En beschuldigd iedereen overal van. Verwijten komen er continu vanuit moeder haar kant mijn richting op maar ook naar haar ouders/ familie en de vader van het andere kind. Waar ik/ haar ouders en familie en mijn ouders na jaren achter zijn is dat moeder een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft. Dit is helaas niet vastgesteld, maar overduidelijk is het wel. Ik heb voor dat er een rechtszaak heeft plaatsgevonden een soort van mediation traject gevolgd. En dit liep ieder gesprek weer uit om van moeder allemaal verwijten toegesmeten te krijgen. De verwijten van moeder krijg ik al te horen sinds we gescheiden zijn en dat is ondertussen al zes jaar. En dit blijft maar doorgaan. Maar dit hoort ook bij het narcistisch gedrag.

Op dit moment is het zo dat moeder weer een traject met mij in wil en ons hiervoor heeft aangemeld zonder dit met mij te overleggen. Het gaat hier om het ONS traject van Yorneo. Ik heb dit dan ook afgewezen. Moeder blijft hierom vragen en mij verwijten dat ik dit moet doen. Ook praat moeder mijn sinds het gedoe met de rechter en de acties wat zij heeft ondernomen mij telkens weer zwart bij mijn kinderen.

Ik heb moeder meerdere keren aangegeven dat ik geen vertrouwen meer in haar heb en ik geen behoefte meer heb om van haar te horen wat ik niet goed zou doen. Ik weet dat ik het goed doe en dat is ook hetgeen wat hoor van mijn familie en haar familie. Ik heb daarom gezegd dat ik geen traject meer met haar ga volgen.

Het is een heel verhaal en ik hoop dat ik vanuit hier wat advies kan krijgen. Of misschien vaders met hetzelfde soort verhaal.
Een ding is zeker het kost te veel onnodige energie. Met mijn kinderen gaat het bij mij thuis verder goed. Ze zijn blij en vrolijk. En volgens moeder zijn ze niet blij en vrolijk bij haar thuis en dat dit aan mij als vader zou liggen.

Alvast bedankt voor het lezen.

Met vriendelijke groet,

Marc
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Betreft co ouderschap en vrijwillige mediation

Bericht door mrniemand »

Hi Marc,

Je vraagt om advies, zelf ben ik benieuwd naar welke situatie je zelf naar toe wil gaan.

Als ik je verhaal/situatie lees sta je juridisch gezien heel sterk. Ook de zorg omtrent je kinderen gaat je goed af en zijn zij blij met jou, dit is met name in het belang van de kinderen en waar het uiteindelijk om gaat.
In jouw situatie hoef je niet mee te werken aan mediation, zeker gezien de ervaring en geschiedenis met je ex.
Zolang juridisch nergens uit blijkt dat mediation in het belang van de kinderen is, dan zeker niet aan beginnen.

Als advies zou ik aan je willen aandragen om door te gaan met de ingeslagen weg, als het gaat om je (goede) zorg omtrent de kinderen. Wat de kinderen m.i. nodig hebben is rust en regelmaat. Dit staat haaks met de opstelling en acties die de moeder doet, en dat is in zekere zin, niet in het belang van de kinderen. Ik weet uit ervaring dat dit onnodig veel energie van je vergt, energie die je beter op een ander manier kan spenderen (zoals leuke activiteiten samen met je kinderen ondernemen).

Jij kunt je ex niet veranderen, niemand kan dat. Wat je wel kan doen is gepaste afstand bewaren. Let wel, wel op een zakelijke/respectvolle wijze kunnen communiceren met de moeder, niet slecht praten over haar (in bijzijn van de kinderen) etc etc (zie voor verdere tips in dit forum). Het is de vraag of de moeder jouw met wederzijds respect behandelt, doet zij dit niet kun je haar 'netjes' op attenderen. Maar stel wel grenzen voor jezelf, doet zij dit niet dan is er geen andere optie dan dit via de juridische weg, via je advocaat, aan haar duidelijk te maken.

Kortom, denk aan rust en regelmaat voor de kinderen, maar ook voor jezelf. Laat je ex 'los', leef een zo leuk mogelijke leven met de kinderen en laat dit niet tegenhouden door de opstelling en acties van je ex.

Succes.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Betreft co ouderschap en vrijwillige mediation

Bericht door BetsLenie »

Ik snap het probleem en lees het advies van mrniemand. Maar wat ik altijd weer zie en nu ook zelf bemerk is dat deze situaties blijven bestaan zolang de kinderen niet volwassen zijn of tenminste een leeftijd hebben dat ze echt zelf bepalen wat ze willen. In feite kom je na een scheiding in een situatie van discussies/onenigheden/frustraties die blijft voortbestaan (tenzij er van het begin af meer eensgezindheid is). En daarin komt meestal geen rust of steeds maar tijdelijk. De enige manier om dit te stoppen of sterk te verminderen lijkt toch wel dat er gewoon geen omgang is of heel weinig. Alle mooie woorden van iedereen ten spijt bestaat de ideale wereld niet en zeker niet na een scheiding die niet in harmonie verloopt. Waarom zou je dan ook scheiden als er harmonie was in de eerste plaats? En hoe kun je je kinderen duidelijk maken wat voor probleem hun ouders hebben en tegelijk helemaal positief blijven over de andere ouder. Je mag dan alleen maar zeggen "je ouders zijn het niet eens" en dat zonder uitleg........ Toch?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Betreft co ouderschap en vrijwillige mediation

Bericht door Leermoment »

Ook dit is weer heel herkenbaar. Er staat een topic op dece site over neutraliteit en NPS. Hierin vind je veel handvaten. Ik loop tegen dezelfde problemen aan. Mijn ex heeft de kinderen tegen mij opgestookt en nu heb ik mijn zoontje al een tijdje niet gezien. Hij is super boos op mij en ik heb aangegeven dat hij altijd welkom is. Dwingen lijkt me geen goed idee en hij hoeft het maar te zeggen en ik haal hem op. Elke week bel ik met de kids maar helaas neemt mijn ex de telefoon niet op en heeft mij geblokkeerd op whatsapp. Via de mail krijg ik alleen maar verwijten en onwaarheden te zien en inhoudelijk reageer ik daar maar niet op. Tegen de kinderen vertel ik telkens dat ik het snap dat ze boos zijn, maar dat ze niet het hele verhaal kennen en dat ik het ze pas vertel als ze oud genoeg zijn. Mijn ex verwijt mij dat ik al sinds de scheiding de kinderen van alles vertel en dat zij mij telkens in bescherming neemt en daar klaar mee is. Ik word er zo moe van maar er is niks aan te doen.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Betreft co ouderschap en vrijwillige mediation

Bericht door mrniemand »

BetsLenie schreef: 17 jan 2018, 08:53 Ik snap het probleem en lees het advies van mrniemand. Maar wat ik altijd weer zie en nu ook zelf bemerk is dat deze situaties blijven bestaan zolang de kinderen niet volwassen zijn of tenminste een leeftijd hebben dat ze echt zelf bepalen wat ze willen. In feite kom je na een scheiding in een situatie van discussies/onenigheden/frustraties die blijft voortbestaan (tenzij er van het begin af meer eensgezindheid is). En daarin komt meestal geen rust of steeds maar tijdelijk. De enige manier om dit te stoppen of sterk te verminderen lijkt toch wel dat er gewoon geen omgang is of heel weinig. Alle mooie woorden van iedereen ten spijt bestaat de ideale wereld niet en zeker niet na een scheiding die niet in harmonie verloopt. Waarom zou je dan ook scheiden als er harmonie was in de eerste plaats? En hoe kun je je kinderen duidelijk maken wat voor probleem hun ouders hebben en tegelijk helemaal positief blijven over de andere ouder. Je mag dan alleen maar zeggen "je ouders zijn het niet eens" en dat zonder uitleg........ Toch?
Betslenie, je hebt absoluut een punt lotgenoot.

Ik weet op dit moment niet beter dan dat ik (bijna) 8 jaar mijn dochter via een omgangshuis zie...
Ik knok al 8 jaar voor een uitbreiding, mijn tijd komt wel, maar niet nu. Wat mij drijft is de vraag hoe ver ik wil gaan voor mijn dochter. Het moeizame proces van hoe ik met de vele frustraties van de moeder om te gaan geeft deels antwoord op die vraag, en voor het overige, ik blijf incasseren en tegelijkertijd knokken voor mijn eigen geluk (=mijn eigen verantwoordelijkheid). Ik kan 'bij wijze van' kiezen voor een enkeltje Noordzee met m'n ex of ik kies voor vertrouwen op mijn eigen dochter i.c.m. met mijn eigen kunnen. Ik heb voor dat laatste gekozen, ongeacht alle shit (vernederingen, machteloosheid, onrechtvaardigheid, vermoeidheid etc etc) die er bij horen: ik heb het te accepteren. Dit heet m.i. je verantwoordelijkhied kennen en nemen (dit klinkt makkelijker dan hoe het daadwerkelijk gaat). Er zullen op den duur (mogelijk) meer uitdagendere situaties voorkomen in de toekomst, maar misschien mijn 'geluk' dat ik weet wat het is om in echte oorlog te leven en overleven. Onthoud: hoe fucked up de situatie ook is, het kan altijd erger/er zijn situaties die altijd veel erger zijn (kind vermoord door ex, geen contact meer met kind etc etc)... De kunst is om daar bewust van te zijn en om elke keer iets te vinden om toch door te zetten en een manier te vinden hoe je met de situatie om dient te gaan. Waarbij je het belang van je kind elke keer in afweegt.

Terugkomend on-topic: Marc, naar welke situatie wil je naar toe?
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Marcdeb
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2018, 20:15

Re: Betreft co ouderschap en vrijwillige mediation

Bericht door Marcdeb »

Hallo Allemaal,

Wat een fijne en open reacties allemaal. En ook heel mooi gezegd je bent niet voor niks gescheiden. Als alles koek en ei zou zijn dan zou je nog wel samen zijn.
En respectvol blijven over de andere ouder en er altijd voor je kinderen zijn is het allerbelangrijkste. Maar hierbij zeker altijd je eigen grenzen bewaken. Het kan altijd erger.

Maar eerlijk is eerlijk als je al jaren lang te horen krijgt vanuit een persoon dat je de dingen niet goed doet en niet in het belang van de kinderen terwijl de rest van de mensen om e heen precies het tegendeel noemen waaronder mijn (ex) schoonouders dan voel ik dat ik niet alleen sta. Maar het is wel doodvermoeiend zo'n ex vrouw. Het enige wat helpt is om krachtig te zijn. Ik vind dat wel erg lastig maar ik blijf het proberen en met hulp van anderen maar ook hier ervaringen met elkaar delen dat helpt ook.

Mijn kinderen zijn vrolijk en blij bij mij thuis en natuurlijk zijn we ook wel eens boos en wordt er lelijk gedaan. Maar dat mag er ook zijn. En volgens moeder is het bij haar precies andersom en ligt dat aan mij als vader. En ik weet nu dat er nog wel weer een keer een rechtszaak komt. Maar ja dat is dan zo. Ik hoop alleen dat al dit gedoe toch een keer wat minder wordt. Want het kost onnodig veel energie.

Zoals in een eerdere reactie is aangegeven is het belangrijk om lol en plezier te hebben met je kinderen en leuke dingen te doen. Ondanks alle gedoe doe ik dit zeker.

Mijn gevoel erbij is dat ik altijd keihard blijf knokken voor mijn kinderen wat er ook gebeurd. Maar ik blijf altijd rustig maar vooral heel duidelijk moeder haar kant op. Je moet nooit opgeven. EN natuurlijk zullen kinderen als ze volwasssen zijn zien hoe de werkelijkheid is maar je moet er wel voor vechten.

Waar ik naartoe wil is dat ik samen met mijn ex vrouw co ouderschap blijf houden maar dat dit respectvol blijft beide kanten op. Maar terugkijkend naar moeder en haar gedrag denk ik er ook wel eens aan om een verzoek in te dienen bij de rechtbank dat er geen co ouderschap meer is en dat ze om het weekend naar hun moeder gaan. Maar mijn kinderen hebben een vader en een moeder en dat moet ook zo blijven. Ik ben alleen bang dat dit een jarenlang geneuzel blijft. Want dit speelt al zes jaar... alleen ik wordt steeds krachtiger en meer zelfvertrouwen. En voorheen heb ik te vaak over mijn grenzen heen laten gaan. En dat is wat nu steeds vaker niet meer toe laat.

Ik reageer even in een verhaal voor ieder die een reactie heeft neergezet, maar
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Betreft co ouderschap en vrijwillige mediation

Bericht door ll2014 »

Marcdeb schreef: 17 jan 2018, 21:35 Maar terugkijkend naar moeder en haar gedrag denk ik er ook wel eens aan om een verzoek in te dienen bij de rechtbank dat er geen co ouderschap meer is en dat ze om het weekend naar hun moeder gaan. Maar mijn kinderen hebben een vader en een moeder en dat moet ook zo blijven.
Of je dit wel of niet doet, moet je eigenlijk niet laten afhangen van moeder en haar gedrag, maar van de kinderen.
Als ik naar jullie co-ouderschap kijk is dat vrij onevenwichtig, de kinderen zijn bijna altijd in het weekend bij moeder en doordeweeks bij jou. Misschien vinden ze het wel vervelend om in het weekend niet bij hun vriendjes/vriendinnetjes te kunnen zijn waar ze doordeweeks mee optrekken. Misschien zou wat meer evenwicht goed kunnen zijn.
Aan de andere kant als je kinderen één keer in de twee weken een weekend bij moeder zijn, hebben ze nog steeds een moeder. Eventueel maak je er een lang weekend van.
Bij mij werkte co-ouderschap ook niet en is mijn zoon nu één keer per twee weken een weekend van donderdagavond tot maandagavond bij zijn moeder, en dat gaat op zich prima.
Plaats reactie