Wat te Doen?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Klaas
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2018, 11:43

Wat te Doen?

Bericht door Klaas »

Hallo allemaal,


Ik ben nieuw hier en heb speciaal voor dit probleem een account aangemaakt, in de hoop dat iemand mij handvaten kan geven.

Het zit zo.
Mijn ex en ik hebben een dochter van 8.

Maar ik krijg het idee dat haar moeder het niet aan kan.
Onze dochter is niet te genieten en luistert voor geen meter als ze bij haar moeder is. Hier ervaar ik die problemen totaal niet.

Nou is het al een paar x voorgekomen (volgens mijn dochter) dat haar stiefvader haar duwt, laatst eens door de kamer heeft geslingerd en tegen haar zegt dat ze op moet rotten.... Ik ben er niet bij maar ik ga er wel vanuit dat ze de waarheid spreekt.
Ik kan haar moeder hier niet op aanspreken want die zegt toch dat het niet waar is, en geeft daarna mijn dochter straf omdat ze het bij mij heeft verteld..
Is al eens eerder gebeurd, dus ik luister mijn dochter aan.. En kan weinig meer doen.

Maar nou word ze hier laatst gebracht, door haar moeder, en heeft ze nog een sneu gezichtje en natte oogjes.. Dus moeder zegt dat ze net voordat ze in de auto stapten ruzie hebben gehad. Omdat dochter weer eens niet luisterde... waarna mijn dochter zegt, ja en toen sloeg mama mij in het gezicht!!
Waarop ik meteen heb gezegd op een normale toon, we gaan niet slaan, niemand niet jij niet je moeder niet en je stiefvader ook niet..
Handjes thuis houden.. Moeder zei op dat moment " ja het hoort ook niet maar ze haalde het bloed onder men nagels vandaan" waarop ik zei dat slaan dan nog geen oplossing is.

Moet ik hier een melding van maken bij bv een huisarts? Of opschrijven? Want dit gaat al een tijdje niet zo goed daar, ook stiefvader en moeder maken veel ruzie.
Moeder heeft inmiddels een kind van 6 maanden en ze zijn nu weer zwanger..

Ik ben heel erg bang dat het de moeder en stiefvader teveel gaat worden, en dat mijn dochter de dupe word..

Ik zal nooit of te nimmer mijn dochter bij haar moeder weg willen houden, maar als dit wel van kwaad tot erger gaat? Wat moet ik dan doen..?

Ik hoop dat iemand weet wat ik in dit geval het beste kan doen, of contact kan krijgen met iemand die in zo'n zelfde situatie zit.

We hebben trouwens co ouderschap 50/50.

Groetjes Klaas
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Wat te Doen?

Bericht door Leermoment »

Hoi,

Wat een enorme rotsituatie. Wat kan je doen? Ik heb hier geen ervaring mee maar je zou als eerste juridisch advies kunnen inwinnen. Daarnaast zou je een afspraak kunnen maken met je ex om te kijken wat er aan de hand is en wat de oplossing zou kunnen zijn. Wellicht kan je dochter tijdelijk volledig bij jou komen wonen? Dit allemaal zonder in verwijten te vallen natuurlijk. Schuld is niet belangrijk, oplossing wel.
Tijdelijk andere omgangsregeling, ouderschapsbemiddeling en wellicht zijn er nog andere mogelijkheden. Komen jullie niet tot een oplossing, dan toch kijken naar de juridische weg. Hopelijk komen jullie samen tot een oplossing. Sterkte.
Klaas
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2018, 11:43

Re: Wat te Doen?

Bericht door Klaas »

Bedankt voor je reactie.

En idd juridisch advies is wel een goed idee.

Daarnaast is praten met mijn ex over dit soort dingen geen optie, daar staat ze niet open voor.
Daarnaast weer ik bij voorbaat al dat ze niet akkoord zal gaan met het feit dat mijn dochter bij mij komt wonen, (tijdelijk tot zij eventueel rust heeft gevonden)ook al zal dat voor mij zonder verwijten gaan.

Zit er wel aan te denken om dokter te bellen en daar een melding neer te leggen.
Zodat, mocht dit in de toekomst verder gaan, ik er wel juridische stappen mee kan ondernemen.

Vind het allemaal erg lastig.

Maar bedankt voor de reactie!
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Wat te Doen?

Bericht door Leermoment »

Erg lastig allemaal. Toch zou ik via mail proberen om te kijken hoe jullie dit kunnen oplossen. Denk mee met je ex, doe voorstellen zoals ik al aangaf. Zodoende kan je een dossier opbouwen. Vb, jij steld mediation of ouderschapsbemiddeling voor en zij ziet er geen heil in. Stel het komt bij de rechter en die stelt dat voor, dan kan jij aangeven datjij dat wel wil maar je ex het heeft afgewezen. Jij neemt initiatief en zij wijst af. Zo laat je de rechter zien dat het niet aan jou ligt. Suc6
Klaas
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2018, 11:43

Re: Wat te Doen?

Bericht door Klaas »

Dat is idd helemaal waar, heel erg bedankt voor je reactie! Super..
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Wat te Doen?

Bericht door Condat47 »

Hoi Klaas, wat een vervelende situatie. Zoals je zelf al aangeeft staat moeder niet open voor een gesprek met jou. Toch ben je (misschien wel terecht) bang dat moeder het niet aan kan. Je zou kunnen overwegen om een melding te doen bij b.v 'Veilig thuis'. Moeder heeft toegegeven dat zij haar dochter heeft geslagen dus die kunnen hier wel wat mee. In ieder geval zouden zij dan contact met de moeder kunnen opnemen. Of je informeert eens bij je gemeente of er laagdrempelige bureau's zijn waar je met je zorgen terecht kan. Vaak heeft de gemeente ook zoiets als een jeugdbureau (ze veranderen nog als eens van naam dus kan je geen naam geven). Hulp is dan nog altijd op vrijwillige basis dus als moeder niet mee werkt dan gebeurd er niets maar ook deze gaan wel contact met moeder zoeken. Ik zou als ik jou was wel dingen registreren in een logboekje. Stel dat, dan heb je wel wat op papier.

Meer advies kan ik je niet geven helaas. Heel veel succes.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Wat te Doen?

Bericht door Leermoment »

Een melding doen bij Veilig Thuis is op zich wel een goed idee maar verwacht er niet teveel van. Zelden zo’n slappe organisatie gezien. Ik heb mijn zorgen gedeeld bij VT nadat er een tweede keer een beroep op de politie werd gedaan. Tweede keer was mijn initiatief 9mdat ex gewelddadig was naar mij. Bewijzen gemaild van diverse zaken maar er wordt niks mee gedaan. Paar weken geleden dezelfde stukken overlegd bij GGZ en zij vroegen of ze VT mochten inschakelen omdat dit zeker nodig was. Ik heb ze gezegd dat VT helemaal niks doet maa4 volgens GGZ doet VT zeker wat als de hulpvraag bij GGZ vandaan komt. Ex moet alleen wel toestemming geven maar dat zal ze niet doen. Kort samengevat er zal nog niks ondernomen worden door VT. Wel goed voor je dossier.
Gebruikersavatar
Marta
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mar 2018, 10:51
Locatie: Belgische Kempen

Re: Wat te Doen?

Bericht door Marta »

Ik zou Veilig Thuis inschakelen als het echt nodig is, maar eerst proberen of het op een andere manier kan.
Als het tijdelijk wat te zwaar is voor je ex, dan zou het mooi zijn als je dochter wat vaker bij jou is. Dat is voor iedereen het beste.
Ik zou ook met school overleggen. Als zij zich ook zorgen maken en een zorgmelding doen, dan zou dat veel minder risico voor conflicten opleveren voor jou met je ex dan dat je dat zelf zou doen.
Wanneer het niet meer slechter kan gaan, kan het alleen nog maar beter gaan.
Plaats reactie